Tol mijden Metz - Strasbourg

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » za 30 dec 2017, 2:39

Oudjaarsdag gaan we via Metz naar Strasbourg. Het mag alom bekend zijn dat ik bepaald geen Frankofiel ben, maar de weg ken ik er ook niet al te best dus ik had graag wat advies.

De logische route is uiteraard via de A4, maar als het qua tijd uit kan rij ik net zo lief binnendoor via een leuke route.

De opties die ik zie:

1) Bij de snelweg blijven. De D603 - D656 - D1061 - D661 - D1004 - D421 - D100 (deels oude N3?). Voordeel: als het tegen zit schiet je gewoon ergens de snelweg op.
2) Via de D955 - N4 om dan bij Phalsbourg optie 1 op te pakken (of indien we het zat zijn de A4 te nemen).
3) wat aparter: D999 (-D70) - D999 naar Morhange. En dan puzzel ik tussen variant 3a, 3b en 3c:
3a)Vanaf Morhange de D27 naar Arr en dan de N4 op, verder volgens 2 en 1.
3b) D27 naar Cutting en dan de D38 - D1 en D38 naar Phalsbourg dan als 1.
3c) Via D79 en D39 naar Francaltroff en aldaar de D39 verder volgen naar Fenetrange en route 3b oppakken.


Het hoeft niet de snelste route te zijn, maar de tijd (en vrede :geeuw:) gaat het niet toestaan dat het vele uren langer duurt dan de snelste optie. Ik ben benieuwd of jullie iets over die routes kunnen zeggen of een alternatief kunnen bedenken.
Vertrek uit Metz zal zo ongeveer 3 - 5 uur worden en ik wil niet veel later dan 20:00 toch de Rijn weer oversteken bij Strasbourg maar ik kan me niet voorstellen dat dat een groot probleem gaat zijn.

Verder blijft vanuit Saverne de route via de oude N4 uiteraard mogelijk en die heb ik ook al gereden, maar dan zit ik ook al bijna op het tolvrije deel van de A4. Verder zie ik daar nog de D41 liggen die eventueel met de D228 te combineren lijkt te zijn. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Schelpenpaadje » za 30 dec 2017, 6:42

Wat is je vertrekpunt en wat maakt dat je over Metz moet/wilt rijden?

Vanuit Nederland over de Duitse A61, A65 en dan de A35 is je route tolvrij en heb je (op een klein stukje B9 na) alleen snelwegen.

Mocht Metz een must zijn: reistijd, comfort en de zekerheid van een snelweg is ook wat waard. Aan je lijstje met alternatieven zou ik ook A31 - A33 - N333 - N59 - N83 - A35 toevoegen. Dit zou in elk geval een stuk minder tol moeten opleveren dan de A4-route. Ik ben met deze weg en de suggesties die je zelf noemt niet bekend, dus ik hoop voor je dat anderen iets kunnen zeggen over wat je daarvan mag verwachten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Chris » za 30 dec 2017, 10:05

De traditionele oost-westroute in Frankrijk ging niet via Metz maar via Nancy. Dat is de N4. De oude route nationale parallel aan de A4 was de N3, N56 en N61. Die oude route is nauwelijks opgewaardeerd en voert door praktisch elk dorp. Ik denk zelf dat de ex-N55 van Metz via Château-Salins naar Sarrebourg sneller is en fijner rijdt dan de ex-N3/56/61. De ex-N55 heeft ook wat bebouwde kommen, maar minder dan de N3/56/61 en de ex-N55 heeft nog een paar stukken met inhaalstroken, plus nog wat 2x2 via de N4 vanaf Héming. Deze route scheelt ook maar 5 kilometer met de ex-N3/56/61.

Let wel op flitspalen. Langs ex-RNs staan ze het vaakst van allemaal.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door waldo79 » za 30 dec 2017, 10:12

De ex N55 zal dan de huidige D955 zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Coen Tunnel » za 30 dec 2017, 10:49

Schelpenpaadje schreef: za 30 dec 2017, 6:42Mocht Metz een must zijn: reistijd, comfort en de zekerheid van een snelweg is ook wat waard. Aan je lijstje met alternatieven zou ik ook A31 - A33 - N333 - N59 - N83 - A35 toevoegen. Dit zou in elk geval een stuk minder tol moeten opleveren dan de A4-route.
Metz-Straatsburg kost je € 13,10 aan tol over de A4. De route die jij via Saint-Dié-des-Vosges suggereert kost € 6,00 voor de Tunnel Maurice Lemaire. Uiteraard te vermijden door de pas te nemen. Maar het lijkt mij wat om.

A31-A33-N333-N59-D424-D1420-A352 kan ook een aardig alternatief zijn. Relatief veel snelweg en expressweg, en over de D424 en D1420 is landschappelijk niet onaardig. Vooral de D1420 is een prima weg, deels zelfs ongelijkvloers. De D424 heeft een handvol dorpspassages, vooral direct na de N59, maar dat zou geen problemen op moeten leveren. Let wel op de flitspalen op de A31, zowel op het 110-deel tussen Metz en Nancy als op het 90-deel rond Nancy.

A31-A33-N333-N4-D1004-N4-A351 houdt je natuurlijk continu op goede wegen, ofwel snelwegen en expresswegen, ofwel de oude doorgaande N4. Deze beide routes zijn geschikt als je één van de bruggen in Straatsburg wil nemen (ofwel die in de stad zelf naar Kehl/Appenweier, ofwel de nieuwere brug ten zuiden van de stad naar Offenburg).

Als je niet de omweg via Nancy wil maken, zou ik gaan voor de D955-N4-D1004-N4-A351. Of vanaf Saverne niet de D1004, maar de D421 en bij de A340 de A4 oprijden, vanaf daar is het al tolvrij. Bij Hochfelden de D100 nemen naar de A4 betekent dat je nog wat tol moet betalen voor dat stukje A4 tussen Hochfelden en Brumath, dan kun je beter even iets verder doorrijden en pas bij Brumath de A4 oprijden. Als je de brug bij Rheinau wil nemen, dan is dit een goede optie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Pino » za 30 dec 2017, 14:00

Afhankelijk van waar bij Metz je precies moet zijn, zou het mogelijk ook een optie zijn om van Thionville door te steken naar Saarlouis en dan een stuk Duitse snelweg mee te pakken. Denkbare optie is dan de A620 naar Saarbrücken gevolgd door B51/N61/ex N61 naar Saverne en dan verder over ex N4. De andere optie lijkt me A8, door het Pfälzer Wald (mogelijk B427 ipv B10) en dan via de A35 naar Strasbourg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » za 30 dec 2017, 16:53

Bedankt voor de reacties.
Schelpenpaadje schreef: za 30 dec 2017, 6:42 Mocht Metz een must zijn:
Dat heb ik de bazin al beloofd. Frankrijk is mijn keuze meestal niet, maar bij geven en nemen ontkom je er niet aan af en toe iets te geven. De route naar Metz ken ik.
Reistijd, comfort en de zekerheid van een snelweg is ook wat waard.
Als het geen uren extra duurt dan vind ik binnendoor rijden leuker en minder vermoeiend. Ik ben wat dat betreft absoluut niet de doorsnee advies vrager. Snelwegen zie ik genoeg.

Daarnaast heb ik al wat uit moeten geven aan de alcohol-test wat me principieel dwars zit en heb ik dus ook gewoon geen zin om de tolmaatschappij te spekken.
Aan je lijstje met alternatieven zou ik ook A31 - A33 - N333 - N59 - N83 - A35 toevoegen. Dit zou in elk geval een stuk minder tol moeten opleveren dan de A4-route. Ik ben met deze weg en de suggesties die je zelf noemt niet bekend, dus ik hoop voor je dat anderen iets kunnen zeggen over wat je daarvan mag verwachten.
Lijkt mij wel erg ver om. Temeer daar ik me de A31 herinner als een kl*t*w*g met lage Vmax en vol met camera's en treuzelende linksplakkers.

Edit: de rest ook bedankt voor de vele info. Ik ga er zo even voor zitten achter de pc, op dit schermpje is dat me wat lastig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » za 30 dec 2017, 17:21

Chris schreef: za 30 dec 2017, 10:05 De traditionele oost-westroute in Frankrijk ging niet via Metz maar via Nancy. Dat is de N4. De oude route nationale parallel aan de A4 was de N3, N56 en N61. Die oude route is nauwelijks opgewaardeerd en voert door praktisch elk dorp. Ik denk zelf dat de ex-N55 van Metz via Château-Salins naar Sarrebourg sneller is en fijner rijdt dan de ex-N3/56/61. De ex-N55 heeft ook wat bebouwde kommen, maar minder dan de N3/56/61 en de ex-N55 heeft nog een paar stukken met inhaalstroken, plus nog wat 2x2 via de N4 vanaf Héming. Deze route scheelt ook maar 5 kilometer met de ex-N3/56/61.
Bedankt. Dat was ook één van de mogelijkheden die ik in het hoofd had. Misschien ga ik daar wel voor.
Let wel op flitspalen. Langs ex-RNs staan ze het vaakst van allemaal.
Die heb ik bij de vorige "expedities" naar Frankrijk gezien. En gezien de absurde prijs voor lullige overtredingen rij ik de Vmax op de GPS in Frankrijk. Maar toch heel erg bedankt voor de waarschuwing :)
Coen Tunnel schreef: za 30 dec 2017, 10:49 A31-A33-N333-N59-D424-D1420-A352 kan ook een aardig alternatief zijn. Relatief veel snelweg en expressweg, en over de D424 en D1420 is landschappelijk niet onaardig. Vooral de D1420 is een prima weg, deels zelfs ongelijkvloers. De D424 heeft een handvol dorpspassages, vooral direct na de N59, maar dat zou geen problemen op moeten leveren. Let wel op de flitspalen op de A31, zowel op het 110-deel tussen Metz en Nancy als op het 90-deel rond Nancy.
Dat lijkt me als alternatief wel wat, maar ik zoek die A31 niet zo op een vrije dag. Bovendien mag je daar niet hard genoeg rijden om de omweg echt goed te maken.
Coen Tunnel schreef: za 30 dec 2017, 10:49Als je niet de omweg via Nancy wil maken, zou ik gaan voor de D955-N4-D1004-N4-A351. Of vanaf Saverne niet de D1004, maar de D421 en bij de A340 de A4 oprijden, vanaf daar is het al tolvrij. Bij Hochfelden de D100 nemen naar de A4 betekent dat je nog wat tol moet betalen voor dat stukje A4 tussen Hochfelden en Brumath, dan kun je beter even iets verder doorrijden en pas bij Brumath de A4 oprijden. Als je de brug bij Rheinau wil nemen, dan is dit een goede optie.
Goede tip die aansluit bij het advies van Chris. Ik had de indruk dat het vanaf het tolstation bij Hochfelden al tolvrij was.


Pino schreef: za 30 dec 2017, 14:00 Afhankelijk van waar bij Metz je precies moet zijn, zou het mogelijk ook een optie zijn om van Thionville door te steken naar Saarlouis en dan een stuk Duitse snelweg mee te pakken. Denkbare optie is dan de A620 naar Saarbrücken gevolgd door B51/N61/ex N61 naar Saverne en dan verder over ex N4. De andere optie lijkt me A8, door het Pfälzer Wald (mogelijk B427 ipv B10) en dan via de A35 naar Strasbourg.
In het centrum. De bazin wil graag ook wat van Frankrijk zien en Metz leek wel een keer aardig om een paar uur door te brengen alvorens we doorrijden naar Appenweier/Kehl.

Qua rijcomfort heeft de route via Völklingen - Pirmasens - Karlsruhe - Appenweier natuurlijk mijn voorkeur, dat zal voor de meesten hier geen verassing zijn, maar dat is wel een hele flinke omweg.


Waarschijnlijk wordt het de ex-N55 en de (ex-)N4 of er moet tijd te doden zijn, dan misschien iets kleinere wegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » za 30 dec 2017, 17:37

Edit:
Ik was helemaal dat Crit d'-air onzinding vergeten. Voor zover ik kan vinden is dat ding niet nodig als de ZPA niet actief is en ik niet in het centrum kom, bovendien lijkt dat verhaaltje in het centrum van Straatsburg nog niet rond te zijn.

Maar is voor het geval dat zo'n ding ergens gewoon te kopen morgen?


Nu de andere landen ook nog, dan zien we door de voorruit helemaal niks meer... :wall:

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Vahalis » za 30 dec 2017, 18:04

^^ als hij niet actief is heb je er inderdaad geen last van. De ZPA van Straatsburg is wel groter dan het centrum, de A4 en A35 lopen erdoorheen. Dat geldt overigens ook voor de (volgens mij toekomstige) ZCR.

ZPA: https://umap.openstreetmap.fr/de/map/fr ... 471/7.6901

ZCR: https://umap.openstreetmap.fr/de/map/fr ... 751/7.7529

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Coen Tunnel » za 30 dec 2017, 21:09

duikgek89 schreef: za 30 dec 2017, 17:21
Let wel op flitspalen. Langs ex-RNs staan ze het vaakst van allemaal.
Die heb ik bij de vorige "expedities" naar Frankrijk gezien. En gezien de absurde prijs voor lullige overtredingen rij ik de Vmax op de GPS in Frankrijk. Maar toch heel erg bedankt voor de waarschuwing :)
Ook op het tolvrije deel van de A4 ten noorden van Straatsburg is het opletten. Het is altijd zonde als je een bekeuring oploopt op een (ex-)RN als je juist tol aan het besparen bent, het is mij ook een keer overkomen. Dan denk je: "Ja, dan had ik beter de tolweg kunnen nemen..."
Goede tip die aansluit bij het advies van Chris. Ik had de indruk dat het vanaf het tolstation bij Hochfelden al tolvrij was.
Nee, het kost je € 1,20, er zit op de toerit richting Straatsburg een tolstationnetje.
In het centrum. De bazin wil graag ook wat van Frankrijk zien en Metz leek wel een keer aardig om een paar uur door te brengen alvorens we doorrijden naar Appenweier/Kehl.
Metz is inderdaad een aardige stad, vooral langs de Moezel is het goed toeven. Nancy kan ook nog een alternatief zijn, het Place Stanislas (UNESCO Werelderfgoed) is erg mooi.
duikgek89 schreef: za 30 dec 2017, 17:37Ik was helemaal dat Crit d'-air onzinding vergeten. Voor zover ik kan vinden is dat ding niet nodig als de ZPA niet actief is en ik niet in het centrum kom, bovendien lijkt dat verhaaltje in het centrum van Straatsburg nog niet rond te zijn.

Maar is voor het geval dat zo'n ding ergens gewoon te kopen morgen?
Nee, volgens mij alleen online.
duikgek89 schreef: za 30 dec 2017, 17:21Daarnaast heb ik al wat uit moeten geven aan de alcohol-test wat me principieel dwars zit en heb ik dus ook gewoon geen zin om de tolmaatschappij te spekken.
Ik begrijp je redenering helemaal, maar eerlijk is eerlijk, de A4 Metz-Straatsburg ligt er wel goed bij en ik vind het een fijne weg om te rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » za 30 dec 2017, 23:04

Het stuk vanaf de N61 tot Saverne heb ik niet al te lang geleden nog gereden en dat ging best vlot. Het is zeker waar dat de A4 zijn waarde heeft. Maar we hebben zeer waarschijnlijk tijd genoeg dus dan ga ik net zo lief binnendoor.

Alleen kan het, als je zomaar op avontuur gaat, weleens erop uitdraaien dat het erg lang duurt en frustrerend wordt, dus vandaar dat ik hier om jullie mening vroeg. Ik denk dat het de ex-N55 gaat worden.

Nancy is ook wel een goede tip :top: misschien de volgende keer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » ma 01 jan 2018, 11:38

Even een beetje feedback: We hebben de ex-N55 en (ex-)N4 genomen en dat liep eigenlijk perfect. De ex-N55 was mooi rustig en ging vlot. De 2+1 stukken zijn niet erg nodig gebleken voor het comfort gister, de 2+2 stukken zijn wel prettig omdat je daar net iets harder mag. De (ex-)N4 was wat drukker maar ook daar ging het prima.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 jan 2018, 12:26

Mooi dat het goed bevallen is. 8-)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » ma 01 jan 2018, 19:49

Beter dan de terugweg vandaag. Man man man wat een water kwam er naar beneden... Tot Karlsruhe nog gas kunnen geven. Toen besloten om via de B10 en A65 de A61 weer eens te nemen voor de verandering. Het bleef daar maar gieten met ook zeer irritant en overdreven angstig rijgedrag en veel linksplakkerij als resultaat... Volgende keer weer de A3, op 2x3 heb je daar toch minder last van.

Net voor Kölle was het iets beter, de A1 is en blijft de A1 en op het laatste stukje A57 weer gigantisch veel water. Mijn vermoeden is dat de afwatering niet helemaal in orde is want zodra de weg iets schuin lag ontstond er naast de middenberm een enorme sloot, dat was best linke soep.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door Chris » ma 01 jan 2018, 20:03

De drainage lijkt in Duitsland nauwelijks onderhouden te worden. Bij onderhoud moet vaak de complete drainage vervangen worden. Het zijn dat soort dingen waarin je toch ziet hoe slecht onderhouden het Duitse wegennet is. Net zoals al die voegovergangen die kapot gaan. Of al die kapotte bruggen. Wegdek is vaak nog de minste zorg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tol mijden Metz - Strasbourg

Bericht door duikgek89 » ma 01 jan 2018, 20:07

^^Dat is ook wel een beetje mijn beeld. Tenminste, ik zie die overmatig grote plassen water wel vaker, maar vandaag was het op de A57 hier en daar wel heel erg.
Met een vangrail en groenstrook is het vaak nog niet zo'n ramp maar met zo'n Jersey barrier kan het water gewoon niet weg.



Duitsland heeft een revisie nodig. Niet alleen op materieel gebied.

Plaats reactie