Utrecht - Barolo

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Utrecht - Barolo

Bericht door Rein » do 17 aug 2017, 11:45

Een collega van mij wil morgenmiddag (ca 15:00 uur) van Utrecht naar Barolo. Het is de bedoeling ergens in de avond nog te stoppen voor een overnachting en dus op zaterdag verder te rijden.

Om daar te komen zijn veel verschillende routes mogelijk. Wat is de meest handige, logische route?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht - Barolo

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2017, 12:20

Ik zou vanaf Utrecht via België en Luxemburg (gewoon de A2 en dan de E25 afrijden) naar Frankrijk rijden, dan de A31-A4-A35 tot Mulhouse en dan afslaan naar de A36, langs het hele stuk door Mulhouse zitten veel hotels vlakbij de snelweg die ook niet al te duur zijn. Voor elk budget is daar wel wat te vinden. Als je het goedkoop wil houden kies je voor iets als Ibis Budget of Première Classe, anders komen ketens als Ibis, Campanile en Mercure in aanmerking, en er zijn ook nog wel wat aardig geprijsde hotels die niet bij een keten zijn aangesloten. Ik heb zelf wel een paar keer overnacht bij Première Classe Mulhouse Sud-Morschwiller, dat ligt weliswaar aan de westkant van de stad, maar voor een Première Classe is het een prima hotel en het is niet duur. B&B Hotel in het centrum heb ik ook wel eens gehad, die is ook oké, maar zit wel midden in het centrum en dat is als je op doorreis bent misschien wat minder handig. Iets ten zuiden van Mulhouse zit aan de A35 bij Bartenheim nog een Balladins Hotel, die is mwa-mwa. Als je niet al te veel luxe verwacht en het niet te duur is kan het een optie zijn. De ligging is wel gunstig.

Overnachten in Zwitserland zal je gauw het dubbele kosten van een overnachting in Frankrijk in een vergelijkbaar hotel, en als je rond 15:00 uur vertrekt is dat ook wat ver.

Misschien is Mulhouse ook nog wel wat ver, want het is toch gauw zo'n 7 uur rijden. Je kunt natuurlijk ook eerder overnachten in bv. Straatsburg of Colmar. Bijna overal in Frankrijk kun je langs de snelweg wel wat vinden voor een schappelijke prijs.

Dan de volgende dag door Zwitserland. De Gotthard is in filevrije omstandigheden het snelst, maar aangezien ik niet verwacht dat het filevrij is bij de Gotthard en Chiasso zou ik zelf voor de Grand-Saint-Bernard gaan (dus A2-A1-A12-A9-H21 door Zwitserland). Dan betaal je wat meer tol, maar het zal wel veel relaxter rijden. In afstand is het vrijwel gelijk (het scheelt 4 km). Als het mooi weer is, is een ritje over de Col du Grand-Saint-Bernard ook geen straf, dan bespaar je de tol voor de tunnel, maar ben je wel een half uur langer onderweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Utrecht - Barolo

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 14:38

Richting Barolo is een westelijke route wel aantrekkelijk. Je vermijdt dan vele werkzaamheden in Duitsland, en al helemaal de vrijdagmiddagspits die in Duitsland steevast de drukste van de week is, nog drukker dan de gemiddelde zaterdag zelfs. En je vermijdt de drukte voor de Gotthardtunnel, al is dat zo laat in het seizoen niet zo erg meer als vorige maand.

Ik ben het met Coen Tunnel eens, overnachten in Frankrijk en dan via de westkant van Zwitserland over de Grote Sint Bernard. Als je ergens in Frankrijk overnacht tussen Strasbourg en Mulhouse hoef je de tweede dag niet zo ver meer en kan je de € 27,90 aan tol voor die tunnel makkelijk uitsparen door de toeristische route over de pas te nemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Utrecht - Barolo

Bericht door Pino » do 17 aug 2017, 14:43

^^ Zit nog eens wat te schuiven over Google Maps en kom tot een conclusie die mezelf eigenlijk wat verbaast. Als je als uitgangspunt neemt dat je over Luxembourg zult rijden en niet door Duitsland, zie je drie routes verschijnen die elkaar in kilometers en tijd maar weinig ontlopen. Twee daarvan zijn al genoemd: Gotthard en Sint Bernhard met miniem verschil in kilometers (11u19 en 12u23 als er nergens file staat). De derde route is de Frejustunnel: 40 kilometer langer dan de andere twee, maar 11u19 als er nergens file staat. En aangezien ik de kans op files op de route Luxembourg-Lyon-Frejus vele malen kleiner acht dan die op de Gotthardroute, is het denk ik wel een optie. De optie zal ook wel veel relaxter zijn: niet de passages van Strasbourg, Selestat en heel Zwitserland met permanent wisselende maximumsnelheid, en in tegenstelling tot de Sint Bernhard wordt de snelweg eigenlijk alleen onderbroken in de laatste tien kilometer voor de Frejustunnel. Het is wel een optie waarvoor je in de buidel moet tasten. Tolsnelweg in Frankrijk en ruim 40 euro voor de tunnel.

Kies je voor de route over de Sint Bernhard, dan ben je vanaf kort na Basel wel uit de grote maalstroom aan vakantieverkeer. Met een route over de Gotthard blijf je daar toch wel tot ruim na Milaan in zitten. Zelf dit voorjaar naar dezelfde omgeving gereden en de route Aosta-Barolo is ook ronduit relaxed te noemen. Doordat we zouden overnachten bij een favoriet adres in Aosta, heb ik toen niet over de Frejus nagedacht. Wel over de Mont Blanc (zelfde weging van voor- en nadelen als die tussen Frejus en Sint Bernhard als hierboven omschreven), maar uiteindelijk toch maar Sint Bernhard gepakt.

Toen wij dit voorjaar reden, zijn we ook in de middag vertrokken vanuit Amsterdam. Hadden toen geen behoefte om heel lang door te rijden, dus overnacht in een tent bij Metz-Technopole, aan de oostelijke rand van Metz. Daar zit ook een goed Centre Commerciale, dus daar kun je dan eventueel je avondeten regelen - doorgaans lekkerder dan de meuk die je in het restaurant van dit soort hotels krijgt. Met vertrek uit Utrecht rond 15.00 uur zou je daar rond 19.30 uur wel moeten zijn. En de Cora is open tot 21.00 uur. Betekent wel dat je nog wel een langer stuk voor de kiezen krijgt op de tweede dag. Misschien is eten bij Metz en dan nog even doorknallen naar Strasbourg handig(er). Als je voor Frejus gaat, ligt de Technopole echter niet handig. Dan kun je beter zoeken rond Nancy (Auchan bij afrit 19, hotels om de hoek) of Toul (Cora bij afrit 13, geen echte hotel-opties).
Laatst gewijzigd door Pino op do 17 aug 2017, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht - Barolo

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2017, 16:22

^^ Die route is € 118,10 aan tol enkele reis. Ja, je bespaart je dan wel weer de kosten van een Zwitsers vignet. En het is maar 40 km langer. Maar de tol voor de Mont-Blanctunnel is erg hoog en in tegenstelling tot de Grand-Saint-Bernard is er daar geen gratis alternatief via een pas. En ik verwacht niet dat het onder de streep nou zoveel sneller zal zijn.

De route door Zwitserland kost je € 13,10 aan tol voor de A4 Metz-Straatsburg, € 27,90 voor de Tunnel du Grand-Saint-Bernard en € 22,50 voor het deel door Italië. Dat komt neer op € 63,50 enkele reis, daar komen dan nog de kosten voor een Zwitsers vignet (ca. € 40,00) bij, dus tel daar nog eens twee tientjes enkele reis bij op, dan kom je op € 83,50 enkele reis. Wie een half uurtje extra uittrekt en de pas in plaats van de tunnel neemt bij de Grand-Saint-Bernard is slechts zo'n € 55,60 aan tol kwijt, de helft van wat de route door Frankrijk kost en waar je voor de Mont-Blanctunnel geen tolvrij alternatief hebt. Een besparing van zo'n 118 euro (of 56 euro als je de Tunnel du Grand-Saint-Bernard neemt) is aanzienlijk. Daar kun je genoeg leuke dingen van doen.

Verder valt het op de route door Zwitserland wel mee met de wisselende maximumsnelheden zodra je op de A1 zit. Nauwelijks nog tunnels, alleen bij Bern een wat langer deel met een lagere maximumsnelheid. Landschappelijk een vrij aantrekkelijke route en goedkoper dan helemaal door Frankrijk. En eenmaal voorbij Bern zit je op erg rustige wegen. Dat rijdt allicht niet zo relaxt als de Franse tolwegen die slechts elke 20 km een afrit hebben, maar vervelend is het ook niet.

Persoonlijk vind ik de route door Zwitserland niet dermate vervelend dat ik bereid zou zijn zoveel meer te betalen voor de route door Frankrijk. Maar dat is wellicht niet helemaal objectief en ook een persoonlijke voorkeur; ik ga liever naar Zwitserland dan Frankrijk.

Google Maps geeft trouwens een kortere route door Frankrijk aan: A31-A6-A46-A432-A43 en dan door de Fréjustunnel naar de Italiaanse A32 naar Turijn. Dat zal wellicht nog iets sneller (en volgens mij ook duurder) zijn dan de route via de Mont-Blanctunnel. Je gaat dan ruim om Lyon heen, maar je hebt wel de passage van Chambéry waar de A43 kortstondig onderbroken is door de expressweg N201. De wegen in Frankrijk waar je overheen rijdt zijn iets drukker, maar wel met meer delen met 2x3 rijstroken.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 17 aug 2017, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht - Barolo

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2017, 16:26

@ PIno: toevallig je tekst aangepast? Ik dacht dat je het eerst over de Mont-Blanctunnel had (er staat nu nog steeds via de Fréjustunnel naar Aosta, wat natuurlijk niet klopt).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Utrecht - Barolo

Bericht door Pino » do 17 aug 2017, 16:41

^^ Ja, zat te editen. Had bij enig na-schuiven in Google Maps ook gezien dat Mont Blanc naar Barolo een omweg bleek.

Wat betreft wisselende maximumsnelheden in Zwitserland: het is op de A1/A12/A9 niet zo erg als op de A2, maar een feestje is het nog steeds niet. En ja, de Frejus is (evenals de Mont Blanc) een dure route. Ik vermoed wel dat hij komende zaterdag een uurtje winst geeft tegenover de beide andere, maar je betaalt er een behoorlijke prijs voor. Voor dat uur is de prijs die je berekent behoorlijk hoog; je zou hem eerder betalen om het feit dat het veel ontspannener zal rijden, en je dus beter aankomt. Het is aan de reiziger zelf om te bepalen of hij het ervoor over heeft. Voor mij was prijs dit voorjaar een factor om toch Sint Bernhard te pakken naar Aosta. Maar ik heb lang getwijfeld. Het relaxtere rijden (zeker met een zoontje van toen acht maanden achterin) was me best iets waard en als in de Franse regio Rhone-Alpes toen beter weer was verwacht had ik het mogelijk wel gedaan.

Je zou de tunnel trouwens nog kunnen vermijden via de Mont Cénis-pas, maar dat kost je volgens mij wel veel meer extra tijd dan op de Sint Bernhard de pas pakken. In tolkosten zit er trouwens geen verschil tussen Mont Blanc en Frejus: zou in beide gevallen 112 euro zijn van Toul naar Torino.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Utrecht - Barolo

Bericht door Rein » do 17 aug 2017, 19:00

Dank voor de duidelijke adviezen. Mijn collega heeft het gewaardeerd!

Plaats reactie