Den Haag Aosta op 8 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Den Haag Aosta op 8 juli

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2021, 13:41

verfmeer95 schreef:
ma 12 apr 2021, 13:33
Waarom ga je niet gewoon via Vesoul en Besançon? Die route is in vergelijking met de binnendoorroute via Lure een stuk beter uitgebouwd, tussen Vesoul en Pontarlier zelfs grotendeels ongelijkvloers. Het is 17 km extra, maar volgens Google Maps doe je er maar 3 minuten langer over. Dat betekent dat je dus echt veel lekkerder kan doorrijden.
Huh? De D64 tussen Luxeuil-les-Bains en Lure is 2x2 ongelijkvloers, de N19 (voormalige D438) van Lûre naar Héricourt ook. Ondanks dat stukje met een D-nummer is dat toch echt geen binnendoorroute. De oranje kleur op OpenStreetMap zegt genoeg: via Lure lijkt mij verreweg de comfortabeler route, en ook de route die ik zelf zou nemen.

Via Vesoul en Besançon heb ook wel wat expressweg, maar verhoudingsgewijs een stuk minder. Zeker verderop richting Pontarlier wordt het steeds minder en heb je ook her en der dorpspassages. Op Streetview lijkt het een fraaie route, maar de route via Lure is over het algemeen hoogwaardiger.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 12 apr 2021, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 12 apr 2021, 13:46

^^ Ik vergeleek het met de route Lure-Portalier, via D486-D50-D492. In vergelijking met die route rijdt de route via Vesoul en Besaçon veel beter door.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2021, 13:47

^^ Duidelijk, die context was mij even ontgaan. Mijn fout. Van Luxeuil-les-Bains naar Pontarlier zou ik inderdaad ook gewoon via Vesoul en Besançon rijden, gewoon de N57/E23 volgend.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 12 apr 2021, 13:48

Het valt helemaal niet tegen op het deel in Frankrijk.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 12 apr 2021, 17:55

Dus als ik op Biel /Bienne afkoers via N57 D64 N19 heb ik tot aan Hericourt 2x2 (ik kan me herinneren muv een klein stukje N57. bij Fougerolles).

Dan tot aan de grens 1x2 17km op de N1019, dan de A16 2x2 met enkelbaans tunnels (90 km).

Bij Biel Bienne er omheen en op Bern aan via de A6 of er doorheen en de N5 later A5 op. (Dat laatste is volgens Google een kwartier langer.)

Als ik toch via Pontarlier weer zou rijden, niet de shortcut Lure - Beaume les Dames, maar de N57 volgen tot Besancon / Pontarlier. Dan heb je nog steeds een flink stuk enkelbaans, maar wel op een doorgaande N weg.

Natuurlijk kan ik bij Nancy ook nog kiezen de N59 op te rijden en naar de Tunnel des Vosges te rijden. Daarop aanrijden ging wel vlot, maar aan de andere kant vond ik het nog erg tegenvallen hoe snel je weer op de snelweg zit....
Google vindt hem nog wel het snelst van de 3 opties:
https://www.google.nl/maps/dir/46.44033 ... m2!4m1!3e0

Niet via Basel rijden is voor mij echter ook een pre, zeker in Corona tijden....

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 apr 2021, 18:18

exroosje schreef:
ma 12 apr 2021, 17:55
Dus als ik op Biel /Bienne afkoers via N57 D64 N19 heb ik tot aan Hericourt 2x2 (ik kan me herinneren muv een klein stukje N57. bij Fougerolles).

Dan tot aan de grens 1x2 17km op de N1019, dan de A16 2x2 met enkelbaans tunnels (90 km).
Rond Sevenans zit ook nog een paar kilometer 2x2. En de laatste paar km van de N1019 is ook 2x2.

Alles bij elkaar heb je inderdaad maar iets van 20-25 km binnen Frankrijk dat geen autosnelweg/expressweg is.
Als ik toch via Pontarlier weer zou rijden, niet de shortcut Lure - Beaume les Dames, maar de N57 volgen tot Besancon / Pontarlier. Dan heb je nog steeds een flink stuk enkelbaans, maar wel op een doorgaande N weg.
Hou er wel rekening mee dat de Vmax op zulke wegen in Frankrijk tegenwoordig 80 is i.p.v. 90. Dat maakt de omweg via Vesoul en Besançon wel minder aantrekkelijk.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 12 apr 2021, 21:51

Ik vind de route via Pontarlier veel prettiger rijden dan de route via Biel.
Tussen Lure en Etalans rijd je binnendoor over uitgestorven wegen, ik vind het eerlijk gezegd een fijnere weg dan de N57, waar de kans langzaam verkeer te komen toch wat groter is. Dan is het even kut op de N57 rondom Pontarlier, waar het nog wel eens druk kan zijn. Daarna rijdt het weer prima door, ook al is het geen hoofdweg. De A9 naar Vallorbe is een prettige weg, cruisecontrol aan en rustig de berg af. (Trajectcontrole 80) Daar tegenover staat dat de A9 rondom Lausanne een enorm drukke weg is waar het in de spits vaak goed vast staat, dus dat ligt een beetje van je geplande tijd af.

De A16 door de Jura vind ik erg vermoeiend rijden. Veel tunnels en veel wisselende snelheidslimieten, waardoor het geheel erg langdradig aanvoelt. De locals rijden er ook erg rustig ondanks dat er in het hele kanton Jura geen enkele flitspaal staat, dus dat zal met een reden zijn.

Houd er ook rekening mee dat Frankrijk nu nog voor alle inkomende reizigers een negatieve test vraagt, en je dus misschien over Duitsland zal moeten richting Italië, mochten die eerder openen.
exroosje schreef:
ma 12 apr 2021, 17:55
Google vindt hem nog wel het snelst van de 3 opties:
https://www.google.nl/maps/dir/46.44033 ... m2!4m1!3e0
Het is maar net wanneer je kijkt, nu om 21:48 zie ik het volgende:

4h12 via Pontarlier en de shortcut
4h17 via die tunnel
4h22 via Biel

Zelf zou ik de omweg van 70km niet kunnen rechtvaardigen, maar dat is aan jou.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » di 13 apr 2021, 15:43

Natuurlijk is het een non-discussie, want er zijn simpeler routes die prima zijn, maar ja zo vaak al gereden....

Ik vind het gewoon leuk om eens een alternatief te proberen als dat niet al te raar uitpakt. En binnendoor rijden over uitgestorven wegen is natuurlijk op een drukke vakantie zaterdag wel een stukje zekerder.

Ja tussen Lure en Etalans is het vrij rustig, maar toch ook weer niet dat er geen verkeer is. En wel bochtig. En dat heb ik dus al eens gereden...
Maar de A16 is dus ook al langdradig. Al neem ik wel aan dat je er richting de 100 kan rijden en op secundaire wegen in Frankrijk is het eerder 70. En het lijkt me ook een erg rustig gebied daar in de Jura.

Qua Corona overweging - we zullen sowieso op doorreis zijn, mogelijk dan al met een prikje op zak (planning is eind Mei - maar wie gelooft dat nog) en juist zou ik dan Basel vermijden geen gek idee vinden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 13 apr 2021, 16:21

Waarom Basel vermijden? Als het gaat om de kans op grenscontroles... die is bij Basel juist door het hogere verkeersaanbod flink kleiner. Uitgerekend bij de rustigere grensovergangen in de Jura, zoals Boncourt of Vallorbe hebben ze deels veel te veel tijd om te controleren. En voor de rest snap ik het probleem van Basel überhaupt niet. Dank Corona zijn er juist wat minder files.

De A16 is zoals reeds beschreven een langzame weg. Die korte stukjes 2x2 met 120 km/h zijn op één hand te tellen, de rest is 100 km/h en de enkelbaans stukken Vmax 80 en in de tunnels de facto vaak maar zo'n 70, omdat er altijd wel iemand voor je net wat langzamer rijdt. Van de omgeving zie je ook niet super veel, omdat je gevoeld meer in tunnels rijdt dan door het glooiende landschap. Je krijgt dus niet zoveel van de verder mooie omgeving mee. Als je wat sightseeing wilt doen, zou ik langs La Chaux-de-Fonds rijden, maar dat is ook weer niet zo praktisch. Al met al zou ik kiezen tussen Basel of Pontarlier. En als je geen zin in Zwitserland en enkelbaans stukken in Frankrijk hebt kan je ook altijd nog buitenom via Bourg-en-Bresse, Chamonix en de Mont-Blanc-tunnel rijden.
Coen Tunnel schreef:
ma 12 apr 2021, 12:36
H5, A5, A1 en A9 lijkt me dan voor de hand te liggen. A5-A6-A1-A12-A9 kan ook, maar dan kom je niet langs Lausanne, maar via Bern en Fribourg. Met de nieuwe snelweg rondom Biel/Bienne is dat nu wel de snellere route. Volgens Google Maps 2 kilometer korter en zo'n 10 minuten sneller. Dan heb je alleen tussen Biel/Bienne en Lyss nog een stukje 1x2 ongelijkvloerse Autostrasse.
Ja, vanuit Biel is de route via Bern en Fribourg inderdaad sneller. De passage door Biel en dan de H5 richting Neuchâtel schiet niet echt op en heeft grotendeels Vmax 60 km/h tot het begin van de A5, waarna het eerste stukje A5 ook nog enkelbaans is met Vmax 80.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 14 apr 2021, 11:42

Nou als ik bv nu kijk staan er files voor Basel vanuit Duitsland A5 en Frankrijk A35. Alles oranje rood daar
En vrijwel niets op de N1019 /A16 en bij Vallorbe...

Vorig jaar waren er ook afsluitingen en files bij Basel tot de zomer

Nu is de situatie nu onvergelijkbaar hopelijk met juli...
Dus dat zal eea ook sterk bepalen Maar dan wil ik graag de alternatieven alvast bij de hand hebben.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 apr 2021, 11:49

exroosje schreef:
wo 14 apr 2021, 11:42
Nou als ik bv nu kijk staan er files voor Basel vanuit Duitsland A5 en Frankrijk A35. Alles oranje rood daar
Op de Duitse A5 staat de file voor :KP: Weil am Rhein. Ik ben vrijwel zeker dat dat slechts een LKW-Stau is.
En vrijwel niets op de N1019 /A16 en bij Vallorbe...
Ik heb zelf geen ervaring met die grensovergangen, maar wat hier op het forum meermaals gemeld is, is dat de kans om daar uitgebreid gecontroleerd te worden veel groter is dan bij Basel, waar je in de regel gewoon wordt doorgewuifd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 apr 2021, 13:00

Afgelopen september ben ik bij een aantal grensovergangen CH ingereden, maar bij geen enkele was men geïnteresseerd. Afgezien van Weil am Rhein was er ook geen bemensing bij de secundaire grensovergangen.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 14 apr 2021, 13:16

Uit eigen ervaring:
  • Aan de grensovergangen bij Basel A3-A35 en A2-A5 nooit gecontroleerd. De toen rustige grensovergang Rheinfelden, twee maal gepasseerd, twee maal doorgelicht.
  • De grensovergang Vallorbe diverse malen gepasseerd, maar nooit gecontroleerd. Wel flink in de file gestaan op de N57...dat was op een zaterdag om 16u30-17u, vlak voor de sluiting van het declaratieloket.
  • Eenmaal gereden naar Montreux over Lure, de A16, Biel/Bienne en dan Bern de A12 afzakken. Bij de grens compleet doorgelicht, ze hebben daar zo weinig te doen dat ze rustig de tijd nemen om je auto te doorzoeken. Deze rit hebben we tegelijk gereden met mijn ouders, die toen de route Lure - Baume-les-Dames - Vallorbe hebben gereden. Ze waren 20 minuten sneller op bestemming dan wij. Zelfs zonder de controle op de A16 waren we waarschijnlijk langzamer geweest, aangezien m'n ouders nog een stuk comté hadden gekocht langs de N57 voor Pontarlier :mrgreen:
Wat betreft de routes vanuit Biel/Bienne, als het om reistijd gaat, zal ik altijd de route over Bern prefereren, want behalve de rotonde aan het einde van de A16 (knooppunt Bözingenfeld) met de A5, is het allemaal ongelijkvloers en auto(snel)weg. De A5 heeft op zich mooie doorkijkjes op de meren, maar schiet voor geen meter op voor m'n gevoel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 apr 2021, 15:45

^^
Ja, de grensovergang bij Boncourt is berucht. Daar wordt je standaard doorgelicht. Heb er ook meerdere ervaringen mee, deels zelfs negatief met hele vreemde vragen van de plaatselijke douaniers. Ben ook bij Weil am Rhein 's nachts wel eens kort staande gehouden. De laatste keer nog op 27 december, maar dat waren de Duitsers die al het uitreizende verkeer richting Zwitserland wilden registreren, mogelijk i.v.m. de avondklok in BaWü. De Zwitsers waren meteen tevreden dat ik niet uit een risicogebied (Türingen, Sachsen) kwam. Overdag daar ook altijd doorgewuifd.
Coen Tunnel schreef:
wo 14 apr 2021, 11:49
Op de Duitse A5 staat de file voor :KP: Weil am Rhein. Ik ben vrijwel zeker dat dat slechts een LKW-Stau is.
Inderdaad, de files op de Duitse A5 zijn alleen voor vrachtwagens. Personenverkeer rijdt er links langs heen. Dat personenverkeer ook staat te wachten is eigenlijk alleen tijdens werkdagen in de ochtendspits tussen pakweg 7 en 9 uur, maar dat is nu dankzij Corona ook minder. Op de Franse A35 zullen ook wel voornamelijk vrachtwagens staan. Kan personenverkeer ook gewoon op de linkerrijstrook passeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 apr 2021, 16:10

Ja, ik ben meermaals naar Zwitserland gegaan, ook buiten het hoogseizoen en op verschillende tijdstippen, maar ik heb bij Basel nooit in de file gestaan. Niet op de Duitse A5 en ook niet op de Franse A35. De wachtrij was nooit heel lang en ik ben volgens mij nooit meer dan 5 minuten kwijt geweest met het passeren van de grens.

Op de A861 bij Rheinfelden heeft het wel eens langer geduurd. Die grensovergang zal ik ook niet zo gauw weer nemen. Maar ik heb geen reden om Basel specifiek te vermijden.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 14 apr 2021, 16:20

Als jong persoon alleen in een grote auto wordt je standaard bij elke grensovergang doorgelicht lijkt het. Vooral leuk als ze alles uit je auto halen maar vertikken het weer netjes op te stapelen. Bij Basel wil ik nog wel eens binnendoor gaan via Weil am Rhein om dat gedoe te vermijden en om te tanken vlak voor de Zwitserse grens, bij Pontarlier kan je via Mouthe de grens over. Is ook een leuke route en amper om.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 14 apr 2021, 16:26

Een jaar of 20 geleden was men nog wel geïnteresseerd, maar nu niet meer ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 apr 2021, 16:31

Persoonlijk kan ik niet zeggen dat ze mij als jong persoon alleen in een zwarte BMW nu zo vaak staande houden. Misschien helpt het dat ik een Duits kenteken heb. Meestal wordt ik doorgewuifd als men buiten staat, soms alleen een korte vraag waar de reis naartoe gaat en of ik waren aan te geven heb (alcohol, vleeswaren, contant geld etc.). Daarna kan ik eigenlijk ook altijd wel door als ik vanuit Duitsland Zwitserland binnen kom. Strenger is men in mijn beleving aan de Franse of Italiaanse grens, al houden de Italianen er ook van om uitreizend verkeer naar Zwitserland staande te houden.
Coen Tunnel schreef:
wo 14 apr 2021, 16:10
Op de A861 bij Rheinfelden heeft het wel eens langer geduurd. Die grensovergang zal ik ook niet zo gauw weer nemen. Maar ik heb geen reden om Basel specifiek te vermijden.
Inderdaad, de grensovergang bij Rheinfelden (A861) is in de ochtendspits richting Zwitserland regelmatig overbelast. Andersom in de middag/avondspits naar Duitsland is geen probleem.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 apr 2021, 16:49

Ik ben Zwitserland via heel wat routes in en uitgereden, van Genève tot St. Margrethen, van Schaffhausen tot de Grand St. Bernard en van Basel tot Chiasso, maar ik ben eigenlijk nog nooit aangehouden voor controle... Als er al iemand stond ben ik steeds doorgewuifd. Eén keer bij de grensovergang Müstair vroegen ze waar ik vandaan kwam maar ze hoefden mijn papieren niet te zien.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 apr 2021, 16:59

^^ Bij Samnaun vaak „Haben Sie gekauft?“. Misschien nog net wel eens een paspoort laten zien. Maar goed, dat zijn ook maar praatjes om te kijken of je zenuwachtig reageert. Op basis van een verdachte reactie kunnen ze dan doorvragen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 14 apr 2021, 17:03

SnarfFlevoland schreef:
wo 14 apr 2021, 16:31
Persoonlijk kan ik niet zeggen dat ze mij als jong persoon alleen in een zwarte BMW nu zo vaak staande houden
Mij wel, ook in een zwarte BMW. Maar volgens mij ben je ook al iets ouder dan ik. (Of je hebt alles heel erg goed voor elkaar. 8-) )

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 apr 2021, 17:43

Chris schreef:
wo 14 apr 2021, 16:49
Ik ben Zwitserland via heel wat routes in en uitgereden, van Genève tot St. Margrethen, van Schaffhausen tot de Grand St. Bernard en van Basel tot Chiasso, maar ik ben eigenlijk nog nooit aangehouden voor controle... Als er al iemand stond ben ik steeds doorgewuifd. Eén keer bij de grensovergang Müstair vroegen ze waar ik vandaan kwam maar ze hoefden mijn papieren niet te zien.
Vanuit Italië heeft men me diverse keren wel kort staande gehouden, o.a. bij Campocologno (Tirano), Gondo, St. Bernardtunnel en natuurlijk als je uit Livigno komt bij de Forcola of Munt la Schera, echter alleen voor een paar vragen, waarschijnlijk om te checken of je zenuwachtig wordt. Echt doorgelicht hebben de Zwitsers me alleen diverse keren bij Boncourt en een keer 's nachts bij Weil am Rhein. Dat was overigens in 2012, toen nog in een Ford Ka met NL-kenteken, al was ik toen niet alleen oppad. De douanier was destijds geloof ik sceptisch of we geen drugs aan boord hadden. Voor de rest heeft men m'n gegevens wel eens door de computer gehaald vanuit Feldkirch naar Vaduz (was toen ook niet alleen btw.) en de Duitsers bij Konstanz en eind vorig jaar zoals gezegd bij Weil am Rhein, eveneens door de Duitsers, al was die controle beslist vanwege de avondklok en om te checken welke Duitsers stiekem naar Zwitserland op wintersport gaan, zodat men terug niet een quarantaine kan ontlopen.

Overigens ben ik ook een keer na aankomst op een klein vliegveld vanuit Duitsland bij Bressaucourt gecontroleerd, notabene door douaniers van het kantoor in Boncourt! Die waren extra naar het vliegveld gereden om ons te controleren. De ene douanier gaf onze persoonsgegevens door aan een centrale, waarschijnlijk om te checken of we ergens negatief bekend waren, de andere douanier doorzocht onze bagage. Verder ben ik per privévliegtuig in Zwitserland nooit gecontroleerd, na aankomst in Lugano vanuit Kroatië moest ik zelfs vrijwillig langs de douanier van dienst lopen om te zeggen dat we uit een niet-Schengen land kwamen. :lol: De Italianen zijn bij privévluchten veel strenger. In Aosta vonden ze het ook vanuit Duitsland nodig om uitgebreid m'n gegevens na te checken en ook in Bolzano, Venetië en Ancona waren de douaniers spits.