Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door verfmeer95 » wo 12 jul 2017, 22:00

Deze zomer gaan we met de caravan naar Dačice in Tsjechië.
Vertrek uit Nederland zal maandag 8 augustus zijn, rond 10 uur. Het plan is onderweg te overnachten (nog niets geboekt) en dan op dinsdag 9 augustus aan het begin van de middag aan te komen.
Vertrek uit Tsjechië is dan vrijdag 18 of zaterdag 19 augustus, met weer een overnachting onderweg.

Wat is hiervoor de beste route? Voor de route door Tsjechië is er volgens mij maar een logische optie (Dresden-Praag-Jihlava), maar voor het stuk Den Haag-Dresden zijn er redelijk wat alternatieven. Wat is daarvoor de beste optie?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door Chris » wo 12 jul 2017, 22:04

Ik zou de A38 nemen naar Leipzig. De A14 heeft diverse vervelende Baustellen tussen Magdeburg en Leipzig om de betonrot daar te repareren. Bovendien heb je dan niet de drukte van de A2.

Ik zou sowieso niet via Zuid-Duitsland gaan. Dat is veel meer binnendoor in Tsjechië en bovendien is een snelweg als de A3 met de caravan best wel intensief rijden omdat het continu op en neer gaat. De route via de A38 heeft alleen wat steile stukken rond Kassel, voor de rest valt het wel mee.

Er zijn wel verschillende werkzaamheden op de D1 oostelijk van Praag, maar die zijn niet echt te vermijden en meestal is daar ook geen noodzaak toe.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 23:34

Chris schreef:Er zijn wel verschillende werkzaamheden op de D1 oostelijk van Praag, maar die zijn niet echt te vermijden en meestal is daar ook geen noodzaak toe.
Daar ben ik vorige maand nog geweest. Het kan een beetje vertraging opleveren als je er in de spits bent, zeker bij de eerste wegwerkzaamheden na Praag, maar het is niet zo irritant als de Duitse Baustelles. De rijstroken zijn niet heel smal en men schiet gelukkig ook aardig op met het werk. :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door duikgek89 » do 13 jul 2017, 11:15

Chris schreef:Ik zou de A38 nemen naar Leipzig. De A14 heeft diverse vervelende Baustellen tussen Magdeburg en Leipzig om de betonrot daar te repareren. Bovendien heb je dan niet de drukte van de A2.

Ik zou sowieso niet via Zuid-Duitsland gaan. Dat is veel meer binnendoor in Tsjechië en bovendien is een snelweg als de A3 met de caravan best wel intensief rijden omdat het continu op en neer gaat. De route via de A38 heeft alleen wat steile stukken rond Kassel, voor de rest valt het wel mee.

Er zijn wel verschillende werkzaamheden op de D1 oostelijk van Praag, maar die zijn niet echt te vermijden en meestal is daar ook geen noodzaak toe.
Sluit ik me bij aan. Als de A38 logisch is op je route, is dat sowieso een no-brainer. Mooi en rustig. Hoogstwaarschijnlijk kun je daar ook wel ergens een goede overnachtingsplek vinden, maar ik denk dat het een beetje te vroeg op je route is daarvoor.

De A14 Leipzig - Dresden kan wel een beetje druk zijn. De A44 net bij Kassel kan wat problemen geven.

Wat je als alternatieve optie hebt bij drukte op de door Chris genoemde route of bij het zoeken naar een geschikte overnachtingsplek, is de route via Chemnitz via de B95, A72, B174 en R7. De R7 herinner ik me als een vlotte route en ook de B174 is best ok.
Die route is 12km korter maar je moet wel door Chemnitz heen (al is dat geen drama). Verder zul je niet veel langzamer zijn dan op de andere route aangezien je met de caravan toch niet hard mag rijden.


Verder: Als je op maandag gaat, haal het niet in je hoofd om tussen 06:30 en 08:30 langs het Ruhrgebiet te rijden... Wel veel zielen, toch niet veel vreugde.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door verfmeer95 » di 18 jul 2017, 10:52

We zijn inderdaad van plan niet voor 9 uur uit Nederland te vertrekken, dus van de spits in het Ruhrgebied hebben we dan waarschijnlijk weinig last meer. De A38 lijkt mij ook de meest logische route, al maak ik me wel een beetje zorgen over dat stuk A14. Is het zinvol om via de A4 te rijden om dat te vermijden?

De route via Chemnitz houden we in ons achterhoofd mochten er grote problemen ontstaan op de A14.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door Chris » di 18 jul 2017, 16:11

Ik zou me niet te veel zorgen maken over de spits in Duitsland, het is vakantie en de A2 langs het Ruhrgebied is één van de weinige snelwegen in de regio die ook in de spits buiten de schoolvakanties meestal wel doorrijdt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door verfmeer95 » di 18 jul 2017, 16:21

^^ Over de eerste helft maak ik me ook weinig zorgen. De avondspits rond Leipzig/Dresden lijkt mij risicovoller.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door Chris » di 18 jul 2017, 16:23

Ik zou me daar ook weinig zorgen over maken. De A4 telt 2x3 rijstroken en de A14 is niet erg druk. Er wordt ook geen enkele Baustelle gemeld tussen Leipzig en Dresden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Den Haag - Dačice (CZ) met caravan

Bericht door duikgek89 » di 18 jul 2017, 19:20

Op de A38 kun je ook vaak een kanon afschieten. Ik denk dat het om het even is of je de A38 of de A4 neemt.

Plaats reactie