Beesd-Dijon v.v.

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Beesd-Dijon v.v.

Bericht door T-hijs » vr 28 apr 2017, 9:26

Vrijdag 5 mei vertrek ik voor een weekendje naar Dijon; zondagmorgen vangt de terugreis alweer aan.

De geijkte route loopt natuurlijk via Liège en Luxembourg en tussen Langres en Dijon zal ik wat tol moeten betalen, maar dat laatste is geen issue. Op de terugweg zal ik wellicht wat last hebben van het feit dat dat de laatste dag is van de meivakantie, maar dat zal toch niet voor heel veel oponthoud zorgen.

Heeft iemand hier weet van andere zaken (werkzaamheden, evenementen, etc.) die nog roet in het eten zouden kunnen gooien? Ik ken de bypass van Luxemburg via de Belgische N4 en de Franse N52/A30, maar wat te doen als er problemen zijn bij Metz en/of Nancy? Is de route via de Belgische N89 en de Franse N58/A34/A4/A26/A5 aan te bevelen, of juist niet? Nog andere suggesties, rekening houdend met een zo kort mogelijke reistijd?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beesd-Dijon v.v.

Bericht door Chris » vr 28 apr 2017, 10:02

Volgens mij zijn er niet zo veel redenen om van de standaard route via de A31 af te wijken. Wel zou ik proberen voor 13 uur door Luxemburg te rijden, want de vrijdagmiddagspits begint daar vroeg. Als je in Luxemburg goedkoop wilt tanken kan je beter omrijden via de A4-A13, langs de A4 zit een klein tankstation waar meestal nauwelijks enige drukte is, in tegenstelling tot die enorme tankstations langs de A3 en A6, waar je altijd lang in de rij staat.

Bij eventuele drukte door Metz kan je de A4-N431 rond de stad nemen. Die is tolvrij en nauwelijks langer. Langs Nancy zijn geen goede alternatieven, of je moet echt binnendoor rijden.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd-Dijon v.v.

Bericht door T-hijs » vr 28 apr 2017, 10:07

Ik vertrek vrijdagochtend rond 8 uur, dus ik zou ruimschoots voor 1 uur Luxembourg voorbij moeten kunnen zijn. Tanken is geen issue. Leasebak, dus bij Maastricht gooi ik de dieseltank nog even vol op kosten van de baas. Misschien moet ik op de terugweg in Luxemburg een litertje of 10 bijvullen...

Metz: Goeie tip, dank!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beesd-Dijon v.v.

Bericht door Pino » vr 28 apr 2017, 10:22

Chris schreef:Als je in Luxemburg goedkoop wilt tanken kan je beter omrijden via de A4-A13, langs de A4 zit een klein tankstation waar meestal nauwelijks enige drukte is, in tegenstelling tot die enorme tankstations langs de A3 en A6, waar je altijd lang in de rij staat.
Alternatief is natuurlijk een tankstation vlakbij een afrit. Deze Total bijvoorbeeld, tussen Luxembourg en de Franse grens. Ook gelegen vlak naast een supermarkt, dus eventueel ook een aardig moment om je lunch in te slaan.
Langs Nancy zijn geen goede alternatieven, of je moet echt binnendoor rijden.
Ik ken Nancy wat dit betreft niet echt als een stad die verkeersproblemen oplevert. Wellicht omdat de snelweg redelijk langs de rand van de stad loopt; dit in tegenstelling tot Metz en Thionville. Het enige alternatief dat ik me kan bedenken is de route A33-A330-D331 om bij de oprit Colombey-les-Belles weer op de A31 uit te komen. Dat is feitelijk de route om Nancy heen richting Dijon uit de tijd dat de A31 Nancy-Dijon er nog niet lag en die route is in best goede staat. Maar goed, dan krijg je alleen maar méér van Nancy te zien, dus de kans op vertraging langs de stad lijkt me er groter dan wanneer je de A31 zou blijven volgen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Beesd-Dijon v.v.

Bericht door Rein » vr 28 apr 2017, 20:21

Ik heb vandaag deze route gereden en eigenlijk geen problemen gehad. De grootste vertraging was op het einde van de A26 (E25) in België waar je 6 km op één rijstrook moet (terwijl er op die rijbaan geen eens werkzaamheden te zien waren). Dat rijdt niet echt door als er een trage slak voorop rijdt. Verder redelijk druk in Luxemburg, maar geen filevorming of zo. In Frankrijk geen problemen.

De andere kant op zag ik bij de grens Lux-Bel een aardige file, maar ik weet niet hoe erg de vertraging feitelijk was.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Beesd-Dijon v.v.

Bericht door Basjuh1981 » ma 01 mei 2017, 18:11

T-hijs schreef:Ik vertrek vrijdagochtend rond 8 uur, dus ik zou ruimschoots voor 1 uur Luxembourg voorbij moeten kunnen zijn.
Zonder gekke dingen redt je het wel, normaal gesproken is het een rit van 3 uur.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd-Dijon v.v.

Bericht door T-hijs » do 22 jun 2017, 8:35

Terugkoppeling (beetje verlaat, maar nu alsnog):
Heenreis om 8 uur aangevangen en geen gekke dingen onderweg, of het moest zijn dat ik niet door Luxemburg ben gereden maar via de Belgische N81/A28 en de Franse N52/A30. Weet niet eens meer wat de aanleiding was. Rond 14.45 reden we Dijon binnen.
Terugreis tegen 10 uur aangevangen en om half 5 al mijn meerijder afgezet op het station van Geldermalsen. Ook nu geen gekke dingen onderweg.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie