Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

milano1
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 17:27

Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door milano1 » wo 12 jul 2017, 17:32

hallo ik heb een vraag.wij gaan op vakantie naar italie bologna.nu gaat er iemand mee die tunnelvrees heeft.niet voor tunnels korter dan 3 km maar de lange.nu heb ik gezien dat de gotthardtunnel te omzeilen is door de gotthardpas.maar als ik het goed zeg is erook nog een seelisbergtunnel.is deze ook te omzeilen.ik heb al gezocht maar kom erniet uit.zou iemeand me aub kunnen helpen

mvg milano

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 17:42

^^ Nee, er is geen bergpas op de plek van de Seelisbergtunnel. De alternatieve route loopt aan de andere over van de Vierwaldstättersee. Dan moet je aan de noordkant van Luzern de A14 en A4 nemen. Je komt dan vanzelf op de H2 langs de Vierwaldstättersee, en bij Altdorf weer op de A2. Deze route heeft wel een aantal enkelbuizige tunnels met tegenverkeer waarvan de langste zo'n 2,6 km is.

Overigens is de Seelisbergtunnel een gewone snelwegtunnel met 2x2 rijstroken waar je 100 km/u mag rijden. Binnen zes minuten ben je er doorheen. Het is wat dat betreft wel anders dan de bijna 17 km lange Gotthardtunnel waar je ook nog tegenverkeer hebt en waar je ongeveer 13 minuten doet over de rit door de tunnel.

Afhankelijk van waar je in Nederland vertrekt kan de route via Oostenrijk en de Brennerpas ook een alternatief zijn naar Bologna. In veel gevallen is dat niet veel langer en je hebt dan nauwelijks tunnels.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door brytje008 » wo 12 jul 2017, 17:50

Lijkt me erg lastig om met tunnelvrees naar een bestemming te gaan, waar je door/langs/over de alpen heen moet. :| In de alpen landen en in het binnenland van Italië zelf heb je natuurlijk aardig wat tunnels. Al valt dat bij Bologna wel mee denk ik..
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 17:55

^^ Als je vanaf Bologna een dagje naar Florence gaat krijg je natuurlijk wel de nodige tunnels voor je kiezen. Maar even puur kijken naar deze route: na de Zwitserse grens heb je alleen nog een paar korte tunnels bij Como, daarna niks meer tot aan Bologna.

Op de route door Zwitserland valt het wel mee. De Gotthard en Seelisberg zijn het langste, de Belchentunnel is 3,2 km, de Kirchenwaldtunnel ten zuiden van Luzern is 3,9 km. Alle andere tunnels zijn korter dan 2 km.

milano1
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 17:27

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door milano1 » wo 12 jul 2017, 19:54

allemaal heel hartelijk dank voor het meedenken helemaal super.maar nu de vraag ik ga bij bocholt evt de grens over hoe kan ik dan het beste via oostenrijk rijden.het is idd heel vervelend met tunnelvrees.en de optie om aan de andere kant langs het meer te rijden is een goed idee

mvg milano

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 20:16

^^ Voor een route via Oostenrijk kun je vanaf Bocholt gewoon de A3 oprijden, en die aanhouden tot Würzburg. Vanaf daar de A7 naar Oostenrijk, over de Fernpas, en dan vanaf Innsbruck de A13 over de Brennerpas. Die gaat over in de Italiaanse A22 die je tot het einde bij Modena afrijdt en dan kom je vanzelf op de A1, niet ver van Bologna af. De route over de Brennerpas heeft nauwelijks tunnels en persoonlijk vind ik de Oostenrijkse A13 en Italiaanse A22 qua landschap ook mooier dan de Zwitserse A2.

Ik weet niet op welke dag je rijdt, de Duitse A7 heeft ook een paar knelpunten bij wegwerkzaamheden, de A3 lijkt deze zomer best goed te doen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Vahalis » wo 12 jul 2017, 20:22

^^ De Fernpas kent nog wel de Lermooser Tunnel van 3,2 km. Via München heb je volgens mij geen langere tunnels. Je rijdt dan A3-A9-A99-A8-A93-A12-A13-A22

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 20:28

^^ De Lermooser Tunnel kun je vermijden door de oude hoofdweg door het dorp Lermoos te nemen. Maar het is geen lange tunnel.

Via München heb je inderdaad geen tunnels van betekenis. Ook een optie, in dat geval rij je de A3 af tot aan Nürnberg en volg je vanaf daar de A9 naar München, de A99 om München, de A8 tot Dreieck Inntal en vanaf daar de A93 richting Innsbruck die in Oostenrijk overgaat in de A12. Maar op drukke dagen is het rond München en verder richting Inntal wel filerijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Pino » wo 12 jul 2017, 22:57

Ergens wel opvallend hoeveel meer tunnels je in Zwitserland voor je kiezen krijgt tegenover Oostenrijk. Zat me nog af te vragen of San Bernardino(pas) een optie kon zijn, omdat je dan lang in het brede dal van de Rijn blijft, maar dan krijg je aan de Ticinese kant nog steeds een serie tunnels op je af van een kleine 2 kilometer: Monte Ceneri, Grancia, nog zoiets. En aan de noordkant de Pfandertunnel. Splügen ook geen optie met dat complete tunneltraject langs het Comomeer. Overigens is de Brenner zeker niet tunnelvrij, maar de tunnels zijn niet langer dan een kilometer ofzo. Daar betaalt zich dat je, veel meer dan routes door Zwitserland, grote rivierdalen volgt.

Wat betreft die trip Bologna-Florence: A1 panoramico volgen. Dan heb je ook geen tunnels boven de 2 kilometer. De langste zitten dan aan het begin, direct achter Sasso Marconi.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 23:32

Pino schreef:Ergens wel opvallend hoeveel meer tunnels je in Zwitserland voor je kiezen krijgt tegenover Oostenrijk. Zat me nog af te vragen of San Bernardino(pas) een optie kon zijn, omdat je dan lang in het brede dal van de Rijn blijft, maar dan krijg je aan de Ticinese kant nog steeds een serie tunnels op je af van een kleine 2 kilometer: Monte Ceneri, Grancia, nog zoiets. En aan de noordkant de Pfandertunnel.
En de Crapteigtunnel en Isla-Bellatunnel. De Isla-Bellatunnel is krap en druk, de Crapteigtunnel kent in de tunnel een steile helling. Er zijn prettiger tunnels om te rijden.

Nee, als er echt iemand met tunnelvrees meereist zou ik kiezen voor de route via Oostenrijk.

milano1
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 17:27

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door milano1 » wo 12 jul 2017, 23:56

hartelijk dank voor de tips en de route.ga het morgen is op mijn gemakkie bekijken :top:

weltrusten allemaal :worship: :worship:

milano1
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 17:27

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door milano1 » do 13 jul 2017, 13:33

heb de route nagekeken en ziet ergoed uit.tunnelvrees is idd geen pretje.maar deze route lijkt een goed alternatief om in bologna tekomen.we rijden trouwens van vrij op zat dus zal ergens in de ochtend zijn we bij munchen komen.weet niet of het zaterdagsmorgens ook druk is.nogmaals hartelijk dank voor het meedenken

mvg milano

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jul 2017, 13:45

^^ Welke datum reis je? De drukte hangt namelijk ook af van wanneer bepaalde regio's in Nederland en Duitsland vakantie krijgen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Rein » do 13 jul 2017, 14:29

In de komende weken zal het op zaterdagen al vroeg erg druk zijn bij München. Wellicht 's morgens om 6 uur nog niet, maar om een uur of 8 zullen er zeker al flinke files staan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » do 13 jul 2017, 16:29

Is de tunnelvrees dan zo erg, dat je daardoor een hele andere route moet plannen? Zolang de bestuurder er geen last van heeft is het voor de passagier slechts een kwestie van "Augen zu und durch". Niet dat de Brennerroute een slechte optie is, integendeel, maar als een angst je zo in de ban houdt, is het misschien beter om er iets aan te laten doen. Netzoals vliegtuigen ook niet zomaar uit de hemel kunnen vallen, komen de muren van een tunnel ook niet zomaar op je af. ;)
Rein schreef:In de komende weken zal het op zaterdagen al vroeg erg druk zijn bij München. Wellicht 's morgens om 6 uur nog niet, maar om een uur of 8 zullen er zeker al flinke files staan.
Persoonlijk heb ik de indruk dat 7 uur zo'n beetje de magische tijd is voor München. Dan komen ineens overal voertuigen opdoemen.
Coen Tunnel schreef:De route over de Brennerpas heeft nauwelijks tunnels en persoonlijk vind ik de Oostenrijkse A13 en Italiaanse A22 qua landschap ook mooier dan de Zwitserse A2.
Precies om de reden van de tunnels. Het mooiste stuk langs de A2 - passage Vierwoudstrekenmeer - mis je voor het grootste deel door diverse tunnels. Het landschap ansich door Zwitserland is spectaculairder als de Brenner, maar als automobilist krijg je daar langs de A2 betrekkelijk weinig van mee.
Coen Tunnel schreef:Nee, er is geen bergpas op de plek van de Seelisbergtunnel.
Er is wel een weg, maar alleen voor een enorm stevige 4x4 terreinwagens. :mrgreen:
Pino schreef:Ergens wel opvallend hoeveel meer tunnels je in Zwitserland voor je kiezen krijgt tegenover Oostenrijk.
Beide landen hebben schijnbaar andere concepten voor de wegenbouw. In Zwitserland probeert men zoveel mogelijk in een tunnel te stoppen, in Oostenrijk veelal alleen daar waar het nodig is. Een bypass wordt in Zwitserland al erg snel als tunnel gebouwd. In Oostenrijk komt dit ook wel voor, maar aanzienlijk minder vaak. De Oostenrijkse manier is fraaier voor de automobilist, de Zwitserse manier voor het landschap.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Chris » do 13 jul 2017, 16:35

De Brenner Autobahnn is in de jaren '60 aangelegd, een tijdperk dat er nog niet veel lange tunnels in de Alpen waren, en de lange tunnels die er toen wel waren, waren bijna altijd enkelbuizig. De Inntal Autobahn (A12) ligt in een brede vallei, dus daar was minder noodzaak voor tunnels. De Zwitserse A2 is wat later aangelegd, in de jaren '70 en jaren '80. Pas sinds 1986 is de A2 helemaal een autosnelweg in Ticino (afgezien van de Gotthardtunnel uiteraard).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » do 13 jul 2017, 16:54

^^
Desalniettemin zie je nog steeds dat Oostenrijk ook bij nieuwere wegen minder massaal op tunnels zet als Zwitserland. Denk aan diverse bypassen of andere nieuwe auto(snel)wegen. Maar het zal zondermeer vooral ook historische redenen hebben. De nieuwste wegen in Oostenrijk hebben ook wel wat meer tunnels als vroeger.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door waldo79 » do 13 jul 2017, 19:16

De A9 en A10 zijn anders in Oostenrijk rijkelijk voorzien van tunnels.

milano1
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 17:27

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door milano1 » do 13 jul 2017, 19:42

SnarfFlevoland schreef:Is de tunnelvrees dan zo erg, dat je daardoor een hele andere route moet plannen? Zolang de bestuurder er geen last van heeft is het voor de passagier slechts een kwestie van "Augen zu und durch". Niet dat de Brennerroute een slechte optie is, integendeel, maar als een angst je zo in de ban houdt, is het misschien beter om er iets aan te laten doen. Netzoals vliegtuigen ook niet zomaar uit de hemel kunnen vallen, komen de muren van een tunnel ook niet zomaar op je af. ;)
hoi ikzelf heb het niet maar wel iemand die ik heel graag mee wil nemen.is geen pretje netzoals andere angsten.en ze wil erook wat aan doen maar op zo'n korte termijn gaat dat niet lukken.daarom ben ik ook blij met de route door Oostenrijk. als de omgeving mooi is ,is mooi meegenomen maar voor mij niet de hoofdzaak.belangrijkste is zonder problemen op plaats van bestemming tekomen. even over munchen plan was om 4 aug snachts weg te gaan.dan maar iets eerder om de file te vermijden :top:

grt milano

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Pino » vr 14 jul 2017, 11:41

Chris schreef:De Brenner Autobahnn is in de jaren '60 aangelegd, een tijdperk dat er nog niet veel lange tunnels in de Alpen waren, en de lange tunnels die er toen wel waren, waren bijna altijd enkelbuizig. De Inntal Autobahn (A12) ligt in een brede vallei, dus daar was minder noodzaak voor tunnels. De Zwitserse A2 is wat later aangelegd, in de jaren '70 en jaren '80.
Dat was nog steeds niet de tijd waarin tunnels (dure) opties werden om maar dorpen of natuur te kunnen ontzien. Dat soort werk zie je naar mijn gevoel pas bij snelwegen die zo vanaf 1990 zijn geopend: een A9 en A16 in het bijzonder. De A2 heeft dat nog niet echt, maar veel meer dan de Brennerautobahn is het een snelweg door lastig landschap. Alle Zwitserse noord-zuidroutes gaan niet alleen door de Alpen, maar ook door het Jura-middelgebergte. Dan krijg je na het vlakkere Mittelland op de meeste routes ook nog een meer, die standaard steile hellingen hebben. Brede rivierdalen worden ook zuidelijk van de Alpen niet gevolgd: de route Bellinzona-Como doorkruist iets van drie dalen. Tel uit je winst met de Brenner-route.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door duikgek89 » vr 14 jul 2017, 12:13

SnarfFlevoland schreef:Is de tunnelvrees dan zo erg, dat je daardoor een hele andere route moet plannen? Zolang de bestuurder er geen last van heeft is het voor de passagier slechts een kwestie van "Augen zu und durch". Niet dat de Brennerroute een slechte optie is, integendeel, maar als een angst je zo in de ban houdt, is het misschien beter om er iets aan te laten doen. Netzoals vliegtuigen ook niet zomaar uit de hemel kunnen vallen, komen de muren van een tunnel ook niet zomaar op je af. ;)
Ik vraag me alleen af of het een goed idee is bij lange tunnels zoals de Gotthard te gaan experimenteren. Als de paniek toeslaat duurt het veel te lang voordat je er weer uit bent.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: gothardtunnel seelisbergtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jul 2017, 12:47

Precies. Als na een minuut de paniek toeslaat duurt het nog 12 minuten voor je er weer uit bent. Daarnaast kan de gedachte vooraf, dat je door een 17 km lange tunnel moet, al tot angst leiden.

jessek
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 17:24

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door jessek » zo 05 mar 2023, 17:26

Natuurlijk kun je wel de seelisbergtunnel ontwijken. Gewoon na Kriens eraf gaan richting meiringen en dan richting de gothardpass. Simpel

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door Seat Ibiza » zo 05 mar 2023, 20:10

^^
Je reageert op een 6 jaar oud topic... :roll:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door Jeroen » zo 05 mar 2023, 20:38

jessek schreef: zo 05 mar 2023, 17:26 Natuurlijk kun je wel de seelisbergtunnel ontwijken. Gewoon na Kriens eraf gaan richting meiringen en dan richting de gothardpass. Simpel
Dat is via de Sustenpas, tel maar rustig 1 à anderhalf uur extra. Dit nog even los van het feit dat die de helft van het jaar dicht zit, net als de route over de Grimsel/Furka. Daarbij, ik weet niet of het verstandig is om iemand met tunnelangst die misschien in zijn algemeen al weinig ervaring heeft met lange, steile paswegen over zo'n weg te sturen, al is het maar als bijrijder (mijn vriendin vond het al doodeng om er naast te zitten de eerste keer).

Maar goed, wie weet dat TS zijn verhaal nog eens deelt hoe het destijds is verlopen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door SnarfFlevoland » ma 06 mar 2023, 9:59

^^
Daar zou ik ook wel in geïnteresseerd zijn. Wat dat betreft is het jammer dat mensen zich vaak niet meer melden met een feedback.

De enige logische mogelijkheid om de Seelisbergtunnel te omzeilen is de route via Rotkreuz, Schwyz en Axenstrasse. Echter moet je daar ook meerdere tunnels voor door, zeker als je via Zürich aanrijdt. De route via de Brünigpass gaat ook door een hoop tunnels op de A8, die tezamen langer als de Seelisbergtunnel zijn. Beide opties tamelijk contraproductief. Dan moet je of echt hardcore OWN door alle bebouwde kommen rijden of de angst dan toch niet zo serieus zijn.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 06 mar 2023, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door Schelpenpaadje » ma 06 mar 2023, 10:05

Jeroen schreef: zo 05 mar 2023, 20:38
jessek schreef: zo 05 mar 2023, 17:26 Natuurlijk kun je wel de seelisbergtunnel ontwijken. Gewoon na Kriens eraf gaan richting meiringen en dan richting de gothardpass. Simpel
Dat is via de Sustenpas, tel maar rustig 1 à anderhalf uur extra. Dit nog even los van het feit dat die de helft van het jaar dicht zit, net als de route over de Grimsel/Furka. Daarbij, ik weet niet of het verstandig is om iemand met tunnelangst die misschien in zijn algemeen al weinig ervaring heeft met lange, steile paswegen over zo'n weg te sturen, al is het maar als bijrijder (mijn vriendin vond het al doodeng om er naast te zitten de eerste keer).

Maar goed, wie weet dat TS zijn verhaal nog eens deelt hoe het destijds is verlopen.
De Sustenpas is inderdaad wel van een andere categorie dan de Gotthardpas. Wel mooi trouwens zo lang je maag het aankan ;)

Omgekeerd rijdt de Seelisbergtunnel een stuk prettiger dan de Gotthardtunnel door de gescheiden tunnelbuizen (twee rijstroken zonder tegenverkeer), kortere lengte en betere verlichting.

jessek
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 17:24

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door jessek » ma 06 mar 2023, 10:14

Is de route aan de andere kant van het Luzern meer wel altijd open ? Ik ontwijk ook graag de Seelisbergtunnel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 mar 2023, 10:21

SnarfFlevoland schreef: ma 06 mar 2023, 9:59De enige logische mogelijkheid om de Seelisbergtunnel te omzeilen is de route via Rotkreuz, Schwyz en Axenstrasse. Echter moet je daar ook meerdere tunnels voor door, zeker als je via Zürich aanrijdt. De route via de Brünigpass gaat ook door een hoop tunnels op de A8, die tezamen langer als de Seelisbergtunnel zijn. Beide opties tamelijk contraproductief. Dan moet je of echt hardcore OWN door alle bebouwde kommen rijden of de angst dan toch niet zo serieus zijn.
De Sachselntunnel in de A8 is 5,2 km, die alleen is al meer dan de helft van de lengte van de Seelisbergtunnel.
jessek schreef: ma 06 mar 2023, 10:14 Is de route aan de andere kant van het Luzern meer wel altijd open ? Ik ontwijk ook graag de Seelisbergtunnel.
Zeker, dat zijn hoofdwegen. Vanaf Luzern de A14, A4 en H2. Overigens zitten daar op het laatste stuk ook de nodige enkelbuizige tunnels, waar je dus tegenliggers hebt. De Seelisbergtunnel heeft aparte buizen per richting, zonder tegenliggers. Dus wat nou beter is... de Seelisbergtunnel ben je in vijf minuten door.

De laatste langere tunnel op de H2/A4 bij Flüelen kun je dan nog vermijden door daar door de bebouwde kom te rijden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Tunnelvrees in de Alpen (Gotthardtunnel, Seelisbergtunnel)

Bericht door Egbert » ma 06 mar 2023, 12:02

Je kunt met Brouter op verschillende plekken in je route een blokkade zetten. Zo kun je alle tunnels die je niet door wil blokkeren en je krijgt de dan snelste route te zien.

Ik heb zitten spelen met een snelheidslimiet bij een tunnel (hoe lager de snelheid in een tunnel, hoe meer kans je krijgt voor een omleiding, en korte tunnels hebben dan een kleinere kans voor een omleiding) maar dat werkt niet echt. Bijvoorbeeld de Seelisbergtunnel krijg ik vermeden door de snelheid in tunnels op 29 km/h te zetten, maar de Gotthardtunnel gaat hij dan nog wel door omdat via de pas natuurlijk ook erg langzaam is. En als je de snelheid echt laag zet worden ook alle korte tunnels vermeden.

Plaats reactie