Om Parijs heen vanuit het zuiden op vrijdag

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Om Parijs heen vanuit het zuiden op vrijdag

Bericht door Remco » do 27 jul 2017, 9:49

Morgen vertrekken we vanuit Angouleme terug naar omgeving Tilburg. Nu lijkt vrijdagmiddag rondom Parijs me niet de meest ideale reisdag dus ik ben aan het kijken naar een alternatief. Dat alternatief mag best wat langer duren. Aan de oostkant: N10 - A10 - A19 - A26 en dan via Troyes en Reims via Brussel of Luik. Alternatief westkant is N10 - A28 Tours - Le Mans - Rouen - A29 Amiens - A1 en dan richting Brussel. Francilienne is geen optie, ik wil in een hele ruime boog om Parijs heen
In kilometers allebei ver om maar beetje relaxed rijden is me wel wat waard. Brandstof- of tolkosten interesseren me niet.

Aan de westkant weet ik alleen niet hoe de doortocht van Rouen eruit ziet. Ik kan me voorstellen dat er ook veel Parijzenaars naar de Atlantische kust gaan en daar een knelpunt kan ontstaan.

Suggesties of opmerkingen zijn welkom.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Om Parijs heen vanuit het zuiden op vrijdag

Bericht door Willem » do 27 jul 2017, 12:30

De doortocht door Rouen kan vrij druk zijn met behoorlijk wat verkeerslichten. Op zich is het min of meer alleen maar rechtdoor rijden, maar echt lekker rijden vond ik het niet. Over het algemeen mag je er 70 rijden. De passage is niet super, maar ook geen groot probleem. Het is wel wat te vergelijken met de vroegere passage door Luik.

Vanuit Angouleme is de route via de A28 wel iets van 100 km. langer, maar als je met een ruime boog om de westkant van Parijs wil heb je eigenlijk geen ander alternatief.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Om Parijs heen vanuit het zuiden op vrijdag

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 14:29

Als je ruim rond Parijs wilt dan is de route via de A28 inderdaad de meest logische, oostelijk van Parijs via de A19-A26 is bijna 200 kilometer langer. Westelijk langs Parijs is 100 kilometer langer maar het verschil in reistijd is betrekkelijk klein doordat je in de regio Parijs veel 90 km/h hebt (plus eventuele files).

Problemen op de route Parijs - Rouen - Caen zijn vooral op de A13 en niet zozeer op de passage door Rouen. Amiens wordt via de oostkant van Rouen geleid via de D18E. De westelijke route via de N138-N338 heeft wat meer ongelijkvloers, maar als nadeel dat je ook wat meer van die verkeerspleinen hebt. Beide routes zijn min of meer rechtdoor rijden en de bewegwijzering naar Amiens (D18E) of Rouen-Centre (N138) volgen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Om Parijs heen vanuit het zuiden op vrijdag

Bericht door Vinny » za 29 jul 2017, 20:53

Als Rouen te problematisch is dan kun je bij Bourg-Achard de D 913 pakken en via "Pont de Brotonne" en Yvetot rijden. Dat is wel meer om, maar de brug is tegenwoordig tolvrij en de route is rustig (redelijk dunbevolkt gebied).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Om Parijs heen vanuit het zuiden op vrijdag

Bericht door Remco » zo 30 jul 2017, 7:42

Uiteindelijk ben ik vrijdag via Rouen gereden. Vanaf ons vakantieadres vlak onder Angouleme via de N10 naar het noorden. Prima te rijden expresweg, Vmax 110, een paar stukken 90 ivm gelijkvloerse kruisingen. Ik zag geen aanstalten voor werkzaamheden om daar een eind aan te maken dus dat zal nog wel even zo blijven. Landschappelijk gezien is de N10 niet zo spannend, gewoon door heuvelig landbouwgebied. Vlak voor Poitiers werd het 2x1 omdat er één smal viaduct over de weg zat. Merkwaardig om juist op het drukste punt een versmalling te zien. Toen via A10 richting Tours. In Tours wordt hard gewerkt aan verbreding van de doortocht naar 2x3 en dat leverde met name in zuidelijke richting veel vertraging op. Zou in 2018 klaar moeten zijn. Na Tours de A28 op en dat was cruise control op 135 en lekker rijden maar. Prima asfalt, lekker rustig, kortom, stressvrij touren. Ook bij Le Mans niets van drukte te merken. Bij Alencon in de buurt was een aire en daar een middagstop gehouden. Zoals meestal langs de autoroutes, prima verzorgd alhoewel deze wat kleiner was dan gebruikelijk (geen restaurant, alleen broodjesbar).

De A28 kent vlak voor Rouen twee 2x1 dalbruggen. Deed me een beetje denken aan de brug in de E42 richting Prüm. Vooral die over de Isle heeft een erg mooi uitzicht. Je komt van een vlak gebied opeens op een brug over een breed dal, zeer fraai.

De A13 bij Rouen stelde niets voor. Ik had voor de doortocht van Rouen gekozen voor de oostelijke kant, maar dat was geen genoegen. Veel verkeerslichten, tamelijk druk omdat er een grote industriegebieden aan die kant liggen. De drukte heeft bij elkaar voor een kwartier vertraging gezorgd. Ook de tunnel onder Roue en de A28 direct ten noorden van Rouen zijn niet zo prettig, veel bochten, 110 max. Pas vanaf de A29 werd het weer lekker doortuffen, via Amiens en Lille (A1) de Belgische E429 op. Ik had nog nooit op de E429 gereden en behalve dat merkwaardige stuk met verkeerslichten in Halle ging dat prima, lekker rustig.

Plaats reactie