Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » za 07 apr 2018, 14:14

Beste wegenkenners,

komende zomer (4 augustus) rijden wij van Zwolle naar Erdeven in Bretagne. Heb hiervoor al het nodige rondgestruind op Google Maps en op dit forum, maar kan nog geen duidelijke voorkeur vinden wat betreft de te rijden route.

We rijden 's morgens vroeg aan (uurtje of 5) en hopen elke 2,5 uur een pauze in te lassen (kleine kinderen aan boord). Google Maps geeft twee mogelijkheden, namelijk rijden via Lille-Amiens-Le Havre-Caen-Rennes of de route Lille-Parijs-BP-Le Mans-Rennes. Welke zouden jullie kiezen?
Is de A86 westzijde via de duplextunnel een goed alternatief om bijvoorbeeld de BP te mijden, voor het geval de keuze valt op de route via Parijs?
Of de Francilienne? Die laatste lijkt mij minder interessant omdat we de regio Parijs binnenrijden vanuit het noorden (A1) en aan de zuid-/zuidwestkant (A10) de regio Parijs weer verlaten.

Ik hoor graag jullie adviezen!

Groeten Harald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Chris » za 07 apr 2018, 14:26

Ik zou via Le Havre rijden. Het afstandsverschil is maar twee kilometer (!) en daarvoor krijg je wel veel rustiger wegen voor terug. En de Pont de Normandie is altijd mooi om overheen te rijden.

Mocht je toch via Parijs willen, de Duplextunnel van de A86 heeft een hoogtebegrenzing van 2 meter. Dus met een camper, hoge bestelauto of caravan kan je daar niet doorheen.

Die 4 augustus is de drukste dag van het jaar in Frankrijk. Alhoewel de grootste congestie in het zuiden van Frankrijk is, is dit wel een dag dat het elders ook vast zal kunnen lopen, bijvoorbeeld bij drukke tolstations.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » za 07 apr 2018, 14:33

Ik zou via Lille, Amiens, Le Havre, Caen en Rennes gaan. Veel fijner dan via Parijs. Alternatief kun je door België nog via Brussel en Mons rijden in plaats van via Gent, het scheelt weinig maar via Brussel kan in de zomer wat fijner rijden. Of je rijdt via Gent, Brugge, Dunkerque, Calais en Abbeville richting Le Havre. Die route is nog rustiger en in Noord-Frankrijk landschappelijk fraaier. En in de praktijk vrijwel net zo snel, ondanks dat het 40 km langer is. Je hoeft dan niet langs Lille met stukken waar je maar 70 of 90 mag met ook nog de nodige flitspalen. Via Brugge en Calais vind ik zelf een prettige route richting Normandië en Bretagne.

Wat voor mijn laatste alternatief spreekt is dat het volgens mij wat minder filegevoelig is. Via Amiens kan het nog wel eens vastlopen op de A29 bij het vrij kleine tolstation aldaar.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » za 07 apr 2018, 14:38

Chris schreef: za 07 apr 2018, 14:26
Mocht je toch via Parijs willen, de Duplextunnel van de A86 heeft een hoogtebegrenzing van 2 meter. Dus met een camper, hoge bestelauto of caravan kan je daar niet doorheen.

Dat is mij bekend, meer dan een bagagewagen voor de tent zal er niet achter hangen ;)

Die 4 augustus is de drukste dag van het jaar in Frankrijk. Alhoewel de grootste congestie in het zuiden van Frankrijk is, is dit wel een dag dat het elders ook vast zal kunnen lopen, bijvoorbeeld bij drukke tolstations.

Dat vermoedde ik al, dus vandaar dat de route via Parijs sowieso al niet mijn voorkeur had.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » za 07 apr 2018, 14:45

Coen Tunnel schreef: za 07 apr 2018, 14:33 Of je rijdt via Gent, Brugge, Dunkerque, Calais en Abbeville richting Le Havre. Die route is nog rustiger en in Noord-Frankrijk landschappelijk fraaier. En in de praktijk vrijwel net zo snel, ondanks dat het 40 km langer is. Je hoeft dan niet langs Lille met stukken waar je maar 70 of 90 mag met ook nog de nodige flitspalen. Via Brugge en Calais vind ik zelf een prettige route richting Normandië en Bretagne.
Die heb ik nog niet eerder gehoord maar klinkt interessant. Had al aan wat collega's gevraagd die vaker richting Bretagne rijden, zij kwamen met de eerder genoemde routes op de proppen. Is deze route via Brugge volledig snelweg? Heb me wel laten vertellen dat de route via Amiens qua landschap dodelijk saai schijnt te zijn (het oog wil immers ook nog wel wat om wakker te blijven :rofl2: )?
Laatst gewijzigd door Harald80 op za 07 apr 2018, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Chris » za 07 apr 2018, 14:51

A29 is niet heel spannend, maar doodsaai lijkt me wat overdreven. Naast de rit over de Pont de Normandie heb je glooiend landschap met wat riviervalleien zoals je overal in Noord-Frankrijk ziet. Niet saaier dan de A1 of A11 in elk geval. Vanaf de A84 kan je Mont-St. Michel ook zien liggen.

Maar verkijk je niet op de afstand. Bretagne is dan wel niet Zuid-Frankrijk, het is wel net zo ver als naar de Drôme of zo.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » za 07 apr 2018, 14:56

Harald80 schreef: za 07 apr 2018, 14:45
Coen Tunnel schreef: za 07 apr 2018, 14:33 Of je rijdt via Gent, Brugge, Dunkerque, Calais en Abbeville richting Le Havre. Die route is nog rustiger en in Noord-Frankrijk landschappelijk fraaier. En in de praktijk vrijwel net zo snel, ondanks dat het 40 km langer is. Je hoeft dan niet langs Lille met stukken waar je maar 70 of 90 mag met ook nog de nodige flitspalen. Via Brugge en Calais vind ik zelf een prettige route richting Normandië en Bretagne.
Die heb ik nog niet eerder gehoord maar klinkt interessant. Had al aan wat collega's gevraagd die vaker richting Bretagne rijden, zij kwamen met de eerder genoemde routes op de proppen. Is deze route via Brugge volledig snelweg? Heb me wel laten vertellen dat de route via de A29 richting Le Havre qua landschap dodelijk saai schijnt te zijn (het oog wil immers ook nog wel wat om wakker te blijven :rofl2: )?
Ja, dit is volledig snelweg en vooral de A16 ten zuiden van Boulogne-sur-Mer is fraai, heuvelachtig en qua landschap interessanter dan andere routes. Aire de la Baie de Somme aan de A16 vlak voor het knooppunt met de A28 is ook een hele mooie rustplaats, aanrader!

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » za 07 apr 2018, 15:14

Dat is altijd prettig, wanneer er langs de weg nog iets te zien valt. Niet te veel natuurlijk het moet niet afleiden van het auto rijden. Heb een paar jaar geleden ergens gereden op een Franse Autoroute die voor tientallen kilometers verdiept was aangelegd. Als je nog geen tunnelvisie had, dan kreeg je het hier wel! De tip van de rustplaats ga ik zeker opvolgen, want gelegen op een mooie afstand.

Bedankt voor het meedenken heren! :top:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door duikgek89 » za 07 apr 2018, 15:47

Coen Tunnel schreef: za 07 apr 2018, 14:33 Of je rijdt via Gent, Brugge, Dunkerque, Calais en Abbeville richting Le Havre. Die route is nog rustiger en in Noord-Frankrijk landschappelijk fraaier. En in de praktijk vrijwel net zo snel, ondanks dat het 40 km langer is. Je hoeft dan niet langs Lille met stukken waar je maar 70 of 90 mag met ook nog de nodige flitspalen. Via Brugge en Calais vind ik zelf een prettige route richting Normandië en Bretagne.
Wel even opletten, de E40 kan op een mooie zaterdagochtend ook druk zijn richting de kust.

Maar als je die route kiest, heb je bij congestie op de R1 of E17 ook nog de mogelijkheid om via de E19 - A12 - R2 - E34 richting Brugge en dan naar Jabbeke te rijden. Alleen moet je dan zien dat je ergens doorsteekt naar de E40 - :KP: Jabbeke - A18 route.

-Vanaf Maldegem kun je de N44 nemen tot Knesselare, dat is een expressweg en dus best prima en daarna via de N337 - N368 - N370 naar de E40. In afstand is dit even ver als de route R1-E17 - E40 via Gent.

-Je kunt wisselen via de R4 bij Gent, Zelzate --> Drongen en dan een klein stukje door Drongen naar de E40. Dat is 4km langer dan R1-E17 - E40. (Zinnig als de E34 naar de kust vol blijkt te zijn.)

-Je kunt vanaf Maldegem ook via Brugge rijden, maar dan moet je binnendoor over de N9 en daarna over de stadsring van Brugge. Is niet moeilijk ofzo, maar erg lekker opschieten doet het ook niet. Dit is wel korter in afstand. Alleen zinnig als op de E40 calamiteiten zijn.

Lijken me zeker geen voorkeursroutes, maar ik zou het wel even in gedachten houden voor het geval er een caravan in 1000 stukken dwars over de weg ligt of iets dergelijks. De N44 en R4 zijn prima expresswegen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door waldo79 » za 07 apr 2018, 16:19

Waarvoor al die moeite doen om Brugge te passeren, er ligt een nieuwe A11.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » za 07 apr 2018, 16:26

Gewoon de Belgische verkeersinformatie even in de gaten houden, als er geen file staat gewoon de E17 en E40 via Gent nemen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door duikgek89 » za 07 apr 2018, 17:24

waldo79 schreef: za 07 apr 2018, 16:19 Waarvoor al die moeite doen om Brugge te passeren, er ligt een nieuwe A11.
Die heeft helemaal geen zin op deze relatie. Want je rijdt eerst naar het noorden om vervolgens terug naar het zuiden te moeten en opnieuw op Brugge te stoten. Het enige voordeel is dat je daar dan de Expressweg langs de stad kunt volgen. Maar om daarvoor nou ver om te rijden? Aangezien de TS een aanhanger mee heeft maak je dat echt niet goed, tenzij je een combinatie hebt waarmee je de legale 120km/h kunt rijden. En zelfs dan is het nog maar de vraag of je die omweg goed maakt.
Coen Tunnel schreef: za 07 apr 2018, 16:26 Gewoon de Belgische verkeersinformatie even in de gaten houden, als er geen file staat gewoon de E17 en E40 via Gent nemen.
Absoluut.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Pino » za 07 apr 2018, 23:15

Ook ik zie geen enkele reden om via Parijs te rijden. Afgelopen december van en naar de Bretonse noordkust gereden: heen via Le Havre en terug via Parijs omdat dat wel even een leuke stop was. Maar toen ook weer met de neus op de feiten gedrukt hoezeer de Parijse snelwegen en expreswegen echt op ieder tijdstip van de dag vol kunnen lopen. Dat zet je nooit weg tegen de rust van de route over Caen.

Het stuk van de Franse A1 naar Le Havre vond ik niet extreem saai. Al bij Amiens kom je terecht in al wat heuvelachtiger gebied; de uitgestrekte Picardische vlakte laat je snel achter je en daarna wordt het licht glooiend Normandisch heuvelland. Maar goed, spectaculair is anders en als je dan ook nog eens weinig steden tegenkomt die je het gevoel geven op te schieten, is het predikaat saai snel gegeven. De trits Rouen-Le Havre-Caen spreekt toch niet helemaal tot de verbeelding als Nancy-Dijon-Lyon en je hebt ook niet de lol van een noord-zuidroute waarop je het landschap langzaam ziet veranderen. Alternatieven zijn er echter niet; de A11 is niet interessanter of zo.

Op weg naar Le Havre is de route over Calais in Frankrijk wellicht wat prettiger, met name omdat het je de toch wat rare passage van Amiens met trits tolstations scheelt. Het stuk tot aan Calais door plat Vlaanderen vind ik echter minstens even weinig enerverend als rijden door de Picardische vlakte.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » za 07 apr 2018, 23:58

Het is me helemaal duidelijk, de route via Amiens of via calais verdient dus de voorkeur gezien de te verwachten drukte rond Parijs op de eerder genoemde datum. Ben op Google Maps (streetview) de A16 aan het bekijken en dat ziet er kwa landschap inderdaad wel mooi uit. Dat verhoogt de vakantiesfeer in de auto toch altijd weer.
Voorbij Rennes gaat de rit verder over de N24, is dit een soort autoweg? Lijkt wel op een snelweg maar dan smaller en zonder vluchtstroken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door duikgek89 » zo 08 apr 2018, 0:51

Waarschijnlijk een Expressweg = Voie Express met een Vmax van 110km/h.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 apr 2018, 3:51

^^ Inderdaad, zoals zoveel wegen in Bretagne. De N24 is een prima weg.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » zo 08 apr 2018, 13:37

Dank heren voor jullie input! :top:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Ds79m » zo 08 apr 2018, 14:19

^^ Het eerste stukje van de N24 bij Rennes is helaas wel gelijkvloers met verkeerslichten. Hier is niet echt een lekker alternatief voor, maar hou de verkeersinformatie hier wel in de gaten, want op een drukke zaterdag kan dit best voor oponthoud zorgen, waarmee het de moeite kan lonen een afrit eerder of later te nemen op de Ring om Rennes om daarna binnendoor door te steken naar de N24.


Als je langs Amiens rijdt, geldt hetzelfde voor het kleine tolstation voor die stad op de A29. Dit is een notoir knelpunt op drukke dagen. Dit is indien nodig wel relatief makkelijk te omzeilen door de A1 al te verlaten bij Bapaume en vanaf daar de D929/N1 noordwestelijk om Amiens te nemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Pino » ma 09 apr 2018, 10:41

^^ Tja, de tolstationnetjes van Amiens. Alleen al vanwege het gedraai daar zou je bijna over Calais rijden, en daar komen de files op drukkere dagen dan bij. Maar goed, dat draaien is in principe wel de snelste route. Over Calais rijden zou je normaal gesproken zelfs nog (ietsje) meer tijd kosten dan die shortcut vanaf de A1 die je omschrijft.

Wat betreft de situatie bij Rennes: mocht het daar nu echt zwaar vastlopen, dan is de route over Dinan mogelijk nog een optie. Je gaat dan met een ruime bocht om Rennes heen. Deze route is echter wel een gewone enkelbaans weg tussen Dinan en Ploërmel, en daarom in beginsel 20 minuten langzamer dan een route over Rennes. In die zin alleen bruikbaar bij grote vertragingen op de reguliere route, ook al is de D766/166 wel een goede ex-Route Nationale die om de meeste dorpen heengaat, ruim uitgevoerde gelijkvloerse kruisingen (maar weinig rotondes) heeft en zelfs hier en daar een ongelijkvloerse aansluiting.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » di 02 mar 2021, 23:12

Beste wegenkenners,

ditmaal opnieuw een vraag over de meest optimale route naar Bretagne. Drie jaar geleden heb ik deze vraag ook al eens gesteld en toen het advies gekregen om via Amiens-Le Havre-Caen-Rennes te rijden. Het was zeker de bedoeling deze route te rijden maar familieomstandigheden gooiden roet in het eten en we zijn toen nooit in Bretagne gekomen.

Dit jaar willen we opnieuw een poging wagen (tenminste, wanneer de corona situatie het toelaat). Een verplichte stop aan de noordwestkant van Parijs noopt ons om dit keer via de westkant van Parijs te rijden naar de A10. Dit keer zonder vouwwagen maar met een caravan, dus valt de A86 met duplextunnel logischerwijze al af. Ik kwam echter een ander interessant alternatief tegen op dit forum. D.w.z. de A1 helemaal afrijden tot Porte de la Chapelle, vervolgens de BP richting westen nemen tot Porte de Saint-Cloud en vanaf daar de D910 door Boulogne-Billancourt om uiteindelijk op de N118 uit te komen. Deze laatste heb ik vaker gereden vanaf de A10 richting het knooppunt met de A86, maar verderop niet.

Vraag 1: Het punt is dat Ik helemaal geen ervaring heb met het rijden op de BP, laat staan met een Eriba van 1500kg. Is dit nog een beetje te doen? Wat zijn in zo'n geval de do's en don'ts? Op SV ziet het er allemaal nogal smal en druk uit, hetzelfde geldt voor de D910. Wel vallen mij bij die laatste de tunneltjes op (om kruispunten te omzeilen?). Zijn deze tunneltjes te doen met een caravan? Want ik zit niet te wachten op Rouen-achtige taferelen met aan gort gereden caravans in te lage tunnels. Of ben je met caravan gewoon verplicht om het kruispunt over te steken?

Vraag 2:is er een radiozender in Frankrijk die in verstaanbaar Engels of andere taal verkeersinformatie geeft?

vraag 3: welke creditcard word het beste/meeste geaccepteerd bij de tolpoorten?

Veel vragen in een kort stukje tekst, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Groeten, Harald.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 02 mar 2021, 23:53

Harald80 schreef: di 02 mar 2021, 23:12Vraag 1: Het punt is dat Ik helemaal geen ervaring heb met het rijden op de BP, laat staan met een Eriba van 1500kg. Is dit nog een beetje te doen? Wat zijn in zo'n geval de do's en don'ts? Op SV ziet het er allemaal nogal smal en druk uit, hetzelfde geldt voor de D910. Wel vallen mij bij die laatste de tunneltjes op (om kruispunten te omzeilen?). Zijn deze tunneltjes te doen met een caravan? Want ik zit niet te wachten op Rouen-achtige taferelen met aan gort gereden caravans in te lage tunnels. Of ben je met caravan gewoon verplicht om het kruispunt over te steken?
Er zijn twee tunneltjes, de eerste heeft een doorrijhoogte van 2,6 meter. Moet geen probleem zijn, maar bij twijfel kun je het kruispunt gewoon over. Bij het tweede tunneltje moet je sowieso wel over het kruispunt, want daar is de doorrijhoogte 1,9 meter. De tunneltjes zijn hoe dan ook makkelijk te omzeilen, en ik zou de tunneltjes niet als een nadeel van deze route zien, maar hooguit als een klein voordeeltje voor het verkeer dat ze wel kan gebruiken. Het probleem zit met een caravan van 1500 kg misschien nog wel meer een stukje verderop: de N118 heeft nogal wat hellingen en gaat aardig op en neer. Met een gewone auto prima te doen, met een lichtere aanhanger ook wel, maar met een zware caravan zal het wat meer een uitdaging zijn. Ten (zuid)westen van Parijs heuvelt het flink op de N118. Vooral de helling aan het begin van de N118, na de Pont de Sèvres, is een pittige. Die begint steil en de eerste drie kilometer van de N118 gaan omhoog. Ik moet zeggen dat ik zelf geen ervaring heb in het rijden met een caravan, dus of dat een probleem is kun jij zelf vast beter inschatten.

Alternatief kan ook nog zijn om de A13-A12-N10 te nemen en bij Ablis de A11 op te rijden. Bespaart je iets aan tol en de N10 heeft op dat deel gewoon 2x2 rijstroken, uitgezonderd het stukje rond Rambouillet (maar dat levert geen problemen op). Op het eerste deel van de N10 langs Trappes en Maurepas zitten nog een paar gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten, maar buiten de spits levert dat ook weinig vertraging op. Op deze route geen vervelende hellingen: de A13 gaat geleidelijker omhoog en de de gehele A12 is van noord naar zuid juist weer een mooie lange, geleidelijke afdaling.

Ik weet niet vanaf welke plek ten noordwesten van Parijs je komt, maar als je uiteindelijk toch vanaf de A1 komt, is gewoon de Périphérique westelijk of oostelijk rondrijden (of toch de A86 nemen langs de oostkant) ook een optie. De BP is gewoon een semi-snelweg, maar ik kan me voorstellen dat de A86, die toch een echte snelweg is, een stuk prettiger rijdt. Zeker met een flinke caravan op de trekhaak. Aan de andere kant, het hangt er ook van af op wat voor dag je er passeert. Als dat op een ochtend is in het zomerseizoen (als de Parijzenaren zelf al vakantie hebben), en niet op een zwarte zaterdag, dan is de Périphérique vaak goed te doen.
Vraag 2:is er een radiozender in Frankrijk die in verstaanbaar Engels of andere taal verkeersinformatie geeft?
Op de tolwegen heb je 107.7 FM. Maar beter gewoon Google Maps gebruiken op je telefoon.
vraag 3: welke creditcard word het beste/meeste geaccepteerd bij de tolpoorten?
Mastercard en Visa worden overal geaccepteerd, Sanef (o.a. de A1) en enkele andere maatschappijen accepteren ook Maestro-pinpassen (zonder pincode). American Express wordt bij de meeste tolmaatschappijen niet geaccepteerd.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » wo 03 mar 2021, 0:46

Bedankt Coen Tunnel voor je snelle reactie!

De tip over die tunneltjes is wel even handig om te weten. Dan maar gewoon de kruispunten oversteken. Dat delen van de N118 nogal slingeren en op en neer gaan zal voor onze dikke 180 pk diesel met 6-traps automaat niet zo'n probleem mogen zijn.

Jouw genoemde alternatief via A13-A12-N10 had ik nog niet eerder gehoord, dat ga ik morgen eens even uitpluizen. Klinkt goed overigens. Wat betreft de tussenstop wij komen vanaf Saint-Ouen, dat ligt al zo'n beetje in de oksel van de A1/N1/BP dus leek me het volgen van de BP het meest logisch. Dat zal gebeuren op een gewone doordeweekse dag in (waarschijnlijk) de één na laaste week van juli.

Wat betreft de creditcard komt dat mooi uit. Visa en Mastercard zijn hier beide voorhanden dus dat scheelt.

Bedankt voor je tips!!!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 mar 2021, 1:04

^^ Duidelijk! Ja, vanaf Saint-Ouen heb je niet veel alternatieven dan de Périphérique op te rijden. :)

Dan hou je globaal drie logische opties over:

1. Périphérique-west, D910 door Boulogne-Billancourt, N118, A10, A11
2. Périphérique-west, A13, A12, N10, A11
3. Périphérique (west of oost), A6, A10, A11

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Pino » wo 03 mar 2021, 8:56

Vanaf Saint Ouen is het op zich ook niet heel bezwaarlijk om even “terug” te gaan naar de A86. Maar Périphérique ligt natuurlijk gewoon meer voor de hand en ik zou dan inderdaad inzetten op de N118 als het verkeer het enigszins toelaat. A13-A12-N10 is dan wel een aardig alternatief.

Als je ook overnacht in Saint Ouen, nader je Parijs in de middag en vertrek je in de ochtend. De drukte (op doordeweekse dagen en in het weekend) loopt eerder omgekeerd, uitgezonderd die dagen waarop Parijzenaars zelf massaal vertrekken. Dus dat is op zich gunstig. Een voordeel van rijden over Boulogne-Billancourt of A13-A12-N10 is dat je heel snel begint met Parijs uit rijden. Hoe sneller je in de ochtendspits van de ringweg af bent -welke ook-, des te minder zit je in de drukte.

Nog over verkeersinformatie op de radio: als je Parijs nadert, geeft de SANEF 107.7 eens in het uur verkeersinformatie in het Engels. Zij geven ook de belangrijkste files rond Parijs voor verkeer dat vanaf de A1 nadert. Zodra je Parijs verlaat, zit je op de wegen van Vinci waar de 107.7 FM in principe geen Engelstalige rondjes doet. In het Ile de France zelf heb je SANEF 107.7 Ile de France, dat je echter alleen kunt ontvangen met DAB+ of over de gelijknamige app. Met die laatste heb je altijd het laatste bulletin op afroep. Maar ook dit is 100% Franstalig en je moet wel heel bekend zijn in het Parijse om alle info à la minute te kunnen plaatsen. Eerst inventariseren met Google Maps is dan nog niet zo’n slecht uitgangspunt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 mar 2021, 9:17

Pino schreef: wo 03 mar 2021, 8:56 Vanaf Saint Ouen is het op zich ook niet heel bezwaarlijk om even “terug” te gaan naar de A86.
Dat klopt, maar met een caravan achter de auto kan dat alleen als je die oostelijk neemt, en dat is dusdanig om dat ik het voordeel niet zie.

Westelijk over de A86 zie ik geen geschikte route richting A10-A11, even aannemende dat de bestemming in Bretagne eentje is die je het beste over de A11 kan benaderen. Dan is er simpelweg geen lekker alternatief voor de Duplextunnel.

Als Erdeven weer de eindbestemming is, dan is bij nadere beschouwing vanaf Saint-Ouen de route A86-A14-A13-A84 via Caen een mogelijk alternatief. Dan kun je de Périphérique helemaal vermijden en ben je Parijs heel snel uit, zodra je de A14 oprijdt zal het al rustig zijn. Dat is 60 km langer en landschappelijk is het wat aantrekkelijker dan de A11 en A81. Scheelt ook een paar euro in tol, maar daar moet je het niet voor doen. Maar met een caravan zal die 60 km omweg wat langer duren dan zonder aanhanger. Ook al mag je in Frankrijk ook met een aanhanger maximaal 130, ik denk dat de meeste mensen dat niet willen. Wellicht is deze route het overwegen waard als het passeren van Parijs veel tijd gaat kosten, of als er iets flink mis is op de A10-A11. Maar in principe verwacht ik dat BP-D910-N118-A10-A11 of BP-A13-A12-N10-A11 niet zulke problemen zullen geven dat het qua tijd een omweg via Caen rechtvaardigt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Pino » wo 03 mar 2021, 9:42

Coen Tunnel schreef: wo 03 mar 2021, 9:17
Pino schreef: wo 03 mar 2021, 8:56 Vanaf Saint Ouen is het op zich ook niet heel bezwaarlijk om even “terug” te gaan naar de A86.
Dat klopt, maar met een caravan achter de auto kan dat alleen als je die oostelijk neemt, en dat is dusdanig om dat ik het voordeel niet zie.
Ben ik met je eens hoor. Het zijn geen logische routes, maar als de BP aan beide kanten volledig vol staat, kan het toch in beeld komen. Maar alleen dan.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » ma 08 mar 2021, 16:05

Pino schreef: wo 03 mar 2021, 8:56
Als je ook overnacht in Saint Ouen, nader je Parijs in de middag en vertrek je in de ochtend. De drukte (op doordeweekse dagen en in het weekend) loopt eerder omgekeerd, uitgezonderd die dagen waarop Parijzenaars zelf massaal vertrekken. Dus dat is op zich gunstig. Een voordeel van rijden over Boulogne-Billancourt of A13-A12-N10 is dat je heel snel begint met Parijs uit rijden. Hoe sneller je in de ochtendspits van de ringweg af bent -welke ook-, des te minder zit je in de drukte
Bedoeling is om rond het middaguur te arriveren, dit is op een gewone doordeweekse dag. We overnachten dus wel in Saint-Ouen, vrienden van ons gaan trouwen dus we moeten ons gezicht wel even laten zien aldaar :bosbloemen: . Ze wonen vlakbij die enorme begraafplaats, een gewone auto zou ik daar nog wel durven te parkeren maar het is geen buurtje waar ik mijn relatief jonge caravan zo maar ff twee dagen neer zou zetten :nothanks: . Planning is om te overnachten bij het Mercure hotel, daar is ook een verlichte parkeerplaats voor touringcars dus een caravan kan daar ook wel staan.
Nog over verkeersinformatie op de radio: als je Parijs nadert, geeft de SANEF 107.7 eens in het uur verkeersinformatie in het Engels. Zij geven ook de belangrijkste files rond Parijs voor verkeer dat vanaf de A1 nadert. Zodra je Parijs verlaat, zit je op de wegen van Vinci waar de 107.7 FM in principe geen Engelstalige rondjes doet. In het Ile de France zelf heb je SANEF 107.7 Ile de France, dat je echter alleen kunt ontvangen met DAB+ of over de gelijknamige app. Met die laatste heb je altijd het laatste bulletin op afroep. Maar ook dit is 100% Franstalig en je moet wel heel bekend zijn in het Parijse om alle info à la minute te kunnen plaatsen. Eerst inventariseren met Google Maps is dan nog niet zo’n slecht uitgangspunt
We naderen Parijs idd vanaf de A1, dus dan is de Engelstalige verkeersinfo wel handig. Jammer dat men dit niet consequent heeft toegepast in de hele agglomeratie. Ik heb DAB in de auto en ben de Franse taal enigszins machtig, maar aangezien de Fransen er vaak een gewoonte van maken om omleidingsroutes pas laat aan te geven en praten met de snelheid van de gemiddelde TGV, ben ik de omleidingsroute allang voorbij gekacheld voordat mijn brein de info heeft vertaald.... :lol: Overigens heb ik een hekel aan navigatiesystemen en routeplanners, ik maak liever gebruik van goede recente wegenkaarten en nu dus ook dit forum. Maar voor file-info is GM uiteraard zeer geschikt. Wat betreft de snelheden op de Autoroute, 100km/h vind ik hard genoeg met 1500kg aan de trekhaak. Dat er genoeg NLers zijn die met caravan 130km/h blazen vind ik onverantwoord.

Overigens is de beoogde bestemming dit keer geen Erdeven maar Guilvinec, zuidwestelijk van Quimper. Zo'n beetje de meest westelijke punt van Bretagne. Vrouwlief en kids hebben daar een bepaalde camping op het oog, dus ja..... :shutup:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Pino » ma 08 mar 2021, 16:48

Harald80 schreef: ma 08 mar 2021, 16:05 We naderen Parijs idd vanaf de A1, dus dan is de Engelstalige verkeersinfo wel handig. Jammer dat men dit niet consequent heeft toegepast in de hele agglomeratie. Ik heb DAB in de auto en ben de Franse taal enigszins machtig, maar aangezien de Fransen er vaak een gewoonte van maken om omleidingsroutes pas laat aan te geven en praten met de snelheid van de gemiddelde TGV, ben ik de omleidingsroute allang voorbij gekacheld voordat mijn brein de info heeft vertaald.... :lol:
Herkenbaar. Het vergt ook een flinke mate van kennis van voorsteden, Periferique-afritnamen etc. Daarom dus die Maps-suggestie.

Reden achter het ontbreken van tweetalige verkeersinfo bij Parijs is dat een bulletin bij Parijs veel meer meldingen heeft dan op het gewone SANEF-net (waar minder te melden valt en voor Parijs alleen absolute hoofdlijn wordt gegeven). Een rondje Engels erachteraan, al is het maar eens per uur, kost dan relatief veel zendtijd. Er zijn genoeg redenen om die tijdsinvestering niet te doen. Zeker niet bij Parijs, waar verhoudingsgewijs veel minder internationaal verkeer is.

Harald80
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: za 07 apr 2018, 13:18

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » ma 08 mar 2021, 16:52

Ik hoor net trouwens iets over een milieusticker die je nodig hebt als je in en om Parijs rijdt. Heb je die nodig op de BP? En in de woonwijken die net buiten de BP vallen?

Voor de rest: Bedankt iedereen voor de adviezen! :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mar 2021, 17:37

^^ Goede vraag, die heb je inderdaad nodig als je op weekdagen Parijs passeert binnen de A86: https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... ilieuzones

Kun je hier op de officiële website bestellen en met creditcard betalen: https://certificat-air.gouv.fr/

Niet op andere websites bestellen, die vragen soms exorbitante bedragen.

Plaats reactie