Naar Kroatië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Naar Kroatië

Bericht door Worldroadsking236 » wo 04 apr 2018, 16:25

Hallo Wegenforum-gebruikers!
Wij gaan deze jaar op vakantie naar Funtana (Istrie) in Kroatie en onderweg gaan we om de 3 uren pauzeren.
Vorig jaar ook naar Istrie geweest en er was file net na Frankfurt en in Munchen
Wij gingen meestal langen stukken door rijden en dat vonden wij niet zo leuk dus mijn moeder wil graag om de 3 uren stoppen en een kleine stedentrip houden in Salzburg of in Villach om vandaar door te rijden naar Istrie.
Wij willen ook de steden die wij voorbij rijden (Niet alle steden) verkennen voordat wij doorreizen.
Onze navigatie geeft aan dat wij via deze snelwegen moeten gaan:
NL: A4 - A12
D: A3 - A9 - A99 - A8
A: A1 - A12 - A11
SLO: A2 - A1 (Richting Koper)
HR: A9
Is er mogelijk een snellere route want wij moeten rond de 5 uur s avonds bij de reisorganisatie zijn die ons de sleutels zullen geven van onze vakantiehuis.
Wij zullen net als vorig jaar vertrekken op 4 uur in de ochtend.
Kortom alle behulpzame adviezen over deze reis is welkom. :top: :top:
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reistips: dagen, tijden & routes

Bericht door waldo79 » wo 04 apr 2018, 17:43

Als je onderweg uitgebreid wilt stoppen en steden wilt bezoeken is 13 uur veel te krap. Sowieso een knappe prestatie om die afstand in 13 uur af te leggen, je zult inclusief pauzes een gemiddelde van 💯 km per uur moeten behalen, vergeet dat maar :!:

Wanneer (datum) willen jullie überhaupt gaan rijden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reistips: dagen, tijden & routes

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2018, 18:20

^^ Volledig mee eens. In 13 uur naar Kroatië rijden inclusief files door drukte en wegwerkzaamheden in Duitsland, de Karawankentunnel en de grensovergang van Slovenië naar Kroatië, en daarbij ook nog steden willen bezoeken: vergeet het maar. Tenzij je op een rustige dag in het laagseizoen rijdt, maar dat zal wel niet. En dan nog heb je geen tijd om een stad te bezoeken.

Beter vertrek je de avond ervoor en rij je de nacht door, dan zal het door Duitsland ook wat prettiger rijden zijn. Of je rijdt in twee dagen, zoals veel mensen doen. Eerste dag tot ongeveer München, tweede dag dan naar Kroatië.

En een echt snellere route is er ook niet naar Istrië.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reistips: dagen, tijden & routes

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 18:29

Den Haag - Funtana is ruim 1.400 kilometer. Dat ga je nooit in 13 uur redden, ook al zou je 0 keer stoppen onderweg en 0 files tegenkomen. Google Maps geeft 15 uur aan. Dat is 15 uur rijden zonder ook maar één stop.

Je hebt te maken;
* WC/tankpauze's
* lunch/dinerpauze
* wegwerkzaamheden
* tunnels waar je niet 130 kan rijden
* grenscontrole
* vignetten kopen
* plus alle vertragingen door files

Op een vrijdag of zaterdag in het hoogseizoen moet je denk ik eerder aan 18-20 uur dan 15 uur rijden denken. Als je ook nog steden onderweg wilt bezoeken is het eerder 3 dagen rijden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reistips: dagen, tijden & routes

Bericht door Km357 » wo 04 apr 2018, 19:35

Er staat niet aangegeven dat er op dezelfde dag om 04h vertrokken wordt om dan om 17h aan te komen. Eindtijd is gewoon 17h op een dag. Althans dat is hoe ik het lees.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Naar Kroatië

Bericht door Worldroadsking236 » wo 04 apr 2018, 20:46

Wij vertrekken op 14 juli 2018.
Wij zullen niet alle steden bezoeken.
Alleen Salzburg of Villach een bezoek brengen.
En wij houden om de 3 uur rijden een pauze.
100km per uur is ook geen probleem want wij rijden gemiddeld 120km per uur.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Kroatië

Bericht door Wouter N14 » wo 04 apr 2018, 20:56

^^ Gemiddeld 120 km/u? :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Kroatië

Bericht door duikgek89 » wo 04 apr 2018, 21:12

Op het juiste moment is dat niet zo heel enorm snel hoor.

Maar ik zou er in de vakantieperiode niet op rekenen.
Wat de route betreft moeten we nog heel even wachten om te zien wat er dit jaar precies gaat gebeuren.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 04 apr 2018, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Naar Kroatië

Bericht door Km357 » wo 04 apr 2018, 21:12

Worldroadsking236 schreef: wo 04 apr 2018, 20:46 Wij vertrekken op 14 juli 2018.
Wij zullen niet alle steden bezoeken.
Alleen Salzburg of Villach een bezoek brengen.
En wij houden om de 3 uur rijden een pauze.
100km per uur is ook geen probleem want wij rijden gemiddeld 120km per uur.
Ja ok, maar op welke dag wil je toekomen? Zoals al eerder is aangegeven moet je toch 15-18h rijtijd voorzien dus dat is sowieso 2 dagen in totaal, en met een citybezoek erbij zit je al snel op een 3de dag.

Als dat geen probleem is, wel dan ben je klaar, maar daar is hier wat onduidelijkheid over.

PS: 120km/h is best te doen, maar dat moet je vast wat voorzien in je vakantiebudget dan :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Kroatië

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 apr 2018, 21:15

Worldroadsking236 schreef: wo 04 apr 2018, 20:46 Wij vertrekken op 14 juli 2018.
Wij zullen niet alle steden bezoeken.
Alleen Salzburg of Villach een bezoek brengen.
En wij houden om de 3 uur rijden een pauze.
100km per uur is ook geen probleem want wij rijden gemiddeld 120km per uur.
Een gemiddelde van 120 km/u redt je echt niet op een drukke zaterdag in juni. Onmogelijk. Met files en wegwerkzaamheden, lange delen met een lagere maximumsnelheid (o.a. Duitse A8, het eerste deel van de Oostenrijkse A10) en wachttijden voor de Karawankentunnel en de Sloveens-Kroatische grens ga je dat nooit redden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Naar Kroatië

Bericht door Wouter N14 » wo 04 apr 2018, 21:17

duikgek89 schreef: wo 04 apr 2018, 21:12 Op het juiste moment is dat niet zo heel enorm snel hoor.
Op zo'n afstand lijkt het mij onwaarschijnlijk. Ik ben een keer (met een 2e chauffeur) in één ruk naar Banja Luka gereden. 16 uur over gedaan, dus een gemiddelde van zo'n 94 km/u.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Kroatië

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 21:19

120 km/h gemiddeld op een rit van 1.400 kilometer naar Kroatië gaat echt niemand halen. Zelfs niet als je 160 rijdt in Duitsland waar dat kan. Er zijn teveel snelheidsbeperkingen door werkzaamheden, tunnels, inhalende vrachtwagens, grenscontrole, tol betalen, etc. Plus sanitaire stops, eten en een tankpauze. In het hoogseizoen mag je blij zijn met 80 km/h gemiddeld over de hele rit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Kroatië

Bericht door duikgek89 » wo 04 apr 2018, 21:24

Ik reken gemiddels altijd zonder stop. Totale reistijd corrigeer ik dan daarvoor.

Ik denk dat je het, buiten het hoogseizoen op de juiste dagen best kunt halen, maar dan moet je in Duitsland overal net onder Flensburg bonuspunten en op onbeperkte stukken 200 rijden. Tot onderin Slovenië heb je snelweg...


Maar in de vakantieperiode voor een onervaren bestuurder (onervaren met dergelijke snelheden als aanname gezien je start via de A4)... Forget it!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Kroatië

Bericht door Chris » wo 04 apr 2018, 21:26

Geen vakantieganger zal zo door Duitsland scheuren "net onder de bonuspunten van Flensburg" en 200 km/h op de onbegrensde stukken. Het gaat om een advies van familievakanties, niet de vakantie van Sebastian Vettel.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Naar Kroatië

Bericht door Chrysa » do 05 apr 2018, 19:12

Een stukje scheuren op de Autobahn is een mooi begin van je vakantie hoor. :p

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Naar Kroatië

Bericht door Palance » do 05 apr 2018, 19:22

Tot je 3 kilometer verder weer een Baustelle tegenkomt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Kroatië

Bericht door duikgek89 » do 05 apr 2018, 20:48

Chris schreef: wo 04 apr 2018, 21:26 Geen vakantieganger zal zo door Duitsland scheuren "net onder de bonuspunten van Flensburg" en 200 km/h op de onbegrensde stukken. Het gaat om een advies van familievakanties, niet de vakantie van Sebastian Vettel.
Dat is een bewering die je niet hard kunt maken, maar die ook niet bij mijn bewering aansluit. Maar goed, die discussies hebben we vaker gehad en we gaan het toch niet eens worden...

Desalniettemin hebben we het nu over een vakantieperiode met vertrek op zaterdag. We zijn het op dat vlak eens dat op zo'n dag hoge gemiddeldes niet haalbaar zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Kroatië

Bericht door duikgek89 » do 05 apr 2018, 20:49

Chrysa schreef: do 05 apr 2018, 19:12 Een stukje scheuren op de Autobahn is een mooi begin van je vakantie hoor. :p
Scheuren is voor idioten. Hard rijden op rustige momenten is voor ervaren bestuurders. Er is een groot verschil.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Naar Kroatië

Bericht door Worldroadsking236 » di 10 apr 2018, 18:28

Ik wil dezelfde dag aankomen.
Als wij het niet redden gaan wij gewoon geen citybezoek doen.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Kroatië

Bericht door waldo79 » di 10 apr 2018, 18:32

Ik zou bij de accommodatie maar aangeven dat je eventueel later aan komt. Persoonlijk zou ik niet zo op de limiet plannen. 1400 km is in een druk weekend een erg grote afstand waar je rustig 16 uur voor kunt uittrekken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Kroatië

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 19:16

Google Maps geeft 13,5 - 17 rijuren aan. Dat is zonder pauze's. Om 04:00 vertrekken en om 17:00 uur aankomen ga je echt niet redden.

Ik weet niet welke datum je wil rijden, maar er zijn mensen die er 20 uur over doen op een drukke vrijdag of zaterdag in juli van Nederland naar Kroatië. Er zijn altijd wel wegwerkzaamheden, ongevallen, tunnelwachtrijen, grenscontroles, etc. die roet in het eten gooien. Heel vroeg weggaan helpt daar ook nog eens niet bij omdat je toch overdag op het drukste deel van de route komt (Zuid-Duitsland en de Alpen).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Kroatië

Bericht door waldo79 » di 10 apr 2018, 19:18

Opknippen in meerdere etappes is geen gek idee al kunnen wij niet oordelen over jullie situatie. Zelfs met meerdere chauffeurs is zo'n afstand in druk verkeer ronduit pittig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Naar Kroatië

Bericht door Palance » di 10 apr 2018, 19:26

Dan kun je beter gaan vliegen naar Pula. Geen stedentrips onderweg (maar daar heb je toch al geen tijd voor), je bent sneller en je hebt meer rust. OP die afstand genieten van de omgeving werkt alleen als je in etappes rijdt. Ik ben ooit naar Poreč gereden in 3 dagen, met een overnachting bij München en een overnachting in Kranjska Gora. Veel rustiger.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Naar Kroatië

Bericht door Jeroen » di 10 apr 2018, 20:53

Worldroadsking236 schreef: di 10 apr 2018, 18:28 Ik wil dezelfde dag aankomen.
Als wij het niet redden gaan wij gewoon geen citybezoek doen.
Je wilt 1400 kilometer op één dag rijden op één van de allerdrukste dagen van het jaar. Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt, maar Ik durf je nu al te voorspellen dat je 17.00 zelfs als je om middernacht vertrekt niet gaat halen. Zelfs in 2 dagen zonder lange stops zul je er nog een hele kluif aan hebben. Wees verstandig en trek er minimaal 2 dagen voor uit, of liever nog 3 als je wat langere stops wil maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Kroatië

Bericht door duikgek89 » wo 11 apr 2018, 2:15

waldo79 schreef: di 10 apr 2018, 18:32 Ik zou bij de accommodatie maar aangeven dat je eventueel later aan komt. Persoonlijk zou ik niet zo op de limiet plannen. 1400 km is in een druk weekend een erg grote afstand waar je rustig 16 uur voor kunt uittrekken.
Het is ook een afstand waarop je planning onbetrouwbaar is. Als de drukte meevalt, dan valt deze waarschijnlijk over de gehele linie mee en doe je het wellicht in krap 12 rij-uren. Valt de drukte tegen kan dat inderdaad zo 16 uur, of meer, zijn. Uurtje file hier, uurtje file daar, veel stukken waar je weinig gas kunt geven door drukte, wachtrij voor de grens,... Ga dat allemaal maar optellen. Plus dat zo'n dag erg vermoeiend is en je waarschijnlijk vaker voor een pauze moet stoppen dan als de weg leeg geweest was.
Chris schreef: di 10 apr 2018, 19:16 Google Maps geeft 13,5 - 17 rijuren aan. Dat is zonder pauze's. Om 04:00 vertrekken en om 17:00 uur aankomen ga je echt niet redden.

Ik weet niet welke datum je wil rijden, maar er zijn mensen die er 20 uur over doen op een drukke vrijdag of zaterdag in juli van Nederland naar Kroatië. Er zijn altijd wel wegwerkzaamheden, ongevallen, tunnelwachtrijen, grenscontroles, etc. die roet in het eten gooien. Heel vroeg weggaan helpt daar ook nog eens niet bij omdat je toch overdag op het drukste deel van de route komt (Zuid-Duitsland en de Alpen).
Mee eens. Ik denk dat 04:00 - 17:00 op een mooie en vooral rustige winterdag (minder werkzaamheden) met twee ervaren bestuurders best kan lukken, maar ik zou er zelfs op zo'n dag niet op plannen (wel een beetje hopen op opfrissen en daarna diner op de bestemming, maar als dat niet lukt dan is dat maar zo). In de zomervakantie op zaterdag is een dergelijk plan absolute waanzin. En als je dan ook nog steden wilt bezoeken..

Dan kun je waarschijnlijk nog beter vrijdag om 18:00 aanrijden. Dan kun je daarna bepalen of je blijft doorrijden of dat je ergens slaapt.


Wil je onderweg citytrips doen, waarom rij je dan niet op donderdagochtend vroeg naar pakweg Bamberg of Nürnberg (als je om 04:00 vertrekt ben je daar rond de middag, de donderdag in vakantietijd is niet zo'n ramp namelijk). In de middag bezichtig je die stad om daar vervolgens in de avond te slapen, vrijdagochtend vroeg weg en stoppen in bijvoorbeeld Villach. Dan hoef je op de drukke zaterdag niet meer zo ver EN je moeder hoeft dan niet zo lang in eens in de auto te zitten.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Naar Kroatië

Bericht door Worldroadsking236 » vr 11 mei 2018, 15:12

Vorige jaar hebben wij ook dezelfde rit gedaan.
Wij zijn vertrokken vanuit Den Haag en in 1 ruk doorgereden naar Beieren (In de buurt van Nurnberg)opt
Maar er was rond Keulen, Frankfurt en Afschaffenburg file.
WIj zijn ook bij de Oostenrijkse grens gestopt (A8 (D) - A1 (A) ).
Daar zijn wij in 1 ruk doorgereden naar Slovenie. (Wij hadden de Sloveense Vignet inmiddels al).
In Slovenie zijn wij ook gestopt en uiteindelijk doorgereden naar onze eindbestemming.
Onze reisorganisator vraagt ons om de aankomsttijden te respecteren.
Maar als wij dat niet redden moeten wij contact opnemen met de eigenaar.
En dat hebben wij vorig jaar gedaan dus het is geen probleem als ik later aankom op mijn bestemming.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Naar Kroatië

Bericht door Worldroadsking236 » vr 11 mei 2018, 15:15

Mijn moeder vindt het ook goed als wij gaan stoppen langs de kant in Oostenrijk.
Een stedentrip hoeft ook niet.
Jullie hebben daar wel gelijk in.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Naar Kroatië

Bericht door duikgek89 » vr 11 mei 2018, 20:07

Ik snap nu niet zo goed wat je met dit topic nog wilt als je je plan toch vast hebt liggen? Als we straks de eerste uittocht dagen gehad hebben kunnen we zien waar de grootste ellende staat, dat is nu nog te vroeg.

Maar verder??? Ik snap het niet.

Een filevrij alternatief? Hooguit via slome lokale wegen (die je dus niet helpen!). Op een drukke vakantie zaterdag kun je een zinnig filevrij alternatief echt uit je hoofd zetten. Alle opties worden gebruikt en zijn druk. Er is echt nergens een geheime autobahn waar je zonder verkeer uren lang 200 kunt rijden. Ik kan een paar stukjes bedenken waar dat misschien even gaat maar die gaan in de verkeerde richting.

Als je perse op zaterdag om 04:00 wilt gaan dan moet je dat vooral doen. Maar je komt een aantal keer in een flinke file te staan, dat garandeer ik je. Ik garandeer je ook dat je om 17:00 niet op je bestemming bent. Twee ervaren bestuurders op een kalme winterse zondag zonder sneeuw problemen kan dat lukken. Maar op een zaterdag in juli NIET. Never. Nooit. Vergeet het maar.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Naar Kroatië

Bericht door Worldroadsking236 » za 09 jun 2018, 19:01

Ik denk dat wij onze plan hebben dus wij kunnen deze topic afsluiten.
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Naar Kroatië

Bericht door GuteFahrt » za 07 jul 2018, 14:10

^^ Toch niet. Ik wil er nog even gebruik van maken. :yes:

Een goede vriend van mij is van plan om morgen, 8-7-18 naar Poreč af te reizen vanuit Harlingen. In principe A3/A9/A99/A8 werk voor wat betreft Duitsland. Dan Salzburg - Villach (A10), Karawanken, westelijke ring Ljubljana - Koper en dan Dragonja - A9 tot :AS: Višnjan. Het is gepland om aan het begin van de avond te vertrekken, dus 's nachts grotendeels Duitsland doorkruisen.

Nog bijzonderheden zondag op maandag?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie