Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Josje17
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 14:33

Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Josje17 » do 20 jul 2017, 14:48

We zijn onze vakantie aan het voorbereiden en tijdens de voorbereiding stuitte ik op dit forum. We zijn van plan om van zondag op maandag 31 juli 's nachts rond 12 uur te gaan rijden richting ons vakantieadres in Italië. Nu lees ik veel over eventuele drukte onderweg qua baustellen in Duitsland en natuurlijk de Gotthard Zwitserland. Als we rond dit tijdstip weg gaan moeten we dan veel problemen verwachten in Duitsland en Zwitserland. Volgens mijn berekening zijn we dan rond 7 uur bij de Duits/Zwitserse grens.En dus in de ochtendspits in Zwitserland. En wat kunnen we verwachten rond Milaan? Of zou het slim zijn om nog iets eerder te vertrekken? De voorlopig geplande route loopt door Duitsland via Karlsruhe, Basel, Gotthard, Milaan en Asti. Heb ook het alternatief via de Grote Sint Bernard tunnel bekeken, maar de extra kosten vind ik daar wel een bezwaar en om nu de pas over te gaan na zo'n lange rit. Die pas leek me best pittig. We reizen zonder aanhanger.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jul 2017, 15:06

Als je in de nacht van zondag op maandag rijdt zullen de Baustelles normaliter weinig vertraging geven. De ochtendspits bij Basel, daar zou ik me ook niet al te druk over maken. In Zwitserland zou ik wel rekening houden met enige vertraging voor de Gotthardtunnel, maar dat zal vermoedelijk niet extreem zijn. Momenteel zijn er ook wegwerkzaamheden bij Lugano die vertraging geven, maar ik weet niet of die er 31 juli nog zijn. Enige vertraging kan er altijd wel ontstaan bij de grensovergang met Italië en rond Milaan, maar ook dat zal waarschijnlijk niet urenlang zijn. Wat dat betreft heb je met de maandag wel een betere reisdag uitgekozen.

De route via de Grand-Saint-Bernard is inderdaad wat duurder qua tol, maar daar 'koop' je wel de nodige rust voor. De Zwitserse A1 kan tot aan Bern wel wat druk zijn, maar daarna zit je op rustige wegen en is de kans op vertraging miniem - al waren er een paar weken geleden wel wat wegwerkzaamheden ten noorden van de tunnel, ik weet niet of die er nog steeds zijn. De pas is overigens niet heel lastig om te rijden als je enige ervaring in de bergen hebt.

Voor veel bestemmingen in Italië zou de Simplonpas ook een alternatief kunnen zijn, maar naar Alba is dat zo'n 100 km langer in vergelijking met zowel de Gotthard als de Grand-Saint-Bernard.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Chris » do 20 jul 2017, 15:17

In Duitsland zijn veel wegwerkzaamheden zoals je al achter was gekomen. Dat is elk jaar zo, en op alle mogelijke routes zul je veel wegwerkzaamheden tegenkomen.

Dat weekend is de drukste van het jaar in Duitsland en Zwitserland, en mensen weten dat dus ik denk dat je op de bekende knelpunten meer vertraging zal tegenkomen dan een gemiddelde maandag omdat je niet de enige bent die de reis uitstelt tot na het weekend. Denk aan de Gotthardtunnel en verderop bij Lugano - Chiasso en langs de westkant van Milaan.

In Duitsland is het meest beruchte knelpunt op je route de A5 bij Karlsruhe. Daar zijn wegwerkzaamheden waar eigenlijk elke dag wel wat file voor staat, en op drukke dagen nog wat meer. Als je om middernacht vertrekt ben je wel tijdig langs Karlsruhe verwacht ik. Zuidelijk daarvan valt het mee.

Aangezien je later in de ochtend door Zwitserland komt zullen zich daar denk ik de meeste vertragingen voordoen. De Gotthardtunnel is een notoir knelpunt waar ook op maandag wachttijd zal zijn, afgelopen maandag was dat ook meer dan 1 uur richting zuiden (en 1,5 uur richting noorden, iets om op de terugweg rekening mee te houden!) Het alternatief van de Grand St. Bernard is daarom zo gek nog niet, in afstand vergelijkbaar en het loont zich qua tijd en reisplezier ook wel gezien de vertragingen bij de Gotthard, Lugano/Chiasso en Milaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Pino » do 20 jul 2017, 15:32

1 augustus is Zwitserse nationale feestdag, dus ik kan me zo voorstellen dat veel mensen (die niet zelf al op vakantie zijn) de maandag vrij nemen om zo een lang weekend te houden. Dat zou de spits bij Basel zeer beperkt moeten houden.

7 uur Basel is, bij een maar beperkte vertraging voor de Gotthard, 11 uur Milaan. Dat is geen tijdstip meer van grote drukte; bij Chiasso/Como even daarvoor trouwens ook niet. Behalve wanneer er, zoals Chris opmerkt, veel vakantieverkeer is. Desalniettemin zou het nog wel een prettige mogelijkheid kunnen zijn om bij Mendrisio de Zwitserse A2 te verlaten richting Varese, en dan vanaf Varese over A60-A8-A8/A26-A26 naar Alessandria te rijden. Daarmee rijd je altijd om Chiasso, Como én Milaan heen, over wegen die altijd vrij rustig zijn. Het is in kilometers even lang tot aan Alba, maar je moet even het stukje binnendoor van Mendrisio tot Varese. Zorg dat je bij Varese de nieuwe A60 pakt om de stad heen (de tol voor die ringweg moet je achteraf online betalen).

Josje17
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 14:33

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Josje17 » do 20 jul 2017, 15:59

De Gotthardtunnel is een notoir knelpunt waar ook op maandag wachttijd zal zijn, afgelopen maandag was dat ook meer dan 1 uur richting zuiden (en 1,5 uur richting noorden, iets om op de terugweg rekening mee te houden!) H
We rijden niet terug op maandag, maar op woensdag, 16 augustus.

Desalniettemin zou het nog wel een prettige mogelijkheid kunnen zijn om bij Mendrisio de Zwitserse A2 te verlaten richting Varese, en dan vanaf Varese over A60-A8-A8/A26-A26 naar Alessandria te rijden. Daarmee rijd je altijd om Chiasso, Como én Milaan heen, over wegen die altijd vrij rustig zijn. Het is in kilometers even lang tot aan Alba, maar je moet even het stukje binnendoor van Mendrisio tot Varese. Zorg dat je bij Varese de nieuwe A60 pakt om de stad heen (de tol voor die ringweg moet je achteraf online betalen).
Dat zou idd nog wel een optie zijn. Weet je hoe dat werkt, dat achteraf tol betalen?

We willen onderin Duitsland sowieso nog even kijken hoe de situatie in Zwitserland is. Als er dan al grote vertraging is voor de Gotthard gaan we denk ik over de Grote St Bernard. Ben me er van bewust dat het een van de drukste weekenden is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jul 2017, 16:02

Josje17 schreef:Dat zou idd nog wel een optie zijn. Weet je hoe dat werkt, dat achteraf tol betalen?
Volgens mij met een creditcard via deze site: https://apl.pedemontana.com/
We willen onderin Duitsland sowieso nog even kijken hoe de situatie in Zwitserland is. Als er dan al grote vertraging is voor de Gotthard gaan we denk ik over de Grote St Bernard. Ben me er van bewust dat het een van de drukste weekenden is.
Ook na Basel zou je het nog kunnen checken. Pas bij Olten moet je de keuze maken tussen beide routes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Pino » do 20 jul 2017, 16:22

Josje17 schreef:Weet je hoe dat werkt, dat achteraf tol betalen?
Afgelopen april hier zelf gereden, dus ...

1. https://apl.pedemontana.com/pagamento-rapido
2. Je geeft je kenteken-gegevens en mailadres op
3. Je krijgt een mailtje met daarin verdere instructies - uiteindelijk loopt dat niet anders dan een gewone online-betaling met creditcard
4. Je hebt 15 dagen de tijd om op deze manier te betalen, dus wacht er niet mee tot na terugkomst!

Het schijnt ook te kunnen met de app Pedemontana Lombarda, beschikbaar voor iPhone en Android. Heb daar zelf dan weer geen ervaring mee.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door duikgek89 » do 20 jul 2017, 21:18

Als je je nacht toch al om zeep helpt, is het niet beter om eerder te gaan zodat je aan het begin van de ochtend aankomt? Ik zou liever om 05:00 aankomen en dan nog een uur of twee op één oor gaan, dan om 05:00 nog een stuk moeten rijden. Als de zon op komt, komt namelijk de man met de hamer voor mij (en volgens mij ook voor veel anderen).

Met andere woorden; Waarom niet maandag na het avondeten vertrekken?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jul 2017, 21:31

^^ Misschien kunnen ze niet eerder inchecken bij het hotel/huisje/camping. Dan heeft om 05:00 uur aankomen ook weinig zin.

Desalniettemin kan het natuurlijk geen kwaad om als de mogelijkheid er is iets eerder te vertrekken zodat de wachttijd bij de Gotthard en Chiasso minder is. Ikzelf ben vaak genoeg 's nachts naar Noord-Italië gereden en als ik om 22:00 uur vanuit Zwolle vertrok was ik de volgende ochtend mooi op tijd bij Milaan, inclusief pauzes onderweg.

Josje17
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 14:33

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Josje17 » do 20 jul 2017, 21:53

Misschien kunnen ze niet eerder inchecken bij het hotel/huisje/camping. Dan heeft om 05:00 uur aankomen ook weinig zin.
Dat klopt inderdaad, we kunnen pas vanaf 14 uur op de camping terecht. Op zich zijn we wel gewend 's nachts te rijden, dat hebben we vaker gedaan. Die man met de hamer kennen we dus ook. En we wisselen elkaar af met rijden, dus wat dat betreft komt het vast goed.
Maar de tip van eerder te vertrekken nemen we wel mee, helemaal als dat eventuele vertragingen zou kunnen voorkomen. We vermaken ons vast wel tot we in onze accomodatie terecht kunnen. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Pino » do 20 jul 2017, 22:26

^^ Het lijkt me niet onverstandig inderdaad. Files aan de noordkant van de Gotthard ontstaan op een dag als deze denk ik in de loop van de ochtend, dus zou mooi zijn als je die voor bent. En dan kun je een plekje uitzoeken om met een espresso en een brioche te ontbijten, misschien nog wat rust te nemen en dan rustig aan het laatste stuk.

Josje17
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017, 14:33

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door Josje17 » vr 18 aug 2017, 10:14

Onze vakantie zit er weer op. Uiteindelijk zijn we zondag de 30e 's avonds om 22.30 vertrokken. We hebben voor de route over de Grote Sint Bernard pas gekozen. Wat een prachtige weg. Door het tijdstip van vertrekken geen files gehad.
Op de terugweg zijn we door de Grote Sint Bernard tunnel gegaan en 's ochtends om 5 uur vertrokken. In Duitsland hebben we 1 keer een iets andere route genomen i.v.m. een autobrand op de A5 iets onder Frankfurt. Verder heeft ook onze terugreis geen noemenswaardige vertraging opgeleverd.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwolle-Alba Piemonte maandag 31juli

Bericht door waldo79 » vr 18 aug 2017, 19:21

Graag gedaan.

Plaats reactie