Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door Bluemoon23 » wo 05 jul 2017, 20:49

Even een korte routeadvies vraag tussendoor, ik vond het zonde om daar een apart topic voor te openen.

Ik moet as Maandag naar het vliegveld van Frankfurt vanaf Schoonebeek.
https://maps.google.com/?dirflg=d&saddr ... 0Duitsland

Welke route zal ik nemen ?
Volgens Google Maps is via de A31 en de A3 de kortste route, maar dan moet je door het Ruhrgebied en op de A3 zijn ze overal aan het werk
Via A31, >Munster, A1, A45 en A5 is iets langer, maar volgens mij rijdt dat beter door ?

Wat denken jullie ?
Google Maps geeft ongeveer 4 uur reistijd op, Hoeveel tijd moet ik daar bijrekenen voor spitsverkeer als ik rond 10:00 in Frankfurt wil zijn ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » wo 05 jul 2017, 20:57

Als je om 10:00 uur op de luchthaven Frankfurt wil zijn moet je inderdaad in de spits door het Rhein-Ruhrgebied. De A3 heeft veel werkzaamheden en er staat in de spits behoorlijk veel files op allerlei trajecten tussen Oberhausen en Köln. De route via Dortmund is ook niet gegarandeerd filevrij, ook omdat de A45 veel wegwerkzaamheden heeft, en het nadeel is dat je dan in de late ochtendspits op de A5 langs Frankfurt moet. Het stuk tussen het Gambacher Kreuz en Frankfurt is ook behoorlijk filegevoelig. Lastige keuze.

Als je vroeg gaat kan je de files op het traject Oberhausen - Köln voor zijn, ik denk dat je dan wel voor 7 uur 's ochtends langs Köln moet zijn. Als je de ochtendspits bij Frankfurt wilt mijden moet je wel extreem vroeg weggaan (en ben je weer uren te vroeg op je bestemming...)

Ik zou dus toch neigen naar de A3.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door BABKay » wo 05 jul 2017, 22:41

Chris schreef:Als je om 10:00 uur op de luchthaven Frankfurt wil zijn moet je inderdaad in de spits door het Rhein-Ruhrgebied. De A3 heeft veel werkzaamheden en er staat in de spits behoorlijk veel files op allerlei trajecten tussen Oberhausen en Köln. De route via Dortmund is ook niet gegarandeerd filevrij, ook omdat de A45 veel wegwerkzaamheden heeft, en het nadeel is dat je dan in de late ochtendspits op de A5 langs Frankfurt moet. Het stuk tussen het Gambacher Kreuz en Frankfurt is ook behoorlijk filegevoelig. Lastige keuze.

Als je vroeg gaat kan je de files op het traject Oberhausen - Köln voor zijn, ik denk dat je dan wel voor 7 uur 's ochtends langs Köln moet zijn. Als je de ochtendspits bij Frankfurt wilt mijden moet je wel extreem vroeg weggaan (en ben je weer uren te vroeg op je bestemming...)

Ik zou dus toch neigen naar de A3.
De A3 bij Köln is onlangs verbreed, daar staan in de spits nu niet echt files meer. De A3 door het Ruhrgebiet is inderdaad drama in de spits. Files van +20 km zijn eerder regel dan uitzondering (ook in de vakantie!). Het is dus verstandig om dat voor te zijn. Houd er via de A3 trouwens wel rekening mee dat men tussen Limburg en Frankfurt stevig met de weg aan het werk is, wat flinke files opleveren kan (zoals vandaag bijvoorbeeld het geval was). Ook zonder werkzaamheden kan het in de spits op dit traject op een aantal plekken vastlopen. Met name Bad Camberg en Niedernhausen hoor ik bij HR3 dagelijks in de verkeersinformatie.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » do 06 jul 2017, 10:22

Persoonlijk sluit ik me bij Chris aan. De optie via A45-A5 gaat op een maandagochtend gegarandeerd in flinke files eindigen. Vooral het stuk Gießen-Frankfurt is een ramp op de maandagmorgen, desondanks spitsstroken e.d. Echter ook de A45 zelf heeft veel wegwerkzaamheden en rond Dortmund en Hagen wil het ook graag nog vastlopen. Met een beetje pech ook nog langs Siegen. Wat dat betreft is de A3 een veel betere keuze. Zodra je het Ruhrgebied en Köln voorbij bent heb je het eigenlijk vrij gemoedelijk. Ongelukken kunnen natuurlijk overal op elk moment gebeuren...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door duikgek89 » do 06 jul 2017, 12:35

^^

Op maandagochtend is de A3 vanaf Oberhausen tot aan Köln ook geen feest. Het staat niet overal stil, maar ook waar het wel stroomt gaat het niet erg vlot, bovendien zijn die stukken zo verzadigd dat als iemand per ongeluk iets te hard remt er nog meer files ontstaan.


Afhankelijk van hoe kritisch de aankomsttijd is ruim extra tijd inplannen, zeker een uur, bij kritische aankomsttijd misschien zelfs twee. Bij vertrek om 04:00 heb je ook nog kans om voor het grootste gedonder aan de ellende voorbij te zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door SnarfFlevoland » do 06 jul 2017, 13:52

Misschien dan toch een beter idee met de trein naar Fraport te gaan? :duck:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Bluemoon23 » do 06 jul 2017, 15:35

^^ Met de trein naar Frankfurt heb ik ook aan zitten denken ja.
Maar die Duitse treinen zijn ook niet goedkoop :shutup:
SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk sluit ik me bij Chris aan. De optie via A45-A5 gaat op een maandagochtend gegarandeerd in flinke files eindigen. Vooral het stuk Gießen-Frankfurt is een ramp op de maandagmorgen, desondanks spitsstroken e.d. Echter ook de A45 zelf heeft veel wegwerkzaamheden en rond Dortmund en Hagen wil het ook graag nog vastlopen. Met een beetje pech ook nog langs Siegen. Wat dat betreft is de A3 een veel betere keuze. Zodra je het Ruhrgebied en Köln voorbij bent heb je het eigenlijk vrij gemoedelijk. Ongelukken kunnen natuurlijk overal op elk moment gebeuren...
Hmm, ik dacht dat juist de A3 een drama was, maar jij woont in die regionen, dus ik neem het van je aan :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de Duitse wegen

Bericht door Chris » do 06 jul 2017, 15:50

Frankfurt is een stad die veel forenzen vanuit het hele land trekt, die doordeweeks in Frankfurt zijn en in het weekend in hun thuisgebied. Die rijden vaak vrijdagmiddag naar huis en zondagavond of maandagochtend naar het werk. Op maandagochtend heb je dus te maken met extra veel lange-afstandsforenzen en juist de A5 verwerkt veel van dat verkeer vanuit Noord / Oost-Duitsland. Op vrijdagmiddagen zijn er vaak files op het hele traject van Frankfurt tot Hattenbach door die lange-afstandsforenzen. Op maandagochtend is dat in de andere richting. De A3 heeft er wat minder last van tussen Köln en Frankfurt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door duikgek89 » vr 07 jul 2017, 21:38

^^ De A3 zit wel veel voller met verkeer naar Düsseldorf, Kölle, Leverkusen, Hilden en nog vanalles meer. Na Köln stroomt dat volgens mij wel wat beter door, maar Oberhausen - Köln is echt geen pretje. Als er wat gebeurt heb je zeker een gigantische vertraging te pakken.

Het kan wel goed zijn dat op de A45 - A5 route het verschil tussen maandag en andere dagen groter is dan op de A3.

edit:
En voor je op het idee komt creatief te denken: De A57 langs Krefeld wil je op maandagochtend echt niet proberen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door Bluemoon23 » vr 07 jul 2017, 23:21

Nu heb ik toch een apart topic gekregen :lol: Toch wel veel reacties en keuzes.
duikgek89 schreef:De A3 zit wel veel voller met verkeer naar Düsseldorf, Kölle, Leverkusen, Hilden en nog vanalles meer. Na Köln stroomt dat volgens mij wel wat beter door, maar Oberhausen - Köln is echt geen pretje. Als er wat gebeurt heb je zeker een gigantische vertraging te pakken.
Vanaf Dulmen de A43 naar Wuppertal, en daar weer de A1 op richting Leverkusen.
Is dat een optie om de drukte van Oberhausen - Köln te omzeilen ?
Dit dus https://goo.gl/maps/KaWkrwvGqXp

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door duikgek89 » za 08 jul 2017, 8:19

Dat zou best een optie kunnen zijn, maar ik heb die zelf niet geprobeerd. Ik ben wel al in de ochtendspits in de andere richting via die route meegereden tot de A40 en dat was toen vrij rustig, maar dat was slechts één keer en al wat langer geleden.

De stukjes A43 die ik gereden heb waren op andere tijden en nooit lange stukken A43.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door Chris » za 08 jul 2017, 9:53

Als je lang in de file wilt staan moet je die route nemen... De A43 wordt momenteel verbreed en tussen Recklinghausen en Bochum staat veel file. Verder heb je daar te maken bij het Kreuz Leverkusen waar al het vrachtverkeer via het klaverlusje moet afslaan naar de A3 omdat de brug van de A1 over de Rijn afgesloten is voor vrachtverkeer. Daar staat een Dauerstau.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door duikgek89 » za 08 jul 2017, 12:09

Geen optie dus.
Ik denk dat je dan moet kiezen tussen twee kwaden. Gezien de opmerkingen van Frans zou ik vroeg gaan en via de A3 rijden.


Een ander alternatief: Zondagavond gaan en bij Frankfurt een hotelkamer huren? Dan kom je ook fris op je afspraak.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door SnarfFlevoland » za 08 jul 2017, 16:32

Chris schreef:Als je lang in de file wilt staan moet je die route nemen... De A43 wordt momenteel verbreed en tussen Recklinghausen en Bochum staat veel file. Verder heb je daar te maken bij het Kreuz Leverkusen waar al het vrachtverkeer via het klaverlusje moet afslaan naar de A3 omdat de brug van de A1 over de Rijn afgesloten is voor vrachtverkeer. Daar staat een Dauerstau.
Kan dit alleen maar beamen. Heb er zelf wel eens met die files (noodgedwongen) te maken. Als het kan dan ver van de A43 en A1 in dat gebied verwijderd blijven. ;)

Het enige zinvolle advies is inderdaad vroeg weggaan en via de A3 rijden of anders dan toch misschien met de trein. Wat inderdaad ook kan is het bovenstaande idee: Zondagavond gaan rijden en bij Frankfurt een overnachting inlassen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door Bluemoon23 » di 11 jul 2017, 15:39

Even een update, ik ben om 05:30 vertrokken Maandag en was om 10:15 bij het vliegveld.
Ik ben via de A3 gereden, het viel mij nog mee met de file,s, ik heb wel veel beroerder gezien in het Ruhrgebied.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door duikgek89 » di 11 jul 2017, 17:18

Het zal wel helpen dat het vakantietijd is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door Chris » di 11 jul 2017, 17:22

De mate van congestie in Duitsland is ook nogal wisselvallig en deels ook sterk afhankelijk van ongevallen, noodreparaties en Tagesbaustellen. Vooral die laatste kunnen tot grote vertraging leiden, maar daarop is vooraf bijna niet te plannen omdat ze niet van te voren worden aangekondigd in de meeste staten. Dan sta je een uur in de file en kom je er achter dat ze een rijstrook hebben afgesloten om wat asfalt te repareren, een brug te schilderen of de middenberm te maaien.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schoonebeek - vliegveld Frankfurt

Bericht door duikgek89 » wo 12 jul 2017, 13:51

^^ Uiteraard. Maar zelfs zonder dat is de A3 buiten de vakantietijd echt geen feest.

Plaats reactie