Brussel - Innsbruck

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Brussel - Innsbruck

Bericht door stefan23 » ma 28 aug 2017, 8:08

Goedemorgen allemaal,

Ik rijd morgen rond het middaguur uit Brussel richting Innsbruck en zit te twijfelen tussen twee opties, via Luxemburg en dan stukje B10 in Duitsland, of via Aachen en dan de A61 nemen. Welke route bevelen jullie aan? Tankkosten zijn geen issue dit keer :woop:

Bij voorbaat dank! :top:

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Brussel - Innsbruck

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 22 nov 2017, 18:12

Hoewel niemand hierop gereageerd heeft heb ik een vergelijkbare vraag. Ik moet in de nabije toekomst zo nu en dan vanaf Brussel naar Regensburg en vice versa gaan rijden maar ik vraag me af wat de beste route is. Het kortste (en normaal gezien snelste) is via de E40 vanaf Brussel naar Keulen en vanaf daar de A3 op naar Regensburg, hoewel tussendoor eventueel een afwijking naar E314 en/of A61 in Duitsland mogelijk is.

Een alternatief is echter om via de E411 naar Luxemburg te rijden, en vanaf daar de Luxemburgse A13 naar de Duitse A8 te nemen en zo verder via de A6 (met een stukje A61) en A3 naar Regensburg. Dat is wel 40 kilometer om maar in het verleden heb ik slechte ervaringen gehad met de A3 (veel files en baustellen) en ik weet niet of dat ondertussen verbeterd is. Bovendien kan dan de tank in Luxemburg voordelig volgegooid worden, dat is natuurlijk ook handig.

Enig idee wat de beste route zou kunnen zijn? Of hangt dat nogal af van het tijdstip waarop ik zou rijden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brussel - Innsbruck

Bericht door Chris » wo 22 nov 2017, 18:21

De route via Luxemburg - Ludwigshafen is ongeveer 50 km en 40 minuten langer. Op zo'n lange rit is dat niet een groot verschil.

Luxemburg is overigens zeer filegevoelig in de spitsuren. 's Ochtends richting de stad en 's avonds weer de stad uit. Maar goed, files zul je anders ook wel tegen komen op de A3. De A6 heeft één nadeel en dat is het traject Heidelberg - Heilbronn. Hier wordt gewerkt en gebeuren nogal veel ongevallen met regelmatig flinke vertragingen. De brug over de Neckar is vanwege de slechte conditie versmald naar 2x2 rijstroken wat dagelijks lange files oplevert.

Daarnaast wordt de A6 nogal intensief bereden door vrachtverkeer, vooral tussen Heidelberg en Nürnberg. En grote stukken zijn nog 2x2. Maar op de A3 zijn ook de nodige grote werkzaamheden, alhoewel de vele seizoenswerkzaamheden snel afnemen omdat in Duitsland in de winter in de regel niet gewerkt wordt aan de weg. Dus het Baustellenbeeld is in de winter nogal anders dan in de zomer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Brussel - Innsbruck

Bericht door verfmeer95 » wo 22 nov 2017, 18:29

Om de spits van Luxemburg te vermijden is het mogelijk om via de E42 en de A1 naar Kaiserslautern te rijden. Als jij in de spits door Luxemburg komt is de spits bij Heidelberg-Heibronn voorbij, waardoor je in principe redelijk door kan rijden. Ook kan je bij ongevallen ook nog makkelijker terug naar de A3 of de A61.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Brussel - Innsbruck

Bericht door omNOMNOMNOM » wo 22 nov 2017, 19:04

Bedankt voor de adviezen, ik zal wel per dag kijken wat het precies gaat worden. Het is jammer dat de Hochmoselübergang voorlopig nog niet klaar is, anders zou dat een mooie manier zijn om de drukte rond Keulen te vermijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Brussel - Innsbruck

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 nov 2017, 19:10

De Luxemburgse spits is ook goed te vermijden door direct na de Luxemburgse grens :AS: 1 te nemen. Vanaf daar over de N13 via Garnich naar Pontpierre, bij Pontpierre de A4 op en bij Esch-sur-Alzette de A13 op. Rijdt goed door, je vermijdt de drukte rond Luxemburg-stad en het is maar een kort stukje binnendoor.

Mocht de file al eerder beginnen, dan is de laatste afrit in België ook een optie. Vanaf :AS: 33 bij Sterpenich de Luxemburgse CR110 via Clemency naar Bascharage, een klein stukje N5 en dan de A13 op.

Nog een andere optie is om vanaf Aarlen bij :AS: 32 de route N81-A28-N88 te nemen, en in Luxemburg N5B-N31-A13. Je rijdt dan via Athus.

Maar indien de file pas in Luxemburg zelf begint, zou ik kiezen voor de route N13-A4-A13 door Luxemburg.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Brussel - Innsbruck

Bericht door omNOMNOMNOM » do 23 nov 2017, 19:56

Bedankt voor het meedenken allen! Ik zal de verschillende alternatieven eens gaan uittesten en zien wat me het beste bevalt.

Plaats reactie