FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Sanaki
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 13:49

FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Bericht door Sanaki » do 27 jul 2017, 15:27

Hi

Wij rijden op vrijdag 4 augustus van Belgie naar Chambery en overnachten daar. We moeten zaterdag voor 14u in Correns geraken voor de incheck in ons volgend hotelletje.

Hebben jullie een idee hoe druk de D1075 of N85 richting zuiden gaat zijn zaterdag 5 augustus? Is de D1075 het snelste? Of de N85 maar met het risico achter een trage caraventrekker te hangen?

Ik heb een jaar of 3 terug de A7 genomen op een zaterdag, maar daar heb ik dus een ongelooflijke hekel aan, en zie ik niet meer zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 15:47

Voor die wegen zal dat weekend één van de drukste van het jaar zijn. Naast verkeer dat in de regio moet zijn heb je ook te maken met verkeer richting de Provence dat de A7 wil vermijden (zoals je zelf ook eigenlijk wil doen).

Ik zou zeggen dat de D1075 beter te doen is omdat je niet door Gap hoeft en je ook minder last hebt van het vakantieverkeer naar de oostelijker gelegen dalen van de Alpen, maar dat kan ik niet met ervaringen onderbouwen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20526
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Bericht door waldo79 » do 27 jul 2017, 16:27

De N85 heeft ten zuiden van Grenoble wel een lange helling van 12% na de afsplitsing van de N91. De D1075 heeft wat gelijkmatiger hellingen, maar daar zit een stukje tolweg in (de A51).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 16:56

^^ Dat stukje tolweg is heel eenvoudig te vermijden en kost weinig extra tijd. Zeker ook omdat het bij het tolstation op dat stukje A51 ook nog wel eens vast kan lopen op drukke dagen, het is namelijk geen heel groot tolstation. Bovendien betaal je via de N85 al weer eerder tol, omdat je dan op de A51 komt bij La Saulce/Tallard even ten zuiden van Gap. Via de D1075/D4075 kom je pas bij Sisteron-Nord op de A51. Dus zelfs al zou je overal de tolweg nemen, dan nog is het verschil tussen beide routes qua kosten verwaarloosbaar.

De N85 heeft inderdaad een steile helling, gelijk na Vizille, waar auto's met aanhanger het soms zwaar hebben. Ook de afdaling van de Col Bayard naar Gap is een pittige helling. En dan moet je ook nog Gap door.

Ik ken beide wegen, maar niet van een zwarte zaterdag. Maar de D1075 vind ik een prettiger weg dan de N85. Tamelijk breed, vlot te rijden, geen heel steile hellingen, weinig dorpspassages.

Richting Correns zou ik vanaf Manosque doorsteken via Vinon-sur-Verdon, Ginasservis en Barjols. Dat zijn ook allemaal behoorlijke wegen, en ik denk dat de omweg over de A51 en A8 via Aix-en-Provence niet loont.

Sanaki
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 29 jun 2017, 13:49

Re: FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Bericht door Sanaki » vr 28 jul 2017, 10:24

Soms heb je nu eenmaal geen keuze en moet je de zwarte zaterdag door.

D1075 gaat hem worden :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Bericht door Chris » di 29 aug 2017, 19:12

Hoe is de reis verlopen?

Gisteren reed ik van Grenoble naar Castellane via de D1075 en het viel me nogal tegen hoe lang dat duurde. Bijna 3.5 uur nog ondanks dat het geen heel slechte weg is.

Van Castellane kan je niet fatsoenlijk in een dag terugrijden naar Nederland omdat het zeer lang duurt voordat je op de autosnelweg zit. Tenzij je in Maastricht woont of zo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: FR - Chambery - Correns (Brignoles) op zwarte zaterdag

Bericht door Coen Tunnel » di 29 aug 2017, 20:13

Je zit inderdaad in een uithoek die nog net het snelste te bereiken is door lang binnendoor te rijden. Een route met meer snelweg is al gauw 100-200 km langer en is door die grote omweg ook niet sneller, terwijl je wel meer tol betaalt.

De dichtstbijzijnde snelwegen zijn de A51 rond Château-Arnoux en de D6185 (inprikker vanaf de A8) in Grasse. Beiden zijn zo'n 70 km en 1 uur en 10 minuten rijden vanaf Castellane. Ik heb zelf ook wel eens de (ex-)N85 vanaf Château-Arnoux via Digne en Castellane naar Grasse gereden, ik moest in Mougins zijn. Ik had de tijd en ik wilde tol besparen, en op zich is het ook geen slechte weg, en het is ook een hele mooie route, maar opschieten doet het ook niet.

Plaats reactie