Den Haag Aosta op 17 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Den Haag Aosta op 17 juli

Bericht door exroosje » wo 14 jun 2017, 13:37

Voor onze eerste week van de vakantie gaan we naar Aosta. We rijden op zaterdag, want de kinderen krijgen vrijdag pas vakantie. Net als vorig jaar vertrekken we gewoon lekker vroeg ( uur of 4 denk ik) zodat we rond het middaguur al aardig in de buurt zijn.

De route . De hoofdkeuze vorig jaar was via Duitsland (A61 of A3) of via Belgie Luxemburg Straatsburg naar Basel en vanaf daar richting de bernardpas.
Die routes ontlopen elkaar niet zoveel:

Via Luxemburg, Straatsburg, Basel, Bern, Lausanne 9:47 1037km
Via A3 Duitsland Oberhausen Keulen, Karlsruhe, Basel, Bern 9:45 1070km
Via A61 Duitsland Venlo Koblenz, Karlsruhe Basel, Bern 9:44 1065km

Uiteindelijk voor de Luxemburg route gekozen. Vanwege de baustelles, in principe mag ik graag op een rustig moment door duitsland rijden en dan ook flink tempo maken. Bij drukte en baustelles kun je dat echter toch vergeten.

Dit jaar lijkt Duitsland wederom af te vallen vanwege de grenscontroles vanwege de G19 in dat weekend. En de baustelles natuurlijk.

Ik heb nog een paar alternatieve routes bestudeerd ook mede door suggesties van de diverse routeplanners: En ik vind het stuk door Zwitserland altijd erg saai.

Via Montblanctunnel Luxemburg, Nancy, Geneve 9:44 1088km
Even snel, maar door de kosten van de tunnel valt ie toch af, Bovendien staan er in het weekend vaak files voor deze tunnel aan de franse kant.

Via Luxemburg, Nancy, N57 Pontarlier, Lausanne, Montreux 9:54 961km
Dit is de kortste route, alleen een groot stuk secundair. Zeker omdat je de N57 een stuk moet afsnijden langs Besancon en Vesoul, anders is het nog wat langer en verder. .

Via Luxemburg, Nancy, Belfort, Biel, Bern, Montreux 10:08 1020km
Via Luxemburg, Nancy, Belfort, Biel, Neuchatel, Lausanne, Montreux 10:11 1024km
Dit is wat langer, maar zo te zien gaat het wel tenminste altijd over autowegen .

Iemand enige ervaring met de laatste 3 routes? Is de N57 helemaal uitgebouwd in Frankrijk tot expresweg en hoe staat het met de A18 en A5 in Zwitserland. Daar is een A nummer niet altijd garant voor een snelweg....
Laatst gewijzigd door exroosje op di 06 jul 2021, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 jun 2017, 14:26

Wat is er in hemelsnaam saai aan het stuk door Zwitserland, nadat je over een veel saaiere Duitse A5 of Franse A35 hebt gereden? Kan dat niet helemaal volgen... Zeker de A12 en vooral de A9 zijn toch behoorlijk tot zeer fraai. :roll:

Enfin, via de A16 en Biel ga je in ieder geval dik tijdsverlies boeken. Het stuk schiet niet op, je rijdt via de A16 continu door langere (veelal enkelbaanse) tunnels (over saai gesproken) en dan moet je nog Biel passeren, hetgeen op een verkeerd tijdstip überhaupt geen feest is.

Wat dat betreft zou ik de kortste route nemen via Pontarlier. Ja, het is een langer stuk OWN door Frankrijk, maar opzich rijdt de N57 eigenlijk vrij goed. Je spaart een hoop kilometers t.o.v. de route via Biel, ook al is mogelijk de nog langere route via Basel-Bern alsnog sneller.

Duitsland vermijden lijkt me echter een goed plan. Pas vanaf Ettenheim ben je van de vele wegwerkzaamheden verlost.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Vahalis » wo 14 jun 2017, 14:46

exroosje schreef:en A5 in Zwitserland. Daar is een A nummer niet altijd garant voor een snelweg....
Een korte blik in de Wegenwiki had je geleerd dat de A5 nog een flink stuk 1x2 kent.

Zolang de Ostast (en de Westast) in Biel nog niet klaar is, zou ik die stad mijden. De eenbuizige tunnels in de A16 zouden mij niet afschrikken.

Edit: overigens zou ik me nu niet druk maken over de alternatieven na Metz. Ik zou vlak voor Metz nog kijken naar de verkeerssituatie en aan de hand daarvan beslissen wat de beste route is. Volgens GM is het verschil minder dan een half uur tussen de verschillende routes. Dan kan de concrete verkeerssituatie doorslaggevens zijn voor wat het beste is.
Laatst gewijzigd door Vahalis op wo 14 jun 2017, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door duikgek89 » wo 14 jun 2017, 14:47

De N57 heb ik een aantal jaar geleden eens gereden op de terugweg van de wintersport richting mijn ouderlijk huis bij Nijmegen. Is best goed te rijden.

Zo uit mijn hoofd heb je tot net na Remiremont 2x2, dan tot Vesoul nog ergens een klein stukje 2x2, Vesoul doorkruis je ook op 2x2 zonder al teveel problemen via de ringweg. Dan tot Besancon heb je ongeveer de helft 2x2 en de passage via de randweg gaat best prima. Daarna heb je nog een stukje 2x2 tot het overgaat in tweestrooksweg. Bij Pontarlier lagen wat irritante rotondes, maar ook daar viel het onder de streep allemaal best mee.
De meeste tweestrooks stukken zijn ook best goed te rijden, er zit weinig gedraai en geklooi in, het meeste is gewoon rechttoe rechtaan. Op de A31 en N57 wel opletten voor erg dure vakantiekiekjes wegens goed gedrag.

Verder is het natuurlijk Frankrijk. De andere bestuurders zullen wel op je zenuwen gaan werken met hun gezapige geklooi, op de radio hoef je geen normale muziek te verwachten en alles is oud, vies en kapot.

Ik was vanaf Montreux via de N57, Longwy, Arlon en Martelange naar Nijmegen niet veel langzamer als een andere auto die over Duitsland ging. Die ander heeft waarschijnlijk niet hard gereden en zal ook veel vaker gestopt zijn dan ik. Ik ben langs de N57 even naar het toilet geweest (advies: Zoek beter een boom), ben in Arlon even in het centrum gaan kijken en heb in Martelange de tank volgegooid.

Als je drukte in Luxemburg verwacht zou ik overwegen om bij Bastogne van de E25 af te gaan en via de N4 in Martelange te tanken en verder via de N4 en Longwy de grens naar Frankrijk over te steken. De N4 is ook niet overal expressweg maar rijdt grotendeels goed door en is niet zo saai.

Als je tijd hebt kun je eventueel ook de route via de Nordstrooss nemen. Is veel leuker. Of via Houffalize en Troine naar de Luxemburgse N12 en daar afzakken.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 14 jun 2017, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Pino » wo 14 jun 2017, 14:55

^^ Je uit je weer ouderwets genuanceerd over Frankrijk :dyn_hyp: Maar goed, het blijft een rit door de Grand Est over wegen in beheer van de staat. Dat combineert niet echt lekker. Je rijdt door leeg gebied en op heel veel voorzieningen hoef je ook niet te rekenen. Op de voorziening 'uitzicht op de Vogezen' na dan.
SnarfFlevoland schreef:Wat is er in hemelsnaam saai aan het stuk door Zwitserland, nadat je over een veel saaiere Duitse A5 of Franse A35 hebt gereden? Kan dat niet helemaal volgen... Zeker de A12 en vooral de A9 zijn toch behoorlijk tot zeer fraai
Ik heb ook maar weinig met de A12 hoor. Minder saai dan de genoemde routes door het Rijndal, maar in vergelijking met de Vogezen vind ik de A1-A12 tussen Egerkingen en Montreux voor het grootste gedeelte vlak tot matig glooiend landschap met hoogstens was bergen in de verte. Kort voor Vevey wordt het landschap aardiger, maar tegen die tijd ben ik meestal zo afgestompt (mede van het permanent op je snelheid moeten letten) dat ik eigenlijk pas weer een beetje opfleur bij het zien van het Meer van Genève. Maar goed, als je dat stuk saai vindt, heb je weinig aan een rit door de Vogezen, want dan krijg je Bern-Montreux in principe ook voor je kiezen. Zou je moeten gaan voor de alternatieve route over Neuchatel, maar daarmee krijg je wel weer een extra stuk enkelbaans voor je kiezen.

Dat laatste is trouwens het stuk enkelbaans in de A5 waarover Vahalis schrijft. Als je vanaf Biel 'gewoon' richting Bern rijdt, krijg je dat niet. Of de A16/A5 in die zin werkelijk leiden tot tijdsverlies, durf ik niet te zeggen. Veel zal afhangen van de drukte van het moment wanneer je op de 1x2-stukken zit. Het is niet bepaald een snelweg die veel vakantie-verkeer zal zien op 8 juli, dus het zou goed mee kunnen vallen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Ds79m » wo 14 jun 2017, 16:35

duikgek89 schreef:Verder is het natuurlijk Frankrijk. De andere bestuurders zullen wel op je zenuwen gaan werken met hun gezapige geklooi, op de radio hoef je geen normale muziek te verwachten en alles is oud, vies en kapot.
Gast :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 jun 2017, 16:47

Pino schreef:Dat laatste is trouwens het stuk enkelbaans in de A5 waarover Vahalis schrijft. Als je vanaf Biel 'gewoon' richting Bern rijdt, krijg je dat niet. Of de A16/A5 in die zin werkelijk leiden tot tijdsverlies, durf ik niet te zeggen. Veel zal afhangen van de drukte van het moment wanneer je op de 1x2-stukken zit. Het is niet bepaald een snelweg die veel vakantie-verkeer zal zien op 8 juli, dus het zou goed mee kunnen vallen.
De A16/A5 route zorgt principieel al voor tijdsverlies t.o.v. de gangbare route via Basel en Bern. Het schiet vanaf Belfort eigenlijk al niet meer op met flinke enkelbaanse stukken waar je niet in kan en/of mag halen. Je komt op dat hele stuk praktisch niet boven de 100 km/h uit, behalve dat ene korte stukje bij Delémont waar je 120 mag rijden. Vaak gebeurd het zelfs dat je in de enkelbaanse tunnels van de A16 maar 60-70 km/h kunt rijden, omdat er vaak een sloom voertuig voor je zit.

Pas als je Biel gepasseerd bent kan je vanaf Lyss (A6 naar Bern) of vanaf Le Landron (A5 naar Neuchâtel) weer normaal gas geven. Op die manier moet je wel heel wat minuten tussen Basel en Bern in de file staan, wil de route via Belfort en Biel sneller zijn.
Vahalis schreef:Een korte blik in de Wegenwiki had je geleerd dat de A5 nog een flink stuk 1x2 kent.
Dat stuk is eigenlijk geen A5, maar grotendeels Hauptstrasse. Pas bij Twann-Tüscherz begint de A5 weer en loopt dan enkelbaans (of 2+1) door tot Le Landron, alvorens het autosnelweg wordt. Vergeet ook niet dat je bij Neuchâtel erg veel door tunnels moet rijden. Dat is vrijwel alles op 100 km/h gelimiteerd.
Pino schreef:Minder saai dan de genoemde routes door het Rijndal, maar in vergelijking met de Vogezen vind ik de A1-A12 tussen Egerkingen en Montreux voor het grootste gedeelte vlak tot matig glooiend landschap met hoogstens was bergen in de verte.
Er zijn uiteraard mooiere snelwegen in Zwitserland te vinden dan de A12, maar het is allemaal beter dan de meeste snelwegen door Duitsland of door vlakke delen van Frankrijk. Ik kan het wel waarderen. Zeker met tussenstop bij verzorgingsplaats "la Gruyère". En de A9 vind ik non-stop van begin tot einde erg fraai. Vooruit, het allereerste stukje bij Vallorbe is saai, maar vanaf Orbe al mooi vanwege de fraaie afdaling.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Pino » wo 14 jun 2017, 17:12

SnarfFlevoland schreef:De A16/A5 route zorgt principieel al voor tijdsverlies t.o.v. de gangbare route via Basel en Bern. (...) Op die manier moet je wel heel wat minuten tussen Basel en Bern in de file staan, wil de route via Belfort en Biel sneller zijn.
Je moet inderdaad niet de illusie hebben dat je met een route over Belfort sneller bent dan met een route over Basel. Het is een relatief beperkte winst in kilometers waarvoor je het een en ander aan enkelbaans stukken retour krijgt. Het zou een ander verhaal worden wanneer je concludeert dat Basel zelf niet zonder significante files te bereiken is, maar met een route over Luxembourg-Strasbourg moet juist dat denk ik wel goedkomen. Aan de andere kant zal het ook niet heel veel langzamer zijn, dus ik vind het een geloofwaardig alternatief wanneer de TS eens iets anders wil proberen omdat de gangbare routes tussen Den Haag en Bern druk en/of saai zijn.
Er zijn uiteraard mooiere snelwegen in Zwitserland te vinden dan de A12, maar het is allemaal beter dan de meeste snelwegen door Duitsland of door vlakke delen van Frankrijk. Ik kan het wel waarderen. Zeker met tussenstop bij verzorgingsplaats "la Gruyère". En de A9 vind ik non-stop van begin tot einde erg fraai. Vooruit, het allereerste stukje bij Vallorbe is saai, maar vanaf Orbe al mooi vanwege de fraaie afdaling.
Ik vind rijden over Zwitserse snelwegen principieel vrij vervelend omdat je met een eeuwige focus op je snelheidsmeter zit en de maximumsnelheid ook vaak verandert. Tegen de tijd dat je in de Gruyère aankomt, wordt het landschap absoluut beter, maar tegen die tijd wil ik niets liever dan beginnen aan de klim naar de Sint Bernhard. Waarbij het me toch iedere keer weer tegenvalt dat Basel-Martigny een 225 kilometer is; op die afstand zit je op de A2-route allang aan de zuidkant van de Alpen. De A9 heeft dat probleem op een wat andere manier. Tussen Vevey en de oostpunt van het Meer van Genève is het zicht natuurlijk schitterend en kan ik er ook echt wel van genieten, maar als het meer buiten beeld verdwijnt, zie ik tot aan Martigny vooral nog net niet spectaculair berglandschap op net iets te grote afstand. Op dat stuk gaat er maar één gedachte door mijn hoofd, namelijk "als ik zo bij Martigny afsla, wordt het pas leuk". En dat een kleine 40 kilometer lang. Terwijl het objectief bezien natuurlijk een veel aangenamer landschap is dan heel veel andere snelwegen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 jun 2017, 17:40

Pino schreef:Aan de andere kant zal het ook niet heel veel langzamer zijn, dus ik vind het een geloofwaardig alternatief wanneer de TS eens iets anders wil proberen omdat de gangbare routes tussen Den Haag en Bern druk en/of saai zijn.
In het geval voor de TS is juist de beschreven N57 een goed alternatief, omdat je daar wat aan hebt (kortste optie én relatief vlot). De route Belfort-Biel is niet echt geloofwaardig als je wat leuks én nuttigs zoekt. Het schiet niet op en het is met de vele tunnels ook nog eens saai. Wat mij betreft zijn de enige twee serieuze opties de snelwegroute langs Basel of de N57-route langs Pontarlier.
Pino schreef:Ik vind rijden over Zwitserse snelwegen principieel vrij vervelend omdat je met een eeuwige focus op je snelheidsmeter zit en de maximumsnelheid ook vaak verandert.
Inmiddels rij ik zovaak in Zwitserland dat ik dat niet meer echt een probleem vind. De bekende flitslocaties zijn me inmiddels wel bekend en dat geeft een vrij ontspannen rijgevoel. Desalniettemin mogen ze van mij meer dan graag de Vmax wat verhogen.
Pino schreef:Op dat stuk gaat er maar één gedachte door mijn hoofd, namelijk "als ik zo bij Martigny afsla, wordt het pas leuk". En dat een kleine 40 kilometer lang.
En daar denk ik: Nog 40 kilometer snelweg, alvorens het langzame gedoe over het OWN weer begint. :lol: De route over de St-Bernard is zonder twijfel erg mooi, maar ik haat het als je steeds moet inhalen. En dat kan op de H21 niet echt op veel plekken goed en/of legaal.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 jun 2017, 19:10

Pino schreef:^^ Je uit je weer ouderwets genuanceerd over Frankrijk :dyn_hyp: Maar goed, het blijft een rit door de Grand Est over wegen in beheer van de staat. Dat combineert niet echt lekker. Je rijdt door leeg gebied en op heel veel voorzieningen hoef je ook niet te rekenen. Op de voorziening 'uitzicht op de Vogezen' na dan.
Mwa, direct na Nancy zit aan de A330 nog een aire en even voor het knooppunt N57/N66 bij Remiremont zit ook nog een aire langs de N57. Beiden zijn behoorlijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Pino » wo 14 jun 2017, 21:28

^^ Behoorlijk lijkt me wel het gepaste woord. Nette parkeergelegenheid, en verder basale services. Niet de luxe die je langs tolwegen krijgt, met gegarandeerd regelmatige schoonmaak ook. Wat niet automatisch wil zeggen dat het er dus vies is, wel dat je er wat minder van op aan zou kunnen. Maar goed, als bij Remiremont je laatste echte aire de service ligt tot aan Zwitserland, blijft het punt dat je niet op veel voorzieningen hoeft te rekenen.
SnarfFlevoland schreef:Wat mij betreft zijn de enige twee serieuze opties de snelwegroute langs Basel of de N57-route langs Pontarlier.
Zou ik denk ik persoonlijk wel met je eens zijn. Maar aangezien de vraag op tafel lag of de route Belfort wel genoeg 2x2 had, weet je in ieder geval dat het op de N57 nog minder 2x2 zal zijn.
Pino schreef:Op dat stuk gaat er maar één gedachte door mijn hoofd, namelijk "als ik zo bij Martigny afsla, wordt het pas leuk". En dat een kleine 40 kilometer lang.
En daar denk ik: Nog 40 kilometer snelweg, alvorens het langzame gedoe over het OWN weer begint. :lol: De route over de St-Bernard is zonder twijfel erg mooi, maar ik haat het als je steeds moet inhalen. En dat kan op de H21 niet echt op veel plekken goed en/of legaal.
Dat heb ik je vaker zien zeggen. Maar ik heb op de Sint Bernhard nooit zulke inhaalproblemen gehad. Het eerste stuk, pak 'm beet tot aan de afslag naar Verbier, is vaak wat drukker maar dat is een driestrooksweg waar je dus veel inhaalmogelijkheden hebt. Na Orsières liggen er geen extra rijstroken meer en moet je het hebben van ruimte voor een inhaalmanoeuvre. Maar dat deel van de route heb ik dan altijd zo rustig gehad dat ik er nooit het gevoel heb gehad dat ik er werd opgehouden. Tot aan de Italiaanse kant, waar de route slechter is uitgebouwd en je met name in de dorpen nog wel in treintjes terecht komt. Maar op dat moment kun je Aosta al ruiken, zorg ik dat er Italiaanse muziek aanstaat en vier ik dat ik mijn bestemming nader...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door duikgek89 » do 15 jun 2017, 14:50

^^
In die discussie voor wat betreft het inhalen kan het ook heel goed zijn dat jullie rijstijl niet helemaal dezelfde is. Frans die in het middelgebergte woont en daarbuiten aan bergen gewend is ten opzichte van een Amsterdammer kan daar best een aardig verschil zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Pino » do 15 jun 2017, 16:20

^^ Wil je deze geboren Rotterdammer die in 020 geland is niet voor Amsterdammer uitmaken? :facepalm: Serieus, het kan natuurlijk goed zijn dat Frans een andere rijstijl heeft. Over mezelf kan ik wel zeggen dat ik in de bergen eerder degene ben die anderen wil inhalen dan degene die anderen zouden willen inhalen. Met enige dank aan een krachtige motor uiteraard en een beetje meer lef op wegen op geaccidenteerd terrein dan andere laaglanders menig andere laaglander.
Laatst gewijzigd door Pino op do 15 jun 2017, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door exroosje » do 15 jun 2017, 17:27

Dank voor al jullie input.

natuurlijk is het geen rationele keuze, maar inderdaad Basel Martigny komt geen einde aan en als je dan itt duitsland opeens constant op je snelheid moet letten....
En het is verre van de rechtstreekse route wat je ook terugziet in de kms.
Als je hem dan ook al wat vaker gereden hebt, wil je wel eens wat anders.

Ik begrijp dat de route via Biel /Bienne te slecht is uitgebouwd (want daar was ik eigenlijk het meeste benieuwd naar) , maar dat de rechtstreekse route N57 best wel zou kunnen. Al krijg je dan wel Metz Nancy - ook een draak van een stuk....

En inderdaad pas een keus maken last minute op basis van verkeersinfo.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Basjuh1981 » do 15 jun 2017, 17:29

Pino schreef:en een beetje meer lef op wegen op geaccidenteerd terrein dan andere laaglanders.
Deze laaglander durft anders ook wel :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door duikgek89 » do 15 jun 2017, 19:12

Pino schreef:^^ Wil je deze geboren Rotterdammer die in 020 geland is niet voor Amsterdammer uitmaken? :facepalm:
:wall: Sorry,
Maar ik kon niet bedenken dat een geboren Rotterdammer in 020 zou landen. :mrgreen: Nouja, misschien op Schiphol.

Pino schreef:Serieus, het kan natuurlijk goed zijn dat Frans een andere rijstijl heeft. Over mezelf kan ik wel zeggen dat ik in de bergen eerder degene ben die anderen wil inhalen dan degene die anderen zouden willen inhalen. Met enige dank aan een krachtige motor uiteraard en een beetje meer lef op wegen op geaccidenteerd terrein dan andere laaglanders menig andere laaglander.
Dat zullen we niet weten tot jullie een keer samen rijden. Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden bij een dergelijke discussie. Net zoals het interessant kan zijn als je Duitse routes vergelijkt, waar iemand die niet boven de 130 wilt komen beter de wat kortere route waar wat langzamer gereden wordt kan kiezen terwijl iemand die wel gas geeft een omweg van 20km/h over rustigere wegen wel goed kan maken.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door exroosje » do 15 jun 2017, 21:59

Da's ook altijd de afweging tussen de A3 en de A61. Ik prefereer de A3 normaliter boven de A61 , terwijl de laatste voor de meesten een kortere route oplevert.

Vorig jaar had ie als extra voordeel dat je ermee de baustelle bij Bruchsal A5 kon vermijden. Is die baustelle er nog?

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door exroosje » di 01 aug 2017, 12:24

Uiteindelijk hebben we de N57 route gedaan om dat eens uit te proberen.

Dat rijdt uitstekend door (grotendeels 2x2) tot je de N57 gaat afsnijden, vanaf dan is het secundair . Het reed allemaal goed door muv Pontarlier. Dat is toch wel vrij druk en alles moet langs het station. En de weg naar de zwitserse grens is ook druk.

Als met al was het objectief een snelle route maar de passagiers klaagden allemaal dat het zo eindeloos lang duurde. Iets wat toch door 2 baans wegen komt.

Omrijden over een snelweg voelt gewoon minder lang....

Mogelijk als de route langs Biel klaar is dat nog eens proberen....

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door SnarfFlevoland » di 01 aug 2017, 23:24

^^
Precies dat is het punt. De mens laat zich graag voor de gek houden. Een psychologisch effect. Ook al duurt de snelwegroute langer, mensen vinden het beter 'opschieten' dan de route binnendoor die de facto sneller is.

Al met al goed om te horen dat de N57 toch wel aardig is bevallen. Ik zou em de volgende keer in eenzelfde situatie gewoon weer doen of anders 'normaal' via Basel rijden. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Pino » wo 02 aug 2017, 7:25

Als ik terugdenk aan mijn eigen ritten als kind, herken ik dat gevoel wel. Kwam denk ik minder door het rijden over een enkelbaans weg, want van een vakantie in Australië herinner ik me dat de (enkelbaans) grote highways me op dezelfde manier het gevoel gaven goed op te schieten. Het lijkt meer de wetenschap dat je rijdt over een weg die is gebouwd om op te schieten, vaak natuurlijk ook gecombineerd met het zien van herkenbare grote plaatsen op de borden. "Zo maak je kilometers," word je vanzelf geconditioneerd, waar secundaire wegen meteen het gevoel gaven van de uitstapjes naar bezienswaardigheden die we onderweg en vanaf ons vakantieadres maakten. Allemaal best, maar dat soort wegen worden dan dus synoniem voor omweg. Dat de snelste route ook over OWN kon lopen, realiseerde ik me snel genoeg, maar dat primaire gevoel laat zich alleen maar onderdrukken wanneer je precies weet waar je rijdt en waarom deze OWN-route zin heeft.

Overigens was mijn moeder (als chef route op vakantie) er ook altijd snel genoeg bij om OWN-afsteken die ik had bedacht af te schieten. Die hanteerde de stelregel dat je op niet-snelwegen gemiddeld maar nauwelijks boven de 50 per uur zou uitkomen. Wat ik, zo vele jaren later, overigens geen vreemde stelregel vind, zij het dat er steeds meer niet-snelwegen zijn gekomen die dankzij bypasses, totaal gebrek aan dorpen en/of hoogwaardiger uitbouw dan klassieke Route Nationale hogere snelheden toelaten.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door exroosje » wo 02 aug 2017, 10:45

Voor passagiers is bochten, stop & go ook een stuk vermoeiender dan een constante snelheid...

En inderdaad de N57 expresweg scoort daarin vrijwel even hoog als de autosnelweg. Het stuk later is echter D wegen , bochten, heuveltje en passage van Pontarlier. Ook al was het landschappelijk best aangenaam was men het na een tijdje gewoon zat.

Aan de N57 zitten overigens ook nog voldoende verzorgingsplaatsen met een cafe en een tankstation. Ik was even bang dat we daar niets van tegen zouden komen maar dat viel alleszins mee.

Ik probeer graag wat nieuws uit dus wat dat betreft ben ik ook benieuwd naar de route over Biel als dat klaar is. Daar zullen we nog wel vaker langskomen denk ik omdat de Bernard pas een van de laatste probleemloze alpen traverses is.....

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 aug 2017, 11:05

^^
Als de A5 door Biel klaar is wordt het een route om te overwegen, maar indien je filevrij tot Basel zou kunnen komen is de A18-H18 via Reinach en Delémont sneller als via Belfort-Porrentruy.

De N1019 is overigens grotendeels enkelbaans zonder mogelijkheid tot inhalen. De A16 door de tunnels eveneens. Met pech zit je daar steeds achter slome voertuigen. Vooral doordeweeks een probleem.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 aug 2017, 12:13

exroosje schreef:Aan de N57 zitten overigens ook nog voldoende verzorgingsplaatsen met een cafe en een tankstation. Ik was even bang dat we daar niets van tegen zouden komen maar dat viel alleszins mee.
Ja, dat is tussen Nancy en Remiremont nog best redelijk. Het zijn geen grote moderne VZP's zoals langs de Franse tolwegen, maar kwalitatief vergelijkbaar met wat je langs tolvrije snelwegen nog wel eens tegenkomt. Al met al best oké.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door duikgek89 » wo 02 aug 2017, 22:02

exroosje schreef:Voor passagiers is bochten, stop & go ook een stuk vermoeiender dan een constante snelheid...

En inderdaad de N57 expresweg scoort daarin vrijwel even hoog als de autosnelweg. Het stuk later is echter D wegen , bochten, heuveltje en passage van Pontarlier. Ook al was het landschappelijk best aangenaam was men het na een tijdje gewoon zat.

Aan de N57 zitten overigens ook nog voldoende verzorgingsplaatsen met een cafe en een tankstation. Ik was even bang dat we daar niets van tegen zouden komen maar dat viel alleszins mee.

Ik probeer graag wat nieuws uit dus wat dat betreft ben ik ook benieuwd naar de route over Biel als dat klaar is. Daar zullen we nog wel vaker langskomen denk ik omdat de Bernard pas een van de laatste probleemloze alpen traverses is.....
Ben je vanaf Lure min of meer recht naar het zuiden gereden om Vesoul en Besancon te mijden?

Ik ben de N57 alleen via Vesoul en Besancon gereden en dat viel me niet zo heel erg tegen (lees: Niet meer dan de andere wegen in Frankrijk die ik gereden heb) moet ik zeggen. Alleen Pontarlier - Vallorbe was misschien wat irritant, verder toch vrij veel rechttoe - rechtaan.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door exroosje » do 03 aug 2017, 13:02

Yep

Vanaf Luxueil naar Lure ipv Vesoul en dan Beaume les Dames.

Vanaf Lure begint de weg steeds kleiner te worden.
Na Beaume helemaal.

Dat is wel de route die Google adviseert.

Passage van Besancon en Vesoul zag er ook niet best uit (geen echte ringweg)

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Den Haag Aosta op 17 juli 2021

Bericht door exroosje » ma 12 apr 2021, 12:11

DIt topic maar eens ophoogschoppen. Omdat de discussie er in weer actueel wordt voor mij.
Na in 2017 de route via Luxemburg, Nancy, (afgesneden) N57, Pontarlier naar Montreux /Aosta te hebben gereden (kortste route, maar voelt niet snel) en de jaren erna wat klassieker over Luxemburg/ Basel naar Aosta (eenmaal via de Franse A4 met afsnijden van Straatsburg en de andere keer de tunnel des Vosges), overweeg ik deze zomer weer het alternatief wat in 2017 afgeraden werd:

Luxemburg, Nancy , N57 , Lure , N19 , Belfort, Biel Bienne, Lausanne, Montreux

Dit omdat er het nodige aan wegen klaar is tov 2017 en de route dan wel stukken eenbaans kent, maar wel in de vorm van doorgaande autowegen. Lure - Pontarlier uit 2017 was een te lang stuk met te secundaire wegen, dat is gewoon erg vermoeiend.

Kom ik nog knelpunten / te vermijden punten tegen volgens jullie?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door waldo79 » ma 12 apr 2021, 12:26

Jouw voorstel blijft een route met veel stukken niet-snelweg erin. De Zwitserse A16 heeft dan wel een A-status, maar kent meerdere enkelbaans tunnels, veel bochten en de Vmax ligt vaak op 80. Hoe wil je van Biel naar Lausanne?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2021, 12:36

waldo79 schreef: ma 12 apr 2021, 12:26Hoe wil je van Biel naar Lausanne?
H5, A5, A1 en A9 lijkt me dan voor de hand te liggen. A5-A6-A1-A12-A9 kan ook, maar dan kom je niet langs Lausanne, maar via Bern en Fribourg. Met de nieuwe snelweg rondom Biel/Bienne is dat nu wel de snellere route. Volgens Google Maps 2 kilometer korter en zo'n 10 minuten sneller. Dan heb je alleen tussen Biel/Bienne en Lyss nog een stukje 1x2 ongelijkvloerse Autostrasse.

De H5 en A5 langs Neuchâtel lijkt me echter ook wel een interessante route. Maar dan moet je nog wel een stukje door de bebouwde kom van Biel/Bienne.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door waldo79 » ma 12 apr 2021, 13:27

Het is hoe dan ook een afwisselende route waarmee je de Jura volledig meekrijgt. Maar het idee van exroosje gaat zeker geen snelle reis opleveren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Den Haag Aosta op 17 juli 2021

Bericht door verfmeer95 » ma 12 apr 2021, 13:33

exroosje schreef: ma 12 apr 2021, 12:11 Dit omdat er het nodige aan wegen klaar is tov 2017 en de route dan wel stukken eenbaans kent, maar wel in de vorm van doorgaande autowegen. Lure - Pontarlier uit 2017 was een te lang stuk met te secundaire wegen, dat is gewoon erg vermoeiend.
Waarom ga je niet gewoon via Vesoul en Besançon? Die route is in vergelijking met de binnendoorroute via Lure een stuk beter uitgebouwd, tussen Vesoul en Pontarlier zelfs grotendeels ongelijkvloers. Het is 17 km extra, maar volgens Google Maps doe je er maar 3 minuten langer over. Dat betekent dat je dus echt veel lekkerder kan doorrijden.

Plaats reactie