Schagen - Lublin + rondje Polen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door mvalkenburg » do 09 nov 2017, 20:22

Volgende week woensdag vertrek in de loop van de ochtend. Eerste overnachting heb ik bij Poznan geboekt, en op donderdag rijd ik dan door naar Lublin waar ik in de middag moet zijn.

Dag 1: Schagen - Poznan
Ik wil sowieso eigenlijk heen en terug graag via de Afsluitdijk, al is het maar om knp Joure en het N31 aquaduct even te kunnen zien. Zijn er behoudens de actuele verkeersinformatie op de dag zelf nog andere voors en tegens voor het gewoon volgen van de Google Maps route Bremen-Oldenburg-Hannover-BAB2?

Dag 2: Poznan-Lublin
Is er enige reden om niet de route A2-DK50-S7-DK12 te volgen?

Dag 3 en verder:
ik moet op vrijdag via Warschau naar Łódź, route is duidelijk.
Na het weekend vanaf Łódź naar Kraków en Katowice. Op dinsdag ga ik dan vanaf Katowice in 2 etappes terug rijden, misschien moet dat nog even via Poznan, maar misschien ook niet. Heb in ieder geval nog geen overnachting geregeld, dus de route is flexibel.
Zijn er voor deze etappes nog handige suggesties, of wellicht net geopende wegen die even leuk zijn om mee te pakken, als ik er dan toch al ben?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door Coen Tunnel » do 09 nov 2017, 21:49

mvalkenburg schreef:Dag 2: Poznan-Lublin
Is er enige reden om niet de route A2-DK50-S7-DK12 te volgen?
Nee. Ik heb die route eerder dit jaar gereden op weg naar Kiev. A2 is prima, DK50 is het eerste deel met 2+1 rijstroken en rijdt verder ook goed door. S7 is een fijne snelweg, even een stukje lekker doorrijden, en aansluitend 2x2 DK7 tot in Radom. De noordelijke rondweg van Radom (het stukje DK9 tussen de DK7 en de DK12) heeft wel erg slecht wegdek, maar dat is maar een paar kilometer. DK12 is niet heel vlot met wat dorpspassages en het stadje Zwolen, maar wel een redelijke weg. Rond Pulawy ligt een nieuw tracé, daarna wordt je over de DW824 via Zyrzyn naar de DK17/S17 geleid. Op de kaart lijkt het alsof je bij Osiny een stukje kan afsnijden, maar die weg is tegenwoordig afgesloten.

Alternatief kun je vanaf Pulawy over de DK12 rijden en bij Kurow de S17 nemen.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door Brueckenbauarbeiten » za 11 nov 2017, 2:19

mvalkenburg schreef: Dag 1: Schagen - Poznan
Ik wil sowieso eigenlijk heen en terug graag via de Afsluitdijk, al is het maar om knp Joure en het N31 aquaduct even te kunnen zien. Zijn er behoudens de actuele verkeersinformatie op de dag zelf nog andere voors en tegens voor het gewoon volgen van de Google Maps route Bremen-Oldenburg-Hannover-BAB2?
Je zou de A24 via Hamburg nog kunnen overwegen. Vind ik persoonlijk een stuk relaxter rijden dan de A2 en ieder geval afgelopen zomer een stuk minder wegwerkzaamheden. Volgens Google Maps ook maar 10 minuten langer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door Pino » za 11 nov 2017, 7:35

^^ Meestal kost dat wat meer extra. Berekend vanaf Joure praat je over 38 kilometer omweg.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door mvalkenburg » zo 12 nov 2017, 13:47

Ik vind de BAB2 inderdaad ook waardeloos, maar de route via de BAB24 betekent dat je langs Hamburg komt en daar schiet je meestal ook niks mee op.
Extra kms maken met niet zo veel uit, brandstof is toch voor de baas.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door Bongo » di 14 nov 2017, 10:51

Coen Tunnel schreef:
mvalkenburg schreef:Dag 2: Poznan-Lublin
Is er enige reden om niet de route A2-DK50-S7-DK12 te volgen?
Nee. Ik heb die route eerder dit jaar gereden op weg naar Kiev. A2 is prima, DK50 is het eerste deel met 2+1 rijstroken en rijdt verder ook goed door. S7 is een fijne snelweg, even een stukje lekker doorrijden, en aansluitend 2x2 DK7 tot in Radom. De noordelijke rondweg van Radom (het stukje DK9 tussen de DK7 en de DK12) heeft wel erg slecht wegdek, maar dat is maar een paar kilometer. DK12 is niet heel vlot met wat dorpspassages en het stadje Zwolen, maar wel een redelijke weg. Rond Pulawy ligt een nieuw tracé, daarna wordt je over de DW824 via Zyrzyn naar de DK17/S17 geleid. Op de kaart lijkt het alsof je bij Osiny een stukje kan afsnijden, maar die weg is tegenwoordig afgesloten.

Alternatief kun je vanaf Pulawy over de DK12 rijden en bij Kurow de S17 nemen.
Ik heb deze route ook genomen in mei en ben het geheel eens met Coen Tunnel's beschrijving. Wij hadden overnacht in Lodz wat best een leuke stad is. De stad zelf ligt wel wat verder van de snelweg en ik vond de afstand van Lodz naar Poznan en de grens een stuk groter dan verwacht (maar dat is ws omdat ik me er niet genoeg in verdiept had op de kaart.
Wij hadden zelf niet heel veel problemen met de A2 in Duitsland, maar dat kan ook komen omdat wij 'm op een zondag reden. Dat scheelt een stuk met vrachtverkeer. Ik zou op de dag zelf even verkeersinfo in de gaten houden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door duikgek89 » di 14 nov 2017, 19:00

Ik heb Kiev - Poznan gereden via Warschau. Dat was ook omdat we daar een overnachting hadden. Ik denk niet dat die route beter is want de DK17 leek zelfs op een tijdstip waarop je niet al teveel verkeer verwacht (zaterdagavond) echt stampvol te zijn. Veel languit enkelbaans.

Ik probeer volgende keer ook de route via de S7.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door mvalkenburg » za 18 nov 2017, 18:38

Kleine wijziging, ik maak nog een ommetje via Tsjechie. Heb een overnachting in Dresden geboekt. Wat is op een doordeweekse woensdag de handigste route terug naar Schagen? Als ik nu kijk lijken de twee opties (BAB38-Ruhrgebiet-BAB3-Arnhem) of (Magdeburg-BAB2-Osnabrueck) om het even.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door duikgek89 » zo 19 nov 2017, 13:49

De A38 is mooier en meestal erg rustig, dat zou mijn voorkeur hebben. Het nadeel met die route is wel de 2x2 A44 die erg druk kan zijn, van de andere kant hoef je op de route via Dortmund niet via Bad Oeynhausen.

Dan is er nog een variant mogelijk op de route via de A2 in geval er ergens drukte is: Bij Bernburg de B6(n) nemen, dat is gewoon een snelweg grotendeels zonder limiet en aansluitend via de A395 - A392 naar de A2 bij Braunschweig, of als dat met de verkeersinformatie beter uitkomt de B6 volgen naar Holle en dan de A7 op naar Hannover en de A2.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door verfmeer95 » zo 19 nov 2017, 14:36

En als het bij Kassel of op de A44 erg druk is kan je vanaf Nordhausen via de B238 B243 en de A7 ook gemakkelijk de A2 bereiken.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op zo 19 nov 2017, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door duikgek89 » zo 19 nov 2017, 18:12

Bedoel je niet via de B243?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Schagen - Lublin + rondje Polen

Bericht door verfmeer95 » zo 19 nov 2017, 22:20

^^ Ja, die bedoel ik. Geen flauw idee hoe ik die nummers door elkaar heb gehaald.

Plaats reactie