Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Bericht door MotelMioveni » di 18 jul 2017, 1:12

Onlangs probeerde de politie via Facebook en Twitter vanuit diverse politieregio's te waarschuwen dat mensen niet via sociale media duidelijk moeten maken dat ze op vakantie gaan. Tegelijk was de politie echter zo onhandig om bekend te maken dat ze zo krap in het personeel zitten dat boeven de komende tijd ongestraft op rooftocht kunnen gaan, omdat de politie te weinig mensen heeft om dieven op te pakken, zelfs als burgers de verdachte zelf opsporen. Moeten we dieven nu ook nog zelf lynchen? :twisted: :neenee:

Een nieuwe gebruiker die op dit forum om reisadvies vroeg, gaf spontaan antwoord op onze vragen naar zijn schuilnaam. Eigenlijk gaf hij daarmee direct zijn anonimiteit op. Ik was één van de personen die naar de naam vroeg en vraag me nu af of ik dat niet beter achterwege had kunnen laten. Iedereen die op dit forum meeleest kan immers - ook zonder registratie! - zien wie de betrokkene is. Sinds vandaag weten we ook in welke straat hij woont, want de routebeschrijving van Google vertrok vanuit zijn straat. :wijsvinger:

Aan iedereen die hier om reisadvies vraagt zou ik willen zeggen: Wees je ervan bewust dat er helaas ook mensen mee zouden kunnen lezen die slechte bedoelingen hebben. Kies je schuilnaam zo uit dat je niet snel herkend kunt worden. Als je met Google routes plant, met de bedoeling om ze met de mensen op dit forum te delen en om advies te vragen, verander dan het vertrekpunt een beetje. Het volgende dorp of een tankstation langs een snelweg in de buurt kun je zonder Google wel vinden - toch? Fijne vakantie! :bezorgdroos:

PS: ik kon dit niet in de 'ReadMe' zetten, omdat die draad al was afgesloten, maar ik zou het fijn vinden als deze waarschuwing bovenaan blijft staan... :slotje-bord: :dontknow:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Bericht door Peter » di 18 jul 2017, 5:34

Dieven zullen allereerst de gangbare sociale media volgen als FaceBook. Daar kunnen ze meestal ook foto's vinden van het huis en wat er te halen is. Zolang je hier niet je volledige naam en straatadres vermeldt, lijkt mij de kans klein dat inbrekers er op zoeken. De meeste inbrekers (junks en sneldieven) gaan nog steeds uit van de ouderwetse indicaties, zoals geen licht aan 's avonds, post uit de brievenbus, etc. Alleen de professionals willen eerst weten wat er te halen is, want een buit van een TV, fiets en wat kleingeld is het risico niet waard.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Bericht door Palance » di 18 jul 2017, 6:54

Het hangt er maar net van af wat en hoe je post. Als je een inlognaam gebruikt gelijk aan je achternaam, en je geeft je woonplaats op, dan is dat nog wel te traceren, al dan niet in combinatie met Facebook als dat account openstaat voor de hele wereld. Zeker als je in een kleine plaats woont. Dan kun je nog beter een grote plaats in de buurt noemen.

Helemaal onlogisch vind ik die waarschuwing niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Bericht door Peter » di 18 jul 2017, 7:14

Hooguit als je een redelijk unieke achternaam hebt (en ook nog via telefoonboek of anders naar een adres te traceren bent).
Laatst gewijzigd door captain007 op di 18 jul 2017, 7:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve geen namen te noemen van mensen als ze dat niet op prijs stellen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Bericht door Willem » di 18 jul 2017, 8:04

Het gezond verstand moet je ook hier gebruiken. Als je als forumnaam Piet gebruikt en je vraagt om een reisadvies van Amsterdam naar ergens aan de Cote d'Azur zal het voor een inbreker erg lastig zijn om te achterhalen wie je bent en waar je woont. Of het moet een heel wetenschappelijke inbreker zijn die uitgebreid gaat vissen naar gebruikte IP-adressen etc. De gemiddelde inbreker gaat echt niet dat soort toeren uithalen.
Maar als je Quirinus van Ufford tot Uytthewegen heet, die naam hier op het forum gebruikt en dan een advies vanaf Kolderveen naar het dorpje 23 Augustus aan de Roemeense kust opvraagt dan ben je uiteraard zo te traceren.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Bericht door T-hijs » di 18 jul 2017, 8:31

^^
Dat inderdaad. :)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reisadviesvraag uitnodiging voor inbrekers?

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 jul 2017, 13:23

Criminelen die echt zoveel moeite gaan doen om hier precies uit te pluizen waar mensen wonen etc., moeten wel heel wat meer willen dan wat standaarddingen inbreken. Zoveel moeite zullen inderdaad alleen professionele criminelen doen die of al weten dat je enorm rijk bent, of dat je bekend bent in een crimineel circuit en wellicht iets speciaals te halen valt (drugs, wapens etc.).

Zolang je niet met al te veel informatie te koop rondloopt is er weinig aan de hand.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie