Colmar - Sterzing (Frankrijk naar Italië)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Colmar - Sterzing (Frankrijk naar Italië)

Bericht door poller1 » ma 10 jul 2017, 18:47

Ik moet woensdag van Colmar naar Sterzing/Brixen (Zuid-Tirol) (gewone personenwagen, wel best zwaar geladen :woop: ).

Aangezien Arlbergtunnel gesloten is twijfel ik nu of ik de Arlbergpas zou nemen (is die vergelijkbaar met de Gotthardpas?), of omrijden via Duitsland (Lindau/Kempten/Reutte)?

Qua tol, neem ik aan dat ik voor Oostenrijk gewoon 10-dagenvignet moet kopen bij de grens, en vervolgens nog tol betaal op brennersnelweg?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 10 jul 2017, 18:51

Je moet wel 600 meter omhoog en 600 meter naar beneden over de Arlbergpass. De weg is verder niet absurd bochtig of zo, maar bij Suben heb je wel een steil stuk waar je over korte afstand 200 meter stijgt via wat bochten, maar deze zijn niet zo scherp als klassieke haarspeldbochten. De bergpas is verder breed dus prima geschikt voor wat zwaarder verkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 18:57

Persoonlijk vind ik de Arlbergpas één van de makkelijkste Alpenpassen. Mooie brede weg, goed te rijden, niet erg steil.

Omrijden via Duitsland zou ik niet doen. Het Oostenrijkse tolvignet moet je hebben voor je de snelweg oprijdt, maar de Zwitserse tankstation in Diepoldsau waar je toch al doorheen komt verkopen het al, en anders kun je het vast krijgen bij de BP vlakbij de aansluiting Hohenems.

Voor de Brennerautobahn betaal je dan nog € 9,00 tol in Oostenrijk (kan ook vooraf met Videomaut zodat je gelijk door kan rijden) en voor het stukje tot Sterzing of Brixen betaal je nog een paar euro.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door poller1 » ma 10 jul 2017, 19:05

Bedankt.
Ik zal wel de pas nemen, ziet er inderdaad nog het handigste uit. Weinig alternatieve opties voor West>Oost-verkeer daar in de Alpen...
:hahaHAHA:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 jul 2017, 19:11

Alle andere opties zijn min of meer toeristische routes en duren een stuk langer. Naar Zuid-Tirol zou je vanuit Zwitserland ook de A13 bij Landquart kunnen verlaten en via Davos, de Flüelapas, de Ofenpas, Meran en de Jaufenpas naar Sterzing kunnen rijden. Erg mooi, maar het kost je veel tijd met al die hoge bergpassen en het is ook nog een stuk langer als Sterzing of Brixen je eindbestemming is. Alleen naar het westen van Zuid-Tirol (alles ten westen van Meran) zou dat een realistisch alternatief geweest kunnen zijn.

Voor de Arlbergpas heb je de Silvretta Hochalpenstraße nog als alternatief, maar ook dat is een toeristische weg, je betaalt er tol voor, het is langer, en echt bijzonder is het niet in vergelijking met de wegen die je in Zuid-Tirol gratis kan berijden. Voor doorgaand verkeer zijn er eigenlijk geen andere logische opties dan de Arlbergpas.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Colmar - Sterzing (Frankrijk naar Italië)

Bericht door poller1 » za 22 jul 2017, 10:41

Uiteindelijk is het erg goed meegevallen. Vlot verkeer en die pas stelt inderdaad weinig voor!
Wel ben ik vanuit Zwitserland (A3...) dwars door Liechtenstein naar Feldkirch gereden via OWN; de snelweg maakt daar een rare kronkel.

Zijn er geen plannen om een fatsoenlijke oost-westverbinding door de Alpen te maken?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Colmar - Sterzing (Frankrijk naar Italië)

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jul 2017, 13:09

Er is geen snelweggrensovergang tussen Zwitserland en Oostenrijk en die plannen zijn ook al lang geleden in de ijskast gezet. En verder is de Oostenrijkse S16 natuurlijk ook voor een groot deel geen autosnelweg. Ik zie dat met de huidige lage intensiteiten ook nog niet zo gauw gebeuren.

Komende vanaf de A3 vanuit Zürich of de A13 vanuit Chur is een route door Liechtenstein inderdaad logisch. Had je vanaf Zürich de A1 genomen, dan had je bij Diepoldsau kunnen doorsteken van Zwitserland naar Oostenrijk. In alle gevallen kom je door dorpjes heen.

Plaats reactie