Utrecht-Weissenburg in Bayern op 23 december

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Utrecht-Weissenburg in Bayern op 23 december

Bericht door ChasingCars » wo 01 nov 2017, 15:18

Hallo,
Op zaterdag 23 december vertrekken wij voor een week naar Beieren (Weissenburg in Bayern).
Gezien de grote aantallen werkzaamheden in Duitsland ben ik erg benieuwd wat een goede route is.
Zelf heb ik de volgende route bedacht:
Utrecht-Maastricht-Luik-E40-E42 tot de Duitse grens. Daar via de BAB60 naar de BAB1 richting Saarbrücken, bij Dreieck Nonnweiler de BAB62 en bij Kreuz Landstuhl-West de BAB6 tot de afslag Ansbach, en vandaar verder via de Bundesstrasse 13.

Is dit traject aan te raden? Een alternatief zou de BAB61 kunnen zijn. De BAB3 wil ik liever vermijden aangezien ze daar overal aan het werk zijn?

Het is alweer een tijd geleden dat ik in Duitsland heb gereden dus ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast dank.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Utrecht-Weissenburg in Bayern op 23 december

Bericht door Chris » wo 01 nov 2017, 15:23

Tegen die tijd zijn heel veel Baustellen opgeruimd, behalve de grote werkzaamheden (verbredingen) die meerdere jaren duren. Je ziet in Duitsland vaak een bouwseizoen van april tot december, tegen de kerst zijn er nog weinig Baustellen over.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Utrecht-Weissenburg in Bayern op 23 december

Bericht door Pino » wo 01 nov 2017, 15:42

^^ Weet verder ook niet hoeveel mensen nu daadwerkelijk nog de weg op gaan op 23 december. Vrijdag 22 december zal grote kerst-drukte zijn, zaterdag is eerder zo'n dag om nog wat laatste kerstinkopen te doen. Zeker onder Duitsers, voor wie kerst echt al begint op de 24e.

Wat betreft de route: A3 en A61 zijn in afstand min of meer gelijkwaardig. Veel komt dan uit op persoonlijke voorkeur. Voordeel van een route A61/A6 boven A3 is dat de eerste vrijwel niet door grootstedelijk gebied gaat. Kerstdrukte veroorzaakt door wat late vertrekkers uit de steden van Nordrhein-Westfalen en Frankfurt zit op de A3, waar de A61 op dit soort tijdstippen vermoedelijk rustiger zal zijn. Het vrachtverkeer -reden voor veel Nederlanders om de A61 te vermijden- zal op deze zaterdag volkomen tot stilstand zijn gekomen.

Resteert je route over Luik: is zeventig kilometer extra ten opzichte van A3 en A61, dus je begint al met een drie kwartier achterstand, waarvan je je af moet vragen of je die ooit nog terugverdient. Maar het zal zeker rustiger zijn, in ieder geval totdat je op de drukkere A6 komt. De rit zal mogelijk door het weinige verkeer wat ontspannender zijn. Maar op een andere manier ook weer minder ontspannend. Een van de fijne dingen aan A3 en A61 vind ik dan weer dat je enorm lang rechtdoor kunt blijven rijden zonder na te hoeven denken over de route. Met de route over Luik is je volgende afslag nooit superver weg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Utrecht-Weissenburg in Bayern op 23 december

Bericht door duikgek89 » do 02 nov 2017, 5:11

^^ Ik denk dat je met de keuze voor de A61 best goed zit.

De gevonden route via Luik en is wel mooi rijden. Vind ik dan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Utrecht-Weissenburg in Bayern op 23 december

Bericht door Peter » do 02 nov 2017, 8:27

De meeste scholen zijn 21 of 22 dec al vrij (alleen Bayern en NRW niet, maar daar moet je wel zijn/doorheen). Er zal dus niet een echte vakantie-exodus op zaterdag zijn, hoewel het best druk zal zijn als NRW leegloopt op de A3 en A61

De winkels zullen 3 dagen op rij dicht zijn (24-25-26) en veel fabrieken zijn ook een week dicht. Er zal dus alleen 's ochtends veel leverantieverkeer zijn aan supermarkten (die zullen uitpuilen van hamsteraars), maar in de middag zal er weinig aan de hand zijn. Een beetje vakantieverkeer van mensen die (als er sneeuw ligt) willen skiieen of op andere type vakantie in het zuiden houden.

Ik zou zelf gokken dat de A44 (vanaf Dortmund dus via A3-A2)-A7 het lekkerste doorrijdt, als ik in de ochtend al het Ruhrgebiet wil passeren. A45 kan ook maar die heeft dacht ik nog veel brug(talbrucke) baustelles.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie