Roadtrip Noord-Europa

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mauricebeltrum
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 13:24

Roadtrip Noord-Europa

Bericht door mauricebeltrum » di 30 jan 2018, 8:42

Goedemorgen,

Ik zit eraan te denken om binnenkort een roadtrip te maken door Europa. Ik wil graag van Nederland naar Kiev en van daaruit Chernobyl bezoeken. Vanuit Kiev wil ik de via de Baltische Staten > Finland naar Tromso en vanuit daaruit heel Noorwegen door crossen en dan via Zweden en Denemarken weer terug naar Nederland.
Ik wil op sommige plekken 2 - 3 dagen blijven.

In hoeverre is dit in 3 weken haalbaar of wat is eerder een reeel tijdsbestek?

Ik hoor graag.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Roadtrip Noord-Europa

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 jan 2018, 9:04

Klinkt als een mooi avontuur :top:

Afhankelijk van je exacte route zit je bij deze reis al gauw op 7.500-10.000 kilometer.

Als je van die 21 dagen er 10 effectief gaat rijden, zul je op die dagen 700 tot 1.000 kilometer moeten rijden.
Het lijkt me niet onmogelijk, maar wel ambitieus. De wegen zullen niet overal even goed zijn als we hier in ons land gewend zijn, dus houd rekening met lange dagen in de auto onder niet altijd even comfortabele omstandigheden. Mij zou dat verdeeld over drie weken niet echt aanspreken.

Wanneer je gebonden bent aan die drie weken dan zou ik deze reis splitsen: Eén jaar rond de Oostzee via de Baltische Staten en Noorwegen en een ander jaar naar Oost-Europa (inclusief Kiev en Tsjernobil). Dat lijkt me realistischer en je hebt dan meer tijd om veel te zien van de landen waar je doorheen kruist - niet alleen snelwegen en ook de tijd om eens spontaan ergens een stop te maken zonder dat gelijk je reisdoel in de knel komt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roadtrip Noord-Europa

Bericht door duikgek89 » di 30 jan 2018, 9:14

Volgens mij kan dat wel, maar heb je dan wel een vrij vol programma denk ik. Zal er ook een beetje vanaf hangen hoe je het rijden gaat verdelen. Als je rijdagen afwisselt met toeristen-dagen dan tel ik grofweg ongeveer zoiets:
-2 naar Kiev
-1 naar Baltische staten
-1 boot naar Finland
-1 naar de noordelijke helft van Finland
-1 naar Tromsø
-1 naar Bodø
-1 naar Trondheim/Bergen
-1 naar Oslo
-1 naar huis

Dat is dus een dag of 10. Heb je 11 dagen over.

----En toen was Schelpenpaadje mij te vlug af------
Ik ben het ongeveer met Schelpenpaadje eens, ik zou het ook opsplitsen. Een andere opsplitsing kan ook zijn:
Reis 1: Tsjechië - Slowakije - Oekraïne (er is meer moois dan Kiev en Chernobyl!) - Belarus - Baltische staten - Noord-Polen
Reis 2: Vanuit Duitsland of Denemarken de boot naar Helsinki nemen en dan rondom rijden, dan heb je ook de tijd om de Noordkaap mee te pakken.


Niet vergeten dat je voor de transit door Wit-Rusland een visum nodig hebt en dat je de toltransponder moet regelen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Roadtrip Noord-Europa

Bericht door Jeroen » di 30 jan 2018, 10:11

Dat noem ik geen roadtrip meer, maar een racetrip. Waarom zulke afstanden willen afleggen en zoveel geld in een reis investeren als je jezelf geen tijd ter plaatse gunt?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip Noord-Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jan 2018, 11:41

^^ Voor sommige mensen is de reis zelf de bestemming. Ik heb vorig jaar een roadtrip van zo'n 11.000 km gemaakt in 3,5 week en genoeg gezien en beleefd. Daarvan waren er trouwens wel acht dagen vooral voor de heen- en terugreis naar Georgië. Ter plekke hadden we dan nog ruim twee weken voor de landen van de Kaukasus. Het hangt er heel erg van af hoe je het indeelt en wat je zelf wilt. Ik moet er niet aan denken om lang op één plek te blijven.
duikgek89 schreef: di 30 jan 2018, 9:14Niet vergeten dat je voor de transit door Wit-Rusland een visum nodig hebt en dat je de toltransponder moet regelen.
Inderdaad, en voor een transitvisum moet je wel een duidelijk routeplan overleggen en aangeven hoe je door Wit-Rusland gaat reizen. Als dat wordt geaccepteerd zou je voor Oekraïne->Litouwen via Wit-Rusland een transitvisum kunnen krijgen, of men het accepteert dat je dan in bv. Minsk overnacht is de vraag. De kans is ook aanwezig dat men aangeeft dat je die reis in één dag kan doen en dan krijg je een transitvisum voor één dag. Check het met de ambassade/consulaat.

Alternatief is een toeristenvisum (wel duurder, uitnodiging nodig, maar makkelijker te regelen) of een flinke omweg via Polen. Eventueel kun je van Polen naar Litouwen dan nog wel via Grodno in Wit-Rusland rijden, dat is visumvrij, je hebt enkel een permit nodig die je via internet kan aanvragen. Grodno is een mooie en leuke stad, en duidelijk anders dan Polen en de Baltische staten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Roadtrip Noord-Europa

Bericht door Willem » di 30 jan 2018, 13:10

Als je twee dagen reserveert om van Bodo naar Trondheim te rijden kun je via weg 17 gaan. Dat is een schitterende route langs de kust, maar door alle veerboten heb je er wel twee dagen voor nodig.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Roadtrip Noord-Europa

Bericht door duikgek89 » di 30 jan 2018, 13:23

Coen Tunnel schreef: di 30 jan 2018, 11:41 ^^ Voor sommige mensen is de reis zelf de bestemming. Ik heb vorig jaar een roadtrip van zo'n 11.000 km gemaakt in 3,5 week en genoeg gezien en beleefd. Daarvan waren er trouwens wel acht dagen vooral voor de heen- en terugreis naar Georgië. Ter plekke hadden we dan nog ruim twee weken voor de landen van de Kaukasus. Het hangt er heel erg van af hoe je het indeelt en wat je zelf wilt. Ik moet er niet aan denken om lang op één plek te blijven.
Maar jouw reis zou ik dan onderverdelen in de verbindingsetappe heen, roadtrip Kaukasus en de verbindingsetappe terug naar huis. Daar is niks mis mee, maar als jij ook een paar dagen in Warschau, een paar dagen in Kiev, een paar dagen in Rusland en een paar dagen in Boedapest had willen doen, om maar een piste te noemen, dan was het waarschijnlijk krap geworden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Roadtrip Noord-Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 30 jan 2018, 18:14

^^ Daar heb je helemaal gelijk in. Op de terugweg had ik alleen een extra dag ingepland voor Istanbul.

Plaats reactie