Beste route naar Lainate (IT)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Beste route naar Lainate (IT)

Bericht door marcoloco » vr 26 mei 2017, 7:59

Goedemorgen,

Ik wil komende zomer (midden juli) op vrijdagavond 8 uur vertrekken vanaf Amersfoort en kom dan rond 6-8 uur aan in Lainate. (tussenstop om verder Italie in te gaan) Nu geeft Google en Michelin afwijkende beste routes. wat is nu het best (ivm wegwerkzaamheden) ik heb vorig jaar de route Via Venlo en de A61 gereden daarna de A5 en dat beviel mij goed (ook goede wegen) de route via Arnhem de A3 en dan A67 en dan A5 lijkt mij minder (vind vanaf Arnhem naar Frankfurt erg slechte wegen) wat is jullie ervaringen en optie ook met de wegwerkzaamheden deze zomer?

Alvast bedankt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Lainate (IT)

Bericht door Pino » vr 26 mei 2017, 10:47

In juli staat in de nacht van vrijdag op zaterdag meestal de hele nacht file voor de Gotthard. De wachttijd is dan natuurlijk korter, maar je staat er nog makkelijk ruim een uur. Dit zou een reden kunnen zijn om een andere route te overwegen. Naar de omgeving van Milaan is dat al snel de San Bernardino, die zich het beste laat benaderen vanaf de Duitse A7/A96.

Als ik je post zo lees, vraag je vooral naar de fijnste weg richting Basel. Daar kan ik niets anders over zeggen dan dat er meerdere opties zijn, met maar weinig verschil in kilometers. Vanaf Amersfoort is het verschil tussen de route over Arnhem-Frankfurt en de route over Venlo slechts vier kilometer (en dan heb je nog sub-varianten als de vraag of je op de route Frankfurt langs Mannheim rijdt over A67-A6 of langs Heidelberg over de A5). Veel zal afhangen van je persoonlijke voorkeur en de plaatsen waar op het moment van je rit de wegwerkzaamheden staan die ook 's avonds nog behoorlijke hinder veroorzaken.

Dat laatste kan nu nog niet gezegd worden, al is het op dit moment al langere tijd bal op het stuk Arnhem-Köln. De kans lijkt me echter aanzienlijk dat die werkzaamheden je op een vrijdagavond rond tienen geen gedoe meer op zullen leveren, en vanaf Köln heb je wel de route die het grootste stuk 2x3 heeft. Anderzijds: dit is een oude Autobahn, met wat stukken van wat mindere kwaliteit én wat scherpere bochten/steilere hellingen van tijd tot tijd. Met je route Venlo vind ik het eerste stuk tussen Venlo en Bonn bepaald niet geweldig, maar daarna heb je een snelweg van betere kwaliteit, die weliswaar minder 2x3 heeft dan de A3, maar die derde rijstrook heb je op vrijdagavond ook weer wat minder nodig dan doordeweeks overdag. Ik ken echter wel verhalen over Sondertransporte over de A61 op vrijdagavond, waardoor je lange tijd achter een kolonne kunt zitten die met maar een kilometer of 80 voort tuft. Kortom, voor alle opties valt iets te zeggen!
(overigens ook op weg naar de San Bernardino, want ook die laat zich zowel Linksrheinisch als Rechtsrheinisch bereiken. Alleen opties via Saarbrücken of Luxembourg vallen dan af)
Laatst gewijzigd door Pino op vr 26 mei 2017, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Beste route naar Lainate (IT)

Bericht door Vahalis » vr 26 mei 2017, 10:59

Zoals Pino schrijft is er nog niet duidelijk waar in D de vertragingen door werkzaamheden gaan optreden.

Alternatief kan je een route kiezen waarbij je Duitsland helemaal vermijdt, via Luxemburg en Straatsburg. Je bent langer onderweg, echter minder kans op werkzaamheden. Als alternatief daarop kan je er nog voor kiezen om via Saarbrücken te rijden, dus vanaf Luik E42-A60-A1.

Je gaat verder Italië in. Waar? Op basis daarvan zijn er nog mogelijk andere routes relevant, met een andere tussenstop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste route naar Lainate (IT)

Bericht door Chris » vr 26 mei 2017, 20:45

Op de A5 zijn zuidelijk van Karlsruhe wel twee grote Baustellen ingericht die er vorig jaar nog niet waren. Met name voor de Baustelle tussen Karlsruhe en Rastatt staan geregeld fikse files.

Het voordeel van de A61 is dat je makkelijk kan doorsteken naar Frankrijk en dan de tolvrije A35 naar Mulhouse nemen. De passage van Strasbourg is alleen problematisch op het spitsuur. Let wel op je snelheid ivm de nodige flitspalen (die wel aangekondigd worden).

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Beste route naar Lainate (IT)

Bericht door marcoloco » za 27 mei 2017, 7:43

@pino: ik ben er welachter gekomen dat er heel veel mogelijkheden zijn met weinig meer KM om anders te rijden. Mijn navigatie met TMC moet mij daar ook mee helpen (als er bereik is ;)) bedankt voor de feedback.

@Vahalis: mijn eind bestemming is in de buurt van Pescara, maar ik heb een fijn hotel waar ik wil stoppen. En de volgende dag(zondag) nog 700KM is geen probleem. Druk is het altijd wel tussen Modena en Rimini, al is het op zondagochtend pas druk aan het worden vanaf 10 uur of bij een ongevla (gebeurd erg vaak daar)

@Chris: ik zal de optie via Strasbourg ook eens verder bekijken.

Wat is jullie ervaring en plus en minpunten via Luik/E42/1 Saarbrucken/Strasbourg?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Lainate (IT)

Bericht door Pino » za 27 mei 2017, 9:05

Ben wel benieuwd wat jouw favoriete adres in Lainate is. Kan zomaar een ideale laatste overnachting zijn op Italiëtrips ;)

Wat betreft TMC op de verschillende routes door Duitsland: ik heb juist het idee dat dat niet werkt wanneer je zelf sterke(re) voorkeuren hebt over welke route je graag rijdt en welke liever niet. Bijvoorbeeld mijn idee dat tussen Darmstadt en Walldorf de A6-A67 fijner rijdt dan de A5 (althans overdag, bij rustig verkeer juist weer omgekeerd) of jouw ideeën over de A3 zitten niet in zo'n systeem. Als jij voor je eigen gemak liever een optie pakt die twee minuten langer duurt, zal TMC je nooit die kant uitsturen. Dit nog los van gevallen waarin TMC mij om de een of andere reden een route met file in wilde sturen waar ik al een omweg had uitgezocht die TMC pas na meerdere pogingen om me te laten keren erkende als "u wint een kwartier doordat u een vertraging op de Axx vermijdt."

Plaats reactie