Reisadvies Lommel - Oetz

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
robke1985
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 06 jul 2012, 15:20

Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door robke1985 » ma 07 aug 2017, 10:13

Hoi allemaal.

27/08 vertrekken we voor 2 weken richting Oetz in het Oetztal.
We doen dit al enkele jaren en merken dat we steeds langen vast komen te zitten op 2 punten:
1/ Op de A8 tussen Stuttgart & Ulm
2/ Aan de Fernpass in Oostenrijk

Ik ben nu op zoek naar alternatieven en kwam op volgende uit maar weet niet wat de impact is van de werken op de S16 in Oostenrijk & heb gehoord dat Heilbronn - Crailsheim ook filegevoelig is. Scheelt een 100km en volgens Google een 50 min.

Afbeelding

Hebben jullie ervaring & mogelijk nog andere alternatieven.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Rein » ma 07 aug 2017, 12:09

Ik kan me niet voorstellen dat het zo laat in de zomer nog erg druk is richting zuiden. Wel even de verkeersinformatie in de gaten houden natuurlijk.

Ik ben vorige week zondag via Crailsheim richting Ulm gereden en heb nauwelijks vertraging gehad. Slechts een paar minuten voor Waldorf (A6xA5) en een paar minuten vlak na dat knooppunt. Verder reed het prima door. NB: de A8 schijnt die dag (zoals bijna elke dag) een drama te zijn geweest.

Wat betreft het laatste deel zou ik gewoon de normale, korte route nemen. De te verwachte vertraging lijkt me geen omweg waard.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 aug 2017, 12:20

Ben je in andere jaren ook eind augustus gereisd? Het zou dan relatief mee moeten vallen met de verkeersdrukte. Zeker aangezien je op een zondag richting zuiden reist. De meeste mensen zijn dan al weer terug van vakantie, en wat er nog aan terugkerend verkeer is zal vooral in noordelijke richting reizen.

De A6 is een alternatief, maar is niet per definitie zonder problemen. Maar minder filegevoelig dan de A8. Toch, als de A8 (nagenoeg) filevrij is zou ik niet de omweg over de A6 nemen. In Oostenrijk is de Arlbergtunnel in de S16 gesloten waardoor verkeer daar over de pas moet, maar dat zou niet al te veel vertraging moeten opleveren. Maar het maakt de omweg vanaf Memmingen via Bregenz niet aantrekkelijker.

Ik betwijfel of het omrijden op een zondag eind augustus echt nodig is, en zoden aan de dijk zet. Ik ben bang van niet. Wel zijn er wegwerkzaamheden rond Karlsruhe; wat dat betreft kán het wel zinvol zijn om de A5-A8 langs Karlsruhe te vermijden en vanaf Mannheim via Heilbronn te rijden, maar hou de verkeersinformatie in de gaten. Of je dan vervolgens via Crailsheim of Stuttgart richting Ulm rijdt zou ik ook laten afhangen van de verkeersinformatie. Je hebt tussen Kreuz Walldorf ten zuiden van Mannheim en Ulm grofweg drie alternatieven: A5-A8, A6-A81-A8, A6-A7. Mijn persoonlijke voorkeur is A6-A81-A8.

Mocht er file op de Fernpass of voor de grenstunnel bij Füssen staan (ik verwacht het niet zo eind augustus), dan zou je ook vanaf Oy-Mittelberg via Oberjoch en de Hahntennjoch richting Imst en vervolgens naar Oetz kunnen rijden. Prima te doen, mits je geen aanhanger hebt. Die keuze hoef je dan pas na Kempten te maken. Voor de keuze tussen Arlberg en Fernpass moet je al bij Memmingen kiezen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Jeroen » ma 07 aug 2017, 13:05

Een extra nadeel van de route over Bregenz is dat je sowieso een tolvignet nodig hebt. Rij je over de Fernpas, dan kun je die uitsparen door een klein stuk tussen Imst en Oetz binnendoor te rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Pino » ma 07 aug 2017, 14:48

robke1985 schreef:Ik ben nu op zoek naar alternatieven en kwam op volgende uit maar weet niet wat de impact is van de werken op de S16 in Oostenrijk & heb gehoord dat Heilbronn - Crailsheim ook filegevoelig is. Scheelt een 100km en volgens Google een 50 min.
Waar je spreekt over 100 kilometer, moet je je in ieder geval realiseren dat je praat over twee beslissingen die je moet nemen:
1. De route tussen Kreuz Walldorf en Ulm: via A5-A8, A6-A81-A8 of A6-A7. Ik heb ze voor je neergezet van kort naar lang, laatste is 30 kilometer langer dan eerste.
2. De route van Ulm naar Oetz: via Fernpaß of Arlberg. De laatste 70 kilometer extra en deze zomer met afgesloten Arlbergtunnel.

Je kunt deze volledig naar eigen inzicht combineren, dus het is geen keuze tussen 0 of 100 kilometer extra. Ik kan alleen maar naar de posts hierboven verwijzen waar het gaat om de vraag met hoeveel file je nu rekening moet houden op een zondag eind augustus. Een vlugge observatie zou zijn dat, tussen Walldorf en Ulm, de A6 normaal gesproken rustiger is, maar deze zomer vaak wel files kent door werkzaamheden op het stuk Heilbronn - Crailsheim. De A8 loopt dan ook vaak vast op het stuk Stuttgart-Ulm, maar dat is dan tenminste nog de kortere route. Je kunt jezelf meestal wel een kilometer of twee à drie file veroorloven op de A8 voor de dertig kilometer die je ermee bespaart ten opzichte van de A6-A7. Maar goed, soms staan er op de A8 wel zwaardere files dan dat en rijdt de A6-A7 goed door. Ik denk dat je hier deze zomer weinig anders kunt dan in de buurt van Ludwigshafen verkeersinformatie checken en kijken waar het vast staat.

Wat het tweede punt betreft: 70 kilometer omrijden is veel en je kunt je wederom wel weer wat wachtijd veroorloven op de Fernpaß-route alvorens de route via Bregenz interessant wordt (tenzij je bereid bent wel wat langer in de auto te zitten om tenminste maar de ergernis van de file te vermijden). Als je interesse hebt in dat alternatief, zou je er nog over na kunnen denken om vanaf Stuttgart de A81 af te zakken naar Singen en dan bovenlangs de Bodensee naar Bregenz te rijden. Dat zal meestal niet sneller zijn dan via Ulm naar de Arlberg te rijden, maar heeft wel veel minder filerisico.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Rein » ma 07 aug 2017, 17:52

^^ vorige week zondag heb ik tussen Heilbronn en Crailsheim geen file gehad, dus voor zover er al werkzaamheden waren leidden die niet tot vertraging. Ik reed daar denk ik ergens tussen 2 en 3 uur 's middags.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door waldo79 » ma 07 aug 2017, 19:23

@Pino: de route langs de Bodensee is niet heel geweldig met een lang stuk over de B33 en B31 waar je niet kunt inhalen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Pino » ma 07 aug 2017, 21:44

^^ Terechte toevoeging. Maar ik noemde de route toch maar, omdat het deel langs de Bodensee tenminste door wel aardig landschap gaat met zo hier en daar uitzicht op het meer, wat je tragere rit in ieder geval kan veraangenamen ten opzichte van eventuele files op de hoofdroutes. En een aanzienlijk deel is tenminste ongelijkvloers, dus ik zou verwachten dat je daar wel met een 80 km/h door kunt?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Chris » ma 07 aug 2017, 21:49

Bundesstraßen zonder een parallelle Autobahn schieten vaak totaal niet op omdat vrachtwagens vaak maar 60 mogen en je er zelden voorbij kan. Alle Bundesstraßen in de regio tussen A81. A8 en A7/A96 hebben ook hoge verkeersintensiteiten. Dan duurt 100 kilometer tergend lang.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 aug 2017, 22:01

Pino schreef:^^ Terechte toevoeging. Maar ik noemde de route toch maar, omdat het deel langs de Bodensee tenminste door wel aardig landschap gaat met zo hier en daar uitzicht op het meer, wat je tragere rit in ieder geval kan veraangenamen ten opzichte van eventuele files op de hoofdroutes. En een aanzienlijk deel is tenminste ongelijkvloers, dus ik zou verwachten dat je daar wel met een 80 km/h door kunt?
Het is niet je-van-het, maar het rijdt wel door, is mijn ervaring. Op zich is het best een redelijke Bundesstraße. Het deel dat B31n is tussen Stockach en Überlingen is heeft 2+1 rijstroken, is ook ongelijkvloers en heeft Vmax :A1-120:.

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Reisadvies Lommel - Oetz

Bericht door S3mv » di 08 aug 2017, 10:24

Het 2+1 deel rijdt inderdaad goed door. De rest voor geen meter. Het is heel druk en zoals Chris al zegt zit je veel achter een vrachtwagen die niet harder dan 60 gaat. Wij hebben afgelopen vrijdag de A6-A7 gereden en dat is ons zeer goed bevallen. We zijn om 4 uur vertrokken en hebben helemaal geen file gehad. Ik zou voor Memmingen checken op Google Maps of de Fernpass niet te veel vertraging heeft. De B31 zou ik alleen overwegen als er op de A7 tussen Ulm en Memmingen grote vertragingen zijn. (Dit moet je dan wel voor Heilbronn weten)

Plaats reactie