Road trip door de Alpen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Road trip door de Alpen

Bericht door S3mv » vr 26 mei 2017, 13:24

Hallo,

Mijn examens zijn inmiddels voorbij en ik heb nu lang vakantie. Als alles goed is en ik geen vakken moet herkansen, gaan mijn vader en ik op vakantie vanaf 19 juni. Wij willen een road trip door de Alpen maken. Onze eerste stop zal ergens rond Fort Hackenberg (voor mijn vader) in de Elsass zijn. Daarna willen we door naar Zwitserland om verschillende passen te rijden en dat is ook mijn grote vraag: wat zijn mooie, leuke passen voor ons om te rijden? We willen eindigen ergens in Vinschgau in Südtirol, dus van west naar oost leek ons de meest logische volgorde om passen te rijden. De vakantie gaat iets minder dan twee weken duren.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Hajo » vr 26 mei 2017, 15:07

^^ Persoonlijk vind ik dat je de Großglockner Hochalpen Straße niet mag overslaan. Die ligt dan wel in Oostenrijk. Aangelegd in de jaren dertig van de vorige eeuw, blijft het nog steeds een wonder van wegen aanleg. Het is wel een tolweg, maar dat is het zeker waard. Bij helder en droog weer is het een heerlijke weg om te rijden en het uitzicht is fantastisch.

Weliswaar geen pas, maar wel een bezoek waard: Liechtenstein. 8-)

Succes met je examen, hoop dat je geslaagd bent! :top:

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door martwout2 » vr 26 mei 2017, 15:58

Misschien is de Grimselpass en Furka iets. De 2e is net open maar de 1e wordt begin juni verwacht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » za 27 mei 2017, 0:14

Als je eindbestemming Vinschgau is, dan zou je de Gavia en de Stelvio prima in je route kunnen opnemen. De Stelvio is met 2757 meter boven zeeniveau de hoogste pas in dat deel van de Alpen.

Verder kun je ook denken aan de Julier, Flüela, Bernina, Forcola di Livigno, San Bernardino, Ofen. Genoeg keuze, er zijn veel passen die de moeite waard zijn; het lijstje van passen die niet zo bijzonder zijn is een stuk korter. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door harry » za 27 mei 2017, 18:35

Hajo schreef:Weliswaar geen pas, maar wel een bezoek waard: Liechtenstein. 8-)
Helemaal niet mee eens. De enige reden om naar Liechtenstein te gaan is omdat het een apart land is. Maar verder is er helemaal niks te beleven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Wesso » za 27 mei 2017, 19:47

^^ Voor imposante infrastructuur hoef je ook niet naar Liechtenstein. Mijn ervaring is dat het voornamelijk uit dorpsstraten en landweggetjes bestaat.

Er is wel een bergpas bij Triesenberg.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door brytje008 » za 27 mei 2017, 22:25

^^ Klopt. Leuk om is door heen te hebben gereden, maar het stelt inderdaad niet zo heel veel voor. Ik zou Liechtenstein nooit verkiezen boven een paar extra mooie passen rijden.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Hajo » zo 28 mei 2017, 0:04

Ok, wat infrastructuur betreft is Liechtenstein misschien niet bijzonder, maar er is 1 plek die je gezien moet hebben. Dat is inderdaad de weg van Triessen naar Triessenberg.

Zo ongeveer halverwege heb je namelijk een waanzinnig mooi uitzicht over het Rijndal. Echt :schrikreactie: , zo mooi. Er staan ook woningen langs die weg waarvan de bewoners dit uitzicht dagelijks kunnen bewonderen. Fantastisch lijkt me dat.

Ik vind Liechtenstein wel bijzonder: het is een van de kleinste onafhankelijke staten ter wereld. Gewoon leuk en grappig. 8-)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Basjuh1981 » zo 28 mei 2017, 12:41

brytje008 schreef:^^ Klopt. Leuk om is door heen te hebben gereden, maar het stelt inderdaad niet zo heel veel voor. Ik zou Liechtenstein nooit verkiezen boven een paar extra mooie passen rijden.
Om die conclusie te kunnen trekken, zul je toch in Liechtenstein geweest moeten zijn :dyn_hyp:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 mei 2017, 12:44

In plaats van Liechtenstein te bezoeken heb je er veel meer aan een mooie stad in de regio te bezoeken: Lindau, St. Gallen, Chur... allemaal een stuk fraaier als Vaduz. ;) Toegegeven, het uitzicht op de Rhein is vanaf Triesenberg vrij spectaculair, maar er zijn nog meerdere mooie uitzichtspunten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door brytje008 » zo 28 mei 2017, 13:06

Basjuh1981 schreef:
brytje008 schreef:^^ Klopt. Leuk om is door heen te hebben gereden, maar het stelt inderdaad niet zo heel veel voor. Ik zou Liechtenstein nooit verkiezen boven een paar extra mooie passen rijden.
Om die conclusie te kunnen trekken, zul je toch in Liechtenstein geweest moeten zijn :dyn_hyp:
Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan als ik dat zeg, dat ik er al geweest ben.. Niet een heel groot stuk, maar toch wel door een aantal dorpjes zoals Schaanwald, Mauren en via Gamprin weer Zwitserland in.

Ik zeg niet dat het niks is ofzo, maar het is niet heel bijzonder. Ik zou er persoonlijk geen mooie bergpassen of steden voor laten schieten. Ik ben er toen doorheen gereden omdat ik in de buurt was.
Touren is rough so you got to be tough

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Basjuh1981 » zo 28 mei 2017, 17:36

Is je sarcasmedetector stuk? :lol:

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door S3mv » ma 29 mei 2017, 12:04

Bedankt voor de tips! Dit is het deel dat ik tot nu toe heb:
Afbeelding

Is er nog iets wat we op die route erbij zouden kunnen doen?
We willen waarschijnlijk ook nog vanuit Vinschgau verder naar de Dolomieten en Osttirol (dan kunnen we ook meteen de Großglockner doen) en van daaruit naar huis.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Ernst76 » ma 29 mei 2017, 12:37

Dan kun je via Bolzano zo door de Dolomieten in! Dat vind ik 1 van de meest bijzondere gebieden in de Alpen. Prachtige passen met uitzicht op steile rotsen, een bijzonder soort gesteente. Van Bolzano naar Cortina loopt de Dolomietenweg over 3 hoge passen. Ten oosten van Cortina ligt nog Misurina bij een bergmeer op 1800 m. Daarvandaan kan je een tolweg nemen naar de Drei Zinnen/Tre Cime di Lavaredo. Aan de noordoostkant van dit gebied rij je dan weer Oost-Tirol binnen richting Lienz.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 mei 2017, 12:41

S3mv schreef:Bedankt voor de tips! Dit is het deel dat ik tot nu toe heb:
[...]
Is er nog iets wat we op die route erbij zouden kunnen doen?
Waarom skip je volledig de Jura en Neuchâtel, als je daar toch in de buurt komt? Het is weliswaar geen hooggebergte, maar voor een middelgebergte heeft het veel te bieden met erg mooie binnenwegen. Chasseral is een must en het Lac de Neuchâtel met Bielersee is erg fraai. De route vanaf Courgenay via Montfaucon naar Chasseral en verder tot Bern zou een mooie aanvulling zijn. De A16 is niet veel aan met gevoeld alleen maar tunnels, waardoor je vrijwel niks van de Jura en drie meren regio meekrijgt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 mei 2017, 20:03

Ernst76 schreef:Dan kun je via Bolzano zo door de Dolomieten in! Dat vind ik 1 van de meest bijzondere gebieden in de Alpen. Prachtige passen met uitzicht op steile rotsen, een bijzonder soort gesteente. Van Bolzano naar Cortina loopt de Dolomietenweg over 3 hoge passen. Ten oosten van Cortina ligt nog Misurina bij een bergmeer op 1800 m. Daarvandaan kan je een tolweg nemen naar de Drei Zinnen/Tre Cime di Lavaredo. Aan de noordoostkant van dit gebied rij je dan weer Oost-Tirol binnen richting Lienz.
De Dolomieten zit vol met mooie passen, ook nog eens vrij dicht bij elkaar. Valparola, Würzjoch, Sella, Fedaia en Giau zijn bijvoorbeeld ook heel mooi.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door GuteFahrt » ma 29 mei 2017, 20:18

Die route via de A16 Zwitserland in lijkt me al een mooie binnenkomer. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door harry » ma 29 mei 2017, 22:58

Hajo schreef:Ok, wat infrastructuur betreft is Liechtenstein misschien niet bijzonder, maar er is 1 plek die je gezien moet hebben. Dat is inderdaad de weg van Triessen naar Triessenberg.
O, die heb ik dan 2 keer gemist. De eerste keer toen we vanuit Zwitserland naar Vaduz geweest zijn, en de tweede keer een paar dagen geleden toen we in Feldkirch (A) waren. Op loopafstand van Liechtenstein...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door SnarfFlevoland » di 30 mei 2017, 10:27

GuteFahrt schreef:Die route via de A16 Zwitserland in lijkt me al een mooie binnenkomer. 8-)
Valt flink tegen (zie eerder bericht). Je zit continu in (voornamelijk enkelbuizige) tunnels die deels ook vrij lang zijn. Mooie oefening als je jezelf van claustrofobie wilt bevrijden, maar als je wat van de omgeving wilt zien, dan moet je over het OWN rijden. Er zijn daar enkele interessante kleine bergpassen, historische dorpen/stadjes, meerdere uitzichtspunten etc.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door S3mv » di 18 jul 2017, 11:26

Ik ben een beetje laat met een reactie, mijn excuses hiervoor, maar heb zeker nog wel naar het advies geluisterd om een stukje door de Jura binnendoor te rijden. Na een jaar alleen in Nederland (wel met begeleiding) te hebben gereden was het al meteen op de heenweg bij Luik een hele andere ervaring om met hoogteverschillen te rijden. Ik ben pas weer de volgende dag bij de grens met Zwitserland achter het stuur gestapt en heb tot aan Neuchâtel gereden. Dat was nadat we van de A16 afgingen even wennen met terugschakelen, maar na een paar keer een fout te hebben gemaakt door te laat terug te schakelen ging het al beter. De rest van de vakantie ging alles eigenlijk wel heel lekker qua rijden en ik heb heel veel rijervaring opgedaan. (Ik heb meer geleerd in 1,5 week dan een jaar in Nederland)

Dit is de route die we uiteindelijk gereden hebben:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trip door de Alpen

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jul 2017, 13:42

S3mv schreef:en ik heb heel veel rijervaring opgedaan. (Ik heb meer geleerd in 1,5 week dan een jaar in Nederland)
Dat kan ik me voorstellen. Er zitten ook een paar prachtige passen bij, en sommige waarvoor je echt flink moet sturen, zoals de Splügen en de Stelvio.

Plaats reactie