Gdansk - Kaliningrad

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
nosweatnoglory
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 10:50

Gdansk - Kaliningrad

Bericht door nosweatnoglory » ma 08 jan 2018, 10:54

Heeft er iemand ervaring met de grensovergang tussen Gdanks en Kaliningrad.
Voor het WK voetbal heb ik een vlucht geboekt naar Gdanks om van daar uit met een huurauto verder te rijden.
Nu merk ik wel dat de meeste verhuurmaatschappijen het niet toelaten om de Russische grens over te steken.
Voor het geval we toch een oplossing vinden, verloopt de grensovergang vlot? We hebben nogal een strak tijdschema :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jan 2018, 11:48

Met een huurauto zul je in principe Rusland niet in raken, ten eerste zal (vrijwel) geen enkel verhuurbedrijf het toelaten (en als ze het al toe zouden staan zal het ongetwijfeld veel extra kosten), ten tweede zal het een heel gedoe zijn bij de grens aangezien je de auto altijd tijdelijk moet invoeren en een douaneformulier moet invullen. Dat is op zich het probleem niet, maar ik betwijfel sterk of dat überhaupt wel kan als je zelf niet de eigenaar bent van het voertuig. In ieder geval, je zal het jezelf nodeloos gecompliceerd maken, dus laat het idee om met een huurauto van Gdansk naar Kaliningrad te rijden varen. Zo makkelijk werkt het (helaas) niet in Rusland.

De grensovergang kan als het rustig is zo'n 1-1,5 uur duren, maar als het wat drukker is loopt de wachttijd snel op tot meerdere uren. Met dit soort reizen (en vooral zulke grensovergangen) moet je geen al te strakke tijdschema's hebben.

Alternatief: reis met de eigen auto naar Kaliningrad (je eigen auto is eenvoudig om in te voeren), maar zorg er dan wel voor dat je autoverzekering Rusland op de groene kaart niet doorgehaald heeft. De meeste Nederlandse autoverzekeraars hebben Rusland doorgehaald op de groene kaart. Ik heb zelf van autoverzekering moeten wisselen toen ik vorig jaar naar Rusland ging, o.a. Bovag Autoverzekering dekt Rusland wel. Zorg ook dat je bij je verzekeraar een originele groene kaart aanvraagt (een zelf geprinte groene kaart is niet geldig). Kaliningrad is zo'n 1300 km vanaf Nederland, je kunt het in twee dagen doen of als je 's ochtends vroeg (04:00/05:00 uur) vertrekt moet het je zelfs in één dag wel kunnen lukken om 's avonds aan te komen. Zeker als je met z'n tweeën of meer rijdt kan dat een alternatief zijn. Ook met je eigen auto moet je de papieren voor de tijdelijke invoer van de auto invullen (dit kost verder niks), en sowieso moet je per persoon de migratiekaart in tweevoud invullen.

De beste en snelste route is over de Duitse A2 via Hannover, Magdeburg en Berlijn, dan de Duitse A10 en A12 naar de grens bij Frankfurt a/d Oder en vervolgens de Poolse A2 tot voorbij Poznan. Dan via Gniezno en Inowroclaw naar de A1 bij Torun, en dan via Tczew en Elblag naar de grensovergang bij Grzechotki (de S22/E28).

Andere optie: vlieg naar Kaliningrad en regel daar een huurauto. De beste en minst gecompliceerde (en vermoedelijk goedkoopste) optie zal met airBaltic zijn, vanaf Amsterdam met een overstap in Riga. Met Aeroflot en overstappen in Moskou kan ook, maar duurt langer en zal duurder zijn. Hou er rekening mee dat je niet via Wit-Rusland naar Kaliningrad mag vliegen, dus vergeet een route via Minsk met Belavia.

Wil je toch per se via Gdansk reizen: er zijn busdiensten van Gdansk naar Kaliningrad, maar dit kan lang duren bij de grens. Of er rond het WK ook weer treinen van Gdansk naar Kaliningrad gaan rijden weet ik niet, de reguliere treindienst Gdansk-Kaliningrad (met eraan gekoppeld een slaaprijtuig Berlijn-Kaliningrad) is enkele jaren geleden gestopt. Maar ook deze treinen deden er destijds iets van 6-8 uur over ('s ochtends vertrek, aankomst halverwege de middag), vooral ook door de grensprocedures.

Tip: check ook even de visumprocedure. Voor bezoekers van WK-wedstrijden met een ticket schijnen er andere/soepeler visumregels te zijn. Heb je geen ticket, dan zul je sowieso een Russisch visum moeten regelen en doe dat dan tijdig, in mij geval kostte het drie weken en moest ik nog flink pushen om het voor vertrek te krijgen. En rond het WK zul je zeker niet de enige zijn die een visum wil aanvragen. Zorg er voor dat al het papierwerk (de officiële uitnodiging, visumformulier, zorgverzekeringsverklaring, pasfoto) in orde is en dat je paspoort geldig is. Als je aangeeft dat je met de auto wil inreizen zal men ook het kentekenbewijs willen zien bij de visumaanvraag (dat werd mij in ieder geval wel gevraagd). Op internet zal je misschien nog wat vinden over een versimpelde visumprocedure voor Kaliningrad, helaas bestaat die optie niet meer sinds ruim een jaar. Je zult dus een gewoon toeristenvisum voor Rusland moeten aanvragen via de visumbalie van het consulaat (Visa Handling Services in Den Haag) of een visumbureau. Bij VHS kost het per persoon € 35 voor het visum + € 40 handling fee, in totaal ben je € 75 p.p. kwijt voor het visum. Hou er rekening mee dat je met een single entry visum alleen in de regio Kaliningrad kan rondreizen als je met de eigen auto bent, je kunt dan niet naar de rest van Rusland (dan zou je een double entry visum nodig hebben).

Het is allemaal best te doen, maar het kost wel wat voorbereiding. Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Snelwegfreak » ma 08 jan 2018, 12:10

Draad verplaatst naar Reisadviezen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door duikgek89 » ma 08 jan 2018, 12:17

Voor zover ik weet (tijdje terug eens naar gekeken) staan de meeste verhuurbedrijven het standaard inderdaad alleen toe om de auto de grens over mee te nemen naar andere EU landen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door jelger » ma 08 jan 2018, 12:45

Je kan ook een autoverzekering aan de grens kopen als RUS op je groene kaart is doorgehaald. Dat is echt geen cruciale beperking. Kost een paar tientjes. Om daarvoor je hele verzekering overhoop te gooien voor een eenmalige reis, met beperkte kilometers in Rusland (en dus beperkte risico's op aanspraak op een Russische pols)...

Wat is de gedachte achter vliegen en dan autorijden als je een krap tijdschema hebt? Ga je in Kaliningrad nog rondreizen? Voor de kosten, met een of andere "low cost carrier" (WizzAir?) lijkt me dit een onzinnig idee. Vlieg dan gewoon met Air Baltic via Riga (edit: zoals Coen Tunnel al aangeeft). Prima maatschappij. Afijn, ticket naar Gdansk lijkt al geboekt te zijn.

Een visum voor Rusland duurt in principe niet meer dan 5 werkdagen (en dat moet je ook gewoon minimaal rekenen). Is bij mij ook nooit anders geweest, ook niet voor autoreizen of multiple entry (zaken / toeristen) visa. Soms kan er wat extra dagen overhead op zitten als je het uitbesteed aan een visum bureau, maar dat is het wel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jan 2018, 13:43

^^ Toen ik via VHS de aanvraag deed in april gaf men al aan dat het minimaal twee weken zou duren omdat het op dat moment een drukke periode was met ook enkele feestdagen (1 mei en 9 mei als Russische feestdagen, 5 mei als Nederlandse feestdag). Ik weet niet in hoeverre mijn soort visum (ik had een transitvisum aangevraagd) nog meespeelde, maar uiteindelijk duurde het nog een week langer.

Verzekering aan de grens kopen is inderdaad ook een optie bij de meeste grotere grensovergangen, maar voor mij kostte veranderen van verzekeraar bijna niks extra's en ging ik van WA naar WA+ en was ik ook gelijk in Rusland (en Azerbeidzjan) verzekerd. Maar goed, mijn situatie was dan ook weer iets anders waardoor overstappen naar een andere verzekeraar op zich best zinvol was.
jelger schreef: ma 08 jan 2018, 12:45Wat is de gedachte achter vliegen en dan autorijden als je een krap tijdschema hebt?
Nou ja, zoiets kan in veel landen prima werken, ik heb het ook wel eens voor een korte trip naar Spanje gedaan, maar zoiets kan niet als je naar Polen vliegt en uiteindelijk naar Rusland wil reizen. Ik denk dat er simpelweg iets te makkelijk over is gedacht. :)
Afijn, ticket naar Gdansk lijkt al geboekt te zijn.
Als die tickets niet al te duur waren hoeft dat natuurlijk geen onoverkomelijk bezwaar te zijn, dan blijft het verlies beperkt als je besluit zelf te rijden, of naar Kaliningrad te vliegen en daar een auto te huren.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door jelger » ma 08 jan 2018, 14:51

Coen Tunnel schreef: ma 08 jan 2018, 13:43 Ik denk dat er simpelweg iets te makkelijk over is gedacht. :)
Dat denk ik ook. Als de opties opdrogen, verlies nemen en wat anders inplannen. :geenlach:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door duikgek89 » ma 08 jan 2018, 15:10

Kun je niet eens via Blablacar kijken of je iets kunt vinden? Desnoods tot de grens en vanaf de grens?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jan 2018, 15:15

^^ Vaak mag je bij de grenzen met Rusland niet te voet de grens passeren, hoe dat bij deze specifieke grens is weet ik niet. Maar je zult vermoedelijk in/met een voertuig de grens moeten passeren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door duikgek89 » ma 08 jan 2018, 15:24

Oh echt? Ik heb daar nooit naar gekeken simpelweg omdat ik het me niet kan voorstellen dat het te voet niet toegestaan zou zijn, uitgezonderd natuurlijk als je er alleen via een snelweg kan komen... Goeie catch!

edit: Maar naar Blablacar kun je natuurlijk nog steeds kijken. Er gaan vast wel wat mensen met de auto richting Kaliningrad rond die tijd.

nosweatnoglory
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 10:50

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door nosweatnoglory » wo 10 jan 2018, 15:38

We zijn er misschien idd iets te licht over gegaan :facepalm:

Volgende optie zou een taxi zijn. Via booking.suntransfers.com zou dit neerkomen op een 260€.
Valt eigenlijk nog mee vind ik.
Of een taxi snel over de grens zal raken is een andere vraag...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door jelger » wo 10 jan 2018, 16:34

De vraag is, waarom zou je dat willen- behalve dan voor het avontuur? Met hoeveel mensen reis je?

Maar hier is een gozer met de bus van Gdansk naar Kaliningrad gegaan. Hij deed het op een avontuurlijke wijze, en wilde perse op een Kaliningrad-only kort verblijf visum. Als je opteert voor een gewoon Russisch visum zit je aan wat minder strikte voorwaarden vast.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » wo 10 jan 2018, 17:10

^^ Dat speciale visum voor Kaliningrad bestaat ook niet meer sinds 2017. Je hebt dus sowieso een gewoon Russisch toeristenvisum nodig.

Ook een taxi die de grens over gaat zal moeten worden ingevoerd, met alle bijbehorende documenten. Ik denk dat de bus het makkelijkste is als je per se via Gdansk wil reizen, maar anders is vliegen naar Kaliningrad of zelf met de auto rijden ook een optie.

nosweatnoglory
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 08 jan 2018, 10:50

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door nosweatnoglory » do 11 jan 2018, 7:41

Coen Tunnel schreef: wo 10 jan 2018, 17:10 ^^ Dat speciale visum voor Kaliningrad bestaat ook niet meer sinds 2017. Je hebt dus sowieso een gewoon Russisch toeristenvisum nodig.
Voor het WK voetbal is er een uitzonderlijk. Mensen die een geldig ticket voor een WK-match kunnen voorleggen, hebben genoeg aan een 'Fan-ID' van de FIFA.
Zie http://www.fifa.com/worldcup/organisati ... index.html

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jan 2018, 14:11

^^ Je hebt helemaal gelijk. Ik had het al eerder in deze topic genoemd en uiteraard is dat op jou van toepassing als je een ticket voor een wedstrijd in Kaliningrad hebt.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door omNOMNOMNOM » do 11 jan 2018, 16:36

Ik ben in juni nog in Gdansk geweest en ik weet dat er toentertijd minimaal twee bussen per dag rechtstreeks van Gdansk naar Kaliningrad reden.

Edit: op het Lonely Planet forum heeft iemand in augustus dezelfde vraag gesteld: https://www.lonelyplanet.com/thorntree/ ... s-or-train

Wellicht dat het ook nog mogelijk is om een goedkoop ticket naar Vilnius te boeken, ik heb ooit een trein van Minsk naar Vilnius genomen en die reed door naar Kaliningrad. Wat ik op de site van DB zie rijdt er dagelijks minimaal 1 trein en sommige dagen zelfs 3 treinen van Vilnius naar Kaliningrad; die doen er ongeveer 6 uur over.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jan 2018, 18:09

^^ Dat klopt, vanaf Vilnius rijden nog wel steeds Russische lange-afstandstreinen naar Kaliningrad, komende vanaf verder in (Wit-)Rusland. Voor zover mij bekend is vindt de grenscontrole dan al op het station van Vilnius plaats. Het is iets voorspelbaarder qua tijd en naar Vilnius zijn vaak ook wel goedkope vliegtickets te vinden. Wizzair vliegt vanaf Eindhoven op Vilnius, airBaltic vanaf Amsterdam, Brussels Airlines vanaf Brussel en Ryanair vanaf Bremen, Köln/Bonn en Charleroi.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door jelger » do 11 jan 2018, 18:41

Vliegen naar Gdansk --> huur auto naar Vilnius --> trein naar Kaliningrad.

Ik heb het wel bizarder gedaan, dus ik zeg: doen! :hap:

PS. WizzAir vliegt ook Gdansk --> Vilnius. Het is maar een idee. :idea:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door duikgek89 » do 11 jan 2018, 18:51

Coen Tunnel schreef: do 11 jan 2018, 18:09 ^^ Dat klopt, vanaf Vilnius rijden nog wel steeds Russische lange-afstandstreinen naar Kaliningrad, komende vanaf verder in (Wit-)Rusland. Voor zover mij bekend is vindt de grenscontrole dan al op het station van Vilnius plaats. Het is iets voorspelbaarder qua tijd en naar Vilnius zijn vaak ook wel goedkope vliegtickets te vinden. Wizzair vliegt vanaf Eindhoven op Vilnius, airBaltic vanaf Amsterdam, Brussels Airlines vanaf Brussel en Ryanair vanaf Bremen, Köln/Bonn en Charleroi.
Is het idee dat alleen de mensen gecontroleerd worden die in Litouwen in of uit stappen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » do 11 jan 2018, 20:12

^^ Ja. De trein rijdt feitelijk in transit door Litouwen en stopt in Vilnius ook op een afgesloten perron. Op andere stations in Litouwen stopt de trein niet. Daardoor worden doorgaande reizigers niet gecontroleerd en hebben ze geen Schengenvisum nodig voor de paar uur over Litouws grondgebied.

Edit: misschien is dit toch niet langer het geval, de trein staat aan de grens Litouwen-Rusland aan beide kanten in Kybartai en Chernyshevskoe wel langer stil.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Bongo » vr 12 jan 2018, 10:02

Ik zou voor een bus/minibus service gaan van Gdansk naar Kaliningrad. Die zijn er vast genoeg. Probeer anders ook eens het tripadvisor forum, gedeelte Gdansk of Kaliningrad. Daar zitten vaak ook wel veel mensen op die deskundig zijn.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Gerhard » za 13 jan 2018, 19:50

21.12.2017 – Alle russischen Touristen müssen sich zur Weltmeisterschaft registrieren
Alle russischen Bürger, die während der Fußball-Weltmeisterschaften nach Kaliningrad reisen, sind verpflichtet, sich polizeilich anzumelden – vorausgesetzt, sie halten sich mehr als drei Tage im Gebiet auf. Darüber informierte die Leiterin der Migrationsverwaltung des Kaliningrader Gebietes am vergangenen Montag. Ausländische Bürger haben sich grundsätzlich zu registrieren. Die sonstige Regelung, dass man sich erst nach 7 Arbeitstagen (9 Kalendertagen) Aufenthalt registrieren muss, ist für die Zeit der Weltmeisterschaft außer Kraft gesetzt. Sollte sich der Ausländer weniger als 24 Stunden im Gebiet aufhalten, entfällt eine Registrierung. In der Mitteilung wird hervorgehoben, dass ein Ausländer wegen Verletzung dieser gesetzlichen Regelung nicht bestraft werden kann, da er selber sich nicht registrieren darf, sondern dies durch die „einladende Seite“ zu erfolgen hat, also i.d.R. das Hotel oder der Vermieter. Sollte es keine „einladende Seite“ geben – was defacto nicht möglich ist, so wird der Ausländer für die Verletzung der gesetzlichen Bestimmungen zur Verantwortung gezogen. Durch den Kaliningrader Tourismusminister wurde darauf hingewiesen, dass er in dieser Vorgehensweise nichts Besonderes sieht – es ist internationale Praxis, so war das auch in Brasilien, in Südafrika und in Deutschland im Jahre 2006 – kommentierte Andrej Jermak.

Kaliningrad Domizil

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » za 13 jan 2018, 19:58

^^ Mja, dat is dus geen enkel probleem. In elk normaal hotel wordt de registratie voor je gedaan. En je kunt het sowieso niet zelf doen, je hotel of je host (als je bij particulieren overnacht) moet de registratie doen. Je moet wel de registratiepapiertjes van al je overnachtingen bewaren totdat je het land weer uitreist.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Gerhard » za 13 jan 2018, 20:59

Ik weet het..
Er is nu ook een testtreinverbinding tussen Gdynia, Sopot en Gdansk naar Kaliningrad. Dat is dus nog niet definitief.
In 2016 ben ik met mijn eigen auto naar Kaliningrad gegaan. Autoverzekering, visum, letter of invitation en Ruslandverklaring ruim op tijd geregeld, dat mag enkele maanden van te voren, en met gemak de grens overgegaan. :top:

wizzair
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 8:56

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door wizzair » di 29 mei 2018, 9:09

Hallo!

Een beetje laat maar misschien toch nog op tijd aangezien het WK nog niet begonnen is.

Ik zou een bus pakken naar Kaliningrad. Er rijden op doordeweekse dagen in non-wk tijden minimaal drie/vier per dag (6.30, (7.30)?, 15.30 en 17u) van twee verschillende maatschappijen (KenigAvto / ZelenogradskTrans). In het weekend gaat er om 21u ook nog een bus. Met de bus heb je voordeel dat je niet in de mogelijk lange wachtrij voor autos hoeft te staan en dus de meest stabiele bordercross tijd bij drukte (maar als de grens leeg is, iets langer, omdat iedereen in de bus langs een loketje moet lopen voor een stempel, ook de Russen zelf). Kosten zijn op dit moment geloof ik 700rub nadat het meer dan 10jaar stabiel 500rub is geweest. De tijd van Gdansk naar Kaliningrad is van 3 tot 5u (van de keer of veertig dat ik de busroute genomen heb). Neem op de terugweg niet meer dan twee pakjes sigaretten mee indien je rookt en een liter sterke drank.

Je mag zoals getwijfeld werd in deze thread inderdaad de grens niet lopend passeren (enkel bij de grensovergang met Litouwen bij Sovietsk is dat een optie).

Ik heb de treinrit Vilnius of de bus vanuit Kaunas ook beide ooit gereisd, maar dat zijn geen opties als je een krap tijdschema hebt. Alternatieve lowcost vlucht is CGN-VKO, VKO-KLD als je direct op Kaliningrad wil vliegen met pobeda.aero. Zelf blijf ik altijd bij Wizzair omdat dit icm de bus de meest optimale route is. Taxi is vanuit Gdansk vaak geen optie i.v.m. visumrestricties; maar er zijn wel verschillende Russische partijen die je kunnen komen ophalen voor zo'n 4000-7000rub (65-100eur, mogelijk hogere prijzen tijdens WK). Mocht je dat willen (niet heel veel sneller dan de bus), laat maar even weten, dan kan ik wel wat nummers/mailadressen doorgeven.

Mocht er een trein rijden van Gdansk naar Kaliningrad is deze meestal erg traag (7+ uur), dus ook geen aanrader.

Ik zie dat een van de busmaatschappijen een website heeft met bookingsmogelijkheid; deze heb ik zelf nog nooit gebruikt: https://www.kenigauto.com/en/booking/#step/1

In tegenstelling tot wat hier boven genoemd wordt, mag je tegenwoordig prima via Minsk vliegen (tot 5 dagrn visum vrij transit), maar enkel vliegen! Darnaast kan je het visum ook nog bij de ambassade zelf aanvragen voor 35eur. Maar dan moet je er vroeg bij zijn want de afspraakopties zijn schaars.

LilMocr0
polderweggetje
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 18 mei 2008, 15:34

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door LilMocr0 » za 30 jun 2018, 12:13

Ik heb afgelopen maandag dan de wedstrijd bezocht. We zijn met een lease auto van de zaak de grens overgegaan zondere enige probleem. We hadden een machtiging geregeld met een Russische vertaling erbij. De verzekering van de auto voor Rusland zat al goed in de standaard verzekering van de auto.

Maandagochtend richting de grens gereden en het ging eigenlijk vrij soepel allemaal. Eerst de Poolse grens, paspoort controle en allemaal ook uit de auto moeten stappen voor een snelle check van de auto.

Bij de Russische grens ging het net zo makkelijk. Er stonden FIFA volunteers bij de grens die perfect Engels spraken. Met hen hebben we het formulier ingevuld voor de tijdelijke invoer van de auto. Er is niet een keer gevraagd naar de machtiging. De groene kaart en het kentekenbewijs is wel laten zien, maar verder dus geen probleem.
Binnen 40 minuten was de complete grensovergang gebeurt en waren we in Rusland.
Al met al vrij vlot en plezierig gegaan, maar ik denk dat het buiten het WK om wel een stuk strenger zal zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gdansk - Kaliningrad

Bericht door Coen Tunnel » za 30 jun 2018, 13:25

^^ Klinkt inderdaad een stukje soepeler dan hoe het normaal zou gaan.

Plaats reactie