Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » ma 31 jul 2017, 13:52

Aanstaande donderdag gaan we met het gezin (2 volwassenen, 2 kinderen, 2 en 6 jaar oud) vanuit Rotterdam naar Aalborg, Denemarken.
Bedoeling is om rond 08.00 u 's morgens te gaan rijden.
Gaan het in twee dagen aanrijden, hebben een overnachting kort voor de Duits-Deense grens, vrijdagmorgen rijden we het resterende stuk.

Qua route heb ik zelf het volgende gevonden:
Rotterdam-Apeldoorn-Oldenzaal-Osnabrück-Bremen-Hamburg-Flensburg-Vejle-Aarhus-Aalborg.

Ik weet dat er bij Bremen en Hamburg werkzaamheden zijn, die nogal eens voor problemen zorgen.
Middels de TomTom MyDrive app op de telefoon, zullen we onderweg op de hoogte van eventuele file's blijven, en indien deze er zijn, trachten hier omheen te rijden.

Heb ik aan alles gedacht, of zie ik toch iets over het hoofd?
Suggesties, ideeën welkom!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Chris » ma 31 jul 2017, 14:57

Je ontkomt niet echt aan de A1 bij Bremen en de A7 door Hamburg. Het beste is om redelijk op tijd weg te gaan en Hamburg voor de middagspits te passeren. Op donderdag begint zo'n spits niet erg vroeg in verhouding tot vrijdag. De A1 bij Bremen is richting noorden minder problematisch dan richting zuiden.

Op de Duitse A7 staan borden met 'Letzte Tankstelle vor der Grenze' bij Rendsburg. Met als gevolg dat iedereen daar gaat tanken. Maar er zijn verderop nog enkele Autohofen langs de A7, als de tank bijna leeg is kan je beter bij een Autohof tanken dan bij het tankstation bij Rendsburg, omdat daar vaak best lang gewacht moet worden (waarom 15 minuten in de rij staan als je verderop zonder wachttijd kan tanken?)

Ik zou ook rekening houden met de terugreis. Bijvoorbeeld op vrijdag wordt het al vroeg druk op de A7 bij Hamburg. Je kan daar het beste voor 13 uur passeren. Op vrijdagmiddag is het bij Bremen ook altijd raak.

Je kan ook Waze of Google Maps gebruiken voor fileinformatie. Deze lijkt betrouwbaarder te zijn dan TomTom die bij stilstaande files nogal eens de vertraging wil overdrijven (ik heb wel eens meldingen van 5 uur vertraging gezien bij een file die 2 uur later opgelost was). Dataroaming kost in het buitenland niks extra.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » ma 31 jul 2017, 15:18

Verwacht Hamburg tussen 13.00 u en 14.00 u te passeren, goed te horen dat de middagspits op donderdag later begint, dan op vrijdag.

Bedoeling is om eerder te tanken dan bij Rendsburg, wordt of de Aral bij Henstedt-Ulzburg (even kort de A7 af, en weer op) of een Tamoil zo'n 25 km verder, wel gelijk aan de A7. Heb met beide tankstations overigens geen ervaring.

Terugreis is op een zaterdag.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door harry » di 01 aug 2017, 13:23

Ook bij de grensovergang richting Denemarken kan het druk zijn. Gisterochtend (maandag) stond daar 4 km file (ik reed zonder problemen de andere kant op :) ). Ze doen weer aan grenscontrole en dat gaat soms l a n g z a a m...
Misschien helpt het als je niet via de A7 de grens overgaat.
Chris schreef:Je ontkomt niet echt aan de A1 bij Bremen en de A7 door Hamburg. Het beste is om redelijk op tijd weg te gaan en Hamburg voor de middagspits te passeren. Op donderdag begint zo'n spits niet erg vroeg in verhouding tot vrijdag. De A1 bij Bremen is richting noorden minder problematisch dan richting zuiden.
Gisteren (maandag) was ik rond 12:00 bij Hamburg. Al met al een uur extra reistijd gehad om voorbij Hamburg te komen. Daarna nog eens 1/2 uur vertraging bij Bremen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » di 01 aug 2017, 15:04

Mijn hotel zit echt vlak voor Flensburg, dus ik zal bij het wegrijden gelijk kijken op de app, of er file voor de grens staat. Zo ja, dan rijd ik via wegnr 200 (in Duitsland) en 170 (in Denemarken) een stukje na de grens de A7 op. Zie dat er hier nu ook weer file staat.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door duikgek89 » wo 02 aug 2017, 22:15

Zitten er geen JET or Argos stations ergens in de buurt? ARAL is vaak duurder dan andere stations in de omgeving.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Kaaiman » do 03 aug 2017, 7:39

Als er op de A7 wordt gecontroleerd, doen ze dat ook op de B200. Mogelijk is de vertraging wel geringer. Mijn ervaring van afgelopen juni in de andere richting is overigens wel dat het stuk Wassersleben - Kruså ook filevrij niet een erg snelle route is, vooral te wijten aan de VRI's.

Verder is het nuttig om de actuele verkeersinformatie rondom Hamburg goed in de gaten te houden via de radio, maar ook bijvoorbeeld http://strassen.sh. Vanaf 30 minuten vertraging op de A7 kan het uit om via de A1-A21-B205 oostelijk langs Hamburg te rijden, mits deze route filevrij is. Helaas is er op de A1 ten oosten van Hamburg ook zeer vaak file. Let dus goed op de verkeerssituatie. Bij extreme vertraging, maar dan ook echt bij meer dan een uur vertraging op de A1 zou je ook nog de route A39-B404 (ontbrekend stuk autoweg om Schwarzenbeck kost helaas veel tijd) of A24-B404 kunnen overwegen, afhankelijk van waar de file op de A1 staat.

Met name de A7 tussen Dr. Hamburg-Südwest en Dr. Hamburg-Nordwest is erg filegevoelig vanwege weg- en tunnelwerkzaamheden. Noordelijk van Hamburg rijdt het ondanks de werkzaamheden over het algemeen redelijk door.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Kaaiman » do 03 aug 2017, 8:10

Overigens, vorig jaar in het vakantieseizoen de grens overgestoken via de B5. Terwijl er een monsterfile op de A7 stond vanwege grenscontroles, was daar op de B5 geen spoor van te bekennen, dat was daags na de schietpartij in dat winkelcentrum in München.

Alleen jammer dat de B5 zelf zo'n oertrage route is...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » do 03 aug 2017, 20:20

Vanmorgen rond 09.00 u weggereden, en kort na 17.00 u in ons hotel vlak voor Flensburg. Reed tot Hamburg heel relaxed, bij Hamburg zelf reed het wel door, maar langzaam, hele stukken 60 tot 80 km/u. Vlak boven Neumünster dook zowel op TomTom als Google Maps een vertraging van 45 min op. Vermeden door de A7 te verlaten, 15 km binnendoor te rijden en er vervolgens weer op te draaien. Volgens TT is hier nu nog file. Verder filevrij tot het hotel.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » do 03 aug 2017, 20:21

Vandaag bij een Shell langs de A1 getankt. Morgen wordt het een Star bij Flensburg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Chris » do 03 aug 2017, 20:39

Net voorbij het Dreieck Bordesholm is een vrachtwagen verongelukt. De A7 werd daardoor helemaal afgesloten, verkeer wordt omgeleid via de A215 en A210 via Kiel. Zo net om 20:30 uur stond eigenlijk nog de hele A215 stil met 50-60 minuten vertraging. De file lijkt nu wat korter te worden.

Het zijn wel precies dit soort incidenten die een reis door Duitsland nog meer in de war kunnen gooien dan alleen al de wegwerkzaamheden.

http://www.ndr.de/nachrichten/schleswig ... 10742.html

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Jeroen » vr 04 aug 2017, 10:28

Overigens loont het ook niet om nog Duitsland te tanken. Euro95 zit in Denemarken rond de 10DKK/liter bij de lokale pompen, dat is soms nog zelfs goedkoper als in Duitsland. Diesel is dacht ik wel wat duurder.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Kaaiman » vr 04 aug 2017, 10:36

visserronald schreef:Vermeden door de A7 te verlaten, 15 km binnendoor te rijden en er vervolgens weer op te draaien.
Ben je via Nortorf - Jevenstedt - Rendsburg gereden (de oude doorgaande route)?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 aug 2017, 10:48

Jeroen schreef:Overigens loont het ook niet om nog Duitsland te tanken. Euro95 zit in Denemarken rond de 10DKK/liter bij de lokale pompen, dat is soms nog zelfs goedkoper als in Duitsland. Diesel is dacht ik wel wat duurder.
En 92 octaan, als je auto het aan kan (voor de meeste iets oudere benzineauto's geen enkel probleem), is nog een beetje goedkoper. :)

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » vr 04 aug 2017, 16:22

Route over het OWN was Krogaspe-Nortorf-Eisendorf en bij oprit 10 Warder de A7 terug op.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » vr 04 aug 2017, 16:25

Vanmorgen rond 09.00 u vertrokken uit Wanderup en kort na 12.00 u in Aalborg. Geen file's, reed vlot. Was grenscontrole aan de A7, dit kostte echter geen tijd, wat TomTom en Google Maps ook aangaven.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » za 05 aug 2017, 12:22

Aanstaande maandag zijn we klaar in Aalborg en gaan we nog enkele dagen naar Nymindegab. Vertrek uit Aalborg zal rond 12.00 u zijn. Even gekeken op zowel TomTom MyDrive als Google Maps, en dan zie ik bij de vermeldde routes, dat het overgrootste deel bestaat uit niet-snelweg kilometers. Is een van deze routes inderdaad de beste route of kan dit beter? Het snelst en kortst is niet altijd de route die het fijnst rijdt. Hoe zouden jullie rijden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Chris » za 05 aug 2017, 12:27

Een langer stuk over niet-snelwegen is van Aalborg naar Nymindegab niet te vermijden. Een route via de E45 en E20 loont niet, dat is 100 kilometer langer en duurt ook langer. Bedenk je wel dat het verkeer in Denemarken over het algemeen veel rustiger is dan in Nederland op provinciale wegen. Ik vind het nooit zo'n straf om een stuk binnendoor te rijden in Denemarken, je ziet nog wat van het land.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » za 05 aug 2017, 23:37

Ik had inderdaad de situatie in Nederland in mijn hoofd. Vast raken achter een vrachtwagen of caravan, en er kilometers lang niet veilig voorbij kunnen... Fijn te lezen dat dit in Denemarken anders is. Pakken dan gewoon de snelste route.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 12:01

Provinciale wegen in Denemarken vielen goed mee. Rijd vrijwel niemand, daardoor wel wat slaapverwekkend, maar daar hebben we koffie voor ;) Gisteren vanaf Nymindegab terug naar huis gereden. Stuk Denemarken probleemloos. Toen Duitsland in de file gekomen op de A7 bij Neumünster. Zag de file net te laat opdoemen op mijn telefoon. Had vanaf de grens tot Neumünster een erg slechte internetverbinding. Had net 4G, al doorgegeven aan mijn wederhelft dat we gaan omrijden en toen reden we net de afrit voorbij :( Wel de volgende afrit gepakt maar toen hadden we al 20 min file gereden. Vervolgens door Neumünster zelf en de A7 weer op. Passage Hamburg viel mee al is doorrijden niet mogelijk, je mag blij zijn als je 80 km/u rijdt. Toen Bremen de A1 wat een drama. Had al op mijn telefoon gezien dat het weer raak was bij Oyten. TT gaf 19 km en 3,5 uur aan!! Ben er bij Stuckenborstel afgegaan, stuk binnendoor gereden op een gegeven moment net onder Oyten de A27 gepakt, vervolgens de 3e afslag eraf, door Bremen zelf en bij Stuhr de A1 weer op. Dit kostte toch veel tijd en je blijft je altijd afvragen hoe lang het via de A1 zelf zou hebben geduurd. Vraag die geregeld door mijn vrouw gesteld werd ;) Rest van de route over Osnabrück was filevrij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door Chris » zo 13 aug 2017, 18:37

visserronald schreef:Had vanaf de grens tot Neumünster een erg slechte internetverbinding.
Ik moet hem altijd handmatig op Telekom zetten in Duitsland. Mijn telefoon pakt standaard andere netwerken zoals O2 en die hebben zo'n trage internetsnelheid met roaming dat je er niks mee kan. Waze werkt niet op 'E'.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: Rotterdam-Aalborg 3 augustus

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 19:17

Was inderdaad O2 dat we hadden, bedankt voor de tip.

Plaats reactie