Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Robonus » do 18 mei 2017, 7:05

Beste Medeforummers,

Volgende week vertrek ik op Hemelvaartsdag richting Zadar, met een overnachting in Salzburg. Ik heb daar al eerder wat advies van jullie gehad in dit topic.

Het reisplan heb ik nu redelijk compleet, maar een last minute second opinion van jullie kan natuurlijk nooit kwaad, vooral door het wel en wee op de Duitse Autobahn.

Ik heb gekeken naar de Baustelles voor de keuze tussen A3, of A61/A8 en dan líjkt de A8 net de voorkeur te hebben. Kunnen jullie dat onderschrijven?
Ik vertrek rond 06:00 uit Noord-Holland en wou dan bij Venlo (A73) nog even tanken en dan de grens over. Dat zou dan deze route worden:
Afbeelding

Bij Rasthof Irschenberg maak ik in ieder geval een tussenstop om een Oostenrijks en Sloveens vignet te kopen. Als iemand nog tips heeft voor een paar andere knappe rastofs langs de route houdt ik me aanbevolen :top:


Voor navigatie houdt ik voornamelijk Google Maps aan (en met gezond verstand borden lezen natuurlijk ;) ). Ik ben vooral erg gecharmeerd van hun actuele file informatie. Aangezien ik een werk-simkaart heb wissel ik die op de grens voor een prepaid kaartje met wat buitenlandse dataroaming. Kaartinformatie download ik van te voren op de wifi zodat de file-info ongeveer de enige data is die ik nodig heb.

Dan de 2e dag de restroute langs door de Karawankentunnel en Slovenië:
Afbeelding

Verder laat mijn dashcams hangen tijdens de reisroute. Tijdens het verblijf in Kroatie haal ik ze wel weg. Ik ben niet zo bang voor een boete in Oostenrijk i.v.m. regelgeving. Maar om in een land waar een hoop mensen het toch iets minder hebben, elektronica in het zicht te hangen vindt ik een beetje uitlokken.

Als hier nog op- of aanmerkingen op zijn hoor ik het graag! Bedankt alvast :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Palance » do 18 mei 2017, 7:39

De kans dat in Kroatie je navigatie of dashcam wordt gestolen is net zo klein of groot als in een gemiddelde Nederlandse stad. En ook daar hebben mensen navigatie of dahscams in overvloed.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door duikgek89 » do 18 mei 2017, 8:10

Ik zou in Nederland niet via de A67 naar Venlo rijden, ondanks dat er op hemelvaart waarschijnlijk niet zoveel vrachtverkeer is omdat het in Duitsland een officiële feestdag is. Wat wel kan zijn is dat er voor de Duitse grens al een rij vrachtwagens staat en de parkeerplaatsen er ook mee vol staan.
Ik denk dat de optie via de A2, A15, A50 en A73 beter is. Of via Beneden-Leeuwen naar de A73 in plaats van de A50, dat is 7km korter en kost je evenveel tijd.

In Duitsland zijn ze op dat stukje A5 weer aan het klooien, zo uit mijn hoofd. Eventueel via de A65 en B10 naar de A8 rijden, of de A6 langer volgen en dan de A81 nemen naar de A8.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Coen Tunnel » do 18 mei 2017, 8:34

Robonus schreef:Als iemand nog tips heeft voor een paar andere knappe rastofs langs de route houdt ik me aanbevolen :top:
Moseltal bij Koblenz is één van de mooist gelegen Raststättes. Niet heel groot, maar er is een kort wandelpad tussen de wijnranken vanaf waar je kan uitkijken op het Moezeldal en de hoge brug.

Op de terugweg is de Raststätte Chiemsee qua ligging een aanrader.

Vanaf :KP: Walldorf zou ik over de A6 en A81 naar de A8 rijden, via Heilbronn. Op de A5 zijn vervelende werkzaamheden bij Karlsruhe.
Verder laat mijn dashcams hangen tijdens de reisroute. Tijdens het verblijf in Kroatie haal ik ze wel weg. Ik ben niet zo bang voor een boete in Oostenrijk i.v.m. regelgeving. Maar om in een land waar een hoop mensen het toch iets minder hebben, elektronica in het zicht te hangen vindt ik een beetje uitlokken.
Ik denk dat dit zwaar overdreven is. In Kroatië zou ik me over zoiets geen zorgen maken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 mei 2017, 10:02

Dashcams zijn in veel Oost en Zuid-Europese landen erg gangbaar. Denk alleen al maar aan Rusland, en daar worden ze ook niet zomaar gestolen. Nu ben ik op de Balkan zelf nog nooit verder als Slovenië geweest, maar wat de heren boven mij al zeggen, zou ik me daar niet druk om maken.

Dashcams in Oostenrijk zijn voor het puur opnemen van beelden overigens gewoon toegestaan. Het is echter verboden daarvan beelden op internet te publiceren, zonder alle auto's en personen in beeld onherkenbaar te maken. Bovendien kan je het materiaal in geval van een ongeluk niet gebruiken om je gelijk te bewijzen. Dat laatste geldt overigens ook min of meer voor Duitsland, alhoewel de rechter de bewijslast wel kan toelaten, maar je daarvoor zelf belast kan worden op basis van privacyschennis. En inbreuk op privacy wordt in Duitsland (en Oostenrijk) met enorm hoge sancties bestraft (veel hoger als de winst van je gelijk), dus wees er voorzichtig mee. ;)
Coen Tunnel schreef:Vanaf Walldorf zou ik over de A6 en A81 naar de A8 rijden, via Heilbronn.
Dat is eigenlijk gewoon de officieel aangegeven route naar Stuttgart vanaf Frankfurt of Ludwigshafen. :) Op de terugweg zou men overigens wel via Karlsruhe kunnen rijden, omdat de wegwerkzaamheden zich ten zuiden van Dreieck Karlsruhe bevinden.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 18 mei 2017, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Wesso » do 18 mei 2017, 10:04

Robonus schreef: Ik vertrek rond 06:00 uit Noord-Holland en wou dan bij Venlo (A73) nog even tanken en dan de grens over.
Waarom wil je bij een dure Nederlandse Total tanken zo dichtbij de grens? Aan de eerste twee afritten van de A61 liggen een Aral en een Shell (waarbij de Shell iets goedkoper lijkt te zijn). Het is daar minstens 10 cent per liter goedkoper dan in NL.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Pino » do 18 mei 2017, 10:13

^^ Met een lease-auto met tankpas zijn dat soort overwegingen nog wel eens ietsje minder waard ...
Coen Tunnel schreef:Vanaf :KP: Walldorf zou ik over de A6 en A81 naar de A8 rijden, via Heilbronn. Op de A5 zijn vervelende werkzaamheden bij Karlsruhe.
Op de A6 tussen Walldorf en Heilbronn wil het ook nog wel eens goed spoken. Tijdje terug had je werkzaamheden bij Sinsheim die behoorlijke files veroorzaakten. Tenminste twee keer heeft een vrachtwagen daar in de Baustelle een ongeval veroorzaakt dat urenlange files opleverde. Zou je beslissing in die zin nemen op basis van de verkeersinformatie, maar zonder bijzondere meldingen inderdaad de bewegwijzerde route via Heilbronn pakken.

Die werkzaamheden bij Sinsheim lijken nu overigens klaar, maar ietsje verderop bij Heilbronn heb je nog een stukje waar verkeer over een 4+0-systeem wordt geleid.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Robonus » do 18 mei 2017, 10:15

Wesso schreef:
Robonus schreef: Ik vertrek rond 06:00 uit Noord-Holland en wou dan bij Venlo (A73) nog even tanken en dan de grens over.
Waarom wil je bij een dure Nederlandse Total tanken zo dichtbij de grens? Aan de eerste twee afritten van de A61 liggen een Aral en een Shell (waarbij de Shell iets goedkoper lijkt te zijn). Het is daar minstens 10 cent per liter goedkoper dan in NL.
Ik heb de mazzel dat ik een leaseauto rij, met tankpas voor alleen in NL. Dus voor de grens nog even tot de laatste druppel afvullen loont in mijn geval wel ;)

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Robonus » do 18 mei 2017, 10:39

Pino schreef: Zou je beslissing in die zin nemen op basis van de verkeersinformatie, maar zonder bijzondere meldingen inderdaad de bewegwijzerde route via Heilbronn pakken.
Ik kijk ter plekke wel wat verkeersinformatie doet ja. Als ik wel de 5 pak, is dit een mooie tussenstop, weet iemand of die inmiddels al klaar is? Zo recent zullen de beelden van google niet zijn toch? Ligt net boven Pforzheim

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Robonus » do 18 mei 2017, 10:41

Coen Tunnel schreef:Moseltal bij Koblenz is één van de mooist gelegen Raststättes. Niet heel groot, maar er is een kort wandelpad tussen de wijnranken vanaf waar je kan uitkijken op het Moezeldal en de hoge brug.
Goeie tip! mooie foto's daar, pak die zeker even mee :top:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door keokiracer » do 18 mei 2017, 13:42

Robonus schreef:Als ik wel de 5 pak, is dit een mooie tussenstop, weet iemand of die inmiddels al klaar is? Zo recent zullen de beelden van google niet zijn toch? Ligt net boven Pforzheim
Is open, ook te zien op Google Maps. Tip: in het algemeen zijn de beelden onder de optie '3D uit' een stuk nieuwer dan de 3D-beelden die je gebruikt :bloemetje:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Chris » do 18 mei 2017, 14:25

Robonus schreef:Bij Rasthof Irschenberg maak ik in ieder geval een tussenstop om een Oostenrijks en Sloveens vignet te kopen. Als iemand nog tips heeft voor een paar andere knappe rastofs langs de route houdt ik me aanbevolen :top:
De Raststätte Holzkirchen (dat is iets voor Irschenberg) schijnt tijdens vakantieuittochten nogal overbelast te zijn omdat alle toeristen daar gaan tanken en een vignet kopen. Ik zou proberen voor München te stoppen, of na Salzburg. Bij Irschenberg is een Autohof en die slaan veel toeristen over. Dat kan juist daarom interessant zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Chris » do 18 mei 2017, 15:46

De A3 is het hele hemelvaartweekend afgesloten bij Düsseldorf en Leverkusen richting Frankfurt.

viewtopic.php?p=963336#p963336

Dat pleit dus sowieso voor de A61.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Coen Tunnel » do 18 mei 2017, 16:09

Chris schreef:
Robonus schreef:Bij Rasthof Irschenberg maak ik in ieder geval een tussenstop om een Oostenrijks en Sloveens vignet te kopen. Als iemand nog tips heeft voor een paar andere knappe rastofs langs de route houdt ik me aanbevolen :top:
De Raststätte Holzkirchen (dat is iets voor Irschenberg) schijnt tijdens vakantieuittochten nogal overbelast te zijn omdat alle toeristen daar gaan tanken en een vignet kopen. Ik zou proberen voor München te stoppen, of na Salzburg. Bij Irschenberg is een Autohof en die slaan veel toeristen over. Dat kan juist daarom interessant zijn.
De meeste toeristen willen München voorbij zijn; de Raststätte Vaterstetten aan de A99 (de ring van München) is daardoor vaak relatief rustiger dan de Raststättes na München aan de A8. Kan ook nog een optie zijn.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Robonus » ma 22 mei 2017, 12:47

duikgek89 schreef:Ik zou in Nederland niet via de A67 naar Venlo rijden, ondanks dat er op hemelvaart waarschijnlijk niet zoveel vrachtverkeer is omdat het in Duitsland een officiële feestdag is. Wat wel kan zijn is dat er voor de Duitse grens al een rij vrachtwagens staat en de parkeerplaatsen er ook mee vol staan.
Bij de VID hebben ze het hierover:
Op Hemelvaartsdag zien we opnieuw files. ... Op de A67 bij Venlo ontstaat file richting Duitsland door controle op vrachtverkeer. Ook in het weekend verwacht de VID drukte.
Maar ik vraag me af hóe laat die vrachtfiles daar zijn. Als we om 06:00 vertrekken zijn we rond 8:00/8:30 wel in Venlo. Als die files pas later ontstaan heb ik daar geen last van. Alternatief is bij Heijen/Goch de grens over van de A77 die in de 57 richting Düsseldorf over gaat.
Maar dat is toch ongeveer een half uur extra.

En als er een vracht file richting Venlo staat, komt die dan normaliter vanaf de A67 of de A73? VID zegt 67, maar komt er dan niks over de 73?

ofwel, neem ik de blauwe route, de groene of de paarse:
Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door duikgek89 » ma 22 mei 2017, 12:52

Ik bedoelde dat ik de paarse zou nemen in plaats van de groene. Blauw is onnodig om.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Richting Zadar met hemelvaartsdag [Kroatie]

Bericht door Jeroen » ma 22 mei 2017, 13:00

Via de A46 is sowieso geen logische route, dan kun je beter de A57 af rijden naar Köln en via de A1 naar de A61 rijden.

Plaats reactie