Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door T-hijs » wo 21 jun 2017, 10:15

O.a. op de site van de VerkeersInformatieDienst las ik dat er dit jaar weer grootschalige controles zullen zijn op de grote grensovergangen tussen België en Frankrijk; o.a. de Franse A2, A16 en A22 worden genoemd. Frappant: die controles zouden dan weer níet plaatsvinden aan de Franse A27 bij Lille.

Wij vertrekken eind juli op zondagochtend rond een uur of 8 naar Saint-Valéry-sur-Somme (in de buurt van Abbeville, waar de rivier de Somme in de Atlantische Oceaan uitkomt). Normaal gesproken zou ik dan via Oostende naar de Franse A16 rijden. Stel dat ik, om grenscontroles en de daarmee gepaard gaande vertraging te ontwijken, via de Franse A27 zou gaan rijden, dan geeft Google Maps mij een route via de Franse A1, A21, D301, D86, D83, D939, D928, D111 en D940. Heel veel niet-autoroute dus, hoewel de vertraging (volgens Maps) wel mee lijkt te vallen.

Kent iemand die routes-departémentales? En hoe zijn die? Zou het wellicht beter zijn (of juist niet) om bij Arras de A1 te verlaten en dan via de N25/D925 door te steken naar Abbeville?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Pino » wo 21 jun 2017, 12:02

Volgens mij is in de media niet gezegd dat geen controles zullen plaatsvinden aan de Franse A27. De communicatie van de VID en anderen lijkt eerder een opsomming van de plaatsen waar de controles voor significante vertragingen zorgen. De nog altijd geldende noodtoestand maakt het hoe dan ook mogelijk om overall grenscontroles uit te voeren. Feit is wel dat er een focus bestaat op grensovergangen in het noordwesten, vermoedelijk omdat bij eerdere terroristische aanslagen mensen zich bleken op te houden in Brussel om vervolgens in Parijs in actie te komen. En de plaatsen die genoemd worden als gevoelig voor vertraging zijn grotendeels plaatsen met veel forensenverkeer, dus grote aantallen gebruikers. Plus de hoofdroute Brussel-Parijs. Veel verbazing wekt het niet noemen van de Franse A27 in die zin niet.

Anyway, persoonlijk zou ik geen grote vertragingen verwachten op zondagochtend. Lijkt me een kwestie van in de buurt van Antwerpen eens kijken of er file staat. En eventueel kun je altijd nog een korte afsteek maken via het OWN. De route via de genoemde D-routes ken ik niet. Het lijken grotendeels kaarsrechte wegen en je gaat door vlak gebied. De D939 lijkt een goed uitgebouwde weg met nauwelijks dorpspassages. De andere D-wegen zijn ook kaarsrecht en je gaat door dunbevolkt gebied - zij het dat deze D-wegen wel door meer dorpen gaan. Eventueel kun je op zeker gaan en wat extra kilometers pakken door de D939 af te rijden tot aan de A16 bij afrit 25.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 jun 2017, 12:07

Pino schreef:Volgens mij is in de media niet gezegd dat geen controles zullen plaatsvinden aan de Franse A27. De communicatie van de VID en anderen lijkt eerder een opsomming van de plaatsen waar de controles voor significante vertragingen zorgen. De nog altijd geldende noodtoestand maakt het hoe dan ook mogelijk om overall grenscontroles uit te voeren. Feit is wel dat er een focus bestaat op grensovergangen in het noordwesten, vermoedelijk omdat bij eerdere terroristische aanslagen mensen zich bleken op te houden in Brussel om vervolgens in Parijs in actie te komen. En de plaatsen die genoemd worden als gevoelig voor vertraging zijn grotendeels plaatsen met veel forensenverkeer, dus grote aantallen gebruikers. Plus de hoofdroute Brussel-Parijs. Veel verbazing wekt het niet noemen van de Franse A27 in die zin niet.
Ik heb vorig jaar soortgelijke controles ontweken door vanaf Bergen over de R5 en N543 en de Franse D932 en D649 (een expressweg) om te rijden. Dat is uiteraard om, maar bespaarde ruim drie kwartier wachttijd voor de grens.
Pino schreef:Anyway, persoonlijk zou ik geen grote vertragingen verwachten op zondagochtend. Lijkt me een kwestie van in de buurt van Antwerpen eens kijken of er file staat. En eventueel kun je altijd nog een korte afsteek maken via het OWN.
Dat is ook wat ik zou adviseren. Op het OWN wordt er niet of nauwelijks aan de grenzen gecontroleerd. Maar de grensfiles kunnen wel al enkele kilometers voor de grens beginnen, dus tijdig afslaan is wel noodzakelijk als je niet in de file wil staan. De laatste afrit voor de grens is vaak te laat.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Km357 » wo 21 jun 2017, 12:48

Over die grenscontroles kan ik weinig zeggen, soms heb je geluk, anders verlies je gemakkelijk 30 minuten. Beetje zoals in m'n kindertijd van voor Schengen eigenlijk.

De RD's die je opnoemt in het noorden van Frankrijk zijn klassieke rechttoe-rechtaan wegen die jammer genoeg nogal vaak nog oude kleine dorpjes doorkruisen. Ook door de zware agrarische omgeving ligt het wegdek er al snel modderig, dan wel stofferig bij. Alleen de oude N39 (D939) en de oude N28 (D928) staan eigenlijk op een hoger niveau.

De N25 waar je van spreekt is kwalitatiever omdat die wat beter uitgebouwd is.

Het landschap in Noord-Frankrijk is mijn insziens oersaai en dan geraak ik liever sneller op m'n bestemming dan wat links-rechts draaien door slapende dorpjes. Ik zou dus gewoon de A1 tot Arras nemen, dan de N25 Doullens-Abbeville en zo verder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Chris » wo 21 jun 2017, 14:37

Vanochtend zag ik een grens 'controle' aan het einde van de E17, alleen Frankrijk in. Het leidde niet tot een file, verkeer leek zo doorgewuifd te worden.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door brytje008 » wo 21 jun 2017, 14:46

Km357 schreef:Het landschap in Noord-Frankrijk is mijn insziens oersaai en dan geraak ik liever sneller op m'n bestemming dan wat links-rechts draaien door slapende dorpjes. Ik zou dus gewoon de A1 tot Arras nemen, dan de N25 Doullens-Abbeville en zo verder.
Que landschap heb je inderdaad gelijk, het is niet spannend. Maar die dorpjes vind ik soms wel grappig juist. Niet allemaal, maar je komt vaak wel grappige en leuke dingen tegen.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Km357 » wo 21 jun 2017, 14:55

^^ Is waar, en op zich oersaai...voor mij dan toch, voor de gemiddelde Nederlander zijn de golvende graanvelden waarschijnlijk al reliëfrijker dan ze thuis gewend zijn? Picardie is samen met de Beauce (regio rond Chartres) de graanschuur van Frankrijk.

De baai van de Somme is voor sommigen een magnifiek natuurgebied, anderszijds lijkt de delta van de Rhône of de monding van de Loire of Gironde me interessanter.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door brytje008 » wo 21 jun 2017, 15:25

^^ Klopt helemaal, het is voor iedereen verschillend. Ligt er denk ook heel erg aan naar welke gebieden je bent geweest in Frankrijk. Voor mij persoonlijk zijn de gebergtes in Frankrijk interessant, ik ga vaak naar de Alpen en Pyreneeën. Daardoor is Noord Frankrijk voor mij bijvoorbeeld niet zo heel interessant. Maar iemand die voor het eerst naar Frankrijk gaat kan het landschap in Noord Frankrijk al heel gaaf vinden. Noord Frankrijk is ook mooi en heeft zo zijn interessante plekken, maar ik zou daar niet zo heel snel een week op vakantie gaan.

De baai van Somme lijkt mij ook best mooi. Misschien dat ik daar ook heen ga als ik in augustus naar Cap blanc nez en Cap Gris-Nez ga.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 jun 2017, 15:51

brytje008 schreef:Noord Frankrijk is ook mooi en heeft zo zijn interessante plekken, maar ik zou daar niet zo heel snel een week op vakantie gaan.
De kust is best mooi, de A16 loopt rond Boulogne ook door behoorlijk glooiend gebied. En de Franse Ardennen zijn ook best aardig, vooral het gebied ten noorden van Charleville-Mézières dat aan drie kanten omgeven wordt door België. Al komen daar nauwelijks Nederlanders.

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Boeck536 » wo 21 jun 2017, 16:51

T-hijs schreef:Kent iemand die routes-departémentales? En hoe zijn die? Zou het wellicht beter zijn (of juist niet) om bij Arras de A1 te verlaten en dan via de N25/D925 door te steken naar Abbeville?
Zelf woon ik in Fort-Mahon-Plage en rijd een groot deel van deze route regelmatig. Op de E17 neem ik meestal de laatste afrit voor de grens (Moeskroen) en rij via de Dronckaertstraat de grens over naar Neuville-en-Ferrain, alwaar je de Franse A22 op kunt. Het omrijden kost nooit meer dan 5 minuten en als er al file staat voor de grens op de E17, dan slaat deze maar zelden terug tot voor afrit Moeskroen.

Eenmaal in Frankrijk rijd ik het liefst via de D652, N41 en N47 naar Lens, vervolgens een stukje A21 en dan na de kruising met de A26, eenmaal op de D301 de eerste afrit naar Bouvigny-Boyeffles, om vervolgens via de D75 naar de D939 Aubigny-en-Artois te rijden. Dat is 13 kilometer binnendoor, maar er is weinig verkeer en geen oponthoud in de dorpjes, dit in tegenstelling tot de route via de D941, die vaak oponthoud oplevert in Divion en Saint-Pol-sur-Ternoise.

Als je eenmaal op de D939 zit gaat het vrij vlot. De meeste stukken zijn uitgebouwd tot 2x2, en in de enkele dorpspassage zijn er geen bochten of kruisende voorrangswegen.

Naar Fort-Mahon-Plage rijd ik de D939 meestal helemaal uit tot aan de D901, maar als je naar Saint-Valéry-sur-Somme moet kun je beter afsnijden vanaf Hesdin via de D928.

Zelf vind ik de N25 via Doullens niet de meest fijne en vlot doorrijdende route, maar dat kan ook gebaseerd zijn op gevoel, omdat ik die andere route vrijwel altijd neem en dus weet wat me te wachten staat.

Vanaf de grens bij Rekkem rijd ik altijd in exact 2 uur naar Fort-Mahon-Plage. Ik denk dat je voor Saint-Valéry-sur-Somme een kwartiertje extra moet rekenen. Al met al niet langer qua tijd dan de route via de A16. Daarnaast hangt het een beetje van je persoonlijke voorkeur af: rijd je het liefst zoveel mogelijk rechtdoor zonder van snelweg te wisselen, dan is de A16 ideaal. Houd je meer van afwisseling, dan kan ik je bovenstaande route van harte aanbevelen. Het landschap is wellicht niet spectaculair, maar mijns inziens ook zeker niet saai.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Pino » wo 21 jun 2017, 17:14

^^ Het grappige van rijden door uitgestrekt vlak landschap vind ikzelf dat het landschap interessanter wordt zodra je van de snelweg af bent en langzamer rijdt. Dan zie je ineens meer details, die je volkomen ontgaan wanneer je met 130 km/h door een asfaltzee knelt, en zie je dat het niet zo monotoon is als je dacht.

Heb dat in Picardië nooit zo gedaan, maar heb wel eens in een paar uur de regio rond Chartres doorkruist, die al genoemd werd. Geen moment rondgereden met het gevoel "jeez, wat saai". Ook bepaald niet met een wauw-gevoel, maar vergeet niet dat het puur functioneel is. Je pakt gewoon een van de snelst-mogelijke routes naar je vakantiebestemming, die toevallig voor een deel verloopt over OWN in een niet heel aantrekkelijk gebied. Leuk wordt het wel wanneer je lekker snel op die bestemming bent aangekomen ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Chris » wo 21 jun 2017, 17:37

In Frankrijk binnendoor rijden is inderdaad best aardig - ook in de wat minder spectaculaire gebieden. Al ben ik het vaak na 2 - 3 uur echt wel beu als je onderweg bent naar een verre bestemming. Dan toch maar weer de tolweg op om snel kilometers te maken.

Saint-Valéry-sur-Somme is dermate dichtbij dat het niet erg is om een stuk binnendoor te rijden, je bent sowieso niet de hele dag onderweg. Ik heb vandaag vanuit die regio (Neufchâtel-en-Bray) naar Zwolle gereden en dat was maar 5 uur rijden.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door T-hijs » wo 21 jun 2017, 18:49

Dank voor al deze overwegingen. Voorkeur: zo snel mogelijk op de plek van bestemming geraken, want de kleine man achterin vraagt na een half uur al of we er al bijna zijn.

In principe wil ik via de A16, ook al omdat dat landschappelijk toch echt de mooiste route is bezuiden Calais. Goed om jullie alternatieven te kennen!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Basjuh1981 » vr 23 jun 2017, 17:24

Ga je in Nouvion kijken of Café René nog bestaat? :dyn_hyp:

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door T-hijs » vr 23 jun 2017, 23:14

^^ Lizzen very carefully! I will only say zis onze! :top:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Basjuh1981 » za 24 jun 2017, 17:58

:rofl2: :rofl2:

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door T-hijs » di 18 jul 2017, 8:00

Iemand enig idee hoe het afgelopen zondag was op de E40, meer specifiek het gedeelte tussen Brugge/Oostende en de Franse grens tussen 10 en 12 uur 's ochtends? Zo langzamerhand wil ik me mentaal voorbereiden op de te rijden route, a.s. zondag. ;) En ben zelf vergeten te kijken omdat we een jarige in ons midden hadden...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door Willem » di 18 jul 2017, 8:18

Afgelopen zondag ben ik niet over de E40 gekomen, maar wel over de E19 van Frankrijk naar Nederland gereden. Behalve een file voor de Franse grens vanwege de grenscontroles was er verder niet veel aan de hand.
Aangezien ze voor komend weekeinde geen strandweer opgeven zal het qua verkeer naar de kust wel meevallen. Bovendien is het nog vrij vroeg als je daar rijdt. Vermoedelijk ga je geen problemen tegenkomen.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door T-hijs » di 18 jul 2017, 8:28

^^
Dank. Het ging mij nou juist om de files vanwege grenscontroles; voor het overige verwacht ik eigenlijk helemaal geen bijzonderheden. Dus mocht iemand iets weten van de E40 richting Frankrijk, voor de grens, afgelopen zondag, dan houd ik me aanbevolen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Beesd - Saint-Valéry-sur-Somme

Bericht door T-hijs » ma 07 aug 2017, 15:54

Terugkoppeling:
Uiteindelijk de geijkte route gereden via E19-E17-E40. Vanwege oponthoud direct na de grens hebben we bij Adinkerke de E40 verlaten en zijn we via het OWN naar Frankrijk gereden, zonder enige controle. Bij de eerste oprit van de A16 de snelweg weer op en daar werd direct duidelijk waardoor dat oponthoud werd veroorzaakt: al het verkeer moest, eenmaal in Frankrijk, bij de eerste afrit van de A16 af, rondje over de rotonde en direct weer terug de A16 op. Heeft ons snel een minuut of 20 gescheeld en de route via het OWN reed prima door. Wellicht een tip voor komende weekenden?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie