vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » wo 14 jun 2017, 16:33

Eerst en vooral me even excuseren, mijn eerste bericht op dit forum is iets uitgedreider geworden dan gedacht. Ik wilde echter duidelijk zijn ;)

Wie kan en wil me even kort wat raad geven voor de beste routes die we kunnen nemen tijdens onze vakantie die ons dit jaar voor het eerst richting Hongarije dient te brengen.

Tijdens de heenreis hebben we een dubbele overnachting geboekt in Berchtesgaden. Ik weet dat dit niet de meest logische keuze is, maar deze streek lijkt me heel erg mooi en vermits het niet super veel omweg was hebben we deze keuze gemaakt.

Op de vertrekdag, (laat ik dit deel 1 noemen) moeten we dus vanuit Belgisch Limburg naar Schönau am Konigssee, Duitsland.
Dit stuk is ongeveer 850 km en we kunnen kiezen tussen de 'Noordelijke trip' via Frankfurt am Main en Neurenberg en zo richting München (optie 1). Een andere optie (2)is om iets zuidelijker te rijden via Mannheim, Karlsruhe, Stuttgar, Ulm, Augsburg en zo ook weer naar München.
Vanuit München lopen beide routes gelijk richting Berchtesgaden.
Welke van deze routes is het meest aangewezen (op de laatste vrijdag van juli) en wat is de reden hierbij? Welk vertrekuur zou het meest aangewezen zijn om files te vermijden op drukke momenten in drukke plaatsen?
's Anderendaags (Deel 2) bij het tweede deel van onze trip moeten we dus vanuit Berchtesgaden richting Balatonmeer (dichtbij Héviz).
Dit stuk is 450 à 500 km, afhankelijk van de gekozen route. Optie 1 is via Duitsland over de A60 richting Wenen, verder richting Sopron en zo vanuit Hongarije in zuidelijke richting verder (500 km). Optie 2 is door Oostenrijk rijden, richting Graz. Vanuit Graz kan je dan in Oostelijke richting richting Hongarije maar blijkbaar is het ook een optie om in Graz zuidelijk te rijden en via Slovenië te gaan. Als ik het goed heb moet je dan een extra vignet kopen voor Slovenië? Wat is hier de aangewezen route?

Ik wil het hieronder nog even kort samenvatten zodat mensen die advies willen geven gemakkelijker kunnen antwoorden :-)

Deel 1; Maaseik, België richting Schönau am Konigssee, Duitsland.

Optie 1; via Frankfurt am Main, Neurenberg richting München.
Optie 2; via Mannheim, Karlsruhe, Stuttgar, Ulm, Augsburg en zo ook weer naar München
Vanuit München lopen beide routes gelijk.
Andere opties?

Deel 2; Schönau am Konigssee, Duitsland richting Héviz, Hongarije.

Optie 1; via Duitsland over de A60 richting Wenen, verder richting Sopron en zo zuidelijk richting Héviz.
Optie 2a; door Oostenrijk rijden, richting Graz. Vanuit Graz in Oostelijke richting richting Hongarije.
Optie 2b; in Graz zuidelijk te rijden en via Slovenië te gaan. (extra vignet?).
Andere opties?

Ik hoop dat iemand ons goede raad kan geven... Wat zijn de te verwachten knelpunten waarvan we blij moeten zijn als we er zonder al te veel problemen voorbij zijn?

Deel 3; Bij onze terugreis 14 dagen later overnachten we in Neurenberg en is de keuze misschien iets eenvoudiger;

optie 1 via Wenen naar Wels en Passau
optie 2 via Graz richting Wels en Passau.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en nog meer bedankt als jullie een tip of opmerking hebben!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door duikgek89 » wo 14 jun 2017, 18:25

Complimenten voor de duidelijke openingspost.

Op vrijdagen zou ik altijd VROEG gaan. Erg vroeg. 04:00 ofzo. Veel mensen werken vrijdag nog een beetje en rijden in de middag weg, probeer die voor te zijn.

Via de A3, Frankfurt, Nürnberg heeft mijn voorkeur op de route via de A5 - A8. Maar beide routes zijn niet vrij van werkzaamheden en ontlopen elkaar normaal gesproken weinig. Het beste is om met de beslissing nog even te wachten tot er een paar vakantie uittochten geweest zijn, dan kunnen we namelijk al zien welke routes meer files geven of dat er ergens een enorm knelpunt ontstaat.

Het voordeel van de tweede optie voor deel 1 is dat je eventueel via Luik, St. Vith, Trier en Pirmasens kan rijden om dan de B10 te nemen die je uiteindelijk tot de A8 brengt. Dan heb je tot Karlsruhe normaal gezien vrij rustige wegen waarop je de iets grotere afstand wel goed maakt. Als je dan om 04:00 weg gaat ben je met wat geluk om 08:00 al aan Karlsruhe voorbij.

edit:
Deel2, ik zou overwegen om vanaf Berchtesgarden via Hallein en de Hallstättersee naar Liezen te rijden om dan de A9 op te pakken. En dan via Fürstenfeld de grens over naar Hongarije. Via Slovenië kost je inderdaad een extra vignet als je de snelweg wilt gebruiken.

Ik zie geen enkele reden om via Wenen te rijden.

Deel 3: Met 14 dagen: Bedoel je 14 dagen na vertrek in België of 14 dagen na aankomst? Of met andere woorden, is dat op vrijdag of op zaterdag? Waarschijnlijk is de beste optie om via Graz naar Wels te rijden maar het is de vraag wat je van daaruit doet. Naar Nürnberg is alleen de route via Passau naar Nürnberg zinnig. Maar mocht je Hongarije op een zaterdag verlaten: Is het niet beter om zaterdagmiddag na alle anderen een keer aan te rijden, in Wels te slapen en dan op zondagmiddag + avond door Duitsland naar huis te rijden? Dan is er ook niet zoveel volk meer op de weg en er zijn meerdere opties open. Het meest voor de hand liggend is natuurlijk de A3, maar mocht dat problemen opleveren heb je nog een aantal mogelijkheden:
-Via Ried, Braunau, A94 en B12 naar München, dan via de A8 naar Karlsruhe en via een stukje B10 langs Pirmasens, Trier, St Vith en Luik naar huis.
-Via de volledige snelwegroute via Salzburg over München (mocht de A3 weer problemen geven), dan als hierboven.
-Via München, waar je op twee manieren kunt komen, Stuttgart en Mannheim

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Chris » do 15 jun 2017, 19:25

Er zijn verschrikkelijk veel wegwerkzaamheden in Duitsland, die op vrijdagmiddag gegarandeerd voor lange files zorgen. Vroeg weggaan is inderdaad het beste advies, probeer voor 12 uur bij Nürnberg of Ulm te zijn, afhankelijk van de route die je kiest. Daarna heb je 2x3 rijstroken tot München, wat goed zou moeten doorrijden. Na München zal het wel erg druk zijn op de A99 en A8.

Hou ook rekening met extra grenscontroles in verband met de G20 top (tenzij je daarna reist).

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » zo 18 jun 2017, 11:57

duikgek89 schreef:
Op vrijdagen zou ik altijd VROEG gaan. Erg vroeg. 04:00 ofzo. Veel mensen werken vrijdag nog een beetje en rijden in de middag weg, probeer die voor te zijn.
Ik heb me hier vergist... We hebben een dubbele overnachting geboekt en de aankomstdag in Hongarije is zaterdag, dus de vertrekdag is donderdag en niet vrijdag. Ik weet niet of dit een wereld van verschil maakt op de Duitse wegen.

duikgek89 schreef:
Deel 3: Met 14 dagen: Bedoel je 14 dagen na vertrek in België of 14 dagen na aankomst? Of met andere woorden, is dat op vrijdag of op zaterdag?
We vertrekken in Hongarije op zaterdag en overnachten in Neurenberg, de vertrekdag ligt vast, de overnachtingslocatie zou eventueel nog kunnen veranderen als deze erg ongelukkig gekozen is...
duikgek89 schreef:
Is het niet beter om zaterdagmiddag na alle anderen een keer aan te rijden, in Wels te slapen en dan op zondagmiddag + avond door Duitsland naar huis te rijden? Dan is er ook niet zoveel volk meer op de weg en er zijn meerdere opties open. Het meest voor de hand liggend is natuurlijk de A3, maar mocht dat problemen opleveren heb je nog een aantal mogelijkheden:
-Via Ried, Braunau, A94 en B12 naar München, dan via de A8 naar Karlsruhe en via een stukje B10 langs Pirmasens, Trier, St Vith en Luik naar huis.
-Via de volledige snelwegroute via Salzburg over München (mocht de A3 weer problemen geven), dan als hierboven.
-Via München, waar je op twee manieren kunt komen, Stuttgart en Mannheim
Overnachten in Wels? Dan is de afstand wel niet goed verdeeld... Dan zouden we op zaterdag 380 km rijden en op zondag 820? Al is dat nog altijd beter dan uren staan aanschuiven. Als het op zondag een beetje tegenvalt op de weg is 820 km wel ver na een vermoeiende vakantie :D .

Heel erg bedankt voor de tips!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door waldo79 » zo 18 jun 2017, 12:50

820 km is geen wereldschokkende afstand, maar als het druk is kan het vermoeiend zijn.

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » zo 18 jun 2017, 12:59

Chris schreef:Er zijn verschrikkelijk veel wegwerkzaamheden in Duitsland, die op vrijdagmiddag gegarandeerd voor lange files zorgen. Vroeg weggaan is inderdaad het beste advies, probeer voor 12 uur bij Nürnberg of Ulm te zijn, afhankelijk van de route die je kiest. Daarna heb je 2x3 rijstroken tot München, wat goed zou moeten doorrijden. Na München zal het wel erg druk zijn op de A99 en A8.

Hou ook rekening met extra grenscontroles in verband met de G20 top (tenzij je daarna reist).
Zoals hierboven vermeld, vertrekken we dus op donderdag en niet op vrijdag, wat hopelijk alleen maar positief is. :lol:
Ulm is goed 5 uur rijden dus als we 's morgens op tijd vertrekken moet dat zeker lukken.
Die G20 top is op 7 en 8 juli blijkbaar, dus daar gaan we geen last van hebben.

Bedankt voor de tips!

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » zo 18 jun 2017, 13:01

waldo79 schreef:820 km is geen wereldschokkende afstand, maar als het druk is kan het vermoeiend zijn.
Vorige maand een weekendje naar zee geweest (210 km) en 2x bijna 4 uur over gedaan, buiten de spitsuren overigens.
Tegenwoordig is het erg op de wegen... :wall: :redangry:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door jelger » zo 18 jun 2017, 13:03

Is een route meer noordelijk niet een alternatief voor Balaton? Terug bv via Bratislava en Praag. Ik henb nu een aantal keren die route gedaan vanaf de Balkan en bevalt goed, ook omdat ik met midden en zuidelijk Duitsland slechte ervaringen heb in de zomer. Of komt dat te ongunstig uit met de thuisbestemming?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jun 2017, 13:54

^^ Dat is inderdaad een alternatief. Naar Maaseik is via Bratislava, Praag en Dresden zo'n 70 km langer. In Duitsland vervolgens A17-A4-A38-A7-A44-B1-A40-A52-A44-A52.

Op de D1 tussen Brno en Praag zijn momenteel wel wat werkzaamheden, maar ik heb die route eergisteren gereden en die werkzaamheden zijn een stuk minder ergerlijk en vertragend dan de gemiddelde Duitse wegwerkzaamheden. Ook op de verdere route door Duitsland zul je niet veel vervelende werkzaamheden tegenkomen. Zeker het overwegen waard.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door duikgek89 » zo 18 jun 2017, 14:18

fenix schreef:
duikgek89 schreef:
Op vrijdagen zou ik altijd VROEG gaan. Erg vroeg. 04:00 ofzo. Veel mensen werken vrijdag nog een beetje en rijden in de middag weg, probeer die voor te zijn.
Ik heb me hier vergist... We hebben een dubbele overnachting geboekt en de aankomstdag in Hongarije is zaterdag, dus de vertrekdag is donderdag en niet vrijdag. Ik weet niet of dit een wereld van verschil maakt op de Duitse wegen.
Dat maakt wel verschil, maar is in principe geen probleem, ik denk in de vakantietijd misschien zelfs beter. Op donderdag zal het vakantieverkeer meevallen. Omdat het vakantietijd is zullen ook de spitsen rond de steden wel meevallen verwacht ik.

Ik verwacht ook dat de drukke punten op donderdag anders liggen en er geen vakantieuittocht gaat zijn, ik zou daarom overwegen om niet de kleine rustigere omweg via St. - Vith en Pirmasens te maken, maar eerder via Aachen of via de A46 en Erkelenz (zal rustiger zijn en in afstand is het zo ongeveer hetzelfde, is alleen niet helemaal snelweg) naar de A61 te rijden. Vandaar kun je kiezen voor A3 - A9 naar München of A61, ..., A8 naar München. Hoe je vanaf de A61 op de A8 komt moet je op die dag even zien. Meestal is de route via de A6 en A81 het handigste maar bij files kan ook de A65 - B10 route goed zijn. Als er geen files gemeld zijn is ook de route via de A61 - A6 - A5 - A8 een optie.

Ik zou proberen de vertrektijd zo te kiezen dat je niet net op het hoogtepunt van de spits langs een grote stad komt. Ik zou via de A3 - A9 route rijden, die vind ik prettiger dan via de meer zuidelijke route. En dan om 04:00 weg omdat je dan om 07:00 aan Frankfurt voorbij bent en daar weinig ochtendspits meemaakt.
fenix schreef:
duikgek89 schreef:
Deel 3: Met 14 dagen: Bedoel je 14 dagen na vertrek in België of 14 dagen na aankomst? Of met andere woorden, is dat op vrijdag of op zaterdag?
We vertrekken in Hongarije op zaterdag en overnachten in Neurenberg, de vertrekdag ligt vast, de overnachtingslocatie zou eventueel nog kunnen veranderen als deze erg ongelukkig gekozen is...
duikgek89 schreef:
Is het niet beter om zaterdagmiddag na alle anderen een keer aan te rijden, in Wels te slapen en dan op zondagmiddag + avond door Duitsland naar huis te rijden? Dan is er ook niet zoveel volk meer op de weg en er zijn meerdere opties open. Het meest voor de hand liggend is natuurlijk de A3, maar mocht dat problemen opleveren heb je nog een aantal mogelijkheden:
-Via Ried, Braunau, A94 en B12 naar München, dan via de A8 naar Karlsruhe en via een stukje B10 langs Pirmasens, Trier, St Vith en Luik naar huis.
-Via de volledige snelwegroute via Salzburg over München (mocht de A3 weer problemen geven), dan als hierboven.
-Via München, waar je op twee manieren kunt komen, Stuttgart en Mannheim
Overnachten in Wels? Dan is de afstand wel niet goed verdeeld... Dan zouden we op zaterdag 380 km rijden en op zondag 820? Al is dat nog altijd beter dan uren staan aanschuiven. Als het op zondag een beetje tegenvalt op de weg is 820 km wel ver na een vermoeiende vakantie :D .
Ik zal proberen om mijn gedachte uit te leggen:
-Via Neurenberg neemt het aantal mogelijke routes erg af en voor het stuk Wels - Neurenberg is er dan nog maar één alternatief. Als daar bij een vervelende baustelle iets gebeurt dan loop je vast. Vanaf Wels heb je meerdere oplossingen beschikbaar. Dat gaat ook op vanaf de regio Karlsruhe - Heidelberg ongeveer.

-Op zondag, en met name zondagavond is het niet zo druk als op zaterdag. In normale tijden is er op zondagavond wel aardig wat verkeer wat van hun huis naar hun werklocatie rijdt, maar dat is niet zo schokkend en in de vakantietijd misschien nog wel minder problematisch.
Ik snap dat de verdeling niet ideaal lijkt. Maar die eerste 350km tot Wels kennen wel wat potentieel irritante wegen, o.a. vanaf het Balatonmeer naar Oostenrijk. Als je daar zaterdag samen met alle andere Balatongangers in de fle staat, lijkt mij dat een vervelend einde van de vakantie. Ik zou dus liever zaterdag in de ochtend nog even gaan zwemmen en wat later aanrijden, achter de drukte aan.
Vanaf Wels een goede 800km over bijna allemaal snelwegen is op een zondag normaal gesproken zo gereden. Met minder druk verkeer dan op een zaterdag.
jelger schreef:Is een route meer noordelijk niet een alternatief voor Balaton? Terug bv via Bratislava en Praag. Ik henb nu een aantal keren die route gedaan vanaf de Balkan en bevalt goed, ook omdat ik met midden en zuidelijk Duitsland slechte ervaringen heb in de zomer. Of komt dat te ongunstig uit met de thuisbestemming?
Dat is zeker een alternatief.

edit: Wat daar mee kan spelen: Misschien kun je in Tsjechië wel een goedkopere accomodatie vinden.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Vegi » wo 21 jun 2017, 19:38

Let op de A3 bij Neumarkt.
Daar ging het vorig jaar in de zomer naar 1 rijbaan en stond je daar op zwarte zaterdag/vrijdag echt uren vast.
Ik kan niet zo snel vinden of daar nog steeds wegwerkzaamheden zijn.. Misschien heeft iemand anders hier het antwoord :top: .

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » ma 24 jul 2017, 12:51

duikgek89 schreef:Het beste is om met de beslissing nog even te wachten tot er een paar vakantie uittochten geweest zijn, dan kunnen we namelijk al zien welke routes meer files geven of dat er ergens een enorm knelpunt ontstaat.
Nog enkele dagen en het is zover :-)
We hebben nog even overwogen om op woensdagnacht te rijden, maar gaan het toch houden op donderdagmorgen vroeg vertrekken. De route naar Berchtesgaden is nog steeds niet helemaal beslist. Ik houd al enkele dagen de website van de ANWB in de gaten om te kijken waar files gemeld worden... Ik denk dat ik een lichte voorkeur heb om te rijden via d A61 en de A8. Zo vermijden we de 'drukke' A3, al wordt er op de A8 ook geregeld files gemeld. Deze laatste files staan meestal voorbij München denk ik en vanaf daar hebben we volgens mij geen andere keuze meer.

Iemand een idee waar de klassieke knelpunten deze zomer vooral liggen?
Iemand ook nog een tip waar ik 'live' goed kan opvolgen waar de files zich voordoen, er er indien mogelijk tijdig op anticiperen?

Alvast iedereen bedankt voor de tips, jullie hebben me goed geholpen!
:top:

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door JB81 » ma 24 jul 2017, 13:23

^^
Je zou een navigatie-app kunnen overwegen die rekening houdt met de actuele verkeerssituatie, zoals Waze.
Datagebruik (voorheen nog een reden om dergelijke apps over de grens niet meer te gebruiken) zou geen issue meer moeten zijn nu bundels in de hele EU geldig zijn.

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » ma 24 jul 2017, 13:42

^^
Ik had me inderdaad voorgenomen om Google Maps te gebruiken ipv mijn 'domme' Ford-navigatie. Ik weet echter niet in welke mate Google Maps rekening houdt met de verkeerssituatie en als die automatisch een andere route volgt of voorstelt...?
Bedankt voor de tip!
Laatst gewijzigd door waldo79 op ma 24 jul 2017, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve niet de voorgaande reactie geheel te citeren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Pino » ma 24 jul 2017, 14:32

^^ Heb het nooit in de praktijk meegemaakt, maar de omschrijving van de Google Maps-app in de App Store zegt dat er automatisch een andere route wordt voorgeschreven wanneer de live situatie daartoe aanleiding geeft. Hier loop je echter aan tegen een vaste instelling van alle vormen van 'live' navigatie: files op wat grotere afstand worden niet zo snel meegerekend, omdat het systeem feitelijk aanneemt dat ze wel weg zullen zijn tegen de tijd dat je ter plaatse bent. Dit terwijl je van sommige files die er al een hele dag staan op een gegeven moment wel kunt inschatten dat ze er ook nog wel zullen staan tegen de tijd dat daar aankomt (waarna er geen alternatief meer is, behalve een stukje binnendoor pakken over wegen die vrij snel zullen volstromen met mensen op zoek naar een sluiproute).

Tegen die achtergrond kan het zin hebben om op de radio verkeersinformatie te volgen of aan een van je passagiers te vragen om zo af en toe even te kijken waar de files staan. Wanneer je inderdaad A61 rijdt zou ik in de buurt van Ludwigshafen (fysiek) kijken waar de files staan tussen daar en München, en zo kiezen tussen de drie varianten die zo grofweg bestaan: A5-A8, A6-A81-A8, A6-A7-A8. De laatste is ruim langer in kilometers, maar files op de A7 vallen mee de laatste tijd, dus bij gedoe in de omgeving Stuttgart of tussen Stuttgart en Ulm kan het een optie zijn.

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » ma 24 jul 2017, 14:51

^^
Super! merci voor de tips!
Zou er ook een app zijn om de weersvoorspelling in Berchtesgaden te veranderen? :roll: :wall: :ongeduldig:
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 25 jul 2017, 7:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve niet de voorgaande reactie geheel te citeren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Chris » ma 24 jul 2017, 15:21

Google Maps is minder betrouwbaar in Duitsland. Op grote afstanden worden de reistijden voorspeld op basis van historische gegevens. Maar in Duitsland zijn extreem veel wegwerkzaamheden gedurende de zomerperiode waar veel congestie voor ontstaat. Maar omdat dit niet de typische dagelijks terugkerende spits is, zal Google Maps op basis van de gemiddelde historische vertragingen verwachten dat de files wel opgelost zijn tegen de tijd dat je er komt. Uiteindelijk is dat dus niet zo en wordt je pas kort voor het knelpunt van de snelweg af geleid om binnendoor te rijden. Uiteindelijk ben je dan langer onderweg dan wanneer je eerder van te voren een alternatieve Autobahn had gekozen. Nog los van het feit dat veel mensen niet zitten te wachten op binnendoor rijden op een lange rit.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Ernst76 » ma 24 jul 2017, 15:55

Ik zie hier eerder in een post staan dat er route over de B1 door Dortmund wordt voorgesteld (tussen A44 en A40). Hou er dan wel rekening mee dat daar een Umweltsticker voor nodig is. Alleen de autobahnen in het Ruhrgebied zijn vrijgesteld van de stickerplicht.

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » ma 24 jul 2017, 16:04

^^
Goede tip! Ik was wel niet meteen van plan om 'binnendoor' te gaan rijden maar toch goed om te weten...
Ik mag ervan uitgaan dat op alle andere normale autobahnen nergens zo'n sticker nodig is? Hoe zit dat eigenlijk in de buurt van Berchtesgaden? zijn er daar dorpen of steden waar ik dat ding nodig heb? Eerlijk gezegd nog niet bij stil gestaan... Wordt dit duidelijk aangegeven en kan je die dan ook gemakkelijk kopen?
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 25 jul 2017, 7:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik de "Antwoord" knop om te reageren. Citeren vorige reactie wordt niet gewaardeerd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jul 2017, 16:57

Ernst76 schreef:Ik zie hier eerder in een post staan dat er route over de B1 door Dortmund wordt voorgesteld (tussen A44 en A40). Hou er dan wel rekening mee dat daar een Umweltsticker voor nodig is. Alleen de autobahnen in het Ruhrgebied zijn vrijgesteld van de stickerplicht.
Goed dat je het zegt, ik had er even niet bij stilgestaan omdat ik zelf al jaren zo'n ding op mijn auto heb zitten.
fenix schreef:Goede tip! Ik was wel niet meteen van plan om 'binnendoor' te gaan rijden maar toch goed om te weten...
Ik mag ervan uitgaan dat op alle andere normale autobahnen nergens zo'n sticker nodig is?
Nee, alle Autobahnen zijn uitgezonderd. Wel is het zo rond sommige grote steden dat als je een afrit neemt, je direct een Umweltzone in rijdt. Dat staat goed aangegeven middels borden. Het betekent wel dat je op die plekken niet zomaar even de snelweg mag verlaten om te tanken of naar een restaurant te gaan (overigens is de kans dat er op wordt gehandhaafd klein, maar wel aanwezig).
Hoe zit dat eigenlijk in de buurt van Berchtesgaden? zijn er daar dorpen of steden waar ik dat ding nodig heb? Eerlijk gezegd nog niet bij stil gestaan... Wordt dit duidelijk aangegeven en kan je die dan ook gemakkelijk kopen?
De sticker kun je bij veel Duitse garages krijgen, in Nederland via de ANWB. Hieronder zie je de Duitse Umweltzones:

Afbeelding

Umweltzones worden met dit bord aangegeven:

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 jul 2017, 17:11

Coen Tunnel schreef:Nee, alle Autobahnen zijn uitgezonderd. Wel is het zo rond sommige grote steden dat als je een afrit neemt, je direct een Umweltzone in rijdt. Dat staat goed aangegeven middels borden. Het betekent wel dat je op die plekken niet zomaar even de snelweg mag verlaten om te tanken of naar een restaurant te gaan (overigens is de kans dat er op wordt gehandhaafd klein, maar wel aanwezig).
Ter aanvulling zijn ook stadssnelwegen te benoemen die in tegenstelling tot normale Autobahnen ook onder een Umweltzone kunnen vallen. Te denken valt aan de B1 en B54 door Dortmund, B55 door Köln, B10 door Stuttgart etc.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Ernst76 » ma 24 jul 2017, 17:22

Ik ga zelf denk ik wel een dagje naar Würzburg, want ik ga daar vlakbij een kleine twee weken bivakkeren. Ik kon niets op internet vinden over een Umweltsticker voor die plaats en heb ook nog niet zo'n sticker. Weet iemand hoe het daar zit?
Een ander probleem schijnt de passage door Ulm te zijn (B10/B28) die velen als shortcut gebruiken op de route Stuttgart - Memmingen, zodat je niet via Kreuz Ulm/Elchingen hoeft (A8 en A7).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jul 2017, 17:40

Ernst76 schreef:Ik ga zelf denk ik wel een dagje naar Würzburg, want ik ga daar vlakbij een kleine twee weken bivakkeren. Ik kon niets op internet vinden over een Umweltsticker voor die plaats en heb ook nog niet zo'n sticker. Weet iemand hoe het daar zit?
Zie het kaartje hierboven, in Würzburg is dus geen Umweltzone.
Een ander probleem schijnt de passage door Ulm te zijn (B10/B28) die velen als shortcut gebruiken op de route Stuttgart - Memmingen, zodat je niet via Kreuz Ulm/Elchingen hoeft (A8 en A7).
Die gaat inderdaad door een Umweltzone. Er staat ter plekke wel een omleiding aangegeven om buiten de Umweltzone te blijven, maar het eventuele voordeel van het afsnijden ben je dan natuurlijk ook kwijt. Ik vind zelf de A8 en A7 sowieso prettiger rijden, de B10 door Ulm vind ik maar een vervelende weg.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Ernst76 » ma 24 jul 2017, 18:58

Würzburg staat inderdaad niet op het kaartje. Maar het kon zijn dat het kaartje niet volledig is. Mocht het anders zijn, dan kan ik dat altijd weer hier melden :-)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door verfmeer95 » ma 24 jul 2017, 19:15

fenix schreef:
Ernst76 schreef:Ik zie hier eerder in een post staan dat er route over de B1 door Dortmund wordt voorgesteld (tussen A44 en A40). Hou er dan wel rekening mee dat daar een Umweltsticker voor nodig is. Alleen de autobahnen in het Ruhrgebied zijn vrijgesteld van de stickerplicht.
Goede tip! Ik was wel niet meteen van plan om 'binnendoor' te gaan rijden maar toch goed om te weten...
Doordat je om Dortmund heen moet kan het slim zijn om tussen Dortmund en Düsseldorf een andere route te nemen: A44-A1-A46-A57-A52.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jul 2017, 20:39

Ernst76 schreef:Würzburg staat inderdaad niet op het kaartje. Maar het kon zijn dat het kaartje niet volledig is. Mocht het anders zijn, dan kan ik dat altijd weer hier melden :-)
Het kaartje is het meest recente kaartje van het Umweltbundesamt. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door duikgek89 » ma 24 jul 2017, 21:43

Anders haal je toch zo'n sticker? Zo enorm duur is het niet en dan ben je van het gezeik af...

fenix
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 15:43

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door fenix » di 25 jul 2017, 15:01

Nog even een vraagje, een beetje naast de kwestie. Maar toch ;)

Hoe snel mag je in Duitsland eigenlijk rijden? Zijn er nog (veel) stukken waar er geen snelheidsbeperking is? Zijn deze stukken goed aangegeven of is het niet altijd even duidelijk? Ik vermoed dat je dit wel merkt aan het rijgedrag van de Duitsers? Wordt er überhaupt veel geflitst in Duitsland?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door Rene » di 25 jul 2017, 15:33

Blijf buiten de steden, dan heb je zo'n stomme Umweltsticker ook niet nodig.

Ben zelf vorig jaar naar Siófok gereden.
's Nachts gereden, in verband met voorkomen grote files in Baustellenland Duitsland.

Heen ben ik Linksrheinisch over de A61 gereden. Schiet wel goed op. Vervolgens ben ik via de A6 over Heilbronn naar Neurenberg gereden, om daar naar de A3 te gaan. De route over Heilbronn is alleen in de nachtelijke uren een optie. Een drama qua wegwerkzaamheden, maar 's nachts rijdt het wel door. Oostelijk van Heilbronn is de A6 een prima weg. De A3 naar de Oostenrijkse grens kan tussen Neurenberg en Regensburg groot oponthoud geven, zelfs 's nachts; let op de verkeersinfo. Ik ben zelf vorig jaar daarom omgereden over Amberg (A6-B85-A93). Qua kilometers best om, maar qua reistijd op dat moment veel sneller. Oostenrijk is verder gewoon doorrijden van Passau naar Nickelsdorf. Let op de lage maximumsnelheden bij Wenen. In Hongarije moet je NIET de borden naar Balaton volgen die je vanaf Gyor over de 82 of de 81 laten gaan. Qua reistijd levert het geen voordeel op, en het rijdt veel minder prettig dan de snelweg over Budapest.

Op de terugweg: let op de inreiscontroles bij de Oostenrijks/Hongaarse grens. Kan zo een wachttijd van een uur ('s nachts) of véél meer opleveren (overdag). Op de terugweg gewoon de A3 gevolgd naar Nederland, was gezien de fileinfo op dat moment geen probleem.

Toeristische tips in Hongarije vanuit het Balatonmeer:
* de stad Székesfehervár. Leuke gezellige binnenstad, zeker als er een festival is. Ook een modern winkelcentrum.
* de stad Pécs. Ook een hele leuke binnenstad.
* een dagje Budapest is uiteraard een must. Goede tip: parkeer de auto bij P+R Kelenföld. Gratis parkeren en met de gloednieuwe metro zit je zo in de binnenstad. Je kunt vlak voor de deur van de centrale markthallen uitstappen (Fövám tér) en dan kun je zo de stad inlopen via de Váci út. Met een OV-dagkaart kun je de grote afstanden in de stad gemakkelijker overbruggen. De OV-dagkaart is echter niet op de funiculair geldig !
* Veszprém vond ik zelf wat tegenvallen
* rondom het Balatonmeer zitten veel plaatsen met gezellige restaurants waar je voor weinig geld heel goed kunt eten
* in Kustány (westelijk van Keszthely, noordelijk van het kruispunt van de 76 en de 760) zit een groot modern binnenzwemcomplex dat ook over meerdere buitenbaden beschikt (nieuwe maar ook oudere baden).

Van tevoren je Hongaarse matrica (electronisch tolvignet) online regelen ! Er wordt zwaar op gecontroleerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: vakantie naar Hongarije (Balaton), beste route?

Bericht door waldo79 » di 25 jul 2017, 17:41

En wat betreft hard rijden. Je kunt op een aantal stukken nog goed gas geven in Duitsland, maar het wordt jaar na jaar minder en het is relatief druk. Door alle werkzaamheden zie ik het sneller rijden meer als brandstof verspillen. Over de hele linie kun je in Frankrijk beter kilometers maken.

Plaats reactie