Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » wo 14 mar 2018, 17:48

De zomervakantie is al weer geboekt. Gezien alle goede adviezen die hier worden gegeven, wil ik de reis voor komende zomer ook even ter beoordeling voorleggen...

Op zondag 22 juli willen we 's ochtends op tijd vertrekken richting Zwitserland. Een kilometer of 20 na de Gotthardpas/tunnel hebben we een hotel geboekt. De 23e willen we het laatste stuk rijden, tot net voorbij Livorno.

De route die ik voor ogen heb gaat via de A61, A65, B9, A35, D4 en verder over de A5. Mochten de werkzaamheden rond Rasttat meevallen, is ook gewoon de A5 afrijden een optie.
Bij de Gotthard twijfel ik nog tussen tunnel en pas. Onderweg houden we in de gaten of er file staat, en hoeveel.

De vragen die ik hierbij heb:
- Omzeil ik met het korte uitstapje via Frankrijk voldoende de heftige baustelles op de A5, of loopt het verder richting het zuiden ook nog wel eens goed vast?
- Hoeveel vertraging heb je normaal op een zondagmiddag in het hoogseizoen voor de Gotthardtunnel? Dat zaterdag een drama is weet ik, maar de zondag heb ik nooit zo in de gaten gehouden.

De maandag is voor mij nog wat minder helder. Italië ben ik niet zo mee bekend:
- Zijn er op een maandagochtend in juli veel files te verwachten rond Milaan?
- Welke route is meer aan te raden: via Genua, of via Parma?

Zijn er verder nog wat do's en dont's voor de beschreven reis?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Chris » wo 14 mar 2018, 18:10

Dit jaar wordt er inderdaad weer gewerkt op de A5 ten zuiden van Karlsruhe, vergelijkbaar met afgelopen jaar, maar dan de andere rijbaan. De Baustelle is min of meer hetzelfde (4+0 en 80 km/h), dus ik denk dat hier ook regelmatig vertragingen van 1 - 1,5 uur gaan optreden plus heel veel ongevallen net zoals vorig jaar. De kans is groot dat dit ook op zondag problemen oplevert, maar minder erg dan op vrijdag of zaterdag. Verder is er ook een Baustelle op de A5 bij Lahr gepland, ook hier 4+0 en 80 km/h, dit zal waarschijnlijk minder grote problemen opleveren (behalve bij het inrichten en afbreken van de Baustelle).

Deze werkzaamheden zijn vrij makkelijk te vermijden door via de Franse A35 te rijden. Ik ben niet op de hoogte wat daar gepland is aan werkzaamheden, maar de drukte is daar bijna altijd minder dan in Duitsland (iedereen volgt het navigatiesysteem).

Voor wat het waard is, de TCS Staukalender geeft voor zondag 22 juli code rood aan. Ik denk wel dat als je wat later door de Gotthardtunnel passeert, de vertraging te overzien zal zijn. Op zondag houdt de congestie richting noorden vaak langer aan dan richting zuiden vanwege terugkerend weekendverkeer.

Italië is vermoedelijk niet zo problematisch. Maandagochtend wellicht wat drukker bij Milano maar de problemen zijn daar meer op de A4 dan de west/zuidring. Ik zou de A1-A15 via Parma nemen, maar als je dat al vaker hebt gedaan is het misschien ook wel leuk om eens de A7-A12 via Genova te rijden voor de afwisseling. Dat is wel een interessante route.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » wo 14 mar 2018, 19:31

De doorsteek vanaf de A35 naar de A5 bij Baden-Baden had ik bewust gekozen om Straatsburg te vermijden. Daarover lees ik dat het ook behoorlijk filegevoelig kan zijn. Of valt dat in de zomer wel mee?
Op de A5 werkte de baustelle bij Rastatt volgens mij behoorlijk doserend voor de rest van de A5 waardoor de files verder stroomafwaarts wel meevielen. We zullen tijdens de reis ook wel in de gaten houden welke route het minst file lijkt op te leveren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Chris » wo 14 mar 2018, 19:36

Strasbourg is vooral een probleem tijdens de spitsuren, daarbuiten en in het weekend zijn er op voorhand geen problemen te verwachten.

Als je vanaf de A61 komt kan je heel makkelijk van de Franse A35 gebruik maken, vanaf de A3 is het wat meer werk om door te steken inderdaad.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » wo 14 mar 2018, 19:50

Kan je als je vanaf de A35 komt eigenlijk ook een vignet kopen op de grens met Zwitserland?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Chris » wo 14 mar 2018, 20:05

Ja, dat is hetzelfde als bij Rheinfelden, ze hebben daar een hok waar je vignetten kan kopen. De grenscontrole is vaak ook een veredelde vignetcontrole.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pino » wo 14 mar 2018, 20:50

^^ Ikzelf ben om een vignet te kopen daarom wel eens doorgestoken thv de Franse A36/Dreieck Neuenburg. Dan heb je de Duitse drukte wel achter je, en het is toch wel makkelijk om "drive through" uit de auto te kunnen kopen. Hoewel je je kunt afvragen of die extra kilometers eigenlijk wel opwegen tegen de gang naar dat hok...

Zou op zondag geen poging wagen om Strasbourg te vermijden. Wel goed op je snelheid letten daar. Gotthard richting zuid verwacht ik op zondagmiddag weinig vertraging.

Wat betreft Milaan: het is vlak voor de grote vakantie daar, dus dan wordt de ochtendspits al minder. Bedenk je sowieso dat je met vertrek kort ten zuiden van de Gotthard nog een uur of twee te gaan hebt tot Milaan, dus dan heb je de ochtendspits wel achter de rug wanneer je daar aankomt. Verkijk je trouwens ook niet op ochtenddrukte rond Lugano, al is die zuid-noord zwaarder dan noord-zuid. Kortom, vertrek op die maandag niet té vroeg. Half negen en je rijdt achter de volledige spits aan, terwijl je nog steeds vroeg in de middag op bestemming bent.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » wo 14 mar 2018, 22:38

Bedankt voor de zinvolle reacties!
Voor ons is de reis ook wel een deel van de vakantie. Lekker doorrijden is fijn, maar met twee kleine kinderen in de auto is het ook fijn om niet té veel haast te hebben. Op maandag dus eerst lekker ontbijten voor we de weg op gaan. Dan zijn we inderdaad wel na de spits bij de grote(re) steden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Coen Tunnel » za 17 mar 2018, 1:54

Chris schreef: wo 14 mar 2018, 18:10Italië is vermoedelijk niet zo problematisch. Maandagochtend wellicht wat drukker bij Milano maar de problemen zijn daar meer op de A4 dan de west/zuidring. Ik zou de A1-A15 via Parma nemen, maar als je dat al vaker hebt gedaan is het misschien ook wel leuk om eens de A7-A12 via Genova te rijden voor de afwisseling. Dat is wel een interessante route.
De A15 is anders ook niet verkeerd, fraai door de Apennijnen heen. Maar de A7 ten noorden van Genua is ook bijzonder en de A12 langs de kust biedt mooie uitzichten. Ik zou heen de ene route nemen en terug de andere.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » za 30 jun 2018, 14:00

Chris schreef: wo 14 mar 2018, 18:10 Deze werkzaamheden zijn vrij makkelijk te vermijden door via de Franse A35 te rijden. Ik ben niet op de hoogte wat daar gepland is aan werkzaamheden, maar de drukte is daar bijna altijd minder dan in Duitsland (iedereen volgt het navigatiesysteem)
Tussen Straatsburg en Colmar stonden gisteren en vandaag behoorlijke files voor werkzaamheden. Als ik het goed begrepen heb met mijn gebrekkige kennis van het frans, duren deze werkzaamheden de hele zomer . Misschien dat doorsteken naar Duitsland ter hoogte van Straatsburg nog wel de beste optie gaat zijn. Karlsruhe kan je gezien de files van gisteren en vandaag ook maar beter mijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pino » za 30 jun 2018, 14:37

Ze duren inderdaad de hele zomer. Meer op http://www.enroute.est.equipement.gouv. ... a1049.html

Het lijkt me geen slecht idee om te kijken of er vertraging is en dan eventueel bij Strasbourg door te steken. Dat is een kwestie van aldaar Offenburg aanhouden. Voor het kijken of er vertraging is: weet dat je buiten de coverage van 107.7 FM zit. Wat regionale radiostations je wanneer vertellen weet ik niet. Een vlugge blik op Google Maps bij het naderen van Strasbourg zal je nog de beste informatie geven. De werkzaamheden zijn bij Selestat, dus dan moet je even op de kaart kijken hoe oranje of rood de A35 daar kleurt.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » zo 08 jul 2018, 17:18

Tijdens onze rit wordt ook de Formule1-race op Hockenheim verreden. Zou dit extra drukte kunnen geven in de wijde omgevening? Of op de route vanuit Nl (ivm Max-fans)? Of is die drukte vooral lokaal te verwachten?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jul 2018, 17:38

Er zal wel wat drukte zijn rond Hockenheim, maar de verkoop van kaartjes loopt niet bepaald storm. Verder van Hockenheim af zal het qua drukte meevallen, en aangezien je toch van plan bent om via Frankrijk te rijden, dan zul je er in principe geen last van hebben.

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door hansnooteboom » wo 11 jul 2018, 10:46

Pindaklaas schreef: wo 14 mar 2018, 17:48
Bij de Gotthard twijfel ik nog tussen tunnel en pas. Onderweg houden we in de gaten of er file staat, en hoeveel.

- Hoeveel vertraging heb je normaal op een zondagmiddag in het hoogseizoen voor de Gotthardtunnel? Dat zaterdag een drama is weet ik, maar de zondag heb ik nooit zo in de gaten gehouden.
Ik zou voor de pas kiezen en twee afslagen ( ik meen nr 39) er af gaan. Je rijdt dan wat langzamer maar je rijdt wel. Wachttijden voor de tunnel zijn gauw anderhalf uur en in mijn herinnering ben je in ongeveer een uur vanaf de afslag de pas over. Is prima te rijden

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » wo 11 jul 2018, 11:37

Volgens Google Maps is bij filevrije omstandigheden de pas 20 minuten langzamer dan de tunnel. Scheelt niet eens zo heel veel dus. De planning is om vooral de files goed in de gaten te houden, en pas een paar afslagen voor de tunnel de definitieve keuze te maken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pino » wo 11 jul 2018, 11:58

^^ Die 20 minuten van Maps voelt aan de optimistische kant. Veel hangt natuurlijk ook af van het verkeer dat je voor je hebt zitten op de pas. Als er wachttijden zijn voor de tunnel en veel mensen uitwijken, wordt dat al snel trager. In de tunnel kun je er vanuit gaan dat je gewoon steady 80 km/h zult rijden, wanneer je eenmaal de wachttijd achter de rug hebt.

Gotthard op zondagmiddag is altijd hoofdzakelijk verkeer dat teruggaat naar het noorden, dus ik zou verwachten dat je de uitwijk over de pas niet nodig zult hebben. Zou goed de verkeersinformatie volgen, en de wachttijden die men op de radio noemt naar boven afronden. Voor je verwachtingspatroon zou je even kunnen kijken wat voor wachttijden men komende zondagmiddag meldt - middagje SRF3 op je radio vind ik zelf nooit zo'n straf.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pino » vr 13 jul 2018, 16:22

Zit nog eens te kijken naar de situatie op de A35 tussen Strasbourg en Basel. Google meldt 16 minuten vertraging voor de werkzaamheden bij Selestat. Niet heel schokkend, maar genoeg voor Google om je aan te raden om komend vanaf de A4 of A35-noord te wisselen naar de Duitse kant. Want de A5 houdt het prima. Op de Ardense snelwegen is nog steeds niet veel aan de hand, dus naar Basel rijden buiten Duitsland om blijft een goed bruikbaar alternatief vanuit Zuid- en West-Nederland.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » vr 13 jul 2018, 16:55

Volgens mij zijn de werkzaamheden bij Karlsruhe, net als vorig jaar, een soort grote doseer installatie. Ten zuiden van deze werkzaamheden heb ik nog geen enkel weekend noemenswaardige files gezien. Mijn plan blijft nog steeds om de A61/B9/A35 te doen, en dan inderdaad door te steken bij Strasbourg. En geregeld Google Maps checken natuurlijk...

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door brytje008 » vr 13 jul 2018, 17:38

Pino schreef: vr 13 jul 2018, 16:22 Zit nog eens te kijken naar de situatie op de A35 tussen Strasbourg en Basel. Google meldt 16 minuten vertraging voor de werkzaamheden bij Selestat. Niet heel schokkend, maar genoeg voor Google om je aan te raden om komend vanaf de A4 of A35-noord te wisselen naar de Duitse kant. Want de A5 houdt het prima. Op de Ardense snelwegen is nog steeds niet veel aan de hand, dus naar Basel rijden buiten Duitsland om blijft een goed bruikbaar alternatief vanuit Zuid- en West-Nederland.
Ik snap sowieso niet zo goed waarom veel mensen vanuit Zuid en West - Nederland, via Duitsland naar Basel rijden. Ik rijd altijd via Antwerpen - Brussel- Luxemburg - Strasbourg - Mulhouse richting Basel. Heerlijke route om rustig naar Basel te rijden (Op dit moment minder vanwege de werkzaamheden) Maar normaal gesproken rijdt deze route een stuk relaxter dan via Duitsland. De enigste reden die ik me nog kan bedenken is de tol die mensen niet willen betalen, maar die kan je ook makkelijk vermijden.
Touren is rough so you got to be tough

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pino » vr 13 jul 2018, 23:00

Zelfs als je gewoon de A4 pakt: die haal je tot op zekere hoogte wel terug met een tankbeurt in Luxemburg. Voor veel mensen is de route toch nog redelijk onbekend, dus onbemind. Alleen vanuit Zuidwest-Nederland (Zeeland, Breda, Rotterdam, Den Haag) is de route echt korter; vanuit plaatsen als Amsterdam, Utrecht, Eindhoven is het een bescheiden omweg en juist daardoor een geloofwaardig alternatief. Waarom dat alternatief niet heel serieus genomen wordt, is enigszins raden: Duitsland te rooskleurig inschatten met Freie Fahrt en Baustellen; tolweg, Ardennen willen vermijden, ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door verfmeer95 » za 14 jul 2018, 0:41

Pindaklaas schreef: vr 13 jul 2018, 16:55 Volgens mij zijn de werkzaamheden bij Karlsruhe, net als vorig jaar, een soort grote doseer installatie. Ten zuiden van deze werkzaamheden heb ik nog geen enkel weekend noemenswaardige files gezien. Mijn plan blijft nog steeds om de A61/B9/A35 te doen, en dan inderdaad door te steken bij Strasbourg. En geregeld Google Maps checken natuurlijk...
Waarom steek je niet door bij Baden-Baden? Dan ben je Karlsruhe ook voorbij, terwijl je niet door Strasbourg heen hoeft. Bovendien is het ook nog 20km korter.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » za 14 jul 2018, 7:50

Dat is inderdaad één van onze opties, maar deze verbinding stond gisteren ook helemaal vol. Tijdens de rit proberen wel wel in te schatten wat op dat moment de meest handige optie is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pino » za 14 jul 2018, 9:47

Tja, vanochtend staat er een flinke file bij Offenburg, waardoor het uiteindelijk gunstiger zou zijn om op de A35 aan te sluiten dan door te steken. Het kan duidelijk verkeren...

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » zo 22 jul 2018, 22:14

Pindaklaas schreef: wo 14 mar 2018, 17:48 De route die ik voor ogen heb gaat via de A61, A65, B9, A35, D4 en verder over de A5. Mochten de werkzaamheden rond Rasttat meevallen, is ook gewoon de A5 afrijden een optie.
Bij de Gotthard twijfel ik nog tussen tunnel en pas. Onderweg houden we in de gaten of er file staat, en hoeveel.
Update na dag 1: exact de route gevolg zoals ik deze voor ogen had. Dit heeft ons uiteindelijk een kwartiertje file opgeleverd. 12 minuten bij Bad Neuenahr, en (max) 3 minuten voor de Gotthardtunnel

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pino » zo 22 jul 2018, 22:38

Dank! Heb de Gotthard dit weekend weer eens in de gaten gehouden. Ook op zondag nog tot 10 kilometer file aan de noordkant, en zowel op zaterdag als op zondag was de file om een uur of vijf wel voorbij. Maar op zaterdag duurt die piek langer; begint vroeger in de ochtend (vaak feitelijk de hele nacht file) terwijl je op zondagochtend nog vrij lang met een zeer beperkte vertraging door kunt komen.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » do 02 aug 2018, 20:28

Chris schreef: Italië is vermoedelijk niet zo problematisch. Maandagochtend wellicht wat drukker bij Milano maar de problemen zijn daar meer op de A4 dan de west/zuidring. Ik zou de A1-A15 via Parma nemen, maar als je dat al vaker hebt gedaan is het misschien ook wel leuk om eens de A7-A12 via Genova te rijden voor de afwisseling. Dat is wel een interessante route.
Twee tolstations en twee ongevallen bij Milaan leverden drie kwartier vertraging op. Verder naar het zuiden bij Rosignano ook nog een kwartier vertraging voor de tolpoorten. Verder was het goed te doen. We hebben overigens voor de route via Parma gekozen.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Livorno 22 & 23 juli

Bericht door Pindaklaas » vr 10 aug 2018, 11:18

Afgelopen woensdag hebben we de terugreis gedaan vanuit Italië. Onze gok was dat dit wel in één dag moest kunnen. Dat is uiteindelijk ook prima gelukt.
In Italië zijn we via Parma naar Como/Chiasso gereden. Milaan heeft nu vakantie, dus het was erg rustig op de weg en ook bij de tolpoorten konden we vlot door. Voor de grens stond wel een paar honderd meter stilstaand verkeer. Daarom maar even door Como heen gereden.
Voor de Gotthard stond inmiddels 4 km file toen we daar in de buurt kwamen. Bij Quinto van de weg afgegaan en de pas genomen. Reed goed door, ondanks slecht weer op de weg richting de pas. Over de top heen was het weer droog. Wel waren daar werkzaamheden, waar verkeer over een lengte van bijna 1 km gebruik moest maken van één strook. Gelukkig kon onze kant net door, toen wij aan kwamen rijden. Anders kan de wachttijd daar ook aardig oplopen. Al met al was de route over de pas iets sneller (en veel mooier) dan aansluiten in de file.

Vlak voor Basel zagen we de BAB5 bij Karlsruhe al weer veranderen in een puinhoop, met 1,5 uur vertraging. Daarom meteen Frankrijk ingereden en over de A35 naar de BAB61 gegaan. Reed prima door, mede omdat in Straatsburg de vakanties ook bezig zijn.

Om 7:00 uur zijn we vertrokken, om 23:15 stonden we thuis voor de deur. Geen minuut file gehad onderweg, en alleen bij Como en de Gotthard om de file heen gereden.

Plaats reactie