Snelste route Antwerpen - Slovenië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
AdmiralFreebee
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 9:58

Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door AdmiralFreebee » zo 04 jun 2017, 10:15

Op 9 juli vertrekken wij naar Slovenië. Dit wordt onze eerste autovakantie met een kind (ongeveer één jaar oud) en ook onze eerste vakantie naar Slovenië (meer van Bohinj). Aangezien ik niet veel ken van de routes in Duitsland kom ik hier advies vragen.

De bedoeling is om in twee dagen te rijden. Ons vertrekuur is vrij te kiezen en ik had gedacht aan een overnachting in de buurt van München. Waarom daar? De meeste alternatieven schijnen daar terug samen te komen dus mocht er op de dag van het vertrek een groot ongeluk gebeuren op mijn geplande route heb ik nog alternatieven.

Wat heb ik zelf al gevonden?
  • Antwerpen - Aken via E313/E314
  • Alternatief 1: Via Keulen de A3 en A9 richting München
  • Alternatief 2: Via de A61, A8 richting München
  • Alternatief 3: Ook via A61, A8 maar Ulm vermijden via de A6/A7
  • München - Salzburg via A8 en dan in Oostenrijk verder de A10/A11 naar de Sloveense grens
  • Nog een stukje de E61 in Slovenië en dan richting het meer van Bohinj
Nu kan je online wel mooie overzichten vinden van de geplande werken in Duitsland maar elke route heeft wel werven dus ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat nu de beste route is. Qua afstand scheelt het allemaal niet veel.

Het belangrijkste voor ons is hoe snel we op onze bestemming geraken. Normaal geven we wel om toeristische routes maar dit jaar wat minder :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Chris » zo 04 jun 2017, 10:20

Dat weekend beginnen er geen schoolvakanties in Duitsland, dus dat is al mooi meegenomen. Toch zal het erg druk zijn op de weg, en in Duitsland zijn extreem veel wegwerkzaamheden. 9 juli is op een zondag, dus ik neem aan dat je zondag-maandag rijdt. Dat is al beter dan op vrijdag of zaterdag vertrekken.

Qua wegwerkzaamheden zijn de routes niet heel onderscheidend van elkaar. Er zijn zoveel wegwerkzaamheden dat je op elke route er veel zal tegenkomen. Zoals je zegt zijn er meerdere routes te bedenken die elkaar qua afstand maar heel weinig ontlopen.

Het is aan te raden om een paar weekenden van te voren eens op Google Maps te kijken waar zich de grote files voordoen. De ene Baustelle is de andere niet, bij veel wegwerkzaamheden zal de vertraging meevallen maar Duitsland staat er ook om bekend dat je zo een uur of meer in de file staat voor een smalle Baustelle, al dan niet met ongeval. Vorig jaar was het een drama op de A3 bijvoorbeeld. Maar was de A5, A6 en A8 niet veel beter. Het is op dit moment lastig te zeggen wat echt de beste route is.

Om je een indruk te geven van de hoeveelheid wegwerkzaamheden in Duitsland:
Afbeelding

AdmiralFreebee
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 9:58

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door AdmiralFreebee » zo 04 jun 2017, 10:26

Ja we rijden speciaal zondag-maandag om al een deel van de drukte te ontwijken. De tip van Google Maps is een goede. Ik zet gelijk een reminder in mijn agenda :)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door hoevenpe » zo 04 jun 2017, 10:31

^^

Roaming is als het goed is gratis tegenwoordig, dus gewoon mobiel met zuignap op de voorruit en tik de eindbestemming in op Google maps.

Nu enkele jaren gedaan en scheelt me steeds minimaal een uur omdat hij tijdig je binnendoor of anders laat rijden bij een vertraging.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Chris » zo 04 jun 2017, 10:36

Google Maps onderschat de vertraging op langere trajecten wel. Het verschil met TomTom is soms zelfs meerdere uren op routes van 500+ km. Google Maps schat de toekomstige vertraging verderop de route op basis van historische gegevens, maar zo'n vakantieweekend met telkens wijzigende werkzaamheden en ongevallen laat zich moeilijker vergelijken met historische data dan de standaard spitsuren..

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door hoevenpe » zo 04 jun 2017, 10:39

Je hebt gelijk dat je vooraf een beeld moet hebben van de meest optimale route, meestal is die wel duidelijk.

Het is geen vakantietijd dus mijn gevoel zegt dat A61, A8 naar Salzburg ongeveer even snel is als A3, A9, A8.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door duikgek89 » zo 04 jun 2017, 12:22

Volgens mij gaat het om het even zijn. Ik vind de route A3-A9 zelfs iets prettiger. Wat werkzaamheden betreft is het kiezen tussen de Cholera en de Pest, zoals de Duitsers het noemen.

Even de weekeinden ervoor kijken waar zich de grootste problemen voordoen is het handigste, misschien is er op het een of andere grote knelpunt ook nog wel wat te verzinnen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Willem » zo 04 jun 2017, 13:59

Via de A3-A9-A8 heb je meer wegen met drie rijstroken dan via de A61-A8. Dat kan bij vrachtverkeer makkelijker zijn om in te halen, maar in het weekeinde speelt dat niet zo.

Die hoeveelheid werkzaamheden :schrikreactie:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Pino » zo 04 jun 2017, 17:26

Ook zonder vrachtverkeer vind ik drie rijstroken wel wat prettiger rijden dan twee. Verkeer is toch wat beter verdeeld qua snelheid. Ook ik heb een voorkeur voor A3-A9. Behalve de betere uitbouw geeft deze route ook wat meer rust doordat je vanaf Köln tot München alsmaar rechtdoor rijdt (zelfs waar je van A3 naar A9 wisselt). En ik vind de A8 Karlsruhe - München geen prettig rijdende weg. Niet alleen het stuk tot aan Stuttgart dat berucht is, maar ook het stuk tussen de Albaufstieg en München. Veel pijn zou inmiddels weg moeten zijn op de stukken die in de afgelopen jaren zijn uitgebouwd, maar de paar wissels tussen 2x2 en 2x3 hebben ook weer hun dynamieken.

Kortom, ik zou de komende weekends een strategie bepalen op basis van de files die dan ontstaan. En op de dag zelf goed verkeersinformatie in de gaten houden. Met een kleine passagier achterin vind ik het persoonlijk trouwens prettig om van tevoren alvast een beetje na te denken waar je stops zo ongeveer zouden vallen, zodat je er wat makkelijker voor kunt zorgen dat je bij een aardige Raststätte uitkomt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Chris » zo 04 jun 2017, 17:42

Op dit moment zijn er 18 Baustellen tot aan München op de A3-A9 via Nürnberg en 13 Baustellen op de A61-A8 via Karlsruhe. De ene Baustelle is de andere echter niet. Maar zowel op de A3 Frankfurt - Würzburg als op de A8 Stuttgart - Ulm is een grote concentratie wegwerkzaamheden die vaak voor serieuze vertraging zorgen.

Volgens BayernInfo zijn er geen wegwerkzaamheden op de A9 tussen Nürnberg en München, maar ook geen wegwerkzaamheden op de A8 tussen Ulm en München, beide routes tellen 2x3 rijstroken dus de doorstroming zou op het laatste deel van je eerste dag wel goed moeten zijn, welke route je dan ook kiest.

AdmiralFreebee
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 04 jun 2017, 9:58

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door AdmiralFreebee » zo 04 jun 2017, 20:55

Ok mooi, dat geeft mij toch al weer wat informatie om over na te denken! 2x3 rijstroken heeft misschien wel de voorkeur gezien het grote snelheidsverschil soms in Duitsland.

Navigeren met de telefoon zal niet veel helpen want wij hebben beiden een Windows Phone en het app aanbod is daar wat beperkter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Palance » ma 05 jun 2017, 20:24

Blijf je alleen in Bohinj of wil je nog meer gaan rondrijden? In het eerste geval moet je je wel afvragen of je nog een Sloveens vignet aan moet schaffen: Vanaf de Jesenice bij de Karawankentunnel is Bohinj nog best te bereiken zonder gebruik te maken van de snelweg A2.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 jun 2017, 11:30

Chris schreef:Google Maps onderschat de vertraging op langere trajecten wel. Het verschil met TomTom is soms zelfs meerdere uren op routes van 500+ km. Google Maps schat de toekomstige vertraging verderop de route op basis van historische gegevens, maar zo'n vakantieweekend met telkens wijzigende werkzaamheden en ongevallen laat zich moeilijker vergelijken met historische data dan de standaard spitsuren..
Heb zelf vrij goede ervaringen met Google Maps. De aangegeven vertraging klopte bij mij altijd wel, ook al kan het gevoeld langer duren. Toegegeven, op zwarte zaterdagen heb ik het nooit gebruikt, maar dan ga ik ook niet lange afstanden rijden. Ook mooi van Google Maps is dat hij je niet direct van de snelweg afstuurt bij een kleine file... Er wordt echt gekeken naar de meeste tijdswinst. En dat kan soms betekenen dat achter in de file aansluiten sneller is dan binnendoorroutes.
hoevenpe schreef:Roaming is als het goed is gratis tegenwoordig, dus gewoon mobiel met zuignap op de voorruit en tik de eindbestemming in op Google maps.
Nog niet wettelijk, ook al bieden sommige providers bij bepaalde contracten nu al gratis roaming aan. Vanaf 15 juni wordt het echter verplicht gratis in alle EU-landen. Let wel, dat landen als Noorwegen en Zwitserland hier dus niet onder vallen. Daar hangt het ook weer van contract af of je in Zwitserland gratis mobiel internet hebt of niet. Sommigen bieden paketten voor heel Europa (onafhanhakelijk van EU) aan.

Maar goed, voor de TS zijn beide details gelukkig niet van toepassing. Juli is sowieso gratis en komt alleen door EU-landen.
duikgek89 schreef:Wat werkzaamheden betreft is het kiezen tussen de Cholera en de Pest, zoals de Duitsers het noemen.
*Pest en Cholera. Andersom heb ik nog nooit gehoord. :p
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Rein » di 06 jun 2017, 12:12

SnarfFlevoland schreef:
hoevenpe schreef:Roaming is als het goed is gratis tegenwoordig, dus gewoon mobiel met zuignap op de voorruit en tik de eindbestemming in op Google maps.
Nog niet wettelijk, ook al bieden sommige providers bij bepaalde contracten nu al gratis roaming aan. Vanaf 15 juni wordt het echter verplicht gratis in alle EU-landen. Let wel, dat landen als Noorwegen en Zwitserland hier dus niet onder vallen. Daar hangt het ook weer van contract af of je in Zwitserland gratis mobiel internet hebt of niet. Sommigen bieden paketten voor heel Europa (onafhanhekelijk van EU) aan.

Maar goed, voor de TS zijn beide details gelukkig niet van toepassing. Juli is sowieso gratis en komt alleen door EU-landen.
Noorwegen is lid van de EER en daar zullen roamingkosten binnenkort ook worden afgeschaft.

De EC schrijft er dit over:
Europese Commissie schreef:In the countries of the European Economic Area: Iceland, Liechtenstein, Norway roam like at home will be introduced shortly after 15 June.
Zwitserland lijkt hier vooralsnog volledig buiten te vallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door Chris » di 06 jun 2017, 12:21

Bij KPN zit Zwitserland er wel standaard bij.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelste route Antwerpen - Slovenië

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 jun 2017, 11:39

Rein schreef:Noorwegen is lid van de EER en daar zullen roamingkosten binnenkort ook worden afgeschaft.
Aha, dank voor de aanvulling. :) Dan is het inderdaad alleen Zwitserland, diverse Balkanlanden en mini-landjes als Andorra die er nog niet standaard onder vallen.
Chris schreef:Bij KPN zit Zwitserland er wel standaard bij.
Bij het abonnement van mijn zakelijke telefoon zit Zwitserland er ook bij, alleen gaan ze Zwitserland na 15 juni uit de landengroep 1 gooien en zit het er dan niet meer bij in. :geenlach: Zo'n grote zorg is het voor mij nu ook weer niet, want dan moet m'n werkgever maar een paar centen meer betalen, maar het is natuurlijk wel belachelijk. Voor m'n privé mobiel zal ik een ander pakket kiezen waar Zwitserland er bij in zit. Heb ook een Zwitsers nummer, maar gebruik deze niet meer, omdat de standaardkosten aanzienlijk hoger zijn dan de roaming kosten. :lol:

Veel keuze uit aanbieders heb je in Duitsland helaas niet als je overal goed bereik wilt hebben. Dan zit je automatisch aan de Telekom (T-mobile) vast of een van hun discount aanbieders. Vodafone, O2 en vele discounters die het D2 of E-Plus netwerk gebruiken kan je in landelijke gebieden nauwelijks fatsoenlijk gebruiken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie