Boot Helsingborg - Helsingør

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Boot Helsingborg - Helsingør

Bericht door Robbert297 » zo 18 jun 2017, 19:29

Beste,

Eind augustus maak ik een tripje naar Göteborg, met een stop van enkele dagen via Hamburg en København. Op de heenweg ga ik over de Sontbrug en de terugweg via de boot tussen Helsingborg en Helsingør. Over dat laatste heb ik een vraagje:
Is het per se nodig om van tevoren voor de boot te reserveren, of kun je er ter plekke een ticket kopen? Hebben jullie daar ook ervaring mee?
Bij voorbaat dank!
Слава Україні

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Boot Helsingborg - Helsingør

Bericht door jelger » zo 18 jun 2017, 19:40

Je kan ter plekke een kaartje kopen, maar verschillende (online) vroegboek arrangementen zijn serieus goedkoper, zeker in combinatie met de Rodby - Puttgarden oversteek.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Boot Helsingborg - Helsingør

Bericht door Robbert297 » zo 18 jun 2017, 19:51

^^ Ah oké! Ik heb al mijn overnachtingen al geregeld. Tevens zal ik waarschijnlijk niet via Rødby rijden, omdat dat volgens mij toch een stuk langer duurt dan via de snelweg (mijn laatste paar dagen spendeer ik in Hamburg).
Слава Україні

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Boot Rødby - Puttgarden

Bericht door Robbert297 » ma 14 aug 2017, 15:30

Ik ga hiervoor niet apart een topic aanmaken, vandaar hier:

Ik reis op 23 augustus van Göteborg naar Hamburg.
Is het handig om naast de boot Helsingborg - Helsingør ook de boot Rødby - Puttgarden te nemen? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met beide routes via Kolding en via Puttgarden.
Maken beide routes (dus via Kolding of via Puttgarden) veel verschil in reistijd? En kosten? En als ik een kaartje voor de veerboot koop en ik kies een tijd, ben ik daar dan verplicht aan verbonden? Of kan ik zelfs ook ter plaatse een kaartje kopen?
Bij voorbaat dank!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Boot Helsingborg - Helsingør

Bericht door Chris » ma 14 aug 2017, 15:47

Ik geef zelf de voorkeur aan de bruggenroute. Qua kosten is het in de regel goedkoper (ondanks de extra kilometers) en qua reistijd is het sneller of vergelijkbaar, afhankelijk van hoe lang je moet wachten voordat de boot vertrekt. 23 augustus zal geen topdag zijn met terugkerend vakantieverkeer denk ik.

Zowel via de ferry als via de bruggenroute moet je langs Hamburg en zowel de A1 als A7 zijn erg filegevoelig. Ter referentie: nu op maandag 14 augustus om 15:50 uur staat er ook file op de A1 aan de oostkant van Hamburg, in beide richtingen. Maar ook de A7 is niet filevrij.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Boot Helsingborg - Helsingør

Bericht door Robbert297 » ma 14 aug 2017, 16:07

^^ Dank voor de info! :top:
Zelf neig ik ook naar de bruggenroute, maar ik heb ook gekeken om alleen de route Sontbrug via Rødby te nemen, alleen word ik niet bepaald vrolijk van de 95 euro voor de boot. :geenlach:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Boot Helsingborg - Helsingør

Bericht door Jeroen » ma 14 aug 2017, 17:52

Als je de twee verbindingen los van elkaar bekijkt is voor een eenmalige trip (zonder bizzkastje) Helsingør - Helsingborg wat goedkoper dan via øresundbrug (52 versus 56 euro) plus dat je nog eens zo'n 40 kilometer rijden uitspaart. Ik vond het zelf wel aangename stop, de boten rijden af en aan en effectief vaar je maar een minuut of 10, hoewel de brug wel wat spectaculairder blijft.

Puttgarden - Rødby is een ander verhaal. De tarieven zijn verhoogd naar 720 DKK in het hoogseizoen en dat maak je zelfs met die extra kilometers en tol voor de Storebaelt niet goed. Wel mijd je er de stervensdrukke A7 door Hamburg mee...

Overigens zijn er nog talloze andere routemogelijkheden met boten. Er varen ook directe dag- en nachtboten vanaf Kiel, Lübeck, Rostock en Sassnitz direct naar Zweden, alsmede vanaf Frederikshavn en Grenaa in Jutland.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Boot Helsingborg - Helsingør

Bericht door jelger » di 15 aug 2017, 17:03

Als je vanaf de westkust zoals gothenburg komt dan vind ik het zelf wel fijn de HH oversteek. Even benen strekken, koffie pakken, en je bent zo over. Niets langer dan een normale raststatte stop. En dan is het precies 2 uur naar rodby, voor je lunch, diner ofzo. Ook een fijne tussenstop, wel wat langer, maar ik vind het zelf niet erg. De kosten ontlopen elkaar niet veel, het is maar net hoe je zelf rijdt icm je rustmomenten.

Plaats reactie