Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mauricebeltrum
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 13:24

Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door mauricebeltrum » zo 18 jun 2017, 17:41

Ik ben van plan om op zondag 23 juli op vakantie te gaan naar Camping Seiser Alm in Vols am Schlern. Ik ga met een tent. Ik weet dat het in 1 dag te toen is maar ik ben immers op vakantie dus ga mij niet haasten, ik overnacht daarom in de buurt van Innsbruck op een camping. Nu is mijn vraag wat hiervoor de beste route is:
Optie 1: Beltrum - Bocholt - Keulen - Frankfurt - Karlsruhe - Stuttgart - Ulm - Memmingen - Fernpass - Innsbruck - Brennerpas - Vols am Schlern.
Optie 2: Beltrum - Bocholt - Dortmund - Kassel - Wurzburg - Ulm - Memmingen- Fernpass - Innsbruck - Brennerpas - Vols am Schlern.
Optie 3: Beltrum - Bocholt - Dortmund - Kassel - Wurzburg - Neurenberg - Munchen - Innsbruck - Brennerpas - Vols am Schlern.
Optie 4: Beltrum - Bocholt - Keulen - Frankfurt - Wurzburg - Neurenberg - Munchen - Innsburck - Brenner pas - Vols am Schlern.

Zit er veel verschil in deze opties en welke zou de beste voor mij zijn? Of zijn er misschien nog andere opties?

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door duikgek89 » zo 18 jun 2017, 18:20

Als je tijd hebt en op vakantie bent, waarom probeer je niet een leuke route uit met ook wat stukken OWN? Vanaf Dortmund door het Sauerland via Marburg richting Fulda om daarna bij Würzburg de Romantische straße op te pakken?

Verder vind ik de route via Kassel en de A7 mooier dan via Frankfurt, ookal is het niet korter en op zondag voor wat betreft drukte niet heel erg nodig.

Wat ook leuk is, maar dat is iets verder: Door de eifel en Hünsruck richting Karlsruhe en dan door het Zwarte woud richting de Bodensee, dan onderlangs (vind ik iets mooier maar is langzamer) richting Oostenrijk om vervolgens via de Reschenpas Italië in te rijden en via Meran richting Völs te gaan. Dan mis je wel de camping in Innsbruck.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door Pino » zo 18 jun 2017, 20:53

Beltrum-Innsbruck is over de genoemde hoofdroutes een acht uur rijden. Behoorlijke stukken OWN meepakken kan leuk zijn, maar dan wordt het óf een heel lange dag óf je moet er twee dagen voor uittrekken.

Wat betreft de vier hoofdroutes: met geen van de routes is iets mis en op een zondag zouden files beperkt moeten zijn op alle vier. Zelf zou ik optie 1 pakken, want dat is gewoon de kortste. Vanaf Mannheim dan wel over Heilbronn, niet Karlsruhe - want die laatste is altijd druk en filegevoelig (als je de borden Stuttgart volgt, word je ook zo geleid).

Wat betreft je opties over Würzburg: via Kassel daarheen rijden kost je een 50 kilometer extra ten opzichte van een route over Frankfurt-Würzburg. Kan zin hebben omdat de route doorgaans rustiger is en omdat je tussen Frankfurt en Würzburg verhoogd filerisico hebt ivm werkzaamheden, maar weet dat je begint op een achterstand. Dat geldt op een andere manier voor de keuze om vanaf Würzburg af te zakken naar de Fernpaß of buitenom te rijden via München. Dat laatste is dertig kilometer langer en je krijgt er het drukke stuk München-Rosenheim bij. Daarmee verhoogd filerisico in ruil voor groter rijgemak. Maar goed, je rijdt op zondag, dus geen enorme files. Al kun je in Zuid-Duitsland bijna niet anders dan verkeersinformatie volgen (leve de nieuwe roaming-regels!) en moet je je reisroute in die zin durven veranderen op basis van de laatste informatie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door duikgek89 » zo 18 jun 2017, 22:39

Pino schreef:Beltrum-Innsbruck is over de genoemde hoofdroutes een acht uur rijden. Behoorlijke stukken OWN meepakken kan leuk zijn, maar dan wordt het óf een heel lange dag óf je moet er twee dagen voor uittrekken.
Dat is zeker waar. Maar als ik lees over "met een tentje op vakantie" dan ga ik buiten het kader denken.

Verder ben ik het, wat vlotte routes naar Innsbruck betreft wel ongeveer met je eens, al prefereer ik zelf de route via Frankfurt - Würzburg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door Pino » ma 19 jun 2017, 11:50

^^ Je kunt best een stuk niet-autosnelweg meepakken voor de lol, maar twee lange stukken op een dag is gewoon teveel om Innsbruck nog te kunnen halen. Wel denkbaar is een van de twee, bijvoorbeeld vroeg vertrekken en knallen tot aan Wurzburg en dan de Romantische Strasse pakken. Van die laatste eventueel ook maar een deel. Je kunt best nog een stuk A7 pakken en dan pas in de buurt van Dinkelsbühl afslaan.

Wat betreft de vier hoofdvarianten: iedereen een eigen voorkeur. Ik houd het er maar op dat de route buitenom 60 kilometer langer is. In ruil daarvoor krijg je op de korte route wel 60 kilometer niet-autosnelweg. Dus dan krijg je een leuk wiskunde-sommetje: hoeveel harder moet je op de route buitenom rijden om toch eerder aan te komen? Ieder zijn eigen rijstijl en voorkeuren natuurlijk (inclusief mogelijk "liever tien minuten langer rijden omwille van het gemak van de snelweg"), maar mijn persoonlijke benadering is dat je, sinds de A7 doorloopt tot aan de grens en gezien het goed uitgebouwde stuk B-weg langs Reutte, in principe sneller uit zult zijn over de Fernpass. Dat is gewoon een goed doorrijdende route geworden, waarbij ik voor de 60 kilometer binnendoor ongeveer een uur reken. Alleen bij grote drukte of incidenten kan dat natuurlijk anders zijn, maar dat werkt beide kanten op.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door duikgek89 » ma 19 jun 2017, 13:59

Pino schreef:^^ Je kunt best een stuk niet-autosnelweg meepakken voor de lol, maar twee lange stukken op een dag is gewoon teveel om Innsbruck nog te kunnen halen. Wel denkbaar is een van de twee, bijvoorbeeld vroeg vertrekken en knallen tot aan Wurzburg en dan de Romantische Strasse pakken. Van die laatste eventueel ook maar een deel. Je kunt best nog een stuk A7 pakken en dan pas in de buurt van Dinkelsbühl afslaan.
Dat ben ik met je eens. Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het een goed idee was dat allemaal in één dag te proberen.


Wat betreft de vier hoofdvarianten: iedereen een eigen voorkeur. Ik houd het er maar op dat de route buitenom 60 kilometer langer is. In ruil daarvoor krijg je op de korte route wel 60 kilometer niet-autosnelweg. Dus dan krijg je een leuk wiskunde-sommetje: hoeveel harder moet je op de route buitenom rijden om toch eerder aan te komen? Ieder zijn eigen rijstijl en voorkeuren natuurlijk (inclusief mogelijk "liever tien minuten langer rijden omwille van het gemak van de snelweg"), maar mijn persoonlijke benadering is dat je, sinds de A7 doorloopt tot aan de grens en gezien het goed uitgebouwde stuk B-weg langs Reutte, in principe sneller uit zult zijn over de Fernpass. Dat is gewoon een goed doorrijdende route geworden, waarbij ik voor de 60 kilometer binnendoor ongeveer een uur reken. Alleen bij grote drukte of incidenten kan dat natuurlijk anders zijn, maar dat werkt beide kanten op.
Ik was onduidelijk. Mijn keuze is Frankfurt - Würzburg - Fernpass.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door Pino » ma 19 jun 2017, 20:17

^^ Ah. Dat lijkt me gewoon een kwestie van in de gaten houden waar de files staan. De variant zou bij mij zeker niet bovenaan staan gezien de werkzaamheden tussen Aschaffenburg en Würzburg in combinatie met het feit dat de route over Stuttgart zo'n 30 kilometer korter is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door duikgek89 » di 20 jun 2017, 12:19

In de gaten houden waar files staan is sowieso niet onverstandig. Ik weet ook dat die route langer is, maar ik denk niet dat op een zondagochtend vroeg die werkzaamheden teveel problemen op gaan leveren. Van de andere kant is er tegenwoordig één ding waar je in Duitsland van op aan kan: Werkzaamheden...

mauricebeltrum
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 13:24

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door mauricebeltrum » za 22 jul 2017, 13:36

Ik ga morgen rijden richting Vols am Schlern, wat is voor mij de beste optie gezien vandaag en de afgelopen weken?

Verstandiger om via Karlsruhe of via Heilbronn te rijden en dan via de Fernpass?

Of kan ik helemaal beter via Frankfurt Wurzburg en Munchen rijden richting Innsbruck?

Of zijn er nog betere opties?

Ik hoor graag.

mauricebeltrum
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 13:24

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door mauricebeltrum » za 22 jul 2017, 13:39

Of kan ik beter de bij Wurzburg naar beneden via de A7?

mauricebeltrum
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 13:24

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door mauricebeltrum » za 22 jul 2017, 16:02

Ik neig toch een beetje om via Kassel te gaan en dan via Wurzburg naar Fussen en dan naar Innsbruck? Is dit een slimme keuze?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door Chris » za 22 jul 2017, 16:18

Via Kassel is zeker de minst drukke route.

Wel zijn er een paar valkuilen;
* aan het einde van de A44 is de snelweg naar 1 rijstrook versmald vanwege een brug die anders instort. Dat zorgt vaak voor file, is wel te vermijden door de A49 door Kassel te nemen (een paar kilometer extra).
* aan het einde van de A7 bij Füssen staat vaak een lange wachtrij voor de grenstunnel. Zo halverwege de middag neemt de drukte af. Is te vermijden door via Nesselwang over de oude route te rijden.
* de route over de Fernpass is vaak overbelast. Is niet goed te vermijden, maar ook hier geldt; hoe later hoe beter.
* De A22 kan ook druk zijn. Is ook niet goed te vermijden. Hoe later hoe beter want veel vakantiegangers zijn hier op weg naar het Gardameer.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door Ernst76 » za 22 jul 2017, 20:01

Ik vind niet zoveel romantisch aan de Romantische Strasse zelf. De route voert wel langs leuke stadjes zoals Rothenburg ob der Tauber en Füssen. Bovendien schiet de A7 tussen Würzburg en Füssen meestal goed op en die zou je dan missen.
Ook op de A7 zijn werkzaamheden maar dat is op de andere autobahnen niet anders.
Mijn tip zou zijn om niet in Innsbruck te kamperen maar ergens bij Füssen, dan kan je de volgende ochtend Neuschwanstein bezoeken en daarna via Fernpas en Timmelsjoch naar Merano. Is in tijd nog goed te doen. Toen ik dit traject zelf reed was ik rond 16:00 uur Trento voorbij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jul 2017, 23:39

^^ Neuschwanstein is echter wel zo'n kasteel waar je beter niet zomaar op de bonnefooi naar toe gaat, want het is er altijd gigantisch druk. Je kunt dan beter vooraf online al tickets bestellen.

Timmelsjoch vind ik een mooie pas, en Meran is ook een fijne stad. 8-)

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Adviesroute Beltrum-Vols am Schlern

Bericht door Ernst76 » za 22 jul 2017, 23:55

Hangt ervan af of je het kasteel in wilt of het van de buitenkant wilt bekijken met het schitterende uitzicht op de omgeving erbij. S ochtends is er genoeg parkeerplek ook in het hoogseizoen. Van Füssen kan je trouwens ook naar Oostenrijk makkelijk binnendoor, dus je hoeft niet via de grenztunnel.
De Timmelsjoch vond ik ook erg mooi en aan de Italiaanse zijde spectaculair. Kost wel wat tol. Enige rijervaring in de bergen is wel aan te bevelen. Het is geen simpele Fernpas die echt weinig voorstelt qua moeite.

Plaats reactie