20-21 juni naar de Auvergne

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door juupke » do 15 feb 2018, 9:23

Yes, de zomervakantie is geboekt! Onze bestemming wordt dit jaar het Cantalgebergte, in de zuidelijke Auvergne (Midden-Frankrijk). Dit is een deel van Frankrijk dat ik nog niet eerder ontdekt heb, dus het wordt allemaal een grote verrassing. Ons vakantiehuisje ligt in de buurt van het plaatsje Vic-sur-Cère, waar we op donderdag 21 juni zullen aankomen. We kunnen al vanaf 8:00 inchecken, dus het zal grotendeels een nachtelijke rit worden (vertrek op woensdag 20 juni in de vooravond). Vertrekpunt is de regio Zuid-Limburg. We rijden in een stationwagon zonder caravan, wel met dakkoffer.

Zoals een echte wegenliefhebber betaamt ben ik nu al aan het oriënteren op de reis ernaartoe. ;) Ik ben in ieder geval van plan zo veel mogelijk over autosnelwegen en expreswegen te rijden, maar niet de standaardroute te nemen want die kennen we zo langzamerhand wel. Tol vermijden is daarbij geen must, rekening houdend met de jonge medepassagiers, maar daar waar het makkelijk gaat is dat mooi meegenomen.

Google Maps adviseert me de weinig verrassende route langs Luik, Valenciennnes, Parijs (Bd Périphérique), Orléans, Vierzon en Clermont-Ferrand, maar ik zat zelf te denken aan een kleine omweg via Charleroi, Reims, Parijs (Francilienne), Nemours, Nevers, Moulins en Montmarault. Zo kan ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om de nieuwe A304 voor het eerst te berijden (die dan hopelijk al volledig is geopend), de Bd Périphérique te omzeilen en aardig wat tol te vermijden ten zuiden van Parijs. Tussen Nevers en Moulins zit dan wel een stukje klassieke route nationale, maar dat kleine stuk neem ik voor lief en biedt misschien de mogelijkheid een goedkoop tankstation langs de route te vinden. Bij elkaar is het een omweg van slechts 13 kilometer, maar het kost volgens Google Maps wel meer dan een uur extra reistijd.

Ik heb een aantal andere topics in dit subforum gelezen, waar ik soortgelijke ritten voorbij heb zien komen, maar toch ben ik benieuwd wat we op deze data en rond de tijden waarop we reizen kunnen verwachten? Zijn er dan bijvoorbeeld ergens werkzaamheden? En is de Francilienne op een doordeweekse avond goed te doen? Ook hoor ik graag tips over bijvoorbeeld leuke plekken langs de route om even te stoppen, plekken waar je goedkoop kan tanken, maar ook over plekken die ik juist beter kan vermijden. Ik ben van plan om na elke 2-3 uur ongeveer een halfuur te pauzeren, het liefst bij aires met moderne en propere toiletten. Uit ervaring weet ik dat die langs tolvrije wegen vaak moeilijk te vinden zijn. Deze route is trouwens slechts een eerste gedachte die in me opkwam, eventuele alternatieven hoor ik natuurlijk ook heel graag.

Alvast bedankt voor het meedenken! :worship:
Never drink and drive

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door Coen Tunnel » do 15 feb 2018, 14:30

Klinkt als een prima route. En de A34 en A77 zijn relatief nieuwe snelwegen, dus daar zou ik me niet veel zorgen over maken. Langs de tolvrije A34 zit één goede moderne aire (Ardennes-Woinic, kleine kinderen zullen het grootste wild zwijn ter wereld vast kunnen waarderen). Wat betreft de A77 weet ik het niet precies, maar dat is op veel plekken een tolweg, dus daar zal het met de aires ook wel snor zitten. Van de A4 naar de A6 ligt de N104 (Francilienne) inderdaad voor de hand. De aires daar zijn wat kleiner en meer basic, als je daar in de regio zou willen stoppen zou ik kiezen voor een aire op het toldeel van de A4 of A6.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door Chris » do 15 feb 2018, 14:43

Vanaf Reims kan je ook via Troyes en Sens naar de A77 rijden. Dan vermijd je de hele regio Parijs en het is maar 14 kilometer langer dan de route via Orléans.

De N79 tussen Moulins en Montmarault wordt op veel kaarten als 2x2 aangegeven, maar is in werkelijkheid grotendeels één rijstrook per richting. Er rijdt veel vrachtverkeer, inhalen is op de enkelbaans delen niet toegestaan, dus sneller dan 90 gaat het niet. Wel ongelijkvloers, dus geen rotondes of verkeerslichten. Ik heb de N79 in 2016 gereden en op de foto gezet: viewtopic.php?p=929296#p929296

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door Basjuh1981 » zo 18 feb 2018, 12:09

Coen Tunnel schreef: do 15 feb 2018, 14:30 Wat betreft de A77 weet ik het niet precies, maar dat is op veel plekken een tolweg, dus daar zal het met de aires ook wel snor zitten.
De A77 is een prima snelweg, met prima aires. Ik heb deze van Nevers naar de A6 gereden 4 jaar geleden. Het is inderdaad een tolweg, maar dan van het open systeem. Qua drukte vond ik het destijds meevallen, en de weg is grotendeels 2x2.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door Pino » zo 18 feb 2018, 15:33

Als je meer wilt weten over de aires op Franse snelwegen, kun je altijd kijken op Wikisara, dat per snelweg altijd een pagina heeft met aires inclusief overzicht van wat waar zit. Overzicht A77 hier. Met Google Maps dan even inzoomen op de bewuste aires helpt dan ook wel eens. Kijkend naar de A77 kom je twee aires tegen met een aanbod dat vergelijkbaar is met dat van regionale snelwegen in Frankrijk - lees: niet de echte grote assen waar je nog eens echt flink breed aanbod kunt tegenkomen. De eerste aire de service die je vanuit Parijs (of de A19) tegenkomt, lijkt veel ruimer aangelegd, dus een prettiger omgeving.

Wat betreft de route: ieder zijn eigen omweg, maar Charleroi-Reims-Parijs voelt voor mij wel heel enthousiast. Zeker als de route aan Belgische kant nog niet klaar is én je dat stuk vermoedelijk in het donker zou rijden. Voor een variant over Reims zou ik vanuit Zuid-Limburg voorlopig nog wel even over de E25 en Bouillon rijden. Voor Reims-Nevers zou ik evenals Chris wel een zwakje hebben voor de route over Troyes en Sens. Maar als je dan al opteert voor een route via de A77 en een redelijk stuk RN, kan ik me (mede in het belang van je passagiers) ook voorstellen dat je vanuit Limburg gewoon de snelste route naar Parijs pakt, om dan met des te meer plezier de A77 en het opvolgende laatste stuk af te rijden wanneer het licht is.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: 20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door juupke » ma 19 feb 2018, 0:30

Allemaal heel erg bedankt voor de snelle antwoorden en de nuttige tips. :D Dat wordt dan sowieso een stopje bij de Aire des Ardennes-Woinic langs de A34 en ik zie dan vanzelf wel wat er langs de A77 en A71 te vinden is. Een stopje in de buurt van de Parijse voorsteden in de late uren zie ik om een of andere reden niet helemaal zitten, dus daar gaan we maar snel voorbij.

Ik twijfel eigenlijk nog of ik daadwerkelijk via Charleroi richting Reims ga rijden, dat hangt er helemaal van af hoe ver men dan is met de A304 en de aansluitende N5 in België. Anders overweeg ik inderdaad via Bouillon te gaan, daar ben ik eerder al een paar keer gepasseerd onderweg van/naar Frankrijk en dat is telkens prima bevallen. Ik ga in ieder wel ervanuit dat ik nog zeker tot in de buurt van Reims wat daglicht zal hebben op die datum, dus om dan een stukje van de autowegen af te wijken lijkt me geen ramp. Verder klinkt een omweg via Troyes en Sens ook wel interessant, volgens ViaMichelin is dat slechts € 1,80 duurder qua tol ten opzichte van de route langs Parijs.
Never drink and drive

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door Pino » ma 19 feb 2018, 12:29

^^ Die EUR 1.80 is de investering denk ik meer dan waard.

Nog wat verder nadenkend over je stops: ik vermoed dat je vroeg of laat een zekere concessie zult moeten doen op je plan van ongeveer iedere 2-3 uur. Woinic ligt ideaal als eerste stop vanuit Zuid-Limburg; dat is ruim 2.5 uur rijden vanaf Maastricht. Als je daarna door wilt tot op de A77, is Jardin des Arbres ietsje meer dan drie uur rijden. Een wat eerdere stop, bijvoorbeeld Villeroy aan de A19, ligt dan voor de hand. Maar als je die wat eerdere stop pakt en je rekent dan 2-3 uur verder, dan kom je weer net uit in het 'gat' van het laatste stuk A77 en N7/N79. In dat gat zitten geen aires de services meer, en als ik zo vlug kijk ook geen 24 uurs McDonalds' of zo (of zelfs maar iets wat tot vroeg in de nacht open is). De eerste aire aan de andere kant van dat gat, Aire des Volcans d'Auvergne langs de A71, is dan weer een 3:15 uur vanaf Villeroy. Dus je zult ergens een beetje moeten puzzelen met belangrijkste opties in de nacht: Villeneuve (langs de A5 tussen Troyes en Sens), Villeroy (langs de A19), Jardins des Arbres (eerste stop A77), Vignobles (tweede stop A77), Volcans d'Auvergne (eerste stop A71). Uiteraard zijn er tussenliggend nog wel aires de repos beschikbaar en vast ook 24 uurs-tankstations, maar die voldoen op hun eigen manier vermoedelijk niet helemaal aan je wens.

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: 20-21 juni naar de Auvergne

Bericht door juupke » di 20 feb 2018, 20:16

^^ Zo te zien is Vignobles de laatste redelijk uitgebreide aire voordat we in het 'gat' tussen de A77 en de A71 raken. Die zet ik dan ook op mijn lijstje. Dan lijkt me Villeneuve Vauluisant langs de A5 het meest voor de hand liggend voor de tweede tussenstop en Volcans d'Auvergne langs de A71 voor de laatste. Supergoed meegedacht, bedankt! :top:
Never drink and drive

Plaats reactie