Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chrysa » za 22 jul 2017, 23:13

30 juli is het weer zover, de zomervakantie. Dit jaar is het weer Portugal.
Na de goede hulp van Coen Tunnel vorig jaar zal ik het dit jaar weer eens proberen, omdat de bestemming veranderd is.

Ik heb nu deze route in gedachten: Klik

De Franse N10 en Spaanse N-1 om tol te besparen bevielen erg goed, maar ik weet niet er voor het stuk dat anders is dan vorig jaar (Burgos - Portugal) nog verbeteringen mogelijk zijn, of dat er werkzaamheden zijn met enorme files waar ik niets van weet.

Mijn vraag aan jullie is dus: Wat kan er beter aan deze route?

Alvast bedankt,
Chrysa

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jul 2017, 23:45

Je kunt het niet echt verkeerd doen. Je hebt niet echt alternatieven voor de A-62, maar dat is ook niet nodig. Het is niet de rustigste Spaanse snelweg, er is redelijk wat vrachtverkeer van/naar Portugal, maar files zullen er niet voorkomen. Wel een vrij saaie weg (in ieder geval het deel Burgos-Salamanca, ten westen van Salamanca ken ik niet), maar van goede kwaliteit en het rijdt ook goed door.

Als ik zou moeten rijden zou ik deze route ook kiezen. Mocht je de tol voor de Duplextunnel bij Parijs willen vermijden dan is de westelijke Périphérique, de D910 vanaf de Porte de Saint-Cloud door Boulogne-Billancourt en aansluitend de N118 ook een optie. Daar hoef je normaal gesproken ook geen enorme files te verwachten, zelfs niet in zo'n druk weekend (de meeste Parijzenaren vertrekken toch al een dag eerder in de nacht van vrijdag op zaterdag).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chris » za 22 jul 2017, 23:54

Ik heb de A-62 in juni gereden van Salamanca naar Palencia. Inderdaad een vrij saaie route, vooral Portugese vrachtwagens maar echt druk is het er niet. Drukste punt bij Valladolid verwerkt amper meer dan 40.000 voertuigen per dag. In Spanje ontstaan sowieso bijna geen files tijdens de vakantieuittocht. Rond Barcelona wil het wel eens drukker zijn maar je hebt er geen taferelen zoals in Frankrijk, Italië of Duitsland.

De grootste kans op vertraging is denk ik bij Bordeaux. De A63 loopt zeker bij mooi weer vast richting Arcachon. Daarna rijdt het vaak wel goed door, maar rond Biarritz zijn nog werkzaamheden voor de verbreding naar 2x3 rijstroken. Verder zijn ze ook begonnen tussen Saint-Geours-de-Maremne en Ondres, maar afgelopen juni had dat nog geen impact op het verkeer (werkzaamheden alleen in de berm zonder rijstrookverschuivingen).

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door stefan23 » zo 23 jul 2017, 0:22

Chris schreef:Ik heb de A-62 in juni gereden van Salamanca naar Palencia. Inderdaad een vrij saaie route, vooral Portugese vrachtwagens maar echt druk is het er niet. Drukste punt bij Valladolid verwerkt amper meer dan 40.000 voertuigen per dag. In Spanje ontstaan sowieso bijna geen files tijdens de vakantieuittocht. Rond Barcelona wil het wel eens drukker zijn maar je hebt er geen taferelen zoals in Frankrijk, Italië of Duitsland.
Weet dat het een beetje offtopic is, maar onderschat dit niet. Over Alicante-Madrid, wat zo'n 400 km is, heb ik wel eens 7 of 8 uur over gedaan na een lang weekend voor de Madrilenen. Ook in de zomer zijn de vrijdagmiddagen en zaterdagochtenden tot het 2e weekend van augustus van Madrid over zowel de A3, A4 als A6 niet mis. Heb ook wel eens 2,5 uur gedaan om de laatste 50 km naar Madrid te rijden over de A4 uit het zuiden op een
zondagmiddag (dat is dan terugkomend vakantieverkeer). Het vervelendste daaraan is dat je dan 5 km/h rijdt in een gebied waar in de verste verte geen dorpje met meer dan 5000 inwoners ligt :wall:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jul 2017, 0:35

^^ Dat soort files zijn er inderdaad en daarvoor is dan bijvoorbeeld ook een weg als de AP-36 (in combinatie met de R-4) voor bedoeld, om in ieder geval voor een deel van het verkeer een alternatief te bieden. Dan betaal je tol maar heb je normaal gesproken geen file. Maar de A-3 is inderdaad bekend om de files van Madrilenen die en masse naar de Costa Blanca en de Costa del Azahar trekken. De A-4 wordt uiteraard gebruikt door Madrilenen die naar de Costa del Sol trekken.

Andere knelpunten zijn vooral lokaal, bijvoorbeeld de A-7 langs de Costa del Sol, doorgaans filevrij te vermijden door de dure AP-7 te nemen.

Op andere wegen in het binnenland, die niet rond Madrid of andere grote steden liggen, zijn de intensiteiten dermate laag dat er vrijwel nooit files staan.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door waldo79 » zo 23 jul 2017, 12:46

En de route van Chrysa ontwijkt Madrid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chris » zo 23 jul 2017, 13:05

Operación Salida valt echt erg mee in vergelijking met andere landen. Op zwarte zaterdagen is Spanje vaak bijna helemaal groen op Google Maps, hooguit wat vertraging rond Barcelona. Volgens mij is de uittocht rond de Semana Santa geconcentreerder.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chrysa » zo 23 jul 2017, 19:16

Chris schreef:Ik heb de A-62 in juni gereden van Salamanca naar Palencia. Inderdaad een vrij saaie route,
Tja... Heb ik ook nog naar gekeken maar omrijden via een mooiere route is zeker anderhalf uur langer. Denk niet dat we daar nog zin in hebben na dat hele stuk door Frankrijk.

Bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jul 2017, 19:54

^^ De A-62 is dan ook wel een route waar je op zich lekker kan opschieten en goed kilometers kan maken. Makkelijk terrein, nauwelijks bochten, niet te druk. Op zo'n lange reis is dat ook best fijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chris » zo 23 jul 2017, 20:07

Zorgen om tankstations hoef je je niet te maken. De A-62 heeft zowat elke tweede afrit wel een tankstation.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chrysa » ma 24 jul 2017, 23:45

Coen Tunnel schreef:^^ De A-62 is dan ook wel een route waar je op zich lekker kan opschieten en goed kilometers kan maken. Makkelijk terrein, nauwelijks bochten, niet te druk. Op zo'n lange reis is dat ook best fijn.
Mwah, harder dan 120km/h gaat het toch niet worden met mijn moeder in de auto, dus het zal waarschijnlijk gewoon cruise control aan zijn en proberen niet in slaap te vallen. :emo:

Tanken zal het probleem niet zijn, deze auto haalt 1200km op een tank wanneer je zuinig rijdt. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jul 2017, 23:50

^^ In Spanje wordt ook niet heel hard gereden, dus dan is 120 km/u lekker met het verkeer mee. Verstandig ook, want op de A-62 zijn een aantal plekken waar flitsers boven de weg achter de portaalborden verstopt zitten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chrysa » di 25 jul 2017, 0:07

Ah, bedankt voor de waarschuwing. Onze voorgaande vakanties kennende zal dat wel weer een boete schelen. :emo:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jul 2017, 0:25

Het zou zonde zijn als je de moeite doet om de tol van de AP-1 te besparen en even later op de A-62 geflitst wordt. ;)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chrysa » wo 16 aug 2017, 20:47

Nou, ik ben weer thuis.

De terugreis was hetzelfde als de heenreis, maar dan via Lille en Kortrijk ipv Valenciennes en Brussel. Slechts 2 files gehad, heen op de westring van Brussel en terug om 23:45 ten zuiden van Bordeaux, waar de A660 vanuit Arcachon zeer druk was. Blijkbaar hadden de Fransen een lang weekend. :emo:

Zelf heb ik op de heenreis Valenciennes -> Orleans, Angoulême -> Vitoria-Gasteiz en Ciudad Rodrigo -> Castelo Branco gereden, en terug Pedrogao Grande -> Vitoria-Gasteiz en Angoulême -> Tours.
Coen Tunnel schreef:^^ In Spanje wordt ook niet heel hard gereden, dus dan is 120 km/u lekker met het verkeer mee. Verstandig ook, want op de A-62 zijn een aantal plekken waar flitsers boven de weg achter de portaalborden verstopt zitten.
Spanjaarden rijden inderdaad vaak niet hard zoals de Portugezen wel doen, maar de A-62 zat vol met Luxemburgse en Zwitserse toeristen die toch wel vrijwel allemaal 150-160km/h reden. Zelf ook maar aan meegedaan omdat het over die afstand toch wel lekker opschiet. Die flitsers waar je me bang voor maakte vielen heel erg mee, ze staan zo goed aangegeven dat ze niet te missen zijn, en het was dus elke keer massaal remmen voor de flitser en daarna weer optrekken.

De N-1 tussen Burgos en Miranda is geen fijne weg op weekdagen, er rijdt verschrikkelijk veel vrachtverkeer waardoor de gemiddelde snelheid niet hoog ligt. Ondanks het treintjes rijden stond er toch nog een mobiele controle. De A-1 daarna vond ik prima te doen, maar mijn moeder is scheldend elke bocht door gereden. :emo:

In Frankrijk was het druk tot aan Bordeaux, maar de N10 naar Poitiers was compleet verlaten, met uitzondering van een vrachtwagen hier en daar. Het is daarna niet veel drukker geworden, dus de terugreis is ons gelukt in 21 uur. Volgend jaar toch maar een hotel halverwege denk ik...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 aug 2017, 21:40

Chrysa schreef:Spanjaarden rijden inderdaad vaak niet hard zoals de Portugezen wel doen, maar de A-62 zat vol met Luxemburgse en Zwitserse toeristen die toch wel vrijwel allemaal 150-160km/h reden.
Dat zullen vooral Portugese Luxemburgers zijn geweest die voor de vakantie naar familie in Portugal zijn gegaan. Portugezen zijn de grootste minderheid in Luxemburg, in de jaren '50 en '60 als gastarbeider vooral in de staalindustrie aan het werk gegaan. Er zijn in Luxemburg ook veel Portugese winkels en restaurants en in Differdange zelfs een verkeersbord met onderbord in het Portugees.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chrysa » wo 16 aug 2017, 23:01

Ik weet het, kom regelmatig in Luxemburg om Portugese dingen te kopen. :emo:

Verder kijk ik gewoon naar de kentekenplaten, vind dat wat makkelijker.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 aug 2017, 23:04

^^ Ah, ben je zelf dan soms ook (half) Portugees?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe - Pedrogao Grande 30 juli

Bericht door Chrysa » wo 16 aug 2017, 23:40

Nee, ouders hebben gewoon een rare obsessie met buitenlands eten. :emo:

Plaats reactie