Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Pino » wo 01 nov 2017, 15:59

Voor een komende rit naar West-Frankrijk ben ik wel benieuwd naar eenieders gedachten over de route tussen Antwerpen en de E19-zuid:
  1. A12 en westelijk langs Brussel
  2. E19 en westelijk langs Brussel
  3. E19 en oostelijk langs Brussel
Google Maps geeft ze alle drie vijftig minuten bij regulier verkeer. Optie 1 is het kortste, 3 is vier kilometer langer en 2 is negen kilometer langer. Die laatste route is wel de enige die volledig snelweg is. Ik had voor nu gedacht maar te kiezen tussen optie 1 en optie 3, afhankelijk van waar bij Brussel files staan (en als er geen files staan optie 1). Het feit dat je bij optie 2 de stoplichten van de A12 en het niet-snelwegdeel van de R0 vermijdt, lijkt me de extra kilometers alleen waard wanneer zowel op de A12 als op de R0-oost files staan.

Wat doen anderen op hun reis naar de Franse A2? Deze rit vindt plaats op vrijdag 22 december (vertrek na de ochtendspits), maar ben in het algemeen wel benieuwd. Overigens neem ik gemotiveerde antwoorden "doe het alle drie niet en rijd alsjeblieft over Kortrijk" ook in behandeling :-)
Laatst gewijzigd door Pino op wo 01 nov 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Antwerpen Zuid - Haut Ittre

Bericht door Rein » wo 01 nov 2017, 16:12

Ik heb een absolute voorkeur voor route 2. Op een langere reis wil ik zoveel mogelijk echt door kunnen rijden en dan vind ik de hindernissen bij route 1 en 3 irritant. En aangezien route 2 niet substantieel langer is zou ik die dus nemen.

Overigens is de route via Valenciennes zeker geen gekke route. De laatste twee keer heb ik die verkozen boven de route via Kortrijk/Lille.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 nov 2017, 16:27

Ik heb ze alledrie wel eens gereden en bij optie 3 zijn er natuurlijk ook geen echte hindernissen. Het niet-snelwegdeel van de R0 door het Zoniënwoud is volledig ongelijkvloers en 2x2, en meestal minder filegevoelig.

Optie 1 is voor de afwisseling wel aardig, maar de westelijke R0 is wat filegevoeliger dan de oostkant.

Via Kortrijk doe ik zelf liever niet, via de Franse A2 vind ik toch wat prettiger rijden dan langs al die flitsers bij Lille.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Pino » wo 01 nov 2017, 19:05

Dank beiden :top: De filegevoeligheid van de westkant is me bekend, maar ik vind west op zich wel fijn rijden als het rustiger is. Aan de oostkant zie ik het probleem minder in het Zoniënwoud en meer in het stukje Machelen-Léonard, dat eerst een flinke opeenvolging van weefbewegingen is en dan substandaard wordt. Maar goed, bij file aan de westkant en een vrije oostkant is die keuze natuurlijk snel gemaakt.

Het "geen hindernis op een lange rit" als argument tegen optie 1 zou van mijzelf kunnen komen, maar op de laatste keren dat ik op de A12 was heb ik die stoplichten nu niet echt als noemenswaardige hindernis gezien. Zou natuurlijk wel anders worden bij wat grotere drukte daar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 nov 2017, 22:39

Als het filevrij is vind ik het over dat brede stuk weg van Machelen tot Sint-Stevens-Woluwe heerlijk rijden met 120 km/u. Het stuk door het Zoniënwoud is dan inderdaad gelimiteerd tot 90 km/u, maar zo lang is dat nou ook weer niet.

Als ik 's nachts rij kies ik soms wel voor de westkant, al dan niet in combinatie met de A12, maar dat heeft dan meer te maken met het feit dat de VZP Ruisbroek best een fijne plek is om te stoppen. Beter dan Waarloos aan de E19 tussen Antwerpen en Brussel, en beter dan Nivelles en wat er verder maar komt op het Waalse deel van de E19 en daarna de Franse A2. Maar je rijdt overdag, dus dan is dat misschien minder een issue - al blijft Ruisbroek natuurlijk wel een goede VZP. Dat kan wellicht ook nog meespelen.

Bij de keuze tussen de E19 en A12: in filevrije omstandigheden kies ik al gauw voor de A12 als ik al de keuze heb gemaakt westelijk langs Brussel te gaan. Het breekt even de sleur van de snelweg zonder dat het extra tijd kost en bij de VRI's door Wilrijk sta je nooit lang te wachten, en bij Londerzeel zitten ze ver genoeg uit elkaar om ook niet storend te zijn. Met 120 km/u over het beton door de brede Rupeltunnel rijden vind ik ook nog altijd leuk om te doen. Over de A12 heb ik in filevrije omstandigheden altijd wel het idee dat ik heel vlot op de Brusselse Ring ben.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door jdb2 » wo 01 nov 2017, 23:27

Bij de afslag van de A12 naar de ring kan 's ochtens volledig stilstaan. E19>Ring rijdt dan gewoonlijk iets beter door, maar of het tijdswinst oplevert kan ik niet zeggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Pino » wo 20 dec 2017, 22:34

Nogmaals dank voor de eerdere hulp. Zo kort voor vertrek nog wat laatste planning: route is naar omgeving Le Havre en ik zit te kijken naar de betere verzorgingsplaatsen. Met kleine achterin wil ik ongeveer iedere twee uur stoppen. Dan kom ik zo ongeveer in de regio Brussel voor een eerste stop: Ruisbroek lijkt dan prettiger dan andere in de omgeving (Waarloos, Nivelles)?

Daaropvolgend zou ik denken aan Assevillers, aan de Franse A1 vlak voor de afslag naar de A29. En vanaf daar maar kijken of we in een keer doorgaan of nog stoppen bij Bolleville. Rest langs de A29 lijkt me weinig (maar indien nodig wel bruikbaar). Mis ik dan nog ergens waardevolle opties?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Coen Tunnel » do 21 dec 2017, 0:18

^^ Ruisbroek is inderdaad een stuk fijner dan Waarloos of Nivelles. Assevilliers langs de A1 is de enige echt grote aire tot aan Le Havre, langs de A29 is het toch allemaal wat kleiner. Bolleville is dan inderdaad de beste die je tegenkomt. Croixrault is erg klein, Maucomble (op het tolvrije stuk waar de A28 en A29 samenlopen) is qua formaat redelijk, maar Bolleville is wel beter.

Alternatief naar de omgeving Le Havre zou je via de Belgische E17 en E40 en de Franse A16, A28 en A29 kunnen rijden. Dat is zo'n 40 km langer, maar landschappelijk fraaier. Aire de la Baie de Somme is dan een absolute aanrader.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Pino » do 21 dec 2017, 13:33

^^ Ja da's een mooie aire en tussen Calais en Neufchatel-en-Bray inderdaad aangenaam landschap. Totdat je daar bent, vind ik er echter geen klap aan en vind ik het eerste stuk Frankrijk zelfs eerder onprettig. Kortom, ik pak deze keer de kortere route langs Amiens (en voor de terugweg had ik een andersoortige omweg voor de afwisseling in gedachten, namelijk een tussenstop in Parijs). Dank voor het meedenken!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Pino » vr 22 dec 2017, 21:07

A12 en R0 west genomen uiteindelijk. Het viel me wat tegen eerlijk gezegd. We reden denk ik rond 10.15 uur de A12 op en het was me bij de stoplichten net te druk. Eerdere ervaringen, met name 's avonds, waren veel beter. Bij Strombeek-Bever ook meteen een invoeg-filetje.

Tussenstops werden uiteindelijk Minderhout, een Carrefour bij Valenciennes en Bolleville. Nog heel even op Assevilliers geweest voor een sanitaire stop; ruim met veel mogelijkheden, maar ook druk (zag een flinke wachtrij voor een broodje of koffie) en het zag er wat afgeragd uit. Ze zijn er nu wel aan het opknappen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Welke route tussen Antwerpen Zuid en Haut Ittre (E19)?

Bericht door Rein » vr 22 dec 2017, 22:26

Ik heb vorige week zaterdagochtend als een soort experiment de A12 gereden en vond dat toch een stuk minder prettig rijden dan de E19, vooral door de verschillende verkeerslichten (waarbij ik drie keer rood had, erg onprettig op een doorgaande rit) en wisselende maximum snelheden. Mijn voorkeur voor de E19 is in ieder geval niet veranderd.

Plaats reactie