Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Emil » di 20 feb 2018, 13:45

We gaan een week op wintersport naar Oostenrijk. De route begint vanuit Groningen en we willen op zaterdagochtend vertrekken, niet al te vroeg. Eerlijk gezegd verwacht ik dat zaterdag ondanks de berichten in de media niet heel druk zal worden op de Duitse wegen. In Europa hebben alleen een deel van Nederland en Zweden vakantie en de Duitse weekend toeristen gaan meestal op donderdag of vrijdag weg. Het weer zit ook mee.

Mijn voorkeur gaat uit voor een route via Bielefeld, Kassel, Neurenberg en Kufstein over de BAB 31, 30, 33, 44, 7, 3, 9, 8 en 93. Het enige waar ik dan mee zit is het ontbrekende stuk van de BAB 33 door Halle, via Munster rijden is daarom een te overwegen alternatief. De snelste route volgens Maps is via Keulen en Frankfurt, maar dat scheelt heel weinig en dan zit ik veel eerder in de meute vanuit de Randstad naar Zwitserland én Oostenrijk.

Wat zouden jullie doen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Chris » di 20 feb 2018, 14:34

De wintersportdrukte is toch hoofdzakelijk in het zuiden van Duitsland. Vanaf de A9 kom je denk ik pas bij München in grotere drukte terecht.

Ik denk dat later vertrekken wel de beste optie is. De grootste drukte is eind van de ochtend / begin van de middag. Het is wel zo dat eventuele sneeuwval het filebeeld sterk zal beïnvloeden.

Hou er op de terugweg rekening mee dat Duitsland aan de grens bij Kufstein controleert, dat kan een behoorlijke vertraging opleveren. Het is misschien verstandig om een alternatieve route in het hoofd te houden en bij vertrek te checken wat de actuele situatie is.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Emil » di 20 feb 2018, 14:51

^^ Aha. Heb je ervaring met het stukje niet-autosnelweg door Halle? Ik twijfel voor het eerste gedeelte tot aan Kassel sterk tussen de BAB 33 of de Bundestrasse 54 via Munster. Geen ervaring met beide routes eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Coen Tunnel » di 20 feb 2018, 15:23

Mja, beide routes hebben zo hun voor- en nadelen. De B54 via Münster is een langer stuk OWN, maar rijdt wel goed door en is ongelijkvloers. Het stukje B68 wat je ten noorden van Bielefeld nog tegenkomt is niet zo lang, maar kent wel de nodige verkeerslichten. Het maakt al met al weinig uit, maar persoonlijk zou ik voor de route via Osnabrück en Bielefeld kiezen, landschappelijk is dat iets aantrekkelijker.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Pino » di 20 feb 2018, 15:31

Chris schreef: di 20 feb 2018, 14:34Hou er op de terugweg rekening mee dat Duitsland aan de grens bij Kufstein controleert, dat kan een behoorlijke vertraging opleveren. Het is misschien verstandig om een alternatieve route in het hoofd te houden en bij vertrek te checken wat de actuele situatie is.
Over Lofer-Inzell naar oprit Traunstein rijden, aan de A8. Tijdens een recent ski-weekend werd ik per bus van vliegveld München naar Hintenglemm vervoerd (en weer terug), en dit was de route die de chauffeur standaard pakte, ook heel vroeg op een doordeweekse ochtend. Kennelijk wat je doet als je op zeker wilt gaan.

Op de heenweg heb je die optie uiteraard ook, maar wanneer je wat later vertrekt en achter de files aanrijdt, zal je dat vermoedelijk niet nodig hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door duikgek89 » wo 21 feb 2018, 7:59

^^ Ik heb pas ook de route via Traunstein en Lofer gebruikt, dat is een prima route en makkelijk rijden.

Als je via de A93 de grens over gaat moet je nog steeds een heel eind OWN rijden, dat bespaar je niet met die oplossing, ik denk zelfs dat dat alleen maar drukker is. Ik kan me ook niet voorstellen dat je via Kufstein - St. Johann - Saalfelden significant sneller bent bij kalm verkeer.

Let wel op ten zuiden van Lofer, daar staan de nodige flitskasten. Waze weet ze te vinden en de meeste zijn best prima zichtbaar.

edit:
De meeste autoweg delen staat duidelijk bij dat een vignet niet nodig is, bij de tunnel net ten noorden van Maishofen staat dat volgens mij niet. Ik heb er echter niet super goed op gelet daar ik later toch een vignet nodig zou hebben en er dus maar meteen één gekocht heb om rust te hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Pino » wo 21 feb 2018, 8:52

Duikgek89 schreef:De meeste autoweg delen staat duidelijk bij dat een vignet niet nodig is, bij de tunnel net ten noorden van Maishofen staat dat volgens mij niet. Ik heb er echter niet super goed op gelet daar ik later toch een vignet nodig zou hebben en er dus maar meteen één gekocht heb om rust te hebben.
De vignetplicht geldt alleen op A- en S-wegen, dus op B-wegen zou je altijd goed moeten zitten - bord of niet.

Terug naar de route: Google Maps geeft ook nog een route via de A93 en afrit Oberaudorf, de een-na-laatste afrit in Duitsland. Ik ken deze route niet, maar het ziet er uit de lucht niet slecht uit. Je vermijd in ieder geval Kiefersfelden en Oostenrijkse vignetplicht; krijg je in de kilometers direct ten oosten van de A93 wel een serie dorpspassages voor terug. Ten opzichte van de route over Traunstein is het sowieso een kwestie van minuten.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 21 feb 2018, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Emil » wo 21 feb 2018, 9:48

De route via Inzell/Lofer heeft nu de voorkeur. Ook aangezien dat toch weer 9 Euro aan vignette scheelt.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Zaterdag (24/02) naar Zell am See

Bericht door Emil » za 24 feb 2018, 22:28

Zoals verwacht zeer weinig problemen op de weg. Het stukje B68 voor Bielefeld is goed te doen. Drukte was er alleen kort voor Neurenberg op de BAB 3, ring München en op de BAB 8 voor knooppunt Inntal. Alleen op dat laatste stuk kort in de file gestaan. Verder bijna overal cruisecontrol 150 kunnen rijden.

Laatste stuk in Oostenrijk via B172 gereden (afslag Oberaudorf), ook rustig.

De waarschuwingen vooraf van de ANWB en VID waren zoals verwacht nogal overtrokken.

Plaats reactie