Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
InekeNV
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 21:40

Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door InekeNV » vr 16 jun 2017, 21:51

Beste Forumleden,

Deze zomer willen we met een caravan naar Slovenië. De terugreis is mij wel duidelijk. De laatste dagen zitten we dan in Bled. Via Villach kunnen we dan eenvoudig naar het noorden.
Maar de heenreis is nog niet helemaal duidelijk. We komen uit de regio Den Haag en willen dan met de caravan naar Reisach in Oostenrijk.
En vandaar naar Bovec in Slovenië. Wat is dan de beste route.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
p.s. de caravan is een kleine Eriba, maar we hebben niet veel Alpen ervaring.

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door stefan23 » vr 16 jun 2017, 23:28

Hele mooie omgeving, vorig jaar zelf op een camping bij Soca gezeten en het was fantastisch. Qua route zou ik zeggen, "gewoon" Google Maps route volgen over de B111, A2 (AT) en A23 (ITA), om vervolgens de SS54 te nemen. Natuurlijk is dit een aardig bochtige weg, maar daar ontkom je gewoon niet aan als je daarheen wilt, tenzij je echt volledig omrijdt via Udine en de zuidkant van de Italiaanse SS54 neemt. Zelfs dan krijg je misschien een enkele haarspeldbocht voor de kiezen, maar volgens Google Maps is dit (nagenoeg) haarspeldvrij. Wel rijd je een kleine 100 km extra (en je mist een aantal fantastische landschappen ;), zie bijv. Lago del Predil).

Hoe zijn jullie van plan daarna naar Bled te rijden? Dat is namelijk een stuk lastiger, aangezien je aan de noordkant de Vrsicpas hebt en via de zuidkant gigantisch ver om moet rijden om bochtige bergweggetjes te vermijden. Tip: Hoewel ik zelf nooit met een caravan heb gereden, en ook nooit van plan ben te gaan doen :p, zou ik in ieder geval ook niet Podbrdo omrijden, die weg staat om sommige kaarten als geel aangegeven, maar is geen pretje en zeker niet met een caravan denk ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door Coen Tunnel » za 17 jun 2017, 10:24

stefan23 schreef:Hoe zijn jullie van plan daarna naar Bled te rijden? Dat is namelijk een stuk lastiger, aangezien je aan de noordkant de Vrsicpas hebt en via de zuidkant gigantisch ver om moet rijden om bochtige bergweggetjes te vermijden.
Dan kun je toch ook weer over de Predil en daarna via Tarvisio en Kranjska Gora naar Jesenice? Dat is niet heel ver om. Ik heb zelf niet met een caravan gereden, maar de Vrsic lijkt me een aardige uitdaging met een caravan achter de auto.

Volgens mijn atlas van de Alpen zijn overigens zowel de Predil als de Vrsic af te raden met een caravan. Maar zonder caravan vind ik de Predil in ieder geval makkelijker te rijden dan de Vrsic met z'n circa 50 haarspeldbochten.

InekeNV
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 21:40

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door InekeNV » zo 18 jun 2017, 14:01

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad dacht ik zelf ook aan de B111, A2 (AT) en A23 (ITA), SS54=203.
Maar op de routekaart van de ANWB staat bij deze weg een rode caravan. Terwijl het stijgingspercentage maar 14% en 17% is. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen van caravanrijders op deze weg.
En hoe zouden jullie rijden vanaf Nederland naar Reisach? Want vreemd genoeg zie ik op de kortste route (via de Felberntaurern tunnel ook rode caravans staan.
Onze route naar Bled gaat helemaal via Kroatië. Dus we komen dan vanuit de hoek van Ljubljana.

Lees onze reis ervaringen op www.neuteboomvisser.nl

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door stefan23 » zo 18 jun 2017, 15:06

Ik ben een keer over de Felbertauern heen en terug gereden, maar zonder caravan. Valt op zich mee en is een prachtige route. Maar ik zou de Felbertauern niet zo snel met een caravan doen. ViaMichelin geeft die route wel gewoon als optie als je Caravan selecteert overigens.

Wat je kunt doen is de Tauernautobahn nemen en dan over een van de Bundesstrassen naar Reisach (ken het daar niet echt verder). Is maar ietsje langer en misschien zelfs wel sneller, want anders zit je al vanaf Kufstein zonder snelweg, en het stuk tussen Kitzbühel en Mittersill is nou ook niet supersnel te noemen. Andere optie die ViaMichelin geeft (zelf totaal niet aan gedacht) is via Innsbruck, Brennerautobahn en door Südtirol. Helemaal niet zo'n gek idee, maar je moet dan wel over de Fernpass.
Coen Tunnel schreef:
stefan23 schreef:Hoe zijn jullie van plan daarna naar Bled te rijden? Dat is namelijk een stuk lastiger, aangezien je aan de noordkant de Vrsicpas hebt en via de zuidkant gigantisch ver om moet rijden om bochtige bergweggetjes te vermijden.
Dan kun je toch ook weer over de Predil en daarna via Tarvisio en Kranjska Gora naar Jesenice? Dat is niet heel ver om. Ik heb zelf niet met een caravan gereden, maar de Vrsic lijkt me een aardige uitdaging met een caravan achter de auto.

Volgens mijn atlas van de Alpen zijn overigens zowel de Predil als de Vrsic af te raden met een caravan. Maar zonder caravan vind ik de Predil in ieder geval makkelijker te rijden dan de Vrsic met z'n circa 50 haarspeldbochten.
Je hebt inderdaad gelijk, omweg valt reuze mee. Maar als ze toch uit Kroatië komen is dat gelukkig geen issue meer.
Laatst gewijzigd door stefan23 op di 20 jun 2017, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door Rein » ma 19 jun 2017, 14:05

Ik heb een paar jaar geleden zonder caravan gereden via de Felbertauerntunnel en dat lijkt me geen lastige route met een caravan. Wellicht zitten er hier en daar op het traject vanaf Kufstein een paar haarspeldbochten in, maar in mijn herinnering niet bijzonder veel.

Ik ging toentertijd door naar Italië (in de richting Tolmezzo) via de B110 (A) en SS52 (It), maar dat laatste stuk was een behoorlijk stuk pittiger (maar juist daardoor ook weer leuk met zeer krappe tunneltjes en bochten). Vooral na de grens is het af te raden met de caravan, maar ook het Oostenrijkse deel is geen lekkere weg als je een sleurhut mee hebt. Maar goed, als je naar Reisach gaat, hoef je dat laatste stuk (na Kotschach/Mauthen) niet te rijden.

Voordeel van een route vanaf Kufstein via de Felbertauern naar Reisach is dat je geen Oostenrijks vignet hoeft te hebben. Dan moet je er wel bij de laatste afrit in Duitsland (Kiefersfelden) van de snelweg af en een paar extra kilometers binnendoor, maar dat kost maximaal een paar minuten extra.

Uit mijn eigen aantekeningen het begin van de route vanaf Duitsland:
- Op BAB93 afrit 60 Kiefersfelden
- Bovenaan afrit rechtsaf en dan 1,2 km doorrijden
- bij T-splitsing linksaf ri Kufstein
- rechtdoor rijden – na 2,5 km rij je Oostenrijk in (B171)
- na 3 km op B171 rivier Inn over
- bij rotonde rechtsaf (B171)
- na 800 meter (kruising) linksaf (Eibergstrasse), dus niet langer B171.
- Weg over 9 km volgen, wordt na korte tijd B173.
- Weg splitst zich op, houd links aan (ri St Johann) en ga de B178 op
- Bij St Johann de B161 richting Kitzbühel (Pass-Thurn-Straße)
- etc.

InekeNV
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 21:40

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door InekeNV » di 20 jun 2017, 17:41

Bedankt voor deze adviezen. Ben er inmiddels uit. Het wordt via de Tauern autobahn (A10) (dat is toch sneller) en dan de B100 vanaf Spittal an der Drau. Dan de B110 en B111 tot Reisach. Ook bedankt voor de hint over ViaMichelin. Ik gebruik altijd Google maps, maar VIAMichelin heeft de optie met caravan.
Vanaf Reisach gaan we het toch proberen om via de Predel pas te rijden. Dus de B111, A2, SS54 en de 203 naar Bovec.
Ik zal achteraf even een update doen over onze ervaringen. Die overigens ook te lezen zal zijn op onze website.

Hendrik48
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 13:42

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door Hendrik48 » ma 23 apr 2018, 15:03

Hallo,

Ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt de route. Ben van plan binnenkort dezelfde route te rijden.

Hendrik48
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 apr 2018, 13:42

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door Hendrik48 » vr 01 jun 2018, 10:06

Heb inmiddels de Predilpas gereden met cararavan Kip 44TDB, 1500 kg getrokken door Ford Kuga 2.0 150 pk diesel.
Helaas regende het op dat moment en reden we boven in de wolken met een zicht van 20 meter. Vwb de steilte het goed te doen. Sommige pittige stukje van 14% en wat smal. Door het natte wegdek mis je soms wat grip. Zorg dat je op toeren blijft. Verder een prachtige route zeker met mooi weer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Met de caravan via Oostenrijk naar Bovec in Slovenië

Bericht door waldo79 » vr 01 jun 2018, 11:53

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Plaats reactie