Lötschberg treintunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Lötschberg treintunnel

Bericht door Vahalis » ma 31 jul 2017, 16:55

^^ de Simplonpas zou ik aanrijden via de autoverlad van de Lötschbergtunnel.

Edit: ik zie nu dat dit een apart topic is geworden :top: Even wat algemene informatie toevoegen over de autotrein.

De BLS rijdt door de Lötschbergtunnel een autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein. Het is een mogelijkheid om omrijden via Montreux of het nemen van een bergpas (Grimselpas) naar Wallis en de Simplonpas te vermijden. Over het nut van de verbinding verschillen de meningen. Zie de discussie hieronder.

De trein rijdt in principe ieder halfuur, maar op drukke momenten vaker. De rit door de tunnel duurt ca. 15 minuten, daar komt wachttijd en laadtijd bij. Dienstregeling:
Samstag – Donnerstag sowie allgemeine Feiertage

Kandersteg ab: 05.50–21.50 alle 30 Min., 22.50 und 23.50 Uhr
Goppenstein ab: 05.50–22.20 alle 30 Min., letzter Zug 23.20 Uhr

Freitag
Kindersteg ab: 05.50–22.50 Uhr alle 30 Min., letzter Zug 23.50 Uhr
Goppenstein ab: 05.50 – 23.20 Uhr alle 30 Min.
Tickets zijn ter plaatse en online te verkrijgen. Prijzen voor een losse personenauto, enkele reis (2017):
Einzelticket
Montag – Donnerstag CHF 27,-
Freitag – Sonntag* CHF 29,50

Online Ticket
Montag – Donnerstag CHF 25,00
Freitag – Sonntag* CHF 28,-

*inkl. allgemeine Feiertage: 1. und 2. Januar, Karfreitag, Ostermontag, Auffahrt, Pfingstmontag, 1. August, 25. und 26. Dezember.


De BLS kent een sms alarm voor verstoringen. Handig als je van de autotrein gebruik wil maken.


De autotreinen zijn enkeldekkers. Ook caravans, campers etc kunnen mee, eventueel in grootprofielwagens. Op site staat daar informatie over op de pagina over de instructies.
Laatst gewijzigd door Vahalis op zo 08 okt 2017, 16:04, 4 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 31 jul 2017, 17:31

vahalis schreef:de Simplonpas zou ik aanrijden via de autoverlad van de Lötschbergtunnel
Ik niet. Voor de route buitenom, tussen Bern (waar de routes splitsen) en Gampel (waar je elkaar weer tegenkomt) staat 1.45 uur. Je moet voor de route via de Lötschberg een uur reistijd rekenen voor Bern-Kandersteg en Goppenstein-Gampel. Daarbij komt dan wachttijd, oprijden en afrijden en de treinrit zelf. Op zijn best win je met de trein enkele minuten, maar ben je voor de autotrein weer een sappig bedrag kwijt. Als er wachttijd ontstaat in Kandersteg, wat op drukke dagen niet uit te sluiten valt, ga je erop achteruit, terwijl op de route buitenom vrijwel nooit vertraging ontstaat.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 08 okt 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » ma 31 jul 2017, 18:16

^^ ik ben nu ruim een maand geabonneerd op het SMS Alarm van de autoverlad voor vrij-, zater- en zondag. Nog geen enkel bericht gehad over vertragingen etc. gehad. Ik denk dat de 45 minuten die jij nu rekent voor het totaal van de autotrein te ruim is. Zeker omdat op drukke momenten de treinen vaker dan iedere 30 minuten gaan. Het hele proces duurt van oprijden tot afrijden ca. 20 minuten. Dan is is er nog 25 minuten ruimte voor wachttijd om gelijk uit te komen.

Ik heb nog niet de kans gehad de routes direct te vergelijken, maar Frans wel.

viewtopic.php?f=264&t=77&p=919851&hilit=Brig#p919851

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 jul 2017, 18:28

^^ Zelfs in het meest gunstige geval ben je voor 25 minuten tijdswinst dan toch een aardig bedrag kwijt, de extra brandstofkosten voor het omrijden zijn een stuk kleiner. En dan nog is het een gok. Misschien moet je wel 10-15 wachten en dan heb je maar een paar minuten bespaard.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 31 jul 2017, 23:38

Als ervaren ervaringsdeskundige met reizen van/naar Wallis zal ik kort m'n mening over dit thema geven:
Pino schreef:Als er wachttijd ontstaat in Kandersteg, wat op drukke dagen niet uit te sluiten valt, ga je erop achteruit, terwijl op de route buitenom vrijwel nooit vertraging ontstaat.
Dit is dus helaas een groot misverstand, waar op dit forum weinig bij stil gestaan wordt. Juist rond Montreux en Vervey wil er graag eens filevorming zijn, terwijl je dit niet zo snel op de filekaarten terug ziet. Vertragingen lopen weliswaar niet massaal op, maar met stop-and-go kan dat stuk irritant rijden en toch voor de nodige minuten vertraging zorgen. Voor de autotrein heb ik nooit langer dan 15 minuten van aankomst tot wegrijden van de trein gewacht. Bovendien heb je dan een rustmoment in je rit zitten. Op lange afstanden wel prettig.
Coen Tunnel schreef:Zelfs in het meest gunstige geval ben je voor 25 minuten tijdswinst dan toch een aardig bedrag kwijt, de extra brandstofkosten voor het omrijden zijn een stuk kleiner. En dan nog is het een gok. Misschien moet je wel 10-15 wachten en dan heb je maar een paar minuten bespaard.
Als je aankomt en je kan meteen met de trein mee die net weg wil rijden heb je inderdaad zo'n 20-25 minuten tijdswinst tegenover de snelwegroute, mits je op de snelwegroute de maximumsnelheid rijdt. Rij je langzamer, dan is de autotrein nog iets sneller. Meestal moet je zo 5-10 minuten wachten. Ook als het rustiger is rijdt de trein overdag vaker dan in dienstregeling staat aangegeven. Als je die wachttijd eraf haalt, blijft zo'n 10-15 minuten voorsprong t.o.v. snelwegroute over. Dat is inderdaad niet veel, maar het is wel prettiger. Als de chef betaald pak ik graag de autotrein. Als ik zelf moet betalen rij ik sowieso de snelwegroute, want die is inderdaad (ondanks de meerkosten van de 100 km omweg) goedkoper. Alternatief rij ik in de zomer ook graag via de Furkapass. Dat is in de zomer richting Brig en Visp ook minstends net zo snel als via Martigny, mits er op de A2 voor de Gotthardtunnel geen file staat en je een beetje fatsoenlijk door de Schöllenenschlucht komt. Bovendien bespaar je via de Furka nog wat kilometers.

Kortom: De Lötschbergtunnel is eigenlijk altijd de snelste route naar Wallis, tenzij je net in Aigle of Martigny moet zijn natuurlijk. Die tijdsbesparing is echter in de praktijk zo gering, dat je voor de kosten van de autotrein ook wel die 100 km om kunt rijden of in de zomer via de Furkapass. Route via Brünig en Grimsel kan natuurlijk ook, maar duurt langer. Kom je in de ochtendspits of avondspits langs Martigny en Vervey, dan moet je soms rekenen op vertragingen. Vooral in de wintermaanden. In de wintermaanden kan het echter op wisseldagen ook iets drukker worden voor de Lötschbergtunnel, maar die zijn minimaal in vergelijk met de horrorwachttijden voor de Furkatunnel.
Pino schreef:Er gaat in ieder geval meer dan genoeg op een zaterdag-tot-zaterdag systeem om gegarandeerd behoorlijke files te veroorzaken op vrijdagen en zaterdagen in de zomer. En ik wil niet uitsluiten dat menig vakantieganger het zelf ook wel prettig vindt.
Dat geloof ik graag, alhoewel ik zelf niet zou weten wat er nu zo de lol aan is om op drukke reisdagen te gaan rijden... :roll:
Pino schreef:Van woensdag tot woensdag bijvoorbeeld levert toch weer twee gebroken weken op in de vakantieplanning op werk.
Naja, je kunt natuurlijk ook van zondag tot zondag gaan of van maandag tot maandag. Dan neem je twee weken vrij plus een dag of als je die ene dag niet meer vrij krijgt, dan ga je van maandag tot zondag. Zeker bij campings kan je data heel flexibel plannen.
Pino schreef:Julier-Bernina en Flüela-Ofen sluiten aan de Italiaanse kant totaal niet aan op het snelwegennet, dus dat kost je ruim meer tijd dan de file voor de Gotthard.
Mee eens, maar het is maar om aan te geven dat er alternatieven zijn. In de meeste gevallen zal de wachttijd voor de Gotthard alsnog het 'snelste' zijn, of anders misschien via de Simplon. Vanaf de Ofenpass kom je overigens nog wel tamelijk snel naar Meran, waar je via de snelweg dan makkelijk verder kunt reizen. De SS38 rijdt door de Vinschgau eigenlijk prima door.
Pino schreef:Groot nadeel van de Splügen is echter dat de afslag daarheen na de eerste bottleneck op de Zwitserse A13 komt, dus vaak ook na een eerste file. Iets dat overigens ook geldt voor Julier-Maloja, maar daarvoor zou je eventueel nog bij Chur al de H3 op kunnen rijden.
Daar heb je opzich wel gelijk in. De route vanaf Chur via Lenzerheide is ook niet zo'n geslaagd succes op doorreis. Lenzerheide is een zebrapad-eldorado, waar je overdag iedere 10 meter kunt stoppen. Daar zijn ook in de zomer veel touristen. Wat je opzich in geval van file op de A13 wel kunt doen is de parallele H13 pakken. Daar heb ik nog geen files meegemaakt, maar je hebt dan met meer kronkels en bij de passage door de Viamala met donkere tunnels te maken.
Pino schreef:Brunig-Grimsel-Nufenen uit: vast ook niet sneller dan de Gotthard, maar landschappelijk veel aantrekkelijker dan de Simplon. En je rijdt nog een beetje in een rechtstreekse lijn. Nadeel: je komt al bij Airolo weer op de A2 uit. Daarmee achter de grootste bottleneck op de terugweg, en op de heenweg krijg je nog steeds de grensfile bij Chiasso voor je kiezen.
De supertip in geval van files voor de Gotthard (noord en zuid) en Chiasso: Brünig-Grimsel-Simplon. Niet een erg snelle route, maar genietend van het uitzicht kom je prima vooruit en je hebt geen last van files. :top:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » zo 06 aug 2017, 15:00

Kreeg vanmiddag voor het eerst een sms van de BLS: 30 minuten wachten in Goppenstein voor de Lötschbergtunnel.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » zo 06 aug 2017, 17:26

En zojuist weer één:

"Infolge eines Verkehrsunfalls ist die Strasse Kandersteg-Frutigen gesperrt. Der Autoverlad ist eingestellt"

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Lötschberg treintunnel

Bericht door Vahalis » ma 22 jan 2018, 16:43

De autoverlad is wegens lawinegevaar sinds gisteren niet in bedrijf. Verwachting is dat dit nog tot en met morgen gaat duren. Gisteren was dat vanwege versperring van de toegangsweg tot Goppenstein, of dat nu ook het geval is maak ik niet op uit de berichten.

https://www.bls.ch/en/pages/ereignisse- ... n-gesperrt

SnarfFlevoland schreef: ma 31 jul 2017, 23:38 In de wintermaanden kan het echter op wisseldagen ook iets drukker worden voor de Lötschbergtunnel, maar die zijn minimaal in vergelijk met de horrorwachttijden voor de Furkatunnel.
De afgelopen weken een aantal keer per sms vertragingen doorgekregen van 30 - 90 minuten op wisseldagen. Nog altijd minder dan de Furka maar toch nog stevig.

Daarnaast nog twee keer stremming van ca. een uur vanwege 'lawinensprengung' (mooi woord).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Lötschberg treintunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 03 feb 2018, 13:53

Vahalis schreef: ma 22 jan 2018, 16:43De afgelopen weken een aantal keer per sms vertragingen doorgekregen van 30 - 90 minuten op wisseldagen. Nog altijd minder dan de Furka maar toch nog stevig.
De drukte deze winter is flink aangewakkerd in de Alpen, waardoor me dergelijke wachttijden voor de Lötchenbergtunnel niks verbazen. Kennelijk hebben vooral Zwitsers hun eigen land als wintersportbestemming weer gevonden, omdat je in Oostenrijk zo'n beetje over de koppen kunt lopen/skiën, maar ook Duitsers vinden de weg weer naar Zwitserland. Het is overal drukker dan in de voorgaande jaren. Echt te verklaren valt het fenomeen niet echt, maar de grootschalige mediale aandacht voor de sneeuwval en recordsneeuwhoogtes sinds 1999, de gedaalde skipaspreizen in Zwitserland en de iets gunstigere wisselkoers tussen CHF en EUR, zullen allemaal hun duit in het zakje hebben gedaan. Voor het Zwitserse tourisme is deze trend natuurlijk enorm te verwelkomen, voor de mensen die uitgestorven skigebieden wilden hebben helaas iets minder.

Niet alleen Zwitserland, maar de trend zet zich ook in Oostenrijk en Italië voort. In de Dolomieten is zelfs het "Januarloch" dit jaar compleet verdwenen. Waar alle mensen vandaan komen... Raad het maar. Veel schoolvakanties zijn er in Europa na de kerstvakantie in januari niet. Kennelijk gaat het de gemiddelde man/vrouw ook financieel gewoon goed.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie