Auvergne

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Stijnie
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 12:52

Auvergne

Bericht door Stijnie » ma 12 jun 2017, 13:04

Binnen een paar weken gaan we kamperen op een camping in Frankrijk, gelegen in de Auvergne.

Wij wonen zelf in België in West-Vlaanderen. Nu was ik al eens aan het zoeken welke weg we best zouden nemen.
Ik dacht om Frankrijk binnen te rijden via de omgeving Lille en dan willen we absoluut Parijs zelf vermijden, dus had ik al gevonden dat je eventueel via de A86 of La Francilienne dit punt kan vermijden.
Nu vroegen we ons af of dit wel de interessantste manier was om Frankrijk binnen te rijden, of zakken we beter wat af in België en rijden we dan
meer richting Luxemburg Frankrijk binnen?
Misschien zijn hier mensen aanwezig die ervaring hebben met deze route of met franse wegen die kunnen helpen om knelpunten te vermijden.

We rijden met een vouwwagen aan de auto dus willen we sowieso de drukke punten wat mijden

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Auvergne

Bericht door Km357 » ma 12 jun 2017, 13:26

Alles hangt van het moment dat je Paris passeert (maw je vertrekdag) en waar je moet uitkomen (de Auvergne is groot). Het blijft jammer genoeg een punt van ongeloof als ik zeg dat Antwerpen en Brussel veel erger zijn qua spitsverkeer dan Paris. Bij Paris duurt het gewoon langer om er door te geraken aangezien de stad gewoon zo veel groter is. Maar het verkeer is écht niet zo'n ramp op de A86-A104 als je de verhalen zou geloven van mensen die 1x per jaar Paris passeren.

Met een vouwwagen zou je altijd de A86 Duplex kunnen nemen langs de westkant van Paris (max hoogte 2m). Dat kost je tol afhankelijk van het moment van de dag: http://www.duplexa86.fr/fr/system/files ... 6_2017.pdf, maar je rijdt wel vlot rond Paris, want sowieso voor de Auvergne dien je ooit uit te komen op de A10 richting Orléans (tenzij je bestemming oostelijker ligt dan Clermont-Ferrand).

Moet je ergens in de Forez moeten uitkomen, oostelijk van Clermont-Ferrand, kan je overwegen om via Reims te rijden en zo naar Lyon af te zakken en dan de A89 te nemen naar je bestemming. Verreweg het duurst, maar buiten Lille en de werken bij Lyon voor de A89 kom je niks van pijnpunten tegen. De omweg langs Luxemburg is enkel nuttig als je echt met een lege tank kunt aankomen bij Luxemburg om te tanken, anders zorgen de extra km's eigenlijk meer voor verlies dan winst.

Moet je richting Le Puy-en Velay, dan ben je beter af van de A47-N88 af te rijden, moet het nog zuidelijker dan kom je eigenlijk bij reisroutes naar de Ardèche uit en die zijn verbonden met de A7 door de Rhônevallei of A71-A75 via Clermont-Ferrand.

Om completer te zijn, graag je vertrekdag en bestemming geven.

Stijnie
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 12:52

Re: Auvergne

Bericht door Stijnie » ma 12 jun 2017, 13:37

Het was inderdaad misschien niet zo volledig, vertrekdag zal normaal gezien 21/07 zijn.
We kamperen in Saint-Germain-des-salles, een 30-tal km van Vichy

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Auvergne

Bericht door Km357 » ma 12 jun 2017, 13:48

Als het je niet stoort kan je dan Lille-Reims-Troyes-Sens-Montargis-Nevers-Moulins-Bestemming rijden. De 21ste verwacht ik niet veel problemen in Frankrijk maar hier heb je toch de kalender: http://www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/C ... 17_WEB.pdf
Oranje betekent op zich niet zo heel veel, in Frankrijk gaat het er meer om van de rode en zwarte dagen te vermijden.

Daarmee betaal je wel wat, maar er zijn voordelen:

- Je vermijdt Paris in z'n geheel
- Je rijdt op zich over heel rustige autosnelwegen (A26-A5-A19)
- Vanaf Briare rij je terug tolvrij langs de A77-N7-D2009

Wil je dezelfde route met minder tol, neem dan de N77 Troyes-Auxerre, daarna de N151 van Auxerre naar Bourges en ga bij La Charité sur Loire terug de A77 op. Die route is korter, minder duur maar staat vol met flitspalen. Dat lijkt misschien niet belangrijk met een vouwwagen, maar toch, ik vermeld het maar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Auvergne

Bericht door Pino » ma 12 jun 2017, 13:56

^^ Aan die route over Troyes zat ik ook te denken. Is ruim 100 kilometer langer dan de snelste route via Bourges en de A71, en een 140 kilometer langer dan de A77-N7 benaderen via Parijs. Afhankelijk van je vertrekpunt in West-Vlaanderen zou ook een route langs de kust over Calais-Rouen nog een optie kunnen zijn, en dan over de N154 doorsteken naar Chartres en uiteindelijk de A10-A71-route. Ook weer ruim langer dan rechtstreeks over Parijs.

Kortom, het zijn alternatieven met zoveel extra kilometers dat je, ook met een behoorlijke file bij Parijs, niet sneller ter plaatse zult aankomen met een alternatieve route. Maar als je gewoon vrolijker aankomt wanneer je die file ergens in de banlieue inwisselt voor een uur extra rijden door La France profonde, hoef je het niet te laten.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 12 jun 2017, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Stijnie
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 12:52

Re: Auvergne

Bericht door Stijnie » ma 12 jun 2017, 14:11

Kan ik met een online routeplanner de alternatieve routes die al aangediend werden gemakkelijk berekenen qua kilometers en reistijd?
Of doen jullie dat gewoon op basis van ervaringen?

Het is inderdaad een beetje onze bedoeling om een gulden middenweg te zoeken tussen de snelste route over parijs (waar we misschien wel een groot pak stress door gaan krijgen) en een alternatieve route die iets langer is maar minder stresserend.
Ik moet de afstand sowieso alleen rijden want de echtgenote wilt niet rijden met de vouwwagen aan de auto, dus met regelmatige tussenstops hopen we toch redelijk ontspannend aan te komen want we moeten dan ook nog onze vouwwagen/tent opzetten

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Auvergne

Bericht door Km357 » ma 12 jun 2017, 14:17

Ik heb letterlijk m'n Michelinkaart genomen en gekeken wat er mogelijk was. Dat plus ervaring, van meer dan 15 jaar meermaals per jaar naar en door Frankrijk te rijden.

Grofweg is het dit wat ik in gedachten had:
https://www.viamichelin.fr/web/Itinerai ... rivalDate=

Trek er nog maar wat tijd af, want ik heb de tussenetape steden ingesteld alsof je door het centrum rijdt, wat je uiteraard niet gaat doen. Ook laat ik je vertrekken vanuit je provinciale hoofdstad wat niet het geval kan zijn.

Zonder stops zou je moeten rekenen op 8h reistijd zonder "zot" te gaan rijden, en dat bij gewoon vlot verkeer. Lijkt me heel aannemelijk denk ik zo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Auvergne

Bericht door Pino » ma 12 jun 2017, 14:21

Ik deed iets soortgelijks, maar dan met Google Maps (en zonder 15 jaar ervaring met meerdere malen per jaar naar Frankrijk rijden). De website, met de app kan dit niet. Je vraagt eerst de directe route naar je bestemming op, denkt vervolgens na over wat alternatieven zouden kunnen zijn en je 'versleept' de voorgestelde route vervolgens naar die alternatieve assen. Op de alternatieven kwam ik door na te denken welke noord-zuid-autosnelwegen het dichtste oostelijk dan wel westelijk langs Parijs lopen.

Google Maps geeft een tijdsindicatie voor iedere route, maar die is gebaseerd op de reistijd met een personenauto zonder caravan of aanhanger. Met name op routes met veel snelweg zal dat voor jou natuurlijk wel een verschil maken. Stelregel voor jou zou vermoedelijk zijn dat je liever een korte route pakt dan een langere route met een grotere snelweg-component.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 12 jun 2017, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Stijnie
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017, 12:52

Re: Auvergne

Bericht door Stijnie » ma 12 jun 2017, 14:31

In ieder geval al goeie tips gekregen waar ik al even verder mee kan in mijn voorbereiding :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Auvergne

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 jun 2017, 22:37

Mijn tip is om altijd westelijk langs Parijs te gaan, ook op zwarte zaterdagen is dat vaak filevrij. Je hebt globaal twee opties:

* De A1 tot het knooppunt bij La Courneuve, vanaf daar de A86, door de Duplextunnel heen, A86 blijven volgen en dan de N118 naar de A10 toe. Kost je wel wat tol voor de Duplextunnel maar is geheel autosnelweg/expressweg, afgezien van een heel kort substandaard stukje bij het knooppunt A86/N118, maar dat levert absoluut geen probleem op. Wel opletten voor de flitspalen op de A86, met name in de Duplextunnel waar de maximumsnelheid :A1-70: is.

* De A1 afrijden tot aan de Boulevard Périphérique, dan rechtsaf de Périphérique op (in eerste instantie volg je de richting Rouen), de westelijke Périphérique blijven volgen, bij de afslag naar Rouen rechtdoor blijven rijden tot de Porte de Saint-Cloud, vanaf daar de borden Bordeaux/Nantes volgen. Over de D910 rij je door Boulogne-Billancourt; links aanhouden om door de tunneltjes te rijden om de kruispunten te vermijden. Na de Pont de Sèvres loopt de D910 vloeiend over in de expressweg N118 en kom je vanzelf op de A10 door rechtdoor te blijven rijden. Deze route is tolvrij, maar je moet wel over de Périphérique - die aan de westkant in de vakantieperiode echter niet zo druk is. Wel opletten voor de flitspalen op de Périphérique, de maximumsnelheid is daar slechts :A1-70:.

Plaats reactie