Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door jelger » zo 03 dec 2017, 16:18

Paar wegenplaatjes van de omgeving die ik net aangaf in dit album. Ik denk niet dat je er echt veel aan hebt, maar leuk voor het gevoel en de pret.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » zo 03 dec 2017, 16:26

^^
Daar zitten wat mooie foto's tussen zeg! Had jij toen spikes of ook gewoon winterbanden?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door keokiracer » zo 03 dec 2017, 16:43

carman6 schreef: zo 03 dec 2017, 16:17
Wesso schreef: zo 03 dec 2017, 16:14 ^^ De albums zouden het voor iedereen moeten doen. Misschien een andere keer nog eens proberen.
:hm: Krijg error 404, maar zal morgen nog eens kijken dan.
Idem hier

Heb ik ook wel eens gehad. Wesso: even naar je albums gaan en de link opnieuw kopiëren en dan hier plaatsen, dat werkte bij mij de laatste keer.
Google wisselt die zooi van ze zo vaak van naam dat ze bij de 8e keer re-namen we eens iets vergeten en/of verzieken...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door jelger » zo 03 dec 2017, 16:53

carman6 schreef: zo 03 dec 2017, 16:26 ^^
Daar zitten wat mooie foto's tussen zeg! Had jij toen spikes of ook gewoon winterbanden?
Ik ben uiteindelijk met winterbanden gegaan (heb spikes liggen). Ik had uiteindelijk geen zin om in Zweden in de kou te prutsen met krik en 4 wielen mee te zeulen. Toen ik eenmaal in de vakantieregio was had ik er wel lichtelijk spijt van. We zaten ook in de binnenlanden, en daar lag een flinke plakaat verijsde sneeuw. Allemaal goed gegaan, maar met spikes was het toch fijner geweest. Ook met ABS kan je glijden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 17:37

Wat de albums van mijn reisverslag betreft weet ik echt niet meer wat ik verder kan doen. Ik kan de link wel opnieuw kopiëren en plakken, maar dan staat er precies hetzelfde...

Alle foto's zijn zichtbaar en de links openen bij mij in Chrome en IE, ook als ik niet ben ingelogd bij Google.
TOEVOEGING
Als de browser een slash (/) aan het eind van de URL zet, deze weghalen en dan opnieuw proberen.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » zo 03 dec 2017, 17:50

^^

Jammer, dit is bijvoorbeeld een link die ik krijg: https://photos.google.com/album/AF1QipP ... DmFjh45-VQ. Als het niet kan, dan kan het niet natuurlijk.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 20:44

Zo beter? https://photos.google.com/u/1/album/AF1 ... DmFjh45-VQ

Anders houdt het hier op. :(

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » zo 03 dec 2017, 21:11

Helaas, werkt voor mij niet. 3 verschillende browsers geprobeerd. Ach ja, dan niet.

Terug naar de te rijden routes dan maar :woop:

Ik probeer zonet de voorwaarden te vinden voor de boot van Kopenhagen naar Oslo en ik kom er achter dat hij niet meer te boeken is. Zou die vol zitten? De boot vanuit Kiel naar Oslo/Göteburg is te duur en dus geen alternatief. Hmm, had niet verwacht dat hij nu al volgeboekt zou zijn :down:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door boe! » zo 03 dec 2017, 21:12

Het enige dat ik kan bedenken is dat een een https://photos.app.goo.gl/ link moet zijn.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 21:17

Oké. Bedankt Google. :ziek:
https://photos.app.goo.gl/MURs3rHf89ILkfCT2

(als deze wel werkt zal ik de andere linkjes ook aanpassen.)
TOEVOEGING
Klik hier voor het aangepaste reisverslag. :biertje:
Laatst gewijzigd door Wesso op zo 03 dec 2017, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door boe! » zo 03 dec 2017, 21:23

^^ Bij mij werkt het. :top:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door jelger » zo 03 dec 2017, 21:58

:top:

Kan best zijn dat de cabines op de veerdiensten al aardig vollopen in die periode. Anders alleen op terugreis, en heen de gewone land toute met korte oversteken en dus een hotelnacht?

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 7:34

De foto's werken nu, bedankt :top:

Is er trouwens een manier om real time te zien wat de conditie is van de weg (vooral in Zweden en dan bedoel ik hoeveel sneeuw/ijs er op de weg ligt)? Lijkt mij wel handig om dat te weten.

Oh en koelvloeistof zegt de garage dat -40 graden Celsius goed zat is, wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 dec 2017, 8:16

^^ De laagste temperatuur ooit gemeten in Haparanda staat op -41,7 graden. Maar in principe moet koelvloeistof die tot -40 aankan voldoende zijn. Koelvloeistof die nog lagere temperaturen aankan is in Nederland ook lastig te verkrijgen.

Zorg er wel voor dat je zeker weet dat de koelvloeistof inderdaad voor -40 is. Koelvloeistof die tot -26 geschikt is wordt ook veel gebruikt in Nederland. en dat zal niet geschikt zijn. Desnoods voor vertrek even de koelvloeistof vervangen, dat is bij veel auto's ook heel makkelijk zelf te doen. Zo duur is een paar liter koelvloeistof ook niet.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 8:46

Auto komt net van de garage af, was eigenlijk niks mis :woop:
Zij verbaasden zich er ook al over dat er koelvloeistof tot -40 in zat :D

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 18:24

Nieuwe route gevonden, Venlo > Travemunde > 21:00 uur laatste check in > Malmo > Stockholm > 18:30 laatste check in > Turku > Haparanda
Kosten:
1845 km > €200
Eerste boot > €189
Tweede boot > €91
Avondeten > €80
Totaal > €560

Wat vinden jullie van deze route?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » ma 04 dec 2017, 18:29

Misschien kun je wel goedkopere hotelovernachtingen vinden. In die tijd zijn veel zakenlieden niet op reis dus worden veel hotelkamers niet gebruikt. Op booking.com zie ik zo een heleboel hotels in Malmö / Helsingborg voor rond de € 70 op 27 december.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 18:33

^^
Moet je voor het stuk tot Malmö wel even €83 bij tellen voor de bruggen natuurlijk.

Hoe zijn de veerdiensten van Finnlines en Viking Line?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Palance » ma 04 dec 2017, 18:42

En rijden naar Tallinn en daar overvaren naar Helsinki? De overtocht is maar 2 uurtjes, dus geen cabine nodig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 19:08

Is bijna 3000 km, niet echt een alternatief denk ik. Niet als je goedkoop en snel wil in ieder geval, de toerist uithangen doe ik op de terugweg :yes:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door jelger » ma 04 dec 2017, 19:25

Travemuende - Trelleborg lijkt me dan eerder een alternatief i.p.v. naar Malmo, of komen de tijden beter uit?

Als je snelheid bovenaan zet op de heenreis moet je zoveel mogelijk rijden, tenzij je varen combineert met je nachtrust.
De overtochten zijn al bekend, dus maak de keuze. Als je zit te puzzelen met vertrektijden en kosten dan zijn er nog wel een paar overtochten te bedenken vanaf Noord-Duitsland of Polen naar (Zuid-)Zweden.

Je kan in 1 dag naar Jonkoping rijden (dat is ongeveer equivalent aan wat ik in 1 dag doe naar Trollhattan). En wat je daarna bereikt, dat weet ik niet. Je moet dan hoe verder je naar het noorden komt meer rekening houden met sneeuw, en dat je ook niet meer het voordeel hebt van de autobahn. Je komt dan eigenlijk aan niet meer dan 800 km zou ik inschatten. Ik heb zelf op de laatste winterreis Trollhättan - Lövnäs gereden, en dat vond ik ook precies genoeg. Dat is slechts een kilometer of 425.
Laatst gewijzigd door jelger op ma 04 dec 2017, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 19:34

Deze zouden beide een nachtboot zijn, ik ga ze boeken. Genoeg bedenktijd gehad en heb ook geleerd van die :shutup: boot naar Oslo dat ze zo volgeboekt zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » ma 04 dec 2017, 20:35

Trafikverket plaatste vandaag deze video van sneeuwschuivers op de E4 bij Jönköping. Geeft een beetje een beeld van hoe de rij-omstandigheden zijn (en wat voor idiote acties bestuurders uithalen soms...)

https://www.facebook.com/Trafikverket/v ... 859238602/

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Jeroen » ma 04 dec 2017, 20:40

Chris schreef: ma 04 dec 2017, 18:29 Misschien kun je wel goedkopere hotelovernachtingen vinden. In die tijd zijn veel zakenlieden niet op reis dus worden veel hotelkamers niet gebruikt. Op booking.com zie ik zo een heleboel hotels in Malmö / Helsingborg voor rond de € 70 op 27 december.
Als TS het nog goedkoper wil doen: op veel campings in Zweden worden ook stugor (blokhutten) verhuurd voor zo'n 300 - 500 SEK/nacht. Kamperen met de tent is nog goedkoper, maar dat is in deze tijd van het jaar wel flink bikkelen. :)

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 20:50

Inmiddels zijn de 2 nachtboten geboekt. Heb dus als het goed is geen hotel nodig.

Dus de route staat nu vast, dag 1 naar Travemunde, dag 2 naar Stockholm en dag 3 naar Haparanda.

In Travemunde begint de check-in 3 uur voor vertrek van de boot, is dat dan goed genoeg om daar aan te komen rijden of kun je beter zeggen nog iets eerder dan dat? Locatie: Lübecker Hafen-Gesellschaft mbH

In Stockholm begint check-in pas 1.5 uur voor vertrek van de boot, daar al eerder aanwezig zijn? Locatie: Tegelvikshamn SE-11630 Stockholm

Van Turku naar Haparanda, welke wegen raden jullie aan? De E8 gewoon helemaal naar boven of de E63 en dan de E75? Deze routes ook genoeg tankstations?

Hoe zit het met de controles op de boten? Gaan ze de hele auto doorzoeken? Je mag geen eigen eten/drinken meenemen aan boord, controleren ze dit?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Chris » ma 04 dec 2017, 21:03

Finland heeft vrij goede enkelbaans wegen. Deze zijn vaak in de jaren 50-60 geheel nieuw aangelegd en dus niet ontstaan vanuit historische karrensporen.

De kustroute lijkt voor de hand te liggen, maar via Tampere - Jyväskylä - Oulu is waarschijnlijk iets lekkerder rijden. Dit is van oudsher de noord-zuid van Finland en heeft nagenoeg geen bebouwde kommen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Jeroen » ma 04 dec 2017, 21:17

Ieder zijn eigen keuze, maar 2 nachtboten betekent wel 2 potentieel stressvolle deadlines achter elkaar en Turku - Haparanda lijkt me ook nog een flinke afstand om te doen op 1 dag als het weer wat tegen zit. Bovendien bespaar je met die 2de boot relatief weinig kilometers tov de route via Sundsvall.

Voor controles hoef je niet veel schrik te hebben, want je blijft binnen EU- en schengengebied. En ze kunnen je op zo'n boot niet verbieden om wat etenswaren mee te nemen in je hut.
Laatst gewijzigd door Jeroen op ma 04 dec 2017, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door jelger » ma 04 dec 2017, 21:21

Het hangt helemaal van de weersomstandigheden af. Op zich moet 750 km nog wel te doen zijn, maar met het avondeten binnen zijn zit er niet in zou ik denken.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door carman6 » ma 04 dec 2017, 21:41

Eerste dag: 500 km
Tweede dag: 615 km
Derde dag: 750 km

Die eerste twee lijken mij toch prima te doen? Laatste is te bedenken, maar dan pak ik wel een hotel. Geen risico w.m.b., tweede boot zorgt voor ongeveer 250 km minder rijden terwijl je ook meteen je slaapplek hebt geregeld. Gaat de eerste boot niet (om wat voor rede dan ook), kan ik altijd nog over de bruggen rijden. Gaat de tweede boot niet, kan ik altijd nog de E4 naar boven pakken. Dan is het maar jammer dan voor dat geld (beetje geluk is de reisverzekering daar ook goed voor), maar zeker niet het einde van de wereld.

Ik denk dat deze route wel realistisch is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Haparanda (S) / Tornio (FIN)

Bericht door Wesso » ma 04 dec 2017, 21:52

Lekker bezig. :lol:
Voor dag 2 (Malmö-Stockholm, dat is 615 km) is het goed te kijken naar de reistijd tussen aankomst en deadline bij de terminal in Stockholm. Denk dan vooral aan de avondspits in Stockholm.

De route loopt buiten de steden eigenlijk alleen over snelwegen E6 en E4, stukje bij Ljungby buiten beschouwing. Daar hoef je weinig problemen te verwachten. De algemene snelheidslimiet is wel vrij laag; 110 km/h.

Plaats reactie