Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door captain007 » wo 10 mei 2017, 10:14

Aanstaande zaterdag vertrek ik naar Lund in Zweden om uiteindelijk een rondreis door Zuid-Noorwegen te gaan maken 8-) Qua route zat ik te denken aan via de A1 het land te verlaten en dan via de Duitse A1 naar Hamburg te rijden. Daarna via de A7 richting Denemarken en via de E20 verder langs Kopenhagen naar Zweden. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik vermoed dat de passage van Hamburg door al die werkzaamheden de grootste uitdaging gaat worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door Chris » wo 10 mei 2017, 11:08

In Duitsland ontkom je niet aan wegwerkzaamheden. Op de A1 wordt op diverse plekken gewerkt, waaronder op twee plekken een versmalling van 2x3 naar 2x2 rijstroken, namelijk ter hoogte van Osnabrück (vervanging Dutebrücke) en bij Bremen (betonrenovatie). Met name bij Bremen is de kans op file vrij groot. Ook wordt er op de A30 gewerkt vlak na het Kreuz Schüttorf. Misschien met een 2-0 systeem maar de intensiteiten zijn daar niet zo hoog dat het tot grote vertraging leidt. Verder inderdaad de werkzaamheden op de A7 door Hamburg en van Hamburg naar Bordesholm. Daar zijn inmiddels delen afgerond, ik heb de indruk dat de files daar nu minder zijn.

Kortom: ik denk dat de kans op vertraging het grootst is bij Bremen en Hamburg. Hou in het achterhoofd dat bij een flinke file op de A7 (bijvoorbeeld door een ongeval) je ook de A1-A21 langs de oostkant van Hamburg kan nemen. Dat is niet bijzonder ver om. Je komt dan terug op de A7 via de B205 van Bad Segeberg naar Neumünster of verder via Kiel.

In Denemarken zijn ze ook begonnen met het asfalteren van de E20 tussen Køge en Kopenhagen, vorig jaar is dat naar 2x4 rijstroken verbreed maar het definitieve asfalt wordt nu aangebracht.

Een pauzetip: bij Middelfart van de E20 af, je kan daar binnen 2 minuten van de snelweg naar de Kleine Beltbrug rijden voor wat mooie foto's. Verderop bij de Grote Beltbrug kan je ook de eerste afslag na de brug pakken (op Sjælland richting Kopenhagen), dat is direct na het tolstation rechts en dan weer rechts, je rijdt dan terug langs het tolstation, langs een camping en verder tot een gravel parkeerterrein direct naast de Grote Beltbrug. Mooie foto's gegarandeerd (tenzij het weer bagger is natuurlijk..). Beiden zijn mooie foto-opties op slechts 2 minuten van de E20.

Nog een tip met de tolbruggen: als je de credit card poortjes neemt, let er dan op dat je auto goed geclassificeerd wordt (ken de tolbedragen in DKK uit je hoofd). Ik had vorig jaar dat mijn Hyundai i10 als een grote bestelbus werd geclassificeerd; dubbel toltarief. Ik had het eerst niet goed door, ben daarna teruggereden naar het kantoor van Sund og Bælt aan de Zweedse kant om het geld terug te krijgen. Deden ze overigens niet moeilijk over (met bonnetje).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door GuteFahrt » wo 10 mei 2017, 11:53

Bericht van de NDR betreffende de situatie in en om Hamburg het aankomende weekend:

http://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/B ... hr674.html

Volgens dat artikel zullen er op de A1 richting zuiden werkzaamheden zijn dit weekend. Niet richting noorden. Op de A7 richting noorden wordt het waarschijnlijk wel heel vervelend, want er gaat het hele weekend maar één rijstrook beschikbaar zijn tussen :AS: Hamburg-Heimfeld en :AS: Hamburg-Moorburg. Met waarschijnlijk -aanzienlijke- files tot gevolg.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door captain007 » wo 10 mei 2017, 21:45

^^ Gaan we dat zaterdag maar eens even heel goed in de gaten houden. Als dat vastloopt en ik kan nog kiezen voor Hamburg, dan ga ik omrijden via de A1-A21-B205 route.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door Chris » vr 12 mei 2017, 15:58

De Baustelle met 1 rijstrook op de A7 in Hamburg is geschrapt vanwege de slechte weersverwachting. Dit deel was eigenlijk gepland om vervangen te worden vanwege slechte kwaliteit asfalt wat eerder door de aannemer is aangebracht in september, en ze willen niet riskeren dat ze de boel gaan herasfalteren met opnieuw slechte kwaliteit door de regen. Verder zijn er werkzaamheden op de A1 met een rijstrookafsluiting, maar alleen richting zuiden.

http://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/B ... hr674.html

Voor de terugweg is het misschien wel interessant om de berichtgeving in de gaten te houden.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door captain007 » vr 12 mei 2017, 17:38

^^ Bedankt voor de update, dat gaat een hoop gedoe schelen denk ik. Op de terugweg zal ik tegen die tijd nog wel even de berichten checken om te kijken of er geen speciale dingen zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door waldo79 » vr 12 mei 2017, 18:12

Veel plezier met je reis. Ik ga alvast de andere kant op ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door Willem » vr 12 mei 2017, 18:54

captain007 schreef:^^ Bedankt voor de update, dat gaat een hoop gedoe schelen denk ik. Op de terugweg zal ik tegen die tijd nog wel even de berichten checken om te kijken of er geen speciale dingen zijn.
Of je neemt terug de route via Puttgarden-Rodbyhavn. Qua kosten en reistijd is het min of meer om het even en het is weer iets anders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 mei 2017, 19:12

^^ Qua kosten is het in de meeste gevallen toch wel fors duurder, tenzij je een goedkoop vroegboekticket hebt. De tol voor de Grote Beltbrug is omgerekend € 32,25 en aan extra brandstof voor de omrijkilometers zul je gemiddeld zo'n € 10-20 kwijt zijn. Dat betekent dat je voor zo'n € 50 via de Grote Beltbrug rijdt; de kosten voor een enkele reis van Puttgarden naar Rodby zijn in veel gevallen toch wel flink hoger, als je ter plekke een ticket koopt soms wel meer dan het dubbele.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Beneden-Leeuwen - Lund (Zweden)

Bericht door captain007 » za 13 mei 2017, 20:48

Reis verliep vandaag goed. Eigenlijk nauwelijks vertraging gehad. De A1 reed tot Bremen heel zenuwachtig met steeds afremmen tot 80 km/h door de drukte. Na Bremen kon het gas er wat meer op tot Hamburg. De A7 was een grote bouwput maar reed nog redelijk door. In Denemarken was er helemaal niks te doen en reed het vlekkeloos door. Ik ga op de terugweg wel overwegen via het oosten van Hamburg te rijden. Richting het zuiden was er namelijk aanzienlijk meer vertraging.

Plaats reactie