Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Harald80
woonerf

Re: Beste route naar Bretagne vanaf Zwolle

Bericht door Harald80 » ma 08 mar 2021, 23:31

DIe link van de anbw zocht ik al maar kon hem zo snel niet vinden. Bedankt! :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mar 2021, 0:37

^^ Overigens herinnerde jouw vraag mij er aan dat ik zelf ook nog zo'n ding moest aanvragen, wat ik vandaag dan ook heb gedaan. :lol:

Harald80
woonerf

Bericht door Harald80 » do 11 mar 2021, 0:40

Over herinneren gesproken...

Mijn vrouw herinnerde mij aan het verhaal dat wij een jaar of vier geleden zonder benzine stonden in Noord-Frankrijk. Onderweg twee onbemande tankstations geprobeerd, de eerste leek splinternieuw en was blijkbaar nog niet in bedrijf, en de tweede accepteerde mijn Nederlandse bankpas niet. Heb normaal gesproken altijd een creditcard op zak, maar uitgerekend die dag natuurlijk niet. Vergeten, lag nog in de stacaravan :ruzie:. Geen idee trouwens of die cc bij dat tweede station wél geaccepteerd zou worden.
Hoe is dat nu in Frankrijk? Worden NL bankpassen met Maestro logo inmiddels wel geaccepteerd bij alle Franse tankstations? En heb je bij die tankstations iets aan een Visa- of Mastercard?

Mijn excuses voor deze :offtopic: vraagstelling, ik heb deze vraag volgens mij al eens eerder voorbij zien komen maar kon het betreffende topic niet terugvinden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mar 2021, 0:54

De laatste keer dat ik problemen had om met Maestro te betalen in Frankrijk zal ergens rond 2012 of 2013 zijn geweest. In principe zou dat geen probleem meer moeten zijn.

Mastercard en Visa zouden overal wel goed moeten lukken, de Mastercard was toen ook ons alternatief, en dat werkte wel.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 13 mar 2021, 6:41

Even aanhaken op wat je noemde in het andere topic:

Kun je niet beter de E19 volgen via Brussel - Mons - Valenciennes? In afstand ongeveer gelijk maar scheelt de rotzooi bij Lille.

Harald80
woonerf

Bericht door Harald80 » zo 14 mar 2021, 22:54

duikgek89 schreef:
za 13 mar 2021, 6:41
Even aanhaken op wat je noemde in het andere topic:

Kun je niet beter de E19 volgen via Brussel - Mons - Valenciennes? In afstand ongeveer gelijk maar scheelt de rotzooi bij Lille.
Even voor mijn informatie, welk andere topic bedoel je? Mijn vragen over wel of geen tolbadge aanschaffen?

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 14 mar 2021, 22:58

Ja, ik wilde dat topic niet vervuilen met een reisadvies.

Harald80
woonerf

Bericht door Harald80 » zo 14 mar 2021, 23:14

Ah zo ik snap het.
Ik heb op Google Maps gekeken voor de beste route naar Bretagne via onze tussenstop in Parijs, en GM gaf toen alleen de route via Lille aan. Wat schuiven met vertrektijden maakte geen verschil, GM bleef alleen deze route aangeven. Maar is het bij Lille zo'n zooitje dan? De route die jij aangeeft ken ik niet maar alle adviezen zijn uiteraard welkom!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 mar 2021, 1:11

^^ Het hangt ook wat af van de drukte bij Brussel, maar bij Lille heb je lange delen met maximumsnelheid 70 of 90. Dat heb je via Brussel niet. Dat kan dus wat prettiger rijden, al rij jij met een aanhanger en dan zal die lagere maximumsnelheid wellicht minder storend zijn.

Daarentegen heb je wel een (vrij rustig) deel met 2x2 rijstroken, waar de route via Lille bijna overal 2x3.

Qua tol is het ook nog iets goedkoper via Brussel en Valenciennes dan via Lille, maar veel scheelt het niet.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 mar 2021, 9:28

^^ Vergeet ook de zone 90 bij Gent niet, mét trajectcontrole. Gecombineerd met de zones 70/90 bij Lille is het al snel zo dat je, met een personenwagen zonder aanhanger, over Brussel dan zo ongeveer even snel bent. Want over Brussel kun je vrijwel steeds 120 (in België) of 130 (in Frankrijk) rijden. En er staan minder flitsers, dus je kunt het je wat beter veroorloven om je cruise control een 10-15 kilometer boven de maximumsnelheid te zetten en toch ontspannen te rijden. Dat is waarom ik en veel anderen toch liever kiezen voor de route over Brussel (overigens: E19 langs Mechelen ipv A12, en oostelijk langs Brussel over de R0). Maar goed, dat loopt met een aanhanger dus ietsje anders. En zelfs op de manier die ik omschreef doe je dit niet voor de tijdwinst.

Als je over Lille rijdt: bedenk je dat de bewegwijzerde route Parijs vanaf Kortrijk buitenom over de E403 loopt (zelfde voor de bewegwijzerde route Gent als je uit het zuiden komt). Als je die neemt, maak je het verschil in afstand al weer bijna ongedaan - over Brussel is dan nog maar twee kilometer langer. Dus je hebt alleen maar echt iets aan die route Lille wanneer je bereid bent ook door de stad te rijden.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 15 mar 2021, 11:32

^^ Die zone rond Gent is momenteel 50 door de werken aan het viaduct, en die duren dacht ik nog tot het najaar.

Harald80
woonerf

Bericht door Harald80 » ma 15 mar 2021, 14:33

Pino schreef:
ma 15 mar 2021, 9:28
Dat is waarom ik en veel anderen toch liever kiezen voor de route over Brussel (overigens: E19 langs Mechelen ipv A12, en oostelijk langs Brussel over de R0). Maar goed, dat loopt met een aanhanger dus ietsje anders.
Heeft het bepaalde voordelen om de R0 langs de oostkant van Brussel te nemen i.p.v. langs de westkant? Want richting Mons/Bergen wordt via de westkant bewegwijzerd. Via de oostkant rijd je langs luchthaven Zaventem, en dit lijkt me zeker in vakantietijd toch een drukkere route.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021, 15:00

De R0 aan de oostkant van Brussel is niet helemaal een autosnelweg en deels 90 km/h als ik mij goed herinner. Bij Brussel is vooral de noordring erg druk (tussen beide delen van de E40). Daar kom je dan sowieso overheen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 mar 2021, 15:02

^^ Jep. Oostelijk is ook 5 kilometer korter, en je bent veel sneller Brussel uit. Vanaf Knooppunt Machelen ben je met 13 kilometer bij de E411 en dan ben je de drukte wel uit. Rijd je westelijk langs Brussel, dan zit je nog 25 kilometer in de stad. En ja, tot aan Knooppunt Leonard kun je nog wel eens in de file terecht komen, maar dat risico bestaat net zo hard op het complete stedelijke stuk de andere kant uit.

Ik geloof niet dat Zaventem nou leidt tot echte files, ook niet in vakantietijd. Zie je in Nederland bij Schiphol ook nooit. Maar het stukje tussen Knooppunt Machelen en de A201 naar het vliegveld is natuurlijk wel altijd wat hectisch met de vele in- en uitvoegers, ook vrij snel gevolgd door het knooppunt met de E40-oost. Maar da's even een paar kilometer, waar je aan de westkant ook nog wel genoeg hectiek zult meemaken.

Harald80
woonerf

Bericht door Harald80 » ma 15 mar 2021, 15:19

Goeie tips, hier kan ik wat mee! Bedankt! :top:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 15 mar 2021, 20:09

Via de westkant heb ik een paar keer gedaan en vond ik prima. Geen file gehad, maar het waren geen drukke dagen. Via de oostkant heb ik nog nooit geprobeerd.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 15 mar 2021, 20:13

De westkant van Brussel is beter uitgebouwd dan de oostkant. Echter het stuk tussen de E19 Antwerpen-Brussel en de E40 Brussel-Oostende is notoir voor z'n opstoppingen bij Strombeek-Bever en Jette. Zelfs buiten de spits op zich.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 mar 2021, 20:18

Ik moest er ineens aan denken dat ik over dit discussiepunt zelf ooit nog eens een adviesvraag heb gesteld. Voor de liefhebber het nalezen waard. viewtopic.php?f=246&t=21021&p=993487

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 15 mar 2021, 20:39

Km357 schreef:
ma 15 mar 2021, 20:13
De westkant van Brussel is beter uitgebouwd dan de oostkant. Echter het stuk tussen de E19 Antwerpen-Brussel en de E40 Brussel-Oostende is notoir voor z'n opstoppingen bij Strombeek-Bever en Jette. Zelfs buiten de spits op zich.
Mijn paar ritten daarlangs waren, als ik me alles goed herinner, op zondagochtenden waardoor je ook daar een kanon kon afschieten.

Ik probeer volgende keer de oostkant (tenzij de verkeersinformatie aanleiding geeft om dat niet te doen).

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 15 mar 2021, 22:09

Ik prefereer sterk de oostelijke passage van Brussel. Korter en minder kans op vertraging. Je kunt file krijgen tussen E19 en E411 maar de weg is daar ook wel breed. Het stuk R0 tussen A12 en E40 loopt wel heel makkelijk vast. Het stukje 90 door het Zoniënwoud langs de oostkant vind ik weinig bezwaarlijk, je kunt meestal in ieder geval die snelheid halen. Mooie route ook en daarna heb je een rustig stuk 2x2 snelweg tot je weer bij de E19 komt.
De A12 heb ik ook wel gedaan in combinatie met de westelijke passage, maar die is niet ideaal. Soms een rustige 2x3 maar meestal vrij chaotisch ontwerp, met verkeerslichten zelfs nog (nog steeds?). In totaal niet leuk.

Op de hele route Antwerpen naar Parijs hebben beide routes (Lille of Brussel) beide voor- en nadelen. Maar via Brussel wint ook dan weer voor mij. Alleen het missen van de Kennedytunnel is al een mooie winst...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 16 mar 2021, 10:50

De A12 heb ik ook wel gedaan in combinatie met de westelijke passage, maar die is niet ideaal. Soms een rustige 2x3 maar meestal vrij chaotisch ontwerp, met verkeerslichten zelfs nog (nog steeds?)
Die verkeerslichten staan er nog steeds.

Harald80
woonerf

Bericht door Harald80 » wo 17 mar 2021, 12:07

Zitten er trouwens op dat stuk E19/R0 tussen Antwerpen en de Franse grens nog wat fatsoenlijke vzp's? Waar ik de kids ook even kan laten uitrazen :feestjeja: ? Eerste stop is waarschijnlijk bij Hazeldonk na zo'n 180km. De Franse grens is volgens GM vanaf mijn startpunt ongeveer 360km, maar dankzij de sleurhut moet ik dan wel dringend gaan uitkijken naar een pomp.
Heb een jaar of 5 geleden eens bij Nivelles gestaan aan de E19, dat was eens maar nooit meer. Smerige toiletten, veel zwerfvuil, en iets te veel dubieuze figuren :shutup: die interesse hadden in onze lading (klassieke auto).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 mar 2021, 12:29

Bij Saint-Ghislain vlak voor de Franse grens zit nog een volwaardige verzorgingsplaats. Het oogt allemaal vrij nieuw op Streetview. Ken het niet, maar het ziet er beter uit.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 mar 2021, 13:08

St Ghislain heeft buiten wat meer rondren-ruimte dan Nivelles. Vind het niet de meest inspirerende omgeving, maar het voldoet. Zo kort voor de grens ligt het mogelijk strategisch handiger: wat verder weg van eerste stop (160 km) én kans om met de wat goedkopere Belgische benzine verder Frankrijk in te rijden. Zeker als je vergelijkt met de stop vóór Nivelles, wat Ruisbroek zou zijn aan de R0 bij Brussel (overigens moet je dan westelijk om de stad).

Ik heb zelf trouwens nog best aardige herinneringen aan mijn zoontje (van toen 1), die in het brugrestaurant van Nivelles aan het spelen was terwijl wij een kop koffie dronken. Beneden stemt minder vrolijk. Voor je eerste stop vind ik Minderhout trouwens leuker dan Hazeldonk. En het is maar een paar kilometer verder.

Harald80
woonerf

Bericht door Harald80 » wo 17 mar 2021, 13:34

Pino schreef:
wo 17 mar 2021, 13:08
Voor je eerste stop vind ik Minderhout trouwens leuker dan Hazeldonk. En het is maar een paar kilometer verder.
DIe had ik idd ook gezien op Maps, leek ook wel interessant maar "voor het gemak" Hazeldonk gekozen. Minderhout staat dus genoteerd.
Saint-Ghislain had ik ook gezien, dat de omgeving niet zo inspirerend is boeit niet zolang die belhamels maar even los kunnen gaan :) . Echter de afstand is volgens GM 350km, dat is haalbaar mits de rest van de route er naartoe filevrij is. Komen we in de file dan halen we dat niet, een krachtige dieselmotor met automaat en 4wd is erg prettig met caravan....maar hij zuipt nog meer dan z'n baas :rofl2: :yes:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 17 mar 2021, 17:57

Om te tanken kun je nog de Q8 easy bij Petit-Crépin overwegen, zit vrijwel direct aan de afrit. Maar je kunt er verder niet zoveel.

Edit: Diesel weet ik niet of het wel zinnig is om in België te tanken. Diesel is daar zo omhoog geschoten...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » wo 17 mar 2021, 18:51

^^ Die is even duur in Frankrijk hoor, dus je bent sowieso aan de beurt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 mar 2021, 19:09

De dieselprijzen liggen in België op het moment iets hoger dan die in Frankrijk (met benzine is het omgekeerd). Maar goed, er zal zoals ik het begrijp uiterlijk rond Mons getankt moeten worden en voor die ene cent verschil in de adviesprijs ga je niet het randje opzoeken.

Langs de E19 Brussel-Mons zijn er waar nodig genoeg opties vlak aan afritten. Zou kunnen schelen bij lichte stress of je de geplande tankstop wel haalt. Maar behalve het ontbreken van een uitren-mogelijkheid voor de kinderen weet ik niet of je daar met caravan op zit te wachten. Kort vóór Mons heb je indien nodig ook nog een tankmogelijkheid op een verzorgingsplaats, namelijk de Aire de Roeulx. Die voor de kinderen volgens mij prima is.