Woerden – Valganna (IT)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » za 24 jun 2017, 22:54

Beste allemaal,

Op zondag 16 juli rijden we van Woerden naar Valganna in het noorden van Italie (vlak over de grens met Zwitserland). We willen in de nacht/vroege ochtend vertrekken, rond 02.30/3.00 uur. We zijn een gezin, 2 volwassenen en 2 kinderen (5 en 8 jaar). Ik zie 4 verschillende voor de hand liggende routes:
1 Arnhem – A3 – A5 – Basel – Gotthard
2 Venlo – A61 – A5 – Basel – Gotthard
3 Maastricht – Luik - Metz – Straatsburg – Basel – Gotthard
4 Breda – Brussel – Metz - Straatsburg – Basel – Gotthard

We rijden met een gezinsauto, zonder caravan/aanhanger. Ik hou er niet van om heel hard te rijden, max. 130 km/uur. Rekening houdend met wegwerkzaamheden (Baustelle), vakantiedrukte, feestdagen, etc, welke route zouden we het beste kunnen nemen denken jullie?

Vr. groet en dank,

Wout

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Chris » za 24 jun 2017, 23:10

Dat is een druk weekend. Een deel van Nederland krijgt dan vakantie, evenals Nordrhein-Westfalen. Richting Valganna ontkom je niet echt aan een route via de Gotthardtunnel, alhoewel de vertraging op zondag minder zal zijn dan zaterdag, toch is de kans op zeker een uur wachttijd nog steeds groot.

Ik zou via Brussel of Maastricht - Luxemburg - Strasbourg - Mulhouse - Zwitserland rijden. Je komt dan 's nachts door België en je vermijdt de vele werkzaamheden in Duitsland. Deze route is maar 20 kilometer langer dan de standaard route door Duitsland, dus daar hoef je het niet om te laten. En in Luxemburg kan je mooi goedkoop tanken als je dat interessant vind. Je hebt dan wel een paar euro tol op de A4 van Metz naar Strasbourg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Willem » zo 25 jun 2017, 1:01

Die paar euro is dertien euro om exact te zijn, maar dat is het meer dan waard. Van alle Duitse ellende heb je immers geen last.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » zo 25 jun 2017, 8:06

Is het echt zo dramatisch met de werkzaamheden op de Duitse A3, A5 en A61?

En wat betreft de Gotthard: daarvan maak ik enkele afslagen voor de tunnel de keuze, tunnel of pass. Bij een wachttijd van 45 min of meer pak ik dan de pass.

De tol in Frankrijk maak ik me niet druk om, bovendien verdien je die ongeveer terug door te tanken in Luxemburg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Pino » zo 25 jun 2017, 9:58

Je hebt bikkels die tanken goedkoop in Luxembourg en rijden vervolgens tolvrij over Nancy-Mulhouse. Niet mijn stijl: mensen raden hier de route door Frankrijk aan boven Duitsland omwille van het ontspannener rijden en dat verlies je wel met binnendoor rijden.

De A3 en A61 zijn er op het moment best redelijk aan toe. Ik zou de A3 ten noorden van Köln op het moment vermijden, maar verder geen echt grote issues. Alleen als je op een drukke dag rijdt, gaan de kleine issues toch allemaal filetjes geven. Zelfs zonder file zijn het plaatsen waar al het verkeer als een harmonica bij elkaar komt en dat wordt gewoon irritant rijden. En dan krijg je met de A5 bij Karlsruhe nog zoiets. 's Nachts zou dat trouwens mee moeten vallen. Dan praat je meer over het vermijden van de hinderlijke onderbreking die een Baustelle nu eenmaal is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Chris » zo 25 jun 2017, 10:21

^^ Als je om 3 uur vertrekt en gewoon de maximumsnelheid rijdt waar mogelijk kom je niet meer 's nachts langs Karlsruhe, maar rond 8 uur 's ochtends. Het probleem dat specifieke weekend is dat Nordrhein-Westfalen dan vakantie krijgt, dus een verhoogd verkeersaanbod op de A3, A45 en A61.

In latere weekenden zal het tot Midden-Duitsland niet zo druk meer zijn op die routes, maar dan krijg je in NRW zelf te maken met allerlei vollsperrungen, maar dat is niet heel relevant meer voor dit reisadvies. ;)

Het probleem is wel dat volledige afsluitingen van Autobahnen pas kort van te voren bekend worden gemaakt. Bijvoorbeeld dit weekend is de A61 in beide richtingen dicht bij Jackerath, maar dat werd pas op 21 juni bekend gemaakt, 3 dagen van te voren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Pino » zo 25 jun 2017, 11:28

Denk dat zondagochtend 8 uur nog steeds niet problematisch zal zijn. Zelfs nu om 11.30 op zondagochtend is er niet echt veel aan de hand. Maar je omschrijft perfect waarom via Frankrijk rijden gewoon meer gemak geeft.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » zo 25 jun 2017, 21:20

Dank voor de toelichtingen nog. Dat steeds remmen en optrekken voor en na baustellen rijdt inderdaad niet fijn. En als er dan nog kans is dat het gepaard gaat met files is het helemaal intensief en constant oppassen geblazen.

Dan wordt de keuze toch makkelijker en rijden we ontspannen over Belgie en Frankrijk. Zijn er dan nog redenen te bedenken waarom je over Antwerpen of Luik zou rijden? Enige wat ik kan bedenken is dat in geval van Antwerpen de hele route snelweg is. In geval van Luik rijdt ik door de stad omdat eromheen rijden langzamer is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 jun 2017, 21:24

jonko0903 schreef:Zijn er dan nog redenen te bedenken waarom je over Antwerpen of Luik zou rijden? Enige wat ik kan bedenken is dat in geval van Antwerpen de hele route snelweg is. In geval van Luik rijdt ik door de stad omdat eromheen rijden langzamer is.
Ik rij regelmatig via Luik en alleen op rustige tijdstippen is door de stad sneller. Op andere tijdstippen is eromheen ongeveer net zo snel of sneller.

Desalniettemin denk ik dat je, zeker nu de tunnel bij Maastricht geopend is, beter via Maastricht en Luik kan rijden. Je vermijdt dan Antwerpen en Brussel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Chris » zo 25 jun 2017, 21:24

Via Antwerpen/Brussel of Maastricht/Liège maakt zeer weinig verschil, in afstand exact gelijk en volgens Google Maps is het verschil in rijtijd 1 hele minuut.

Je zou kunnen zeggen dat de route via Brussel veel meer stukken met 2x3 rijstroken heeft, maar om 3-4 uur 's nachts is dat ook geen doorslaggevend argument.

Als je op de terugweg overdag rijdt dan zou ik wel via Maastricht rijden, want Brussel en Antwerpen zijn overdag bijzonder filegevoelig, het fileprobleem is daar compleet uit de hand aan het lopen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Pino » zo 25 jun 2017, 21:35

Zou zelf denk ik een lichte voorkeur hebben voor route via Brussel. Gewoon allemaal net wat minder gedoe, lekker veel kaarsrechte stukken. Alles relatief, maar het gedraai om Den Bosch, Eindhoven en Luik (of je nu de ring pakt of langs de Maas rijdt) kan me in de nacht gestolen worden.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » di 27 jun 2017, 8:45

Dank voor alle reacties.
Ik heb dan ook de voorkeur voor het meer rechttoe-rechtaan principe en ga dan via Brussel rijden.
Mocht er tussen nu en vertrek (16 juli) nog belangrijke informatie beschikbaar komen over mijn route dan hoor ik het graag. Zelf zal ik het ook in de gaten houden natuurlijk.

Groet!

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » wo 28 jun 2017, 13:05

Gezien wat hierboven is besproken vind ik het wel opvallend dat de verkeersdruktekalender van de ANWB voor Duitsland voor zondag 16 juli een wit vakje (geen noemenswaardige drukte) laat zien. Juist voor de routes die Nederlanders rijden kan de hierboven genoemde vakantieuittocht van NoordRijn Westfalen voor drukte zorgen, ook op de zondag lijkt mij.

Voor Frankrijk daarentegen wordt een oranje vakje voor de zuidelijke richting aangegeven voor die dag. Maar ik vermoed dat dat vooraal betrekking heeft op de route du soleil, de andere routes richting Spanje en de omgeving Parijs, en veel minder op mijn route door Frankrijk langs Metz en Straatsburg naar Basel?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Chris » wo 28 jun 2017, 13:15

In de noordelijke helft van Frankrijk zijn afgezien de regio Parijs eigenlijk zelden noemenswaardige vertragingen op zwarte zaterdagen. De A4-A35 wordt niet massaal door vakantieverkeer gebruikt, ook niet door bijvoorbeeld Duitsers op weg naar West- of Zuid-Frankrijk. Deze route ligt vooral voor België voor de hand maar Belgen lijken niet zo massaal met de auto ver op reis te gaan als Nederlanders, Duitsers of Fransen.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » wo 09 aug 2017, 11:15

Nu we weer terug zijn is het wel zo leuk om even terug te koppelen hoe de reis is verlopen.

Gereden route heenreis op zondag 16 juli: Woerden - Maastricht - Luik (ring) - Metz - Basel - Zurich - Schwyz - Gotthard - Valganna
3.00 uur vertrokken en aankomst 17.30.

De reis verliep aanvankelijk zeer voorspoedig. Om 10.30 waren we op Aire de Haute Koenigsburg. Omdat het rondom Luzern flink vast stond hebben we deze stad gemeden en zijn we iets omgereden via Zurich en Schwyz. Dat reed goed door en het stuk voor en na Schwyz is erg mooi qua landschap. Voor de Gotthard vervolgens 4 km file, wat ons een uur heeft gekost. Op de pass stond ook file dus hebben gewoon aangesloten voor de tunnel.

Op 18 juli doorgereden naar Pesaro via Milaan en Bologna zonder oponthoud. Op 1 augustus van Pesaro naar Gavirate gereden. Kleine beetje oponthoud bij Milaan.

Route terugreis op woensdag 2 augustus: Gavirate - Gotthard - Luzern - Basel - Metz - Luxemburg - Brussel - Woerden
9.30 vertrokken en aankomst 01.15.

Veel oponthoud in Zwitserland. Kwamen al vast te staan voor een tunnel iets ten zuiden van Faido. Zeker 45 minuten verloren daar. Ook stond er (op een woensdagochtend rond 11.30 dus!) 8 km file voor de Gotthard. Daarom de pass gereden (afslag Faido er af). Om 17.30 waren we op Aire de Haute Koenigsburg en hadden we pas 1/3 van de totale afstand afgelegd. Vervolgens konden we overal doorrijden tot aan Woerden.

Groet!

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door exroosje » wo 09 aug 2017, 11:53

Terugweg dus meer issues dan heen - iets wat hier al eerder aangegeven is. Die file staat er nu ook.

Was de San Bernardino geen alternatief?
Laatst gewijzigd door exroosje op wo 09 aug 2017, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Chris » wo 09 aug 2017, 11:55

De terugreis is vaak meer gespreid dan de heenreis. Bijvoorbeeld nu op een woensdag om 12 uur is er ook 1 uur wachttijd richting noorden, maar niks richting zuiden. De statistieken wijzen ook uit dat richting noorden over het hele jaar gezien op meer dagen file staat dan richting zuiden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Pino » wo 09 aug 2017, 14:00

^^ Absoluut. Maar waar je op de heenweg vaak ziet dat de nodige mensen door de nacht rijden, met daardoor in de topweekends de klok rond files voor de Gotthard, zie je dat op de terugweg veel minder. Mijn ideale manier om de Gotthard goed door te komen van zuid naar noord is dan ook: er vroeg in de ochtend doorheen rijden. Ben meer dan eens rond 7.00 uur vertrokken uit Milaan en dan ben je de meute (die in hoofdzaak van verder zuidelijk komt) wel redelijk voor. Om 8.00 uur vanuit Ponte Tresa werkte ook nog wel. Dat leverde me helaas een twintig minuten vertraging op de forensenfile richting Lugano, maar de Gotthard was nog rustig genoeg.

Hoe dan ook, @Wout: dank voor het verslag!

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » wo 09 aug 2017, 15:10

@ exroosje: als ik het me goed herinner gaf google maps verkeer ook vertraging aan voor de San Bernardino. Aangezien we in de afdaling van de Gotthard pass ook nog wat file hadden was via San Bernardino misschien wel wat sneller geweest.

Op zich wel weer een goede les dit. Een volgende keer zal ik op de terugweg eerder in de ochtend vertrekken. Die 8 km file stond er op moment van vertrek uit Gavirate nog niet, toen was het iets van 4 km als ik het me goed herinner wat inderdaad aangeeft dat de vertraging toeneemt naarmate de ochtend vordert.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door exroosje » wo 09 aug 2017, 15:55

Ik wil helemaal niet de San bernardino ophemelen overigens, die heeft veel meer 2-strooks wat ook stop-go verkeer is bij drukte. Pas bij Chur begint de snelweg weer. En daarvoor zit nog een notoir file punt bij een enkelbaans tunnel na een stukje 2x2

Maar gezien je beschrijving was het op een dergelijke dag misschien wel een goed alternatief.

Zeker als je er niet ver af zit kan iets vroeger weggaan een boel uitmaken. Al staat in het hoogseizoen de hele nacht door een file voor de gotthard (maar dan is de rest wel vrij)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door Vahalis » wo 09 aug 2017, 16:08

jonko0903 schreef:
Op 18 juli doorgereden naar Pesaro via Milaan en Bologna zonder oponthoud. Op 1 augustus van Pesaro naar Gavirate gereden. Kleine beetje oponthoud bij Milaan.
Ik begrijp dat Valganna (en op de terugweg Gavirate) slechts een tussenstop was?

Als die plaatsen je bestemming zijn, is een route via de Gotthard lastig te vermijden. Echter, als je verder Italië ingaat zijn er zeker alternatieven die minder filegevoelig zijn. Onder andere via het westen van Zwitserland. Dat is dan iets voor een volgende keer.

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Woerden – Valganna (IT)

Bericht door jonko0903 » wo 09 aug 2017, 16:14

Als die plaatsen je bestemming zijn, is een route via de Gotthard lastig te vermijden. Echter, als je verder Italië ingaat zijn er zeker alternatieven die minder filegevoelig zijn. Onder andere via het westen van Zwitserland. Dat is dan iets voor een volgende keer.
Het waren tussenstops die ons in de gelegenheid stelden om vrienden die in de regio Varese/Lago Maggiore wonen te bezoeken. Zouden we dat niet doen, dan was via Oostenrijk naar de oostkust van Italie ook een optie geweest.

Plaats reactie