LPG in o.a Duitsland Oostenrijk

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pijltje1977
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 03 jun 2017, 9:20

LPG in o.a Duitsland Oostenrijk

Bericht door Pijltje1977 » za 03 jun 2017, 9:43

Goedemorgen allemaal..

Newbee hier ..

Ik ben Ramon uit Woerden ..40jr

Onze vraag :

Wij gaan 09-07-17 Op vakantie naar het Gardameer met 2 gezinnen ..Beide met een Dodge Ram op LPG met aanhanger..
Wij een boot mee en het andere gezin een caravan. En hebben een overnachting in het vooruitzicht .
We gaan rijden op Zondag morgen vroeg, zodat we een beetje op tijd bij onze eerste overnachting aankomen.

Wij rijden op gas.. Klopt het dat er in DE nog geen gas te verkrijgen is direct langs de snelweg ?
Is dat uit veiligheids overwegingen O.I.D. ? Staan er wel borden aangegeven waar dat dan wel te verkrijgen is ?
Had al een kaart gevonden op mylpg O.I.D.

Ik hoorde van een kennis dat bepaalde wegen in DE nogal hobbelig zijn .. En sommige zijn wat beter ?

We zijn van plan om de eerste dag zo een 700km te rijden , Gaan we over Oostenrijk of overnachten we net voor de
Gotthard en gaan we daar de 2e dag voor 9 uur doorheen of is het dan alsnog wachten ?

Rijden ook met een combi van Auto : 3000kg & aanhanger 1700kg dus hoe is het qua klimmen ?

Kan niet wachten om in te stappen , en misschien kunnen de ervarenden onder jullie ons een duwtje de goede
richting op geven .. Alvast bedankt :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: LPG in o.a Duitsland Oostenrijk

Bericht door Chris » za 03 jun 2017, 10:01

LPG / Autogas kan je in Duitsland vrij goed verkrijgen tegenwoordig. Niet alle tankstations hebben het, maar wel steeds meer en ook wel direct langs de Autobahn of bij een Autohof bij een afrit. Ik ben vorig jaar met een LPG auto naar het Gardameer gereden en LPG tanken was geen probleem. In Zwitserland kan je het ook bij de meeste tankstations langs de A2 tanken. Oostenrijk ben ik wat minder bekend mee. Let er wel op dat sommige landen andere vulnippels gebruiken dan in Nederland.

LPG wordt in Duitsland aangegeven met dit verkeersbord:
Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: LPG in o.a Duitsland Oostenrijk

Bericht door jelger » za 03 jun 2017, 10:18

Ik heb jarenlang LPG gereden, en heb nooit op Oostenrijk gerekend (was ook altijd maar transit land). Net als Denemarken op reis naar het noorden "Don't bother". In Duitsland is het doorgaans goed verkrijgbaar, ook langs de Autobahn, maar met vrij lange intervals.

http://www.gas-tankstellen.de/menu.php

Niet zo makkelijk meer te vinden, maar er was ooit een kaart optie waar goedkope en dure stippen werden geplot op basis van de prijs.

Pijltje1977
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 03 jun 2017, 9:20

Re: LPG in o.a Duitsland Oostenrijk

Bericht door Pijltje1977 » zo 04 jun 2017, 22:24

Super !!

Ik denk dat we de overnachting net over de grens bij
Oostenrijk doen of net ervoor ..

Zijn daar een beetje overnachtings campings ?

Grzz

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: LPG in o.a Duitsland Oostenrijk

Bericht door ronny forgeron » ma 12 jun 2017, 18:50

Denk wel aan de verloopnippels. In Duitsland wordt de amerikaanse acme aansluiting gebruikt, in Oostenrijk de Italiaanse schotel aansluiting. Aan de autobahn A12 bij Innsbruck vlak voor de afslag naar de Brenner kun je nog autogas tanken, in Duitsland de laatste direct naast de A8 bij Irschenberg, paar honderd meter verder op de weg vanaf de afslag is nog een autogas pomp, minder druk en een paar cent goedkoper. Op de A93 richting Kufstein Oostenrijkse grens is er een gaspomp een paar honderd meter vanaf de eerste afrit, met bordje aangegeven. LPG is in Duitsland goedkoper dan in Nederland, in Oostenrijk duurder. Fijne trip.

Plaats reactie