Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
jappie92
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 22:45

Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door jappie92 » ma 03 jul 2017, 22:59

Via google dit toffe forum gevonden met heel veel interessante informatie :)

Donderdag 10 augustus wil ik met mijn vriendin naar Pisa gaan rijden, plan is om tussen 8 en 9uur s'avonds te gaan rijden. Mijn voorkeur gaat niet uit naar de gotthard tunnel, maar om over innsbruck te gaan af te zakken naar Italië om zo ook het vrijdagochtendverkeer van Milaan te vermijden .

Zondag 20 augustus willen we in de loop van de middag weer naar huis vanaf Venetië na een leuke roadtrip. Echter denk ik dat er dan veel vertraging is voor de gotthard tunnel op de terugweg. Dit bevestigt mijn keuze voor Innsbruck denk ik?

Wat vinden van jullie van het idee om over Innsbruck te gaan? Daarnaast twijfel ik nog over de fernpas, aangezien ik deze in het donker zou moeten rijden (rond 3 uur), is München dan heel erg om of is de fernpas snachts goed te doen?

Hebben jullie trouwens enig idee hoe het met de baustellen deze zomer in Duitsland zit, is hier veel sprake van op oa. de 61?

Heel vragen voor dit moment maar mijn eerste echte lange trip met de auto wil ik graag goed voorbereiden, alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door brytje008 » ma 03 jul 2017, 23:22

^^ Allereerst leuk dat je ook dit forum bezoekt!

Zou je misschien kunnen vertellen vanaf waar je in Nederland vertrekt? Dan kunnen we namelijk specifieker naar een route kijken.

Je zou ook kunnen kiezen voor een route via de Grote sint Bernard tunnel of pas. Het nadeel van de tunnel is alleen wel dat je tol moet betalen (naast het vignet voor Zwitserland) De pas daarin tegen is natuurlijk gratis. Je vermijd hier ook milaan mee.

Je rijdt dan deze route vanaf de Sint Bernhardpas: https://www.google.nl/maps/dir/Grote+Si ... 43.7228386
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jul 2017, 23:27

brytje008 schreef:Zou je misschien kunnen vertellen vanaf waar je in Nederland vertrekt? Dan kunnen we namelijk specifieker naar een route kijken.
Zie de topictitel? ;)
jappie92 schreef:Via google dit toffe forum gevonden met heel veel interessante informatie :)

Donderdag 10 augustus wil ik met mijn vriendin naar Pisa gaan rijden, plan is om tussen 8 en 9uur s'avonds te gaan rijden. Mijn voorkeur gaat niet uit naar de gotthard tunnel, maar om over innsbruck te gaan af te zakken naar Italië om zo ook het vrijdagochtendverkeer van Milaan te vermijden .
Ik zou me van de vrijdagochtendspits rond Milaan in de zomervakantie niet al te veel voorstellen. Naar Pisa is de route via Innsbruck wel wat om. Ik verwacht wat later in de zomer op een doordeweekse nacht eigenlijk weinig lang oponthoud voor de Gotthardtunnel. De TCS (de Zwitserse ANWB) verwacht ook geen topdrukte: https://www.tcs.ch/de/assets/verkehrsin ... r_2017.pdf
Zondag 20 augustus willen we in de loop van de middag weer naar huis vanaf Venetië na een leuke roadtrip. Echter denk ik dat er dan veel vertraging is voor de gotthard tunnel op de terugweg. Dit bevestigt mijn keuze voor Innsbruck denk ik?
De Gotthard zou ik inderdaad vermijden, maar de route over de Brenner is op dat soort dagen echter ook zeker niet filevrij. Voor het Italiaanse tolstation bij Sterzing kunnen vanaf het zuiden lange files staan. Vanaf Venetië zou je zelfs nog een route via de Tauerntunnel (de Oostenrijkse A10 van Villach naar Salzburg) kunnen overwegen, mits je via München wil rijden. Dat is maar ietsje langer dan de route via Innsbruck en zal vermoedelijk minder oponthoud opleveren.

Een route via de Felbertauerntunnel kan ook, dan zul je vermoedelijk geen files treffen en echt veel langzamer is het ook niet, maar je hebt wel een lang stuk binnendoor (van Tolmezzo via Lienz en Kitzbühel tot Kufstein). En ook deze route is alleen zinvol als je via München terugrijdt. Er zit hier wel een stuk met flink wat haarspeldbochten aan de Italiaanse kant van de Plöckenpass, net voor de grens met Oostenrijk. Maar het is een redelijke weg, niet superkrap.

Wil je via de Fernpass dan is de Tauerntunnel of Felbertauerntunnel geen optie.

De beste optie om files bij Sterzing te vermijden zonder al te ver om te rijden is om vanaf Bozen-Süd naar Meran te rijden en vanaf daar de Timmelsjoch naar Oostenrijk. Maar daar betaal je ook tol voor, en de Timmelsjoch is wel een echte bergpas. Als je weinig ervaring met rijden in de bergen hebt is de Italiaanse kant wel een uitdaging.
Wat vinden van jullie van het idee om over Innsbruck te gaan? Daarnaast twijfel ik nog over de fernpas, aangezien ik deze in het donker zou moeten rijden (rond 3 uur), is München dan heel erg om of is de fernpas snachts goed te doen?
De Fernpass is niet moeilijk en is ook 's nachts goed te doen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door brytje008 » ma 03 jul 2017, 23:30

Coen Tunnel schreef:
brytje008 schreef:Zou je misschien kunnen vertellen vanaf waar je in Nederland vertrekt? Dan kunnen we namelijk specifieker naar een route kijken.
Zie de topictitel? ;)
Ja volgens mij ben ik niet helemaal wakker meer... :facepalm: :oops:
Touren is rough so you got to be tough

jappie92
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 22:45

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door jappie92 » di 04 jul 2017, 0:01

Wow, wat tof dat jullie al zo snel en zo uitgebreid reageren! We zijn wel low budget op vakantie, dus tol wil ik zoveel mogelijk vermijden :) Aangezien Zwitserland zonder de gotthardtunnel al 40 euro is en de terugweg dit zoals jullie zeggen toch al geen optie is, denk ik dat t toch Oostenrijk wordt.. Heen zal het dan via de fernpas worden en terug mocht er echt veel file staan bij de Brenner is de route via Villach zeker een optie. De andere twee door Oostenrijk ben ik nog aan t bekijken :)

Echter heb ik wel een wat oudere automaat dus betwijfel ik of steile bergpassen een goed idee zijn, zoals de Timmelsjoch waar ook tol betaald moet worden. Mochten jullie mij voor gek verklaren om via München terug te gaan hoor ik dat natuurlijk graag! Vind het zonde om heel erg om te rijden, maar om nu heel lang in de file te staan heb ik ook niet echt zin in ;)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Vahalis » di 04 jul 2017, 0:10

Omdat je in de nacht van donderdag op vrijdag rijdt zou ik kiezen voor de 'gewone' route via de Gotthard. Op zo'n moment hoef je weinig drukte te verwachten en is het m.i. de omweg via de Brenner niet waard.

Vanuit Rotterdam zou ik, als je via Gotthard rijdt, wel kiezen voor een route via Brussel-Luxemburg-Straatsburg-Basel. Dan heb je helemaal geen last van de werkzaamheden in Duitsland. Die route is ook het kortst/snelst. Wel tol voor de Franse A4, maar dan kan je goedmaken met goedkoop tanken in Luxemburg.
jappie92 schreef:
Hebben jullie trouwens enig idee hoe het met de baustellen deze zomer in Duitsland zit, is hier veel sprake van op oa. de 61?
Door Duitsland zonder werkzaamheden is onmogelijk. Hieronder het laatste plaatje dat Chris plaatste. De 61 valt volgens mij wel mee, maar elders op de route richting Brenner zal je het een en ander tegenkomen. In de nacht van donderdag op vrijdag zouden werkzaamheden echter geen echt oponthoud moeten opleveren, afgezien van calamiteiten.

Chris schreef:Update van de wegwerkzaamheden in Duitsland:

Afbeelding
Germany Autobahn construction by European Roads, on Flickr
jappie92 schreef:We zijn wel low budget op vakantie, dus tol wil ik zoveel mogelijk vermijden :) Aangezien Zwitserland zonder de gotthardtunnel al 40 euro is
Het Zwitserse vignet is inclusief de Gotthardtunnel. Voor Oostenrijk heb je ook een vignet nodig (een 10-daags vignet à 8,90) en daarnaast betaal je apart tol (9,-) voor de Brenner. Voor de Felbentauern en de Tauern betaal je overigens ook apart tol (resp. 11,- en 11,50).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door duikgek89 » di 04 jul 2017, 6:45

^^ Via de Fernpass is het goed mogelijk om dat vignet uit te sparen. Voor de Brenner is het niet nodig namelijk. Alleen de A12 moet je mijden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Vahalis » di 04 jul 2017, 7:51

^^ klopt, maar helemaal tolvrij door Oostenrijk kost wat meer moeite. Dan zeggen zeggen dat je Zwitserland wil mijden omdat het 40 kost, is mij wat kort door de bocht. TS wil low-budget. Hij rijdt echter wel zo'n 120 km om en ook betaal je als je via de Brenner rijdt meer tol in Italie. Onderaan de streep kan het verschil flink meevallen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Coen Tunnel » di 04 jul 2017, 9:41

jappie92 schreef:Echter heb ik wel een wat oudere automaat dus betwijfel ik of steile bergpassen een goed idee zijn, zoals de Timmelsjoch waar ook tol betaald moet worden.
Het zal heus wel lukken mits je de bergversnellingen gebruikt, alleen de weg is aan de Italiaanse zijde wel krap. Enige reden dat ik hem heb genoemd is omdat deze route normaliter filevrij is, waar dat voor de Brennerpass niet geldt.
Vahalis schreef:^^ klopt, maar helemaal tolvrij door Oostenrijk kost wat meer moeite. Dan zeggen zeggen dat je Zwitserland wil mijden omdat het 40 kost, is mij wat kort door de bocht. TS wil low-budget. Hij rijdt echter wel zo'n 120 km om en ook betaal je als je via de Brenner rijdt meer tol in Italie. Onderaan de streep kan het verschil flink meevallen.
Brenner-Pisa is € 37,70 aan tol, plus € 9,00 voor Innsbruck-Brenner en eventueel nog € 8,90 voor een Oostenrijks vignet of een stukje binnendoor rijden als je via de Fernpass komt.

Dat vignet zou ik trouwens gewoon aanschaffen en op de 11e in laten gaan. Ga je via Oostenrijk, dan kom je na middernacht de grens over, en de terugreis is op 20 augustus, dus de laatste dag van geldigheid van het vignet. Zonder extra kosten kun je dus gewoon heen en terug met hetzelfde vignet.

Chiasso-Pisa kost je € 31,40 aan tol plus 40 CHF voor het Zwitserse vignet.

Aangezien je niet via Zwitserland terugrijdt is dat vignet dan best prijzig, dus er is wel wat te zeggen voor heen en terug via Oostenrijk. De extra tol in Oostenrijk en Italië voor de route via de Brenner is maar zo'n € 15,30 (€ 9,00 in Oostenrijk en € 6,30 in Italië). Zelfs met de extra brandstof er bij is dat minder dan het Zwitserse vignet.

Als je toch wil besparen: Die € 9,00 tol voor het Oostenrijkse deel van de Brenner kun je je overigens besparen door de parallelle Bundesstraße te nemen, duurt wel een half uurtje langer maar het is geen lastige weg. Bij de laatste aansluiting in Oostenrijk kun je dan weer de snelweg oprijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Pino » di 04 jul 2017, 11:54

Vahalis schreef:Door Duitsland zonder werkzaamheden is onmogelijk. De 61 valt volgens mij wel mee, maar elders op de route richting Brenner zal je het een en ander tegenkomen. In de nacht van donderdag op vrijdag zouden werkzaamheden echter geen echt oponthoud moeten opleveren, afgezien van calamiteiten.
Klopt inderdaad. Maar werkzaamheden in de nacht zijn wel een hinderlijke onderbreking als je net lekker kilometers aan het maken bent. De ergste werkzaamheden van het moment vind je in Baden-Württemberg in de hoek Mannheim-Karlsruhe-Ulm. Met alle varianten (A5-A8, A6-A81-A8, A6-A7) kom je wel ergens in behoorlijke werkzaamheden terecht. Op de route Köln-Frankfurt-Nürnberg-München (A3-A9) lijkt de impact van werkzaamheden op het moment het kleinste. Dat zijn weliswaar veel symbooltjes op de kaart, maar in de dagelijkse fileberichten zie ik deze wegen totaal niet langskomen - wat suggereert dat het relatief klein spul is.

Desalniettemin: in de komende weken kunnen er nog zomaar Baustelles bijkomen op de A3 die de analyse volkomen veranderen. In die zin mag ik de topicstarter aanraden het (reisadviezen)forum goed te blijven volgen in de komende weken.
jappie92 schreef:Daarnaast twijfel ik nog over de fernpas, aangezien ik deze in het donker zou moeten rijden (rond 3 uur), is München dan heel erg om of is de fernpas snachts goed te doen?
Met vertrek rond 20.00 - 21.00 uur denk ik dat je dan iets te optimistisch bent. Behalve als je met behoorlijk hoge snelheden door Duitsland knalt, zou ik vanaf Rotterdam een uur of acht plus pauzes rekenen tot aan Füssen, het punt waar de A7 eindigt en je begint aan de Fernpaß. Dus dan zit je eerder rond 04.00 - 05.00 uur. Dat maakt nog wel een prettig verschil, want dan begint het al licht te worden. Via München rijden is vanuit Rotterdam 80 kilometer extra; Google gaat uit van een kwartier extra rijden bij filevrij verkeer. Dat kan het grotere gemak waard zijn, zeker wanneer je de omgeving Mannheim-Karlsruhe-Ulm toch al wilt vermijden in verband met werkzaamheden (dan wordt het verschil in kilometers ook veel kleiner). Met deze benadering zou je nog voor de ochtendspits München voorbij moeten zijn, dus ook dat zou de hinder niet moeten veroorzaken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door duikgek89 » di 04 jul 2017, 16:56

^^ Het is rap, maar het kan best hoor, in 7 uur van Rotterdam naar Füssen. Via Eindhoven - Venlo, A61 - A8 - A5 is het een 815km. Om dat in 7 uur te doen moet je 116 gemiddeld rijden. Dat is geen enorm hoog gemiddelde.
Goed, met 120 op de teller kun je dat vergeten en met 130 op de teller gaat het ook moeilijk worden. Maar als je op de de onbeperkte stukken 180 rijdt en op de beperkte stukken de snelheid met mate wat naar boven afrond, dan kan dat best lukken.

Met een sportieve rijstijl zou ik overigens ook nog overwegen om via de A4 naar de A3 door te steken want daar kun je veel meer gas geven. Dan de A67 naar Heilbronn. Frankfurt - Heilbron heeft ook aardig wat stukken waar je aardig kunt doorrijden. Vervolgens kiezen: Via de A5 en A8 is wat korter, via de A6, A81 is van veel mensen de voorkeursroute.
Of misschien nog prettiger maar nog langer: A3 volgen tot Würzburg en dan de A7 naar beneden. Als het goed is kun je vanaf Würzburg tot aan de Oostenrijkse grens over ruim 250 van de 300 kilometer flink doorrijden.
Alleen een dergelijke rijstijl strookt niet echt met een budget vakantie. Het is nogal dwaas om er 50 euro extra brandstof doorheen te blazen maar dan wel te zeuren over een vignet van een tientje...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Chris » di 04 jul 2017, 17:11

Om gemiddeld 116 km/h te rijden op een lange reis moet je echt een andere rijstijl hebben dan gewoon 130 rijden. Ik rij vaak lange afstanden door Frankrijk en als je gewoon 130 rijdt, geen files hebt en niet te lange stops maakt kom je na een dag rijden uit op gemiddeld ongeveer 100 km/h.

Zelfs met een paar tank / plaspauzes en een lunch / diner bij McDonald's haalt dat je gemiddelde snelheid behoorlijk naar beneden. In Duitsland heb je dan ook nog te maken met een groot aantal werkzaamheden waar je terug naar 80 of 60 moet (en in Frankrijk heb je te maken met 90 km/h rond grote steden). Om dan nog gemiddeld rond de 120 te halen moet je op de overige stukken echt hard rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door duikgek89 » di 04 jul 2017, 17:15

Het is wel in de nacht Chris, dus je kunt je snelheid wel beter vasthouden dan overdag. En je moet natuurlijk niet te vaak stoppen als je zoiets wilt halen.

Met weinig stoppen en rijsnelheden van 160-180 op onbegrenste stukken haal ik regelmatig gemiddeldes van 130+. 's nachts heb ik ook al gemiddeldes van een stuk boven de 140 gehaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Chris » di 04 jul 2017, 17:26

Je hebt wel te maken met het feit dat niet de volledige afstand van de reis op wegen wordt afgelegd waar je sneller dan 130 mag. Via de A61 heb je veel trajecten waar 130 de maximumsnelheid is. Op de A3 mag je vaak sneller, maar heb je wel een groot aantal wegwerkzaamheden waar je terug moet naar 80 km/h, plus wat begrenzingen op bergtrajecten en in het Rhein-Ruhrgebied.

Daarnaast is het de vraag of 180 rijden met bijbehorend brandstofverbruik een relevante aanbeveling is voor iemand die een low budget vakantie wil en tol wil besparen. Ik weet niet wat voor auto de topicstarter heeft, maar de kans is aanwezig dat geen dik PK-monster is waar je prettig 180 mee kan rijden.

Sowieso wordt de claim dat mensen '180 rijden op de Autobahn' vaak enorm overdreven. Overdag is het veel te druk om 180 als de norm te zien. Misschien dat ze het af en toe halen als er wat meer ruimte is, maar 180 door Duitsland cruisen is er echt niet bij. Dat kan alleen 's nachts op routes met weinig werkzaamheden en een auto waarbij je ook nog fatsoenlijk kan acceleren naar 180, en niet vanaf 160 km/h de teller tergend langzaam naar de 180 ziet kruipen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Pino » di 04 jul 2017, 17:59

^^ Ik houd het er maar op dat mijn opmerking gewoon staat. Tenzij je enorm gaat razen, heb je acht uur nodig van Rotterdam naar Füssen. Het gemiddelde dat Chris noemt doet verdacht veel denken aan hoe ik dit soort langere afstanden en de bijbehorende reistijd bereken.

Heb in de loop der tijd zelf nog wel een paar moves uitgehaald met proberen snel veel kilometers te maken in Duitsland. Grappen als op vrijdagavond na werk nog even Rotterdam-Stuttgart rijden bijvoorbeeld, of zaterdagochtend eerst nog een stukje neven-nichtendag meepakken in Zoetermeer en 's middags wijn kopen in de Rheingau. Op de juiste tijdstippen kun je het gaspedaal daarvoor goed intrappen, maar er zit toch altijd veel bij dat ervoor zorgt dat je uurgemiddelde niet heel veel boven de 110 km/u komt. Vanuit de Randstad naar de Duitse grens is al een eerste anderhalf uur -vaak ietsje meer zelfs- en dan heb je nog de Duitse stukken waar het niet handig is om heel veel boven de 140 km/u te zitten. Rotterdam-Stuttgart was, met pauze bij een Mac en gaspedaal diep intrappen vanaf Venlo (de 130 km/u op de A61 straal negerend), gewoon iets van 5u45 op 600 kilometer. Zoetermeer-Rheingau was uiteindelijk ook iets van 4 uur voor 430 kilometer. De enige echte raas-move die ik ooit heb uitgehaald was Maastricht - Heidelberg op een zondagochtend tegen 130 km/u gemiddeld. Maar dat werd sterk beïnvloed door het feit dat je vanuit Maastricht heel snel in Duitsland bent.

jappie92
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 22:45

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door jappie92 » di 04 jul 2017, 18:35

Dank voor alle nuttige reacties, ik ga ze maar weer eens goed bestuderen!

En ik heb idd een optelfoutje gemaakt hoor, een snelheidsduivel ben ik niet en zeker niet met mijn Daihatsu :lol:

Zonder baustellen is het voor mij ruim 8uur naar fussen , zonder stops idd. Dus daar tel ik ook nog tijd bij op. 120 per uur vind ik prima :)

De route via Zwitserland zit nog steeds in mijn gedachten, echter houd ik nu ook al rekening met de terugreis vanaf Venetië op zondagmiddag. Iemand gaf eerder al aan dat zondagavond op de terugweg er flinke kans is op file voor de gotthard tunnel.

Een tientje voor een vignet vind ik uiteraard geen probleem, maar om eenmalig door Zwitserland te rijden en hier 40 euro voor te betalen vind ik iets te gek ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jul 2017, 0:34

^^ Zondag overdag acht ik de kans op file voor de Gotthard groot, zondagavond weet ik het eigenlijk niet. Ik denk dat het dan een stuk beter meevalt. Dan zou je ook heen en terug via Zwitserland kunnen rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door duikgek89 » wo 05 jul 2017, 13:37

Chris en Pino, ik wilde louter aangeven dat het, zeker in de nacht, niet onmogelijk is. Ook als je rekent dat je best een stukje moet rijden naar de Duitse grens en in Duitsland niet alleen onbeperkte stukken tegen komt.
Dat het makkelijk te doen is heb ik nooit gezegd en ik gaf volgens mij ook aan dat tegen de 120 gemiddeld rijden best vlot is. Bij het plannen van een route gebruik ik ook een richtwaarde van 100km/h gemiddeld, omdat dat makkelijk rekent. Maar ik weet gewoon dat vlugger ook mogelijk is als het mee zit. En dat meezitten kun je zelf enigszins beïnvloeden door een gunstige tijd te kiezen.
Van de andere kant lukt ook 100km/h gemiddeld je lang niet altijd, zeker niet met slecht weer of als je de pech hebt achter een speciaal transport uit te komen.


Overigens kan ik Maastricht - Heidelberg aan 130 geen Raas-move noemen Pino. Misschien ben ik aan andere snelheden gewend, ik draai voor zo'n klusje mijn hand niet om.

Maar goed, de TS heeft al aangegeven dat hij en zijn auto niet veel zin hebben om hard te rijden. Dan moet je inderdaad 8 uur tellen. En dan kunnen we deze discussie ook begraven.

munc222
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 16:28

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door munc222 » do 06 jul 2017, 12:13

Als je via Zwitserland gaat rijden, kan je bij het terugrijden overwegen om via Bergamo, Lecco, Chiavenna en de Splugen pass te rijden. Zelf nooit gereden maar langs het Como meer is dit in ieder geval 2x2 rijstroken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 13:20

^^ Die route heb ik wel een paar keer genomen, maar de Splügen is wel wat krap en steil op sommige plekken. Mooie route, dat zeker. Het deel bij Pianazzo is het meest krap, met haarspeldbochten die je eigenlijk alleen met een kleine auto met korte wielbasis in de eerste versnelling nog fatsoenlijk kan nemen: https://www.google.nl/maps/@46.4228709, ... 312!8i6656

Maar er ligt daar wel een iets langere omleidingsweg die je ook kan nemen waarmee je dit deel vermijdt.

Die SS36 van Milaan naar Lecco en dan verder langs het Comomeer heeft inderdaad 2x2 rijstroken. Maar denk niet dat je lekker langs het Comomeer rijdt met mooie uitzichten, het grootste deel langs het meer ligt in tunnels, de weg is druk en het wegdek is niet heel goed.

Voordeel van de route is wel dat ik niet heel veel oponthoud verwacht. Maar opschieten doet het ook niet. Voor de 40 km van Chiavenna naar de A13 bij Splügen moet je minstens een uur uittrekken. En het enkelbaans deel tussen het einde van het Comomeer en Chiavenna is ook een drukke weg die niet prettig rijdt, al heb je wel mooie uitzichten op het Lago di Mezzola bij Verceia. Na Chiavenna wordt het wel een stuk rustiger.

Verder heb je het nog over de route vanaf Bergamo naar Lecco. De route tussen die plaatsen voert over razend drukke provinciale wegen waar je eigenlijk continu door bebouwd gebied rijdt, kijk maar op de satellietbeelden van Google Maps, of op Streetview. Bergamo-Lecco is 40 km maar kost je ook al gauw bijna een uur. De omweg via Milaan over de A4 en SS36 is zo'n 40 km langer en uiteindelijk nog steeds net zo snel. Rijdt wel een stuk prettiger (maar kost meer tol en brandstof).

Conclusie: ik zie de Splügen niet echt als een alternatief, zeker niet als je vanaf Venetië terug wil rijden. Dan zoek ik de niet-snelwegalternatieven eerder in de categorië Plöckenpass-Felbertauerntunnel, Timmelsjoch-Fernpass, Reschenpass-Fernpass (al kan de Reschen ook druk zijn) of zelfs Ofenpass-Flüelapass. Maar de meeste alternatieven kosten wel fors meer tijd en zijn alleen bij grote filevorming interessant. Voor de Plöckenpass-Felbertauerntunnel valt de extra reistijd vanaf Venetië nog wel mee. Voor de Timmelsjoch is het voordeel dat je pas bij Bozen-Süd tussen Brenner en Timmelsjoch hoeft te kiezen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Pino » do 06 jul 2017, 14:18

^^ Heb op een zondag ook wel eens goed in de file gestaan in de omgeving van Lecco. Veel dagjesmensen uit Milaan en bochtig terrein. Misschien valt het in augustus mee, wanneer half Milaan eerder op het strand zit...

jappie92
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 22:45

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door jappie92 » di 08 aug 2017, 12:50

Zijn er sinds begin juli nog grote veranderingen geweest met t oog op de baustellen zodat ik jullie reisadvies bij moet stellen voor as donderdag of is alles een beetje bij het zelfde gebleven :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Pisa Augustus 2017

Bericht door Pino » di 08 aug 2017, 14:08

^^ Volgens mij geen Baustelles om 's nachts nog rekening mee te houden, dus weinig dat in de weg zou moeten staan aan de reguliere route Rotterdam - Füssen. Zou wel zo af en toe het verkeer checken om zonodig je route nog aan te passen aan hinder die zo af en toe wel degelijk ontstaat. Goede momenten om dat te doen zijn de omgeving van Köln (keuze tussen A3 en A61) en de omgeving van Ludwigshafen (beste route door Rhein-Neckar-regio en verder tot aan Ulm).

Je zou vanavond laat en morgenavond laat nog even kunnen kijken op swr.de/verkehr om te zien wat er laat op de avond nog gemeld staat. Situatie donderdagnacht zou niet veel anders moeten zijn.

Plaats reactie