Naar de Provence via Reims?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ghalia
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 11:06

Naar de Provence via Reims?

Bericht door Ghalia » zo 16 jul 2017, 11:13

Hoi, Kijkend naar een goed alternatief voor de reis naar de Provence wil ik Luxemburg zoveel mogelijk mijden. en dus is de route via Reims
de enige echt optie.

Nu wil ik weten of deze route via de N5 via Couvin inmiddels goed te berijden is. Google meldt nog altijd een langere reistijd van een half uur dan via
de A2 Saint-Quentin en dat verbaast me eigenlijk.

Graag jullie mening of het de moeite waard is als ik vanaf antwerpen via nijvel westelijk Brussel en charleroi in duik richting de N5 of doorga op de A2

Wij vertrekken as zaterdag in alle vroegte (ja ik weet het) en gaan tot aan de Mont Ventoux de eerste trip als het voorspoedig verloopt

Merci en Advance!

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

reisadvies gevraagd: naar Mont Ventoux via [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi-Reims?

Bericht door MotelMioveni » zo 16 jul 2017, 13:28

Ghalia schreef:
Hoi, Kijkend naar een goed alternatief voor de reis naar de Provence wil ik Luxemburg zoveel mogelijk mijden. en dus is de route via Reims
de enige echt optie. (...)
Hoi Ghalia,

Ten eerste: welkom op het Wegenforum. Hier zitten mensen met verstand van zaken. :top:

Ten tweede: voor reisadviezen bestaat een apart draadje. Ik durf te wedden dat je vraag in de loop van de middag daarheen zal worden verplaatst, als de moderators uitgeslapen en bijgelezen zijn.

viewtopic.php?f=225&t=3250&start=240 E420/N5
viewforum.php?f=246 reisadviezen

Nu ga ik dan (bij hoge uitzondering - want ik schrijf al tijden niet meer mee, wegens tijdgebrek) een klein beetje antwoord op je vraag geven. Als je vanaf Mons de E19(A7)/A2(E19) langs Valenciennes wilt rijden om de A26 naar Reims te pakken, dan kom je waarschijnlijk in de file vanwege grenscontroles bij de Frans-Belgische grens.
VID schreef:
Grenscontroles blijven vakantieverkeer hinderen
(...)
Nederlanders die naar Frankrijk afreizen moeten rekening houden met files van 30 tot 45 minuten. Vooral op de grensovergangen van Rekkem (E17) en Hensies (E19) is het aanschuiven. De VID raadt Nederlanders aan om de route via Doornik (E403) te kiezen. Daar kan filevrij worden doorgereden. (...)
http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2017.196.01
Helaas kan ik je niet uit eigen ervaring vertellen hoe de N5 tussen Charleroi en Couvin er op dit moment bijligt, want ik ben er al langer dan een jaar niet meer geweest. Als ik echter dit draadje viewtopic.php?f=225&t=3250&start=240 over de E420/N5 helemaal doorlees, dan gok ik dat je op de N5 plaatsen gaat tegenkomen waar het stokoude en versleten betonwegdek wordt gerepareerd. Denk maar aan een tiental kilometers weg waarvan één rijbaan is afgegraven, zodat je de overgebleven twee rijstroken op de andere rijbaan moet delen met het tegemoetkomende verkeer, natuurlijk met een veel lagere maximumsnelheid van
:A1-50: of :A1-70: kilometer per uur.

Aangezien het België is, moet je niet verbaasd zijn als ze het zo gepland hebben dat de rijbaan voor de zomervakantie is afgegraven en het verkeer er dan de hele vakantie lang last van heeft, terwijl er niets gebeurt. Verwacht maar dat het werk in september pas weer een keer wordt voortgezet, met het opruimen van de brokstukken beton, dan valt het alleen maar mee als het beter is georganiseerd. Ook heel gebruikelijk in Absurdistan, zeker in het straatarme Wallonië: de aannemer gaat failliet, of de Sofico (wegbeheerder?) meldt dat het geld op is. Als dat niet gebeurt, kan het nog zijn dat alle banden van de machines van de aannemer lek worden gestoken, want dat is op de bouwplaats van de rondweg om Couvin al eens gebeurd.

Over de reistijd die Google Maps aangeeft kan ik geen uitspraken doen, want ik gebruik die digitale spullen niet. Ik ben nog gewend om een papieren wegenatlas te gebruiken, gecombineerd met mijn gezond verstand en de informatie die ik voor vertrek via internet verzamel. Als er dan onderweg iets gebeurt, waardoor de weg wordt afgesloten, dan weet ik dat niet altijd, nee - dat moet ik toegeven, maar ik laat mijn aandacht onderweg tenminste niet afleiden van het verkeer door allerlei apparatuur! De radio biedt al voldoende afleiding - en verkeersinformatie. Ik versta en spreek prima Frans en ik weet welke zenders ik in Wallonië moet luisteren: Classic 21, een klassieke rockmuziek-zender van de RTBF. In Frankrijk zou ik een zender zoeken die is aangesloten bij France Bleu, of ik luister naar France Info. Als ik de tolweg zou gebruiken, dan zou ik naar 107,7 FM luisteren.

Terug naar je reistijd: Houdt Google-Maps of jouw Dom-Dom-Truus ook rekening met de vertraging door de grenscontroles? Als je jouw reis 's avonds om 22u met een glas wijn zit voor te bereiden, dan staat er geen file (meer) bij de Franse grens. In Frankrijk is het noordelijke deel van de A34 van Charleville-Maizières tot aan Rocroi ook nog niet open, dus op de route via Charleroi hobbel je helaas nog door een aantal bebouwde kommen heen. Ik wil daarom best geloven dat de route via de E19, A2 en A26 dan sneller uitpakt dan via Charleroi, omdat je op de snelweg nu eenmaal ongehinderd door kunt rijden. Kom je dan echter op zaterdag op de E19 na Mons (Bergen) in een file van 10km voor de Franse grens, dan heeft de navigatie-apparatuur het natuurlijk weer misdaan. :facepalm:

Ik zou naar Reims kiezen voor de route over de N5 van Charleroi naar Couvin, dan de D985, de voormalige N43 (D2043? D643? :s Sorry, de wegenatlas ligt nogal ver weg...) en de A34. Die route rij ik liever dan de route via de E19, A2 en A26, omdat je dan tolvrij tot Reims komt en ik een hekel heb aan tol betalen. De reistijd interesseert mij veel minder. Voor mij moet de vakantie beginnen als ik mijn straat uitrij. Liefst organiseer ik mijn reis zo dat ik niet gebonden ben aan reserveringen, dus reis ik liefst buiten het hoogseizoen.

Dat is wel een keuze op basis van persoonlijke voorkeuren en mogelijkheden. Ik zou bijvoorbeeld al op donderdag vertrekken en op mijn gemak van het Franse landschap genieten. Ik heb immers MotelMioveni bij me, dus als ik moe ben, zoek ik een Routiers-restaurant, ik laat desgevraagd mijn groot rijbewijs zien, ik neem een dagmenu voor vrachtwagenchauffeurs en een douche en na het 2e glas wijn kruip ik lekker achter in mijn auto op mijn zelfgeknutselde bed! :yes:

Als je echter persé op zaterdag met de grote kudde vakantiegangers mee wilt reizen, omdat je vanwege werk niet voor die dag kunt vertrekken, maar wel 's avonds een huisje hebt gehuurd, dan blijft er weinig anders over dan de tolweg te nemen en hier om advies te vragen hoe je zo gunstig mogelijk in één dag naar het zuiden van Frankrijk kunt jakkeren.

Ik vraag me trouwens af waarom je Luxemburg zou willen vermijden. Ja, de files op de Luxemburgse A6 en de A3, vooral bij de grote tankstations langs de snelweg, die moet je zeker vermijden, maar laat je als rechtgeaarde Nederlander een voordeeltje lopen? ;)

Als je auto op benzine of diesel rijdt, dan zou ik zeker wel in Luxemburg tanken. Dat kan ook al in België, bij Martelange, langs de oude N4 vanaf Bastogne naar Arlon. Als je vanaf Bastogne komt, zitten alle tankstations in Martelange aan de linkerkant van de weg, want de Luxemburgse grens loopt daar over de stoep, dus kun je goedkoop tanken zonder in de file te staan. Voor LPG-rijders is tanken in Luxemburg niet altijd interessant, want LPG is in België goedkoper te vinden. Heb je wel in Martelange getankt, dan kun je bij Arlon via de N81, A28, de N52 langs Longwy en de A30 om de files in het Groothertogdom Luxemburg heenrijden. Bij Longwy kun je trouwens ook nog even de Luxemburgse grens overwippen, om in Rodange te gaan tanken, zodat je met die goedkope Luxemburgse brandstof wat verder komt in Frankrijk. Houd er wel rekening mee dat je op de tolvrije A31 vanaf de Luxemburgse grens tot aan Toul nergens meer 130km/u mag rijden. De maximumsnelheid is verlaagd en er staat een woud aan radarcamera's.

Tot slot: ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de grote kudde vakantiegangers de tijd die ze op de dure tolweg gewonnen hebben elk jaar opnieuw verliest door bij de grote tolstations urenlang in de rij te gaan staan, achter de mensen die geen badge hebben voor de Télépéage en de mensen die hun geld tussen auto en loket laten vallen, of hun caravan te dicht langs de betonblokken rijden en dan het kwetsbare materiaal van voor tot achter openritsen. Als je echt van je tolgeld wilt profiteren zou ik tijdens grote drukte de afrit vóór zo'n groot tolstation nemen en een stukje over de route national rijden.

Bij extreme drukte is het wellicht zelfs verstandig om ook de grote tolstations te vermijden waar je een toegangskaartje uit de automaat moet trekken, want dat kun je bij de volgende oprit veel vlugger, zonder in de rij te staan achter mensen die niet snappen hoe dat werkt. Ik heb een paar jaar met een vrachtwagen op en neer naar Frankrijk gereden, lang voordat MotelMioveni in elkaar werd gelast. De Franse A31, A6 en A7 kende ik als mijn broekzak. Het was daar 9 maanden per jaar lekker rustig rijden, totdat de toeristen weer kwamen - dan begon de ellende met lange files in de weekeinden. Op doordeweekse dagen in de zomer was het trouwens ook goed te doen. Of dat nu nog zo is, dat weten de anderen op dit forum vast wel.

Ik wens je 'une bonne voyage' (een goede reis)!

PS: Bedoelde je 'merci en avance'? 'advance' is Engels...
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Km357 » zo 16 jul 2017, 14:11

Ghalia schreef:Hoi, Kijkend naar een goed alternatief voor de reis naar de Provence wil ik Luxemburg zoveel mogelijk mijden. en dus is de route via Reims
de enige echt optie.

Nu wil ik weten of deze route via de N5 via Couvin inmiddels goed te berijden is. Google meldt nog altijd een langere reistijd van een half uur dan via
de A2 Saint-Quentin en dat verbaast me eigenlijk.

Graag jullie mening of het de moeite waard is als ik vanaf antwerpen via nijvel westelijk Brussel en charleroi in duik richting de N5 of doorga op de A2

Wij vertrekken as zaterdag in alle vroegte (ja ik weet het) en gaan tot aan de Mont Ventoux de eerste trip als het voorspoedig verloopt

Merci en Advance!

Als het er om gaat om vloeiend te rijden en ergens te geraken ben je volgens mij nog een paar jaar te vroeg bij deze route. Tegen 2020 moet dat al heel anders zijn. Daardoor is de A2-A26 nog altijd sneller ondanks de omweg.

Via Reims verwacht ik geen echte problemen voor Beaune en Lyon zelfs op een drukkere zaterdag.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door juupke » zo 16 jul 2017, 14:30

Op de kaart ziet de N5 er heel snel en aantrekkelijk uit om wat kilometers te besparen, maar in werkelijkheid kun je juist wel eens een uur langer onderweg zijn! Tussen Charleroi en Somzée barst het van de drukke kruispunten, stoplichten, en baanwinkels. Met een beetje pech ben je al een halfuur kwijt om bij het begin van het uitgebouwde deel bij Somzée te geraken en daarna wordt er inderdaad op een aantal plekken de weg gerenoveerd met de bijbehorende wegversmallingen en snelheidsbeperkingen. Ten zuiden van Couvin kom je door de Ardennen, waar je flink moet stijgen en slingeren met grote kans dat je achter een langzaam voertuig komt vast te zitten. Vanaf de Franse grens tot de expresweg bij Charlevile-Mézières schiet het allemaal wel een stuk beter op, maar passeer je regelmatig de bouwputten van de in aanleg zijnde A304.

Als je graag tol wilt besparen en Luxemburg een omweg voor je is, dan zou ik eerder kiezen voor de route langs Bouillon (N89). Die is bovendien veel mooier (ik word zelf altijd een beetje somber in de regio Charleroi). :D
Never drink and drive

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Kaaiman » zo 16 jul 2017, 14:40

Ik ben wel eens vanaf Bastogne naar Parijs gereden via de route E25 - E411 - N89 - B/F - N58 - A34/N51/N244 - A344 - N31 - N2 - A104 - A3. Geheel tolvrij. Wel enkele bebouwde kommen op de N31 en de N2, maar met name op de N2 ook veel stukken dubbelbaans. Een mooi alternatief als je niet heel snel hoeft te zijn, maar ook weer niet een ommelamdse reis over allerlei binnenwegen wilt maken.

Houd alleen wel de Franse flitskasten in de gaten, dat zijn er nogal wat op deze route.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Ds79m » zo 16 jul 2017, 15:19

Ik denk eigenlijk dat Antwerpen-Brussel een duidelijk groter probleem is dan Luxemburg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

juupke
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door juupke » zo 16 jul 2017, 15:43

Ik zie nu op ViaMichelin dat de route via Bouillon in kilometers slechts één kilometer langer is dan via Saint-Quentin en volgens hun berekening heb je dan circa tien minuten extra reistijd. Je moet dan wel oostelijk langs Brussel, maar daarna kom je tot Reims door geen enkele drukke regio meer en kun je ongetwijfeld veel tijd inhalen waardoor je uiteindelijk misschien wel sneller bent dan berekend. Je bespaart zo bovendien €12,70 tol, hoewel een flitser dit voordeeltje inderdaad zo teniet kan doen.
Never drink and drive

Ghalia
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 11:06

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Ghalia » zo 16 jul 2017, 16:06

Luxemburg is in deze tijd errug druk, om over Parijs maar niet te spreken. deze route heb ik ooit per abuis gereden en dat beviel juist omdat je die 2 knooppunten mijdt. Antwerpen en Brussel zijn we als het net licht is al voorbij en dan rijd ik liever Richting Reims dan naar Luxemburg.

Tips welkom, de N5 doen we dus nog niet, a2 met een afbuigingkje naar het weste dus

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Km357 » zo 16 jul 2017, 19:14

De grootste reden waarom je Luxemburg meeneemt is immers voor die tankbeurt, wetende dat je daarna op de A31 zit voor 120km in druk verkeer of constant uitkijkend om maar niet geflitst te worden is die route z'n grootste aantrekkingskracht toch kwijt ondertussen.

Als je Antwerpen meeneemt lijkt het mij het beste om via Gent te rijden en dan bij Kortrijk even richting Doornik (Tournai) te rijden, daar de grens over te steken en dan de A1-A26 te nemen. Via Brussel rijden en de E19 en dan zo naar Mons lijkt me minder aantrekkelijk.

PS: Ik neem even het moment om aan te tonen dat "Ghalia" een wel heel mooie naam is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Pino » zo 16 jul 2017, 20:07

Als het er je puur om gaat in Luxembourg te vermijden, kun je altijd nog bij Arlon afslaan en via Longwy naar Metz rijden. Die route is grotendeels als expresweg uitgevoerd, en je passeert bij Mont-Saint-Martin zo dicht langs de Luxemburgse grens dat je daar eventueel nog een tankstopje kunt inplannen. Maar goed, je behoudt dan nog wel een behoorlijk stuk drukke A31 met bijbehorende flitsers - kortom, het lost het probleem maar deels op.

Wat betreft routes naar Reims: ben zelf wel eens langs Bouillon aan komen rijden en dat reed prima. Erg rustige weg, tussen E411 en Franse grens lange rechte stukken en in zeer redelijke staat. Na grens expresweg, die wat minder goed onderhouden is. De N5 ken ik niet, maar als je zoekt naar een alternatief voor de tolweg naar Reims, zou ik eerder over Bouillon rijden.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door MotelMioveni » zo 16 jul 2017, 20:52

Ghalia, mag ik vragen... ...of je een Galia-meloen bent? :honger: :duck:
Oh, nee, ik ben zelf ook geen Roemeense armeluiscamper - ik rij er alleen in. ;)

Goed, nu even serieus. Mag ik vragen wat je vertrekpunt is? Als je bijvoorbeeld in Nijmegen zou wonen, zou ik je zeker via Maastricht, Arlon, Longwy, Metz en Nancy sturen. Maastricht heeft sinds een half jaar een tunnel onder de stad, dus je bent er onderdoor voor je er erg in hebt. Ik probeer al een half jaar een goed excuus te verzinnen om naar Maastricht te rijden, om ook eens door die tunnels te kunnen rijden en jij zou die kans gewoon laten lopen? Geen wegenfan zeker? ;)

Voor de echte liefhebbers van wegen is er nog meer te ontdekken: fans van de Luxemburgse driestrooks-N7/E421 kunnen de A7 uitrijden en via tunnels aan de oostkant om de hoofdstad Luxemburg heen, maar dit is echt alleen voor liefhebbers, want je verliest enorm veel tijd op de Belgische N62 van Sankt Vith naar de Luxemburgse grens. Op het driestrooks deel van de N7, waar je vroeger 110km/u mocht, mag je nu trouwens nog maar 90 km/u - en er staan camera's. :geenlach:

Wanneer je bijvoorbeeld vanuit Bergen op Zoom vertrekt, ligt het al meer voor de hand om over Brussel te rijden en om na te denken over een route via Reims. Toch zou ik dan wel degelijk over de E411 van Brussel naar Arlon rijden. Neem op de E411/E25/A4 afrit 32 en de N81 naar Longwy, ga goedkoop tanken in Rodange en rij verveolgens via A28, N52 en A30 om Luxemburg heen naar Metz. Je bespaart op die manier tolgeld en je pakt een flink brandstofvoordeel mee. :2cents:

Nog een vraag die ik had: Ga je met auto en caravan, of alleen met de auto op pad richting Mont Ventoux/Province? Als je een caravan aan de haak hebt hangen, mag je er in Frankrijk weliswaar op de meeste plaatsen gewoon 130 km/u mee rijden, maar de meeste auto-caravan-combinaties gaan zich bij zulke snelheden levensgevaarlijk gedragen. Iemand die met een caravan gaat, zou ik altijd over Longwy sturen, want de extra tolkosten via de A2 en A26 pakken met caravan hoger uit.

Bij iemand die met alleen een auto reist en die ten westen van Antwerpen vertrekt en een tankpas van de werkgever mag gebruiken begrijp ik heel goed dat je dan via Reims wilt rijden.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

tolvrij naar de Provence via Reims?

Bericht door MotelMioveni » zo 16 jul 2017, 21:36

Kaaiman (maker van de mooie Kaaiman-wegenkaart) schreef:
Ik ben wel eens vanaf Bastogne naar Parijs gereden via de route E25 - E411 - N89 - B/F - N58 - A34/N51/N244 - A344 - N31 - N2 - A104 - A3. Geheel tolvrij.
Beste kroko... eh... Kaaiman, kun je me uitleggen wat Ghalia in Parijs zou gaan doen als hij (zij?) vanuit Bastogne vertrekt en bij de Mont Ventoux wil uitkomen? Om even je geheugen op te frissen: die kale berg waar wielrenner Simpson dood neerviel, die ligt ten oosten van de A7 en Orange.

Uiteraard kun je in Parijs de A6 pakken, naar Beaune rijden, door naar Lyon en dan de A7 afzakken naar het zuiden, maar als je al in Bastogne bent, dan lijkt Paris mij nogal een dure omweg. Wat is er mis met de route via Luxemburg, of, als er tankfiles op de Luxemburgse snelwegen staan, via Longwy?

Wat heeft Ghalia aan een tolvrije route van Bastogne naar Parijs (dus flink naar het westen), als hij (zij?) eigenlijk naar het zuiden wil? Als de route tolvrij moet zijn (daar houd ik wel van), zou ik eerder overwegen om Ghalia ten zuiden van Nancy de N57 langs Épinal en Besançon te laten uittesten.

Als ik niet zat te azen op een rit via de nieuwe tunnels in de A2 onder Maastricht en in de A7 bij Luxemburg, plus een volle tank goedkope benzine, zou ik wel via Charleroi naar Reims rijden en dan ook de D977 (ex-N77) naar Troyes nemen: slechts 5 dorpjes, tolvrij en tanken bij Carrefour in Troyes.

Ik krijg echter sterk de indruk dat Ghalia geen belangstelling heeft voor de goedkoopste route, die wij wel zouden kiezen. Volgens mij wil Ghalia gewoon de snelste route rijden en mag dat best wat kosten, dus van de snelweg af voor goedkope brandstof, dat zie ik Ghalia niet doen, als het maar snel gaat.

Ik vergat trouwens in mijn eerste reactie te vermelden dat op de Franse A31 het kaartje-trekken gebeurt bij Toul. Als er file zou staan, is de oude route national D674 tot oprit 11, bij Colombey-les-Belles een prima alternatief. Weet iemand of dat tolstation pal ten oosten van Reims nog bestaat?

Betalen gebeurt op de Franse A6 bij Villefranche, als dat niet is veranderd. Op de Michelinkaarten staan de grote tolstations aangegeven met een dik zwart streepje. Tijdens de zwarte zaterdagen zijn de files voor die tolstations zo lang dat je van je duurbetaalde Télépéage ook weinig plezier hebt.

Je kunt je afvragen of het verkeer op de zwarte zaterdagen in het dal van de Saône en de Rhône op de A6 en de A7 überhaupt nog sneller blijft rijden dan de mooie binnendoorweggetjes weg van de snelweg, of dat heel die as verandert in één prop langzaam rijdend verkeer. Weinig afritten, dat benauwt mij...

Goed, laten we aannemen dat het op de lange stukken blijft rijden. Als ik dan een hoop geld over de balk had gesmeten aan tol om tijdwinst te boeken, dan zou ik op de A6 afrit 30 nemen en mijn weg vervolgen via de D306 (ex-N6), om zo de files voor het tolstation van Villefranche te vermijden.

Ik schrijf: 'ik zou', want met een vrachtwagen mocht je als doorgaand verkeer destijds ook al niet via de route national rijden. Privé rij ik nooit langs Lyon, want ik zou voor de tolvrije routes via de A20, de A75, of de N57 kiezen. Laat de anderen Ghalia maar verder helpen. Ik zwijg... :shutup:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Ghalia
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 11:06

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Ghalia » zo 16 jul 2017, 21:45

:) Gezellig clubje hier.

Ghalia is de naam van mn Bedrijf, dat ik naast mijn loopbaan als IT adviseur en Service Manager heb http://www.ghalia.nl

Ik rijd idd met een forse Station met fietsendrager maar zonder anhengert en het gaat me niet om besparingen. Alleen in tijd

Ik kom iid ook van de route Bergen Op zoom. (ik woon onder de rook van Schiphol)

Mont ventoux is een weekje feestcamping voor onze meiden (Capfun) en ik ga Mountainbiken op het Ventoux bikepark en daarna door naar Draguignan voor nog 2 weken met vrienden en familie in een landhuis en daar is het Massief de Maures en Esterelle prima voor het mountainbike en de kust en de Verdon lekker dichtbij.

De route met de minste oponthoud heeft mn voorkeur en ik ken de drukte bij Luxemburg, zelfs als je er vrij vroeg bent en het eerste traject erna. Liever niet dus. Reims it is dus zo te horen :)

Merci d'avance donque, alors! :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: tolvrij naar de Provence via Reims?

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2017, 22:02

MotelMioveni schreef:Ik vergat trouwens in mijn eerste reactie te vermelden dat op de Franse A31 het kaartje-trekken gebeurt bij Toul. Als er file zou staan, is de oude route national D674 tot oprit 11, bij Colombey-les-Belles een prima alternatief.
Het aantal keren dat er file staat voor tolstations waar je alleen een kaartje trekt is gering. En de kans dat je lang staat te wachten als je een Télépéage-badge hebt is al helemaal klein.
Weet iemand of dat tolstation pal ten oosten van Reims nog bestaat?
De nieuwe A4 rond Reims zit in een gesloten tolsysteem, maar het oude tolstation bestaat nog wel op de huidige A344 (de vroegere A4), vlakbij het knooppunt met de nieuwe A4.
Je kunt je afvragen of het verkeer op de zwarte zaterdagen in het dal van de Saône en de Rhône op de A6 en de A7 überhaupt nog sneller blijft rijden dan de mooie binnendoorweggetjes weg van de snelweg, of dat heel die as verandert in één prop langzaam rijdend verkeer. Weinig afritten, dat benauwt mij...

Goed, laten we aannemen dat het op de lange stukken blijft rijden. Als ik dan een hoop geld over de balk had gesmeten aan tol om tijdwinst te boeken, dan zou ik op de A6 afrit 30 nemen en mijn weg vervolgen via de D306 (ex-N6), om zo de files voor het tolstation van Villefranche te vermijden.
De afgelopen weekenden en ook de afgelopen jaren lieten al zien dat de echte problemen niet zozeer op de A6 zitten, maar vooral op de A7 ten zuiden van Lyon. Daar is het echt over langere einden filerijden. Natuurlijk kan er wel file ontstaan bij het tolstation bij Villefranche, maar dat is nog veel eenvoudiger te omzeilen door de route A26-A5-A31-A39-A40-A42 te nemen, dus vanaf Dijon via Bourg-en-Bresse richting Lyon. Dan vermijd je de A6 en rij je over rustiger wegen.

Alternatief richting de Mont Ventoux kun je vanaf de A42 vlak voor Lyon via de A432 naar de A48 rijden, naar Grenoble. Vanaf daar over de A480-A51 en D1075 (de voormalige N75) naar Serres en dan over de D994/D94 naar Nyons. Dan vermijd je de meeste drukte. De ex-N75 is best een goede weg, niet veel bebouwde kommen.

Dan kom je op deze route uit: https://www.google.nl/maps/dir/Schiphol ... 174087!3e0

Ghalia
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 11:06

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Ghalia » zo 16 jul 2017, 22:09

Dank, die alternatieve zuidroute kan ik legio momenten besluiten als alternatief idd, maar waarschijnlijk overnachten we dan
gewoon in een slaperig dorpje weg van de Peage. Google maps laat files en congestie zien op basis van een paar bronnen, waarbij de belangrijkste is de dichtheid van smartphones met een Google account actief en dat zijn er zat voor goede file voorspelling.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: tolvrij naar de Provence via Reims?

Bericht door Ds79m » zo 16 jul 2017, 22:27

Coen Tunnel schreef:De afgelopen weekenden en ook de afgelopen jaren lieten al zien dat de echte problemen niet zozeer op de A6 zitten, maar vooral op de A7 ten zuiden van Lyon. Daar is het echt over langere einden filerijden. Natuurlijk kan er wel file ontstaan bij het tolstation bij Villefranche, maar dat is nog veel eenvoudiger te omzeilen door de route A26-A5-A31-A39-A40-A42 te nemen, dus vanaf Dijon via Bourg-en-Bresse richting Lyon. Dan vermijd je de A6 en rij je over rustiger wegen.

Alternatief richting de Mont Ventoux kun je vanaf de A42 vlak voor Lyon via de A432 naar de A48 rijden, naar Grenoble. Vanaf daar over de A480-A51 en D1075 (de voormalige N75) naar Serres en dan over de D994/D94 naar Nyons. Dan vermijd je de meeste drukte. De ex-N75 is best een goede weg, niet veel bebouwde kommen.

Dan kom je op deze route uit: https://www.google.nl/maps/dir/Schiphol ... 174087!3e0
Op zwarte zaterdagen is de N75 niet echt een lekkere route om te nemen. Het is dan door de drukte niet ongebruikelijk dat er rond dorpjes als Aspres en Serres oponthoud voorkomt waardoor het verkeer net zo makkelijk meer dan een uur tot volledige stilstand komt. Ook bij Grenoble en de iets zuidelijker gelegen tunnels met tunneldosering op de A51 kan het langer duren. Met deze bestemming zou ik voor Grenoble afslaan naar de A49 richting Valence en dan bij Romans de D538 naar het zuiden nemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2017, 22:34

^^ Ah, dank je wel! :top:

Ik ben in die regio nog nooit op of rond een zwarte zaterdag geweest, maar bedankt voor de aanvulling.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Pino » zo 16 jul 2017, 22:46

Ghalia schreef:De route met de minste oponthoud heeft mn voorkeur en ik ken de drukte bij Luxemburg, zelfs als je er vrij vroeg bent en het eerste traject erna. Liever niet dus. Reims it is dus zo te horen :)
Ja dat lijkt mij wel. Het is voor de meeste Nederlanders en Belgen een geringe omweg, die zich laat 'terugverdienen' doordat je op de route ontspannen veel kilometers kunt maken. Mits je de extra tol tov route Luxembourg geen probleem vindt, uiteraard. Maar ik denk dat je dat alleen maar kunt bereiken door de tolweg via St Quentin te pakken. Binnendoor via de N5 zal je misschien niet een vol halfuur extra kosten, maar het zal normaal niet sneller zijn én het neemt een hoop ontspanning weg.

Overigens zie ik geen reden om naar de A26 te rijden over Gent. Brussel zal op zaterdagochtend vrij rustig zijn, zeker de westkant (het meeste Frankrijk-publiek zal oostelijk langs Brussel naar Luxembourg rijden). Maar goed, verkeersinformatie volgen kan zich lonen. Bij files kan de route over Gent of toch via de R0-oost natuurlijk zin hebben. Op de grensovergang tussen E19-A2 wordt deze zomer extra drukte verwacht door grenscontroles, dus bij meldingen over wachttijden kan een rit via Gent-Lille behulpzaam zijn.

Ghalia
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 11:06

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Ghalia » ma 17 jul 2017, 11:49

Nog een alternatief, nog geen kwartier langzamer (zonder verkeer) dan over Lux

https://www.google.nl/maps/dir/Vuurdoor ... 727243!3e0

of deze

https://www.google.nl/maps/dir/Vuurdoor ... 727243!3e0

en het originele plan waarom ik hier kwam

https://www.google.nl/maps/dir/Vuurdoor ... 727243!3e0

ook maar een kwartiertje meer (en dus waarschijnlijk toch sneller....

zal ik er maar om tossen?

:hm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jul 2017, 11:57

Ghalia schreef:Nog een alternatief, nog geen kwartier langzamer (zonder verkeer) dan over Lux

https://www.google.nl/maps/dir/Vuurdoor ... 727243!3e0
Rustige route. De N89 langs Bouillon is een goede weg, voor een groot deel 2x2 rijstroken, alleen bij Bouillon een stukje met 1x2 rijstroken. Zodra je in Frankrijk bent is alles 2x2 ongelijkvloers. Soms een tikje substandaard, maar het zijn rustige wegen, dus erg is dat niet echt. Je bespaart de nodige tol omdat je pas bij Reims de tolweg oprijdt.
Het is een optie, maar het rijdt veel minder relaxt. Je krijgt nog steeds de drukke Franse A31 voor je kiezen, en of de drukte in Luxemburg nou zo groot is om de route via Longwy te nemen...
Heb ik ook wel eens gereden, maar vooral het stuk D985 in Frankrijk is wel bochtig, en ik weet niet hoe de Belgische N5 er momenteel aan toe is met de wegwerkzaamheden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Pino » ma 17 jul 2017, 14:01

Ghalia schreef:zal ik er maar om tossen?
Kan natuurlijk. Maar laat me proberen en wat structuur in aan te brengen, want de routes vertellen allemaal hun verhaal. Het zijn varianten op twee hoofd-thema's: thema Brussel-Reims-Dijon en thema Luxembourg-Dijon. De eerste is de dure tolroute, die echter wel ontspannen en snel rijdt. Velen zien hem als de meest ontspannen manier om vanuit West-Nederland en Vlaanderen in de Provence te komen, en betalen daar graag 25 euro extra tol voor (enkele reis) ten opzichte van de tweede route. De tweede is de snelweg-route waarmee je minimaal tol betaalt, maar waarvoor je wel drukte en flitsers terug krijgt, met name tussen Luxembourg en Toul. De meeste Nederlanders en Vlamingen blijken daar toch hun voorkeur te hebben liggen.

Als je voor een van die twee hebt gekozen, kom je uit op je varianten. Binnen thema Reims kun je wat tol besparen door via de N5 of via Bouillon te rijden. Binnen thema Luxembourg kun je via Longwy rijden. Om met die laatste te beginnen: het lijkt me alleen een optie wanneer Luxembourg volloopt. Maar hoewel je drukte bij Luxembourg kunt vermijden, de makken van de A31 tussen Thionville en Nancy krijg je nog steeds op je af. In de twee alternatieven naar Reims: ik ken de N5 niet, maar als ik het zo lees, denk ik dat route Bouillon je meer doorrijd-plezier zal brengen. Maar varianten richting Reims roepen wel een andere vraag op: je zult in beide gevallen een stuk binnendoor rijden, terwijl de meeste mensen nu juist voor Reims kiezen onder het motto "minder gedoe, en daar betaal ik dan maar wat voor" (waar de Luxembourg-optanten inzetten op die route omdat die nu eenmaal korter en goedkoper is). Je pakt met deze varianten richting Reims uiteindelijk nog steeds hogere tolkosten dan dat je pas bij Toul de tolweg op rijdt, maar je krijgt er wel het gedoe voor terug. Dat voelt een beetje als een 'vlees noch vis'-optie.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door paolie » ma 17 jul 2017, 15:16

^^ Nou ja, via Bouillon valt het "gedoe-gehalte" reuze mee, en soms is het ook wel eens leuk iets anders te rijden. Voor de afwisseling.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar de Provence via Reims?

Bericht door Pino » ma 17 jul 2017, 16:14

^^ Zeker eens dat dit best een leuke route is, die helemaal niet onaangenaam rijdt. In die zin klinkt 'gedoe' negatiever dan het is. Maar ik noem het gedoe omdat het afwijkt van datgene waarop iedereen hoopt die in één dag 1200 kilometer hoopt af te leggen: een niet al te drukke snelweg, op constant tempo (liefst ruim boven 100 km/h) door kunnen rijden etc. Op deze definitie is route Bouillon overigens veel minder gedoe dan route N5.

Plaats reactie