Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Bericht door Yep123 » za 21 okt 2017, 17:06

Hallo

Ik ben er weer op tijd mee maar onze vakantiebestemming voor volgend jaar is alweer bekend. Voor het eerst gaan we richting Italie naar Dongo aan het comomeer.
We vertrekken zondag 22 julli, eind van de dag willen we overnachten in een hotel. Het mooiste zou zijn om dan maandagmiddag in Dongo aan te komen zodat we nog voldoende tijd hebben om de tent op te zetten. We maken gebruik van een kleine aanhanger.
Woensdag 15 augustus vertrekken we weer, wederom eind van de dag ergens overnachten en dan donderdag richting huis.

Het liefst wil ik de bekende tunnels en passen vermijden

Zelf denk ik eraan om via kassel te rijden, omlaag via de a7, a96, a13, a2 naar Lugano, ss340 richting Dongo. Overnachting zou mooi in Duitsland kunnen in de buurt van Lindau.

Ik zie graag goede tips en/of andere voorstellen tegemoet.
Laatst gewijzigd door Yep123 op wo 25 okt 2017, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Pino » za 21 okt 2017, 18:35

Met een aanhanger zie ik niet heel veel meer mogelijkheden dan aanrijden via Lugano. Routes waar je het Comomeer uit het noorden of oosten benadert vallen dan af; routes uit het zuiden zijn mogelijk maar nodeloos om. De route naar Lugano lijkt me logisch. Wat meer kilometers dan Gotthard, maar meestal rustiger. Op zondag/maandag zou dat goed moeten gaan, behalve als er ergens een horror-Baustelle blijkt te staan. Dat valt pas juli volgend jaar in te schatten.

Lindau is een aardige plek om je rit in tweeën te breken, maar weet dat op hetzelfde moment de Bregenzer Festspiele zullen lopen. Die trekken volgens mij altijd veel volk naar de hotels, ook in Lindau, dus misschien maak je een betere deal door iets eerder te stoppen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Coen Tunnel » za 21 okt 2017, 19:20

Het is over het algemeen niet de goedkoopste regio qua hotels, maar je zou ook in Oostenrijk kunnen overnachten. Ik heb zelf enkele jaren geleden een keer in Dornbirn overnacht in Gasthaus Bethlehem, dat was toen best aardig en één van de goedkopere gelegenheden in de regio.

Anders zou je ook ergens eerder langs de A96 tussen Memmingen en Lindau kunnen overnachten.
Pino schreef:Met een aanhanger zie ik niet heel veel meer mogelijkheden dan aanrijden via Lugano. Routes waar je het Comomeer uit het noorden of oosten benadert vallen dan af; routes uit het zuiden zijn mogelijk maar nodeloos om.
Alhoewel het op kaarten wordt afgeraden, is de Splügenpass niet verboden voor auto's met een aanhanger. Aan de Italiaanse kant zijn er geen beperkingen, aan de Zwitserse kant zijn aanhangers alleen verboden voor vrachtwagens en bussen: https://www.google.nl/maps/@46.5487699, ... 312!8i6656

Ook volgens de TCS (de Zwitserse ANWB) is er alleen een verbod voor zwaar verkeer om aanhangers te trekken:
TCS schreef:Splügenpass, Passo dello Spluga, 2'113 m

Splügen (GR) - Chiavenna (I), 39 km

Max. Gefälle: 13%
Offen: Mai bis Oktober
Höchstbreite: 2.3 m
Höchstgewicht: 18 t
Zwischen Splügen und der Landesgrenze darf der Schwerverkehr nicht mit Anhängern verkehren.
Reisebusse, die nicht breiter als 2.55 m und nicht länger als 10 m sind, können die Strasse befahren, sofern sie über eine offizielle Genehmigung verfügen.
Aan de Italiaanse zijde is er dus geen beperking, behalve op het traject van de SS36 langs Pianazzo, waar de maximaal toegestane lengte 5 meter is. Dat is echter makkelijk te omzeilen via de 2,5 km langere route via Isola over de SP1, en dat staat ook goed aangegeven. De SS36 langs Pianazzo moet je ook zeker niet proberen met een aanhager, dat is met een kleine auto al een heel spektakelstuk: smal met krappe bochtige tunneltjes en krappe haarspeldbochten die je alleen aan de buitenkant in de eerste versnelling kan nemen. De route via Isola is breder en makkelijker te rijden.

De rest van de route over de Splügen is een redelijk goede weg, ook niet echt smal en landschappelijk best fraai. Bergervaring is echter wel een must. Maar het kan een leuk alternatief zijn als je geen heel grote aanhanger hebt. Het is in afstand zo'n 60 km korter dan via Lugano.

Een passencombinatie over bredere wegen die makkelijker rijdt is Julier-Maloja. Langer dan via de Splügen, maar 25 km korter dan via Lugano, en de Julier en Maloja zijn goed uitgebouwde passen met doorgaande Hauptstrassen van normale breedte.

Voor wat betreft de route via Lugano: op mijn recente gedetailleerde kaart van het Alpengebied staat de Italiaanse SS340 tussen de Zwitserse grens en het Comomeer aangegven als afgeraden voor aanhangers. Dat heeft niet te maken met steile hellingen, maar de weg is vrij smal, vooral het deel tot Porlezza:
https://www.google.nl/maps/@46.0245733, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@46.02383,9. ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@46.0242913, ... 312!8i6656

Met een wat bredere aanhanger zal dat wellicht niet heel prettig rijden zijn (maar dan zou ik de Splügen ook niet gauw nemen). Met een bredere aanhanger wordt Julier-Maloja wel een interessant alternatief, of de Zwitserse A2 afrijden tot de grens met Italië en gelijk na de grens de afrit Lago di Como nemen en dan langs het Comomeer naar Dongo rijden.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Yep123 » za 21 okt 2017, 21:23

Hallo

Dank voor de input.

De splugenpas lijkt mij geen goed plan aangezien ik niet echt veel rijervaring heb om over zulke passen te rijden. Het zal dus de route worden via Lugano. Wat betreft de smalle weg langs het Comomeer (ss340) moet geen probleem zijn, mijn aanhanger is klein, niet breder dan de auto, dat moet dus wel gaan lukken. Ik kan er echter niet mee achteruit rijden vanwege de korte dissel.

De overnachting zal zijn in Lautrach aan de A96. De volgende dag nog ongeveer 6 uurtjes rijden inclusief stops, dan kunnen we wel midden op de middag op de plaats van bestemming zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Pino » za 21 okt 2017, 21:50

Zit iets in. En dan zou ik toch Julier-Maloja in gedachten houden als alternatief voor het geval er lange files ontstaan. Het zijn passen die vrij gemakkelijk rijden. Hoewel ik met kleine aanhanger eerst voor gemak zou kiezen (vandaar mijn eerdere opmerking, die weinig met verboden te maken had), zou het zonde zijn die optie in zo'n situatie te laten schieten.

Julier herinner ik me als lange stukken, weinig bochten. Wanneer je het Engadin bereikt, rijd je vrijwel vlak naar de pashoogte van de Maloja (het is een pas met feitelijk maar één helling). De afdaling richting Chiavenna begint met een serie haarspeldbochten kort achter elkaar, maar daarna is het relaxed doorrijden tot in Italië.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Yep123 » wo 25 okt 2017, 13:35

Hallo,

De plannen zijn wat veranderd, Comomeer is van de baan, hebben een kleine, rustige camping gevonden aan het Laggo Maggiore (Cannero).
datum van reizen blijft hetzelfde, zondag 22 juli heel vroeg vertrekken, een overnachting in een hotel en dan die maandag nog een klein stuk naar Italie

De route vanuit Enschede naar Cannero kan volgens nog steeds prima via Kassel, A7, A96, Chur, Bellinzona, Locarno enz. Volgens mij moet op maandag 23 juli vroeg in de middag de ST Bernandino tunnel geen probleem zijn.
Overnachting kan gewoon in Lautrach aan de A96, dan is het maandag nog ongeveer 330 km.

Alternatief voor deze route is om via de A3 of A5 te rijden, is iets korter. De route in Zwitserland gaat dan via de Gothard tunnel. Wanneer ik deze route rij dan wil ik graag overnachten in een hotel vlak voor de Zwitserse grens, dan maandagochtend richting lago Maggiore.

- Nu vraag ik mij af of de Gothard tunnel op maandag een probleem is mbt filevorming?
- Voor die maandag zou het prettig zijn als ik niet meer dan 300 km moet rijden naar Laggo Maggiore, waar ongeveer in Duitsland kan ik dan het beste
overnachten?

Gevoelsmatig denk ik dat de route A3 of A5 het beste is, mede dat je wat meer alternatieven qua routes voorhanden hebt als er b.v. een grote file voor de Gothard tunnel staat.

Alvast bedankt maar weer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 okt 2017, 14:18

Mocht je via de A3 of A5 rijden, dan kan het qua kosten ook een optie zijn om in Frankrijk te overnachten, vlak voor de grens met Zwitserland. De omgeving Mulhouse kent veel gunstig geprijsde hotels. Komende vanaf Twente zou je ook A31-A3-A1-A61-A65 kunnen overwegen, dus vanaf Keulen Linksrheinisch richting de Franse grens rijden en dan over de Franse A35 langs Straatsburg naar Basel. Je mijdt dan wat Duitse wegwerkzaamheden, en de route over de A61 kent minder steile hellingen dan de A3, wat met een aanhanger wellicht iets fijner is.

Vanaf Basel ligt de Gotthardroute voor de hand, tot aan Bellinzona-Sud, vanaf daar kun je dan via Locarno richting Cannero rijden. Je alternatieven zijn vanaf Basel de A3-A13 via Zürich, Chur en de San Bernardinotunnel richting Bellinzona, of de A1-A12-A9 via Bern, Montreux, Brig en de Simplonpas richting Italië. Met die laatste route zou je vanaf Bern eventueel ook de route via de Lötschbergtunnel (autotrein) kunnen overwegen, maar dat is iets duurder. De Simplonpas is erg makkelijk te rijden, ook met weinig bergervaring en een aanhanger moet dat geen probleem zijn.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Yep123 » wo 25 okt 2017, 15:18

Hoi

De route A31-A3-A1-A61-A65 zou een prima optie kunnen zijn. Zelf denk ik dan in Duitsland te overnachten in het plaatsje Lorrach. Dan maakt het niet zoveel uit of ik A31-A3-A1-A61-A65 rij of Helemaal via Duitsland. Paar heuveltjes maakt mij niet uit, ben de weg na kassel wel gewend, dat gaat prima met de aanhanger.
Vanuit Lorrach kan ik maandag ook weer alle kanten op qua route, de Tomtom zal wel aangeven wat de beste route is.Mijn ervaring is dat het de files goed aangeeft.

Kan iemand aangeven hoe druk het kan zijn op maandag bij de Gothard tunnel?, denk zelf dat deze op maandag goed te berijden is zonder al te veel file

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Bericht door Pino » wo 25 okt 2017, 16:20

^^ Dat zou ik op zich ook verwachten. Je zult wel enige vertraging oplopen, maar vermoedelijk niet heel veel. Voor de route over de Simplon moet je bij regulier verkeer anderhalf uur extra rekenen tegenover Gotthard. Dat geldt zowel met de route 'buitenom' via Montreux als de route via de autotrein Kandersteg-Goppenstein. Tegen die achtergrond kun je het vermoedelijk enigszins uittellen welke route sneller is. Al zou ik dan zelf bij Gotthard-vertragingen boven de 45 minuten al switchen naar de Simplon; niet omwille van de snelheid, maar omdat doorrijden toch vrolijker stemt dan stilstaan in de file.

Op langere routes hebben TomToms het nadeel dat ze vakantiefiles niet echt lekker oppakken. Omdat de files er niet elke dag staan, neemt het systeem tot vrij kort voor de file aan dat deze wel weg zal zijn tegen de tijd dat je ter plaatse aankomt. Daarnaast zijn TomToms slecht met het berekenen van vertraging bij het absoluut stilstaande verkeer voor Alpentunnels. In die zin is fysiek verkeersinformatie luisteren of even online opzoeken hoe lang de gemelde wachttijd is zeker geen slecht idee. Op je routes door Duitsland geldt dat evenzeer.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Bericht door Yep123 » wo 25 okt 2017, 16:46

Hoi

Nou, de voorpret is al vroeg begonnen.

Als alles voorspoedig gaat zullen we via de Simplon gaan, jaren geleden hebben we deze route al eens gereden met onze 2cv, volgens mij eerst de Grimsel, toen de Simplon . Een prachtige rit. Onze 2cv had het op de Grimsel wel moeilijk, we werden op het steilste punt ingehaald door mountenbikers :rofl2:. Zo'n mooie pas rijden zal een mooie ervaring voor de kinderen zijn.

De overnachting zal in Efringen-Kirchen zijn, deze plaats via allerlei routes goed aan te rijden.

Woensdag 8 augustus vertrekken we weer richting Twente, in principe weer dezelfde route. Overnachten doen we weer in Duitsland, vlak over de Zwitserse grens. Alles alles mee zit kunnen we daar weer in de middag of vroeg in de avond arriveren. Donderdag 9 augustus weer rustig naar Twente rijden

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Route vanuit Twente naar Dongo Comomeer

Bericht door Brueckenbauarbeiten » di 31 okt 2017, 15:15

Yep123 schreef:Hoi
Vanuit Lorrach kan ik maandag ook weer alle kanten op qua route, de Tomtom zal wel aangeven wat de beste route is.Mijn ervaring is dat het de files goed aangeeft.
Ik weet niet zeker of het voor alle TomTom's geldt, maar TT op mijn iPhone kijkt maar in een straal van ongeveer 110km om zich heen, wat betreft files. Net niet genoeg om vanuit Lörach de vertragingen voor de bekende tunnels mee te rekenen. Dus ik zou de vertraging voor de Gotthardtunnel toch nog even handmatig controleren voordat je bij Bazel de A2 oprijdt.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Bericht door Vahalis » di 31 okt 2017, 19:29

^^ die straal geldt zover ik weet voor alle TomTom’s en is 120 km.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Bericht door Yep123 » za 13 jan 2018, 20:46

Brueckenbauarbeiten schreef: di 31 okt 2017, 15:15
Yep123 schreef:Hoi
Vanuit Lorrach kan ik maandag ook weer alle kanten op qua route, de Tomtom zal wel aangeven wat de beste route is.Mijn ervaring is dat het de files goed aangeeft.
Ik weet niet zeker of het voor alle TomTom's geldt, maar TT op mijn iPhone kijkt maar in een straal van ongeveer 110km om zich heen, wat betreft files. Net niet genoeg om vanuit Lörach de vertragingen voor de bekende tunnels mee te rekenen. Dus ik zou de vertraging voor de Gotthardtunnel toch nog even handmatig controleren voordat je bij Bazel de A2 oprijdt.
Dat is inderdaad een goed plan. Kunnen we mooi de 1e stop voorbij Bazel maken, in de buurt van Diegten. Daar kijken we wel of we de A2 volgen naar de Gothard. Is er dan al veel file dan gaan we de andere kant op richting Bern, Montreux en dan de Simplon.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Bericht door Coen Tunnel » za 13 jan 2018, 21:13

^^ Dan mis je wel het andere alternatief via de San Bernardino (A3 en A13). Je zou ook iets eerder kunnen stoppen, bij Pratteln langs de A2, een grote Raststätte vlak na Basel. Dan kun je nog makkelijk kiezen voor de Gotthard, de San Bernardino of de Simplon.

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Route vanuit Twente naar Cannero, lago maggiore

Bericht door Yep123 » wo 11 jul 2018, 14:56

Hallo

De planning is helemaal rond. We vertrekken zondag 22 juli vroeg in de ochtend. We rijden via de A31-A3-A1-A61-A65 naar Neuenburg am Rhein. Daar hebben we een hotel geboekt.
We vertrekken daar maandag om 7.00 richting Cannero aan het Laggo Maggiore. We rijden eerst net voorbij Basel, daar stoppen we even bij Pratteln om even de actuele file's te checken. Optie 1 is gewoon de Gotthardtunnel nemen of de Gotthardpas. Mocht het bij pratteln al duidelijk zijn dat er erg veel (lange file's) zijn dan rijden we over de Simplon (via Montreux ,Sion) of de ST Bernardtunnel.

fijne vakantie allemaal

Plaats reactie