Richting noord Slovenië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Stender
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 15:12

Richting noord Slovenië

Bericht door Stender » ma 04 sep 2017, 19:53

Hallo allemaal,

Na lang lurken mijn eerste post.

In het derde weekend van september wil ik met de auto richting Slovenië. Om specifieker te zijn in eerste instantie richting de omgeving van Jesenice en lake Bled. Het vertrekpunt ligt centraal in Gelderland. Ter info: vanwege de lease-auto ga ik het liefst zo laat mogelijk de grens over, scheelt toch weer. Daarnaast rijden we met twee personen dus afwisselen is mogelijk, idealiter rijden we in één streep door.

Als ik via Maps kijk dan kom ik zelf tot de volgende route: eerst de A73 richting Venlo, dan de A61 en daarna bij Keulen naar de A3. Daarna dan bij Neurenberg over op A9 en bij München met de A8 richting Salzburg. Vanuit daar zakken we met de A10 af richting Jesenice in Slovenië.

Ik heb enkele vragen over deze route:
Hoeveel vertraging kunnen we, gezien de dag en datum, verwachten op deze route?
Hoeveel tijd moeten we reserveren voor bijvoorbeeld grensovergangen?
Zijn er in bovenstaand voorstel nog adviezen of verbeteringen mogelijk?

Mocht blijken dat de route efficiënt te rijden is dan zijn adviezen omtrent leuke stops of routes ook zeker welkom, het is immers een vakantie. Ik ga voor tips betreffende het rijden in Slovenië en Kroatië alvast kijken in bijbehorende topics.

Alvast bedankt voor de tips!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Richting noord Slovenië

Bericht door waldo79 » ma 04 sep 2017, 21:35

De vakanties zijn weer voorbij, dus je hebt met de reguliere spitsen te maken. Welke dagen willen jullie rijden?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Richting noord Slovenië

Bericht door duikgek89 » ma 04 sep 2017, 21:43

^^ De uni's zijn in Duitsland nog niet begonnen. Je zult zien dat vanaf oktober de drukte verder toe gaat nemen.

Het prettigste rijden is waarschijnlijk vrijdagochtend vroeg. Zorg dat je voor ca 13:00 aan München voorbij bent in dat geval. Zaterdag en zondag zijn de ochtenden vaak ook fijn. Zondagavond kan in principe ook goed, maar is redelijk druk met mensen die naar de plaats rijden waar ze werken en doordeweeks verblijven. Onder andere die mensen zijn ook de reden dat jeop vrijdag na pakweg 14:30 echt het land uit moet zijn. Of file moet rijden.

Zaterdagavond kun je nog weleens wat idioten tegen komen en zondagmiddag wat sufk*tten, maar dat is niks om voor thuis te blijven.

De route die je uitgestippeld hebt is in principe goed. Alleen is de A57 - A42 route naar de A3 naar mijn mening net iets prettiger, maar dan krijg je wel 50km minder brandstof cadeau van de baas.

Stender
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 15:12

Re: Richting noord Slovenië

Bericht door Stender » di 05 sep 2017, 10:10

Het idee is om zaterdagochtend vroeg te gaan rijden.

Ik zal vanavond de voorgestelde route eens onderzoeken, bedankt in ieder geval.

Stender
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 15:12

Re: Richting noord Slovenië

Bericht door Stender » vr 08 sep 2017, 8:35

We willen ook tijdens de vakantie Kroatië in. Met hoeveel tijd moet ik rekening houden voor de grensovergang? Ik had her en der gelezen dat dit soms lang kan duren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Richting noord Slovenië

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 8:36

In het hoogseizoen ontstaan er de laatste tijd behoorlijke wachttijden door overijverige ambtenaren die nu ineens elk voertuig willen inspecteren. In het verleden werd je vaak gewoon doorgewuifd.

Maar eind september lijkt me dat heel erg mee te vallen. Verreweg de meeste toeristen zijn nu al weer thuis.

Plaats reactie