Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » za 31 mar 2018, 19:56

Hallo allen,

Het duurt nog even, maar in het weekend van 14/15 juli vertrek ik met zoonlief naar Møn in Denemarken om de 75e verjaardag van mijn moeder te vieren. De route is wel duidelijk: Hengelo - Osnabrück - Bremen - Hamburg - Puttgarden - Rødby enz., maar wat zouden jullie doen? Zaterdagmiddag rond een uur of 2 vertrekken uit het midden van Nederland, of zondagmorgen rond 5 uur?

Zaterdag levert effectief bijna een hele dag extra op in Denemarken, maar hobbel ik rond dat tijdstip achter de drukte aan, of is zondagmorgen echt beter qua files? Ik vraag dit met name vanwege het reserveren van de boot...

Ben benieuwd!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Chris » za 31 mar 2018, 20:09

Als je de mogelijkheid hebt zou ik absoluut op zondag rijden. Die zaterdag krijgt Nordrhein-Westfalen vakantie en bij de boot vanaf Puttgarden is zaterdag vaak de drukste dag van de week. De A1 heeft ook diverse langdurige werkzaamheden die nu al voor grote overlast zorgen, met name die bij Bremen is erg vervelend en moeilijk te vermijden. Afgelopen vrijdag was daar 1,5 uur vertraging. De afgelopen jaren waren vrijdagen en zaterdagen een drama in Noord-Duitsland, alleen focust onze media vooral op de files naar Italië en Frankrijk, waardoor dat hier zelden tot nooit het nieuws haalt. Nog niet alle werkzaamheden zijn nu al bekend, maar het zal eerder erger dan beter worden wat dat betreft...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Pino » za 31 mar 2018, 20:38

Maar blijven die files zo lang staan dat je met vertrek zaterdagmiddag 14 uur nog vast komt te staan? Ik zou dat wel aandurven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Chris » za 31 mar 2018, 20:44

Als je een reservering voor de overtocht hebt zijn grote vertragingen zoals bij Osnabrück en Bremen wel tricky. Maar ja, hoeveel marge wil je gaan inbouwen? Gisteren kon je voor een rit Osnabrück - Lübeck zo 3 uur extra rekenen. Maar dat is niet elke dag zo en later op de middag "entspannt die lage" zoals ze dat zo mooi zeggen. Maar dat resulteert niet per se in een filevrije rit.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » za 31 mar 2018, 21:04

Mwah, dat ticket geldt de hele dag. Dus bij vertraging mag ik toch nog mee. Maar misschien toch maar afwachten en niet reserveren, of via internet als ik Hamburg voorbij ben. Dan kan ik zaterdag bekijken of "die Lage sich entspannt".

Omrijden via Hannover heeft volgens mij ook geen zin; ik begreep dat op de A7 tussen Hannover en Hamburg ook diverse Baustellen zijn ontstaan of gaan ontstaan...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Willem » za 31 mar 2018, 21:06

Op zich is het niet nodig om voor de boot te reserveren. Je kunt gewoon op de bonnefooi vertrekken op het moment dat jezelf het beste uitkomt. In Puttgarden sluit je dan gewoon achteraan de rij aan (uiteraard na eerst een loket gepasseerd te hebben). De boot vertrekt iedere 40 minuten en het ergste wat je kan overkomen is dat je eventueel pas met de tweede boot mee kan. Dat scheelt dan hooguit 1,5 uur op de hele reis.

Hoe het qua tarieven zit weet ik niet.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » za 31 mar 2018, 21:34

Boot gaat ieder half uur. Dus zo prangend is het inderdaad niet, tenzij er toevallig een paar afvaarten al helemaal volgeboekt zijn. Maar dan nog... Reserveren vanaf mijn smartphone als ik Hamburg (of Lübeck) voorbij ben is nog steeds een prima optie. Maar met name door de post van Chris hou ik ernstig rekening met vertrek op zondagmorgen vroeg. Kan altijd zaterdagmiddag nog gaan rijden als het mee lijkt te vallen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Chris » za 31 mar 2018, 21:40

Ik weet niet of je ticket ook een dag later geldig is, maar eigenlijk zou je een paar weekenden van te voren willen kijken wat de situatie is, waar de knelpunten zijn en hoe erg die zijn. Wegwerkzaamheden kunnen voor grote overlast zorgen, maar dat is zoveel maanden van te voren moeilijk in te schatten. Die werkzaamheden bij Osnabrück en Bremen zijn er in elk geval tot na de zomer.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » za 31 mar 2018, 21:43

Ik denk dat dat inderdaad de beste optie is. Dank je wel voor het meedenken! :D
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door waldo79 » zo 01 apr 2018, 8:58

En de route via Hannover kun je beter vergeten. Op de A7 is het ook prijsschieten qua werkzaamheden.

Veel plezier alvast :)<>:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door duikgek89 » zo 01 apr 2018, 13:02

Is het geen optie om zaterdag om 16:00 te gaan? Met een beetje mazzel ben je dan nog voor middernacht op de boot. Zondag uitslapen en dan heb je toch een aanzienlijk deel van die dag beschikbaar.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » zo 01 apr 2018, 17:23

It did cross my mind... Wordt erg laat voor zoonlief, die echt niet in de auto in slaap valt. Maar wie weet... Zonder files zou ik makkelijk rond 10 uur in Puttgarden moeten kunnen zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Brueckenbauarbeiten » vr 13 apr 2018, 16:14

Is het niet een mogelijkheid om via Emmen of Groningen (of desnoods Hengelo/Oldenburg via A31) te rijden, in plaats van via Hengelo/Osnabrück? Is hooguit een kwartiertje langer volgens Gmaps (vertrekplaats Utrecht). Bovendien is de Baustelle bij Bremen te omzeilen via de B75/B6/A27.

Bijkomend voordeel is dat je de ellende die Bad Oeynhausen heet kan vermijden :woop:

Edit: Bad Oeynhausen heb je natuurlijk helemaal geen last van. Dat zit pas achter Osnabrück :facepalm:

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » vr 13 apr 2018, 17:18

O, dat is zeker een mogelijkheid. Het hangt er tzt van af waar de files het ergste zijn. Ik houd Waze in de houder en dan gaan we gewoon kijken welke koers die aangeeft... 😀
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » vr 04 mei 2018, 11:20

Verrassende ontwikkeling:
Vandaag kwam ik erachter dat ik voor 80 euro met z'n tweeën heen-en-weer kan met de trein; ik betaal alleen voor mezelf en mijn zoontje reist gratis mee! Reistijd ca. 10 uur enkele reis; daar kan ik nauwelijks tegen rijden met de auto, gelet op alle werkzaamheden in Duitsland. Ter plekke heb ik een auto gehuurd voor vijf dagen; per saldo ben ik ongeveer evenveel geld kwijt als wanneer ik met de auto en de veerboot zou zijn gegaan.
Heenreis nu op zaterdag en terugreis op vrijdag. Uitgerust uit-en-thuis. Wat wil je nog meer?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door duikgek89 » vr 04 mei 2018, 12:05

T-hijs schreef: vr 04 mei 2018, 11:20 Wat wil je nog meer?
Met de auto gaan. Is veeeeeel leuker en comfortabeler.

Nee, ik spoor niet. Weet ik. :mrgreen:



edit: Serieus, dit is geen slechte oplossing zo.

edit: Je zou ook nog kunnen vliegen, maar ik weet niet of dat je veel helpt in tijd en is ook niet goedkoper. EIN - CPH met Transvertragia kost je 80€ pp. AMS - CPH met Norwegian zat daar volgens mij nog iets boven. En Nordica GRQ is best wel duur en Eurowings vanaf DUS is ook niet veel beter.

Vertrek Beesd tot vertrek vlucht reken maar 2,5 uur. Uurtje in de lucht zit je op 3,5. Huurauto ophalen op CPH kom je op 4 uur uit en dan moet je ook nog 1,5 uur naar Møn rijden dan zit je op 5,5 uur.

edit: Je hebt ook nog de bende van O'Leary maar die vliegen dan vanaf Charleroi ("Brussel") en Köln-Bonn. Helpt je ook niet...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Matthijs » vr 04 mei 2018, 12:23

Het landschap op weg naar Denemarken is niet erg spannend, dus zo veel mis je niet door niet met de auto te gaan. Per trein lijkt me dan een prima optie. (Ik heb jaren in Malmo gewoond en alle opties op de route weleens geprobeerd.)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door duikgek89 » vr 04 mei 2018, 12:25

Matthijs schreef: vr 04 mei 2018, 12:23 Het landschap op weg naar Denemarken is niet erg spannend, dus zo veel mis je niet door niet met de auto te gaan. Per trein lijkt me dan een prima optie. (Ik heb jaren in Malmo gewoond en alle opties op de route weleens geprobeerd.)
Met de trein ga je door hetzelfde landschap. Dat is het argument ook niet.

Ik ga persoonlijk gewoon niet graag met de trein. Die opmerking was dus niet helemaal serieus bedoelt.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » vr 04 mei 2018, 12:34

Alle gekheid op een stokje: ik heb zomaar het idee dat ik nauwelijks langer onderweg zal zijn dan wanneer ik was gaan rijden... Dan is dit sowieso meer relaxed en qua kosten vergelijkbaar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door Pino » vr 04 mei 2018, 13:24

Klinkt logisch. En je zoon zou het zomaar een fantastisch avontuur kunnen vinden!

(hoogstens nog even nadenken wat dat voor jou als ouder betekent - mijn zoontje van een kleine twee wil de hele trein ontdekken en daar hobbel ik dan dus de hele rit achteraan; autoritten zijn wat dat betreft veel minder bewerkelijk)

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Zuidoost-Denemarken in de zomer

Bericht door T-hijs » vr 04 mei 2018, 13:36

Haha. Deze is 8 en over het algemeen wél voor rede vatbaar. Stapel stripboeken en een iPad mee en hij vermaakt zich prima. Hij gaat het sowieso fantastisch vinden!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie