Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Chrysa » di 10 apr 2018, 1:31

Hallo allemaal, ik ga weer eens op reis dus kom om advies vragen. :)

Ik heb zojuist van 2 t/m 6 mei een hotel geboekt in Bled, met als doel daar in de omgeving wat rond te rijden. Volgens Maps is dit de snelste route, bij Venlo de grens over, om dan via Köln, Frankfurt, Nürnberg en München bij Salzburg Oostenrijk in te rijden. Dit is echter een erg lang stuk Duitsland, wat nogal bekend staat om de vele Baustelle. Is wat dit betreft de zuidelijke route via Koblenz, Mannheim en Stuttgart beter?

Ons doel is om op 2 mei in de avond aan te komen, en op 6 mei 's ochtends weer te vertrekken.
Ook zijn tips voor mooie wegen in de omgeving Bled (~150km eromheen) altijd welkom. :D

Alvast bedankt,
Chrysa

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Coen Tunnel » di 10 apr 2018, 2:11

Mooie wegen in de buurt van Bled: Vrsicpas, Predilpas, Wurzenpass. Kun je mooi in combinatie met elkaar rijden, mits ze open zijn. Mangart zal begin mei nog niet open zijn. Ook in Zuid-Karinthië zijn de nodige mooie wegen.

Je ontkomt niet aan een lang stuk door Duitsland, hoe het precies zit met de werkzaamheden en welke route het beste is zullen anderen het beste weten.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Ds79m » di 10 apr 2018, 9:22

Het iets verder gelegen Meer van Bohinj is eigenlijk mooier dan dat van Bled, dus dat is sowieso wel een logisch uitstapje. Verder is Ljubljana een leuke dagtrip.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Chrysa » di 10 apr 2018, 14:33

Ons hotel staat tussen beide meren in, dus dat zal wel goedkomen. :top:

Die passen waar Coen Tunnel het over heeft zien er ook erg mooi uit, maar is er ergens een manier om online te checken of die al open zijn of niet? Ik kan dit eigenlijk alleen van de Zwitserse passen vinden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Pino » di 10 apr 2018, 15:08

Chrysa schreef: di 10 apr 2018, 14:33Is er ergens een manier om online te checken of die al open zijn of niet? Ik kan dit eigenlijk alleen van de Zwitserse passen vinden.
Een lijst van de belangrijkste passen kun je vinden op alpenpaesse.co. Een interactieve kaart van het Sloveense ministerie van verkeer op promet.si. Op die laatste staat welke wegen zijn afgesloten, en met een klikje kun je dan teksten opvragen als "closed due to winter conditions". Het zijn er nu al niet veel meer: gezien de hoogte ook niet heel verbazingwekkend...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Chris » di 10 apr 2018, 15:19

De passen in Slovenië zijn wel vrij vroeg open maar op dit moment ligt er nog serieus veel sneeuw in de bergen, op de Vršičpas rij je nu tussen sneeuwmuren van 3-4 meter hoog door, maar op dit moment is de pas nog niet doorgaand te berijden. In mei waarschijnlijk wel. In de Alpen is dit jaar veel sneeuw gevallen en veel passen zijn misschien wat later open dan gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Palance » di 10 apr 2018, 15:45

Het meer van Bohinj en omgeving vind ik persoonlijk stukken mooier (minder toeristisch/druk) dan dat van Bled. Er zijn ook veel fiets- en wandelroutes in de omgeving uitgezet.

Kranjska Gora is zowel een zomer- als een winterbestemming, ik vind het een sympathiek dorpje. Tussen Bled/Bohinj en Kranjska Gora ligt het nationaal park Triglav.

Van de grote plaatsen zou ik Jesenice en Kranj trouwens overslaan, dat is de moeite niet waard om te bezoeken.

Ik weet niet waar je interesses liggen, maar je zou ook de oude bergpas Ljubelj/Loibl (dus niet de tunnel) op de grens met Oostenrijk kunnen bezoeken. Ik weet niet zeker of die met de auto te bereiken is, maar lopend vast wel :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Ernst76 » wo 11 apr 2018, 13:00

Dat het meer van Bohinj mooier is dan die van Bled kan ik bevestigen. Al is Bled en omgeving ook prachtig.
Aan het Westeinde van het meer van Bohinj is er een bergwandeling van een half uur naar een mooie waterval waar de Sava ontspringt. Daar vlakbij, aan de zuidkant van het meer, kun je voor een nette prijs met een kabelbaan op en neer naar het skigebied Vogel op 1500 m (het meer ligt op 500m), vanaf waar je een schitterend uitzicht hebt op het meer en het Triglav gebergte.
Ljubljana is zeker een bezoek waard. De grotten van Postojna ook, die zijn wereldberoemd. Voor Postojna raad ik wel aan over Ljubljana te rijden via de snelweg. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat Postojna-Tolmin-Podbrdo-Bohinj nogal wat meer rijtijd vergt en vooral het deel langs Podbrdo is uitdagend te noemen voor iemand met minder dan gemiddelde bergervaring. Wel een schitterende route trouwens. Je gaat wel ook over een pas die op iets van 1200 m ligt en ik weet niet of die in mei al open is.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door sven_engelen » di 17 apr 2018, 23:30

Chrysa schreef: di 10 apr 2018, 1:31 bij Venlo de grens over
Hé blijf hier eens weg! We hebben al genoeg gekken hier :nothanks:
SPOILER: TOON

Grapje Chrysa :aai:
Svenlo

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Chrysa » ma 07 mei 2018, 10:57

Zo, ik ben weer thuis. Was een korte maar intense vakantie. :emo:
De reis ernaartoe en ervandaan gingen erg goed, geen enkele file gehad in Duitsland. Wel had ik het verschrikkelijk domme idee om om 6:30 te vertrekken richting Antwerpen, dat doe ik dus ook nooit meer. Uiteindelijk maar de E313 naar Liège gepakt, via Brussel had helemaal niet te doen geweest.

Op de terugweg was het al later op de dag, dus toen via de A28 (moest ik nog een stukje van afstrepen... :emo:), N81, E411, N89, N4 en E19 naar huis kunnen rijden. Ook nog even de laatste kilometer van de A4 in LU meegepakt, dat land heb ik nu qua snelwegen compleet.
Coen Tunnel schreef: di 10 apr 2018, 2:11 Mooie wegen in de buurt van Bled: Vrsicpas, Predilpas, Wurzenpass. Kun je mooi in combinatie met elkaar rijden
Allemaal 2x gereden, waarvan 1x 's avonds. Dan rijdt er echt niemand op zowel Predil als Vrsic, heb heerlijk door kunnen rijden door de vele haarspeldbochten op Vrsic, waardoor ik het stuk tussen haarspeldbocht 1 en 50 in 30 minuten heb gereden. :emo:
Palance schreef: di 10 apr 2018, 15:45 Het meer van Bohinj en omgeving vind ik persoonlijk stukken mooier (minder toeristisch/druk) dan dat van Bled
Of het mooier is weet ik niet, eerlijk gezegd vond ik ze allebei prachtig. Het scheelt wel dat we al om 9:30 in Bled waren, toen waren er nog maar weinig toeristen. Sowieso was het geen enkele keer erg druk in Bled.

Aan de Predilpas ligt ook nog een prachtig meer waar ik niets over had gehoord.
Afbeelding
Palance schreef: di 10 apr 2018, 15:45 Tussen Bled/Bohinj en Kranjska Gora ligt het nationaal park Triglav.
Hier stond ons hotel middenin, prachtige omgeving. Heb heel wat herten rond zien rennen langs de weg. :woop:
Ernst76 schreef: wo 11 apr 2018, 13:00 Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat Postojna-Tolmin-Podbrdo-Bohinj nogal wat meer rijtijd vergt en vooral het deel langs Podbrdo is uitdagend te noemen voor iemand met minder dan gemiddelde bergervaring. Wel een schitterende route trouwens. Je gaat wel ook over een pas die op iets van 1200 m ligt en ik weet niet of die in mei al open is.
Deze route kwam al uit onze navigatie gerold, dus die heb ik gereden met mijn minder dan gemiddelde bergervaring. :p Vond het goed te rijden, zolang je op de motor remt gaat het allemaal wel prima. Had eerst helemaal niet door dat het een bergpas was, maar opeens stond ik in de sneeuw. Het uitzicht aan de zuidzijde is prachtig, en er reed niemand.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Chrysa op wo 16 mei 2018, 1:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Chris » ma 07 mei 2018, 11:00

Had je nog grenscontroles gezien van Oostenrijk naar Duitsland? Ik las daar over.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Chrysa » ma 07 mei 2018, 11:54

Zowel op de heen als terugweg zag ik controles op de snelweggrensovergang bij Salzburg met een paar km file ervoor. Goed te vermijden door afrit Wals te pakken en binnendoor te gaan.

Op de Würzenpass richting Oostenrijk zijn we ook beide keren gecontroleerd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door duikgek89 » ma 07 mei 2018, 12:35

Stelde die controle wat voor of was het slechts een vlugge blik in het paspoort?

Je had ook leuk de duitse A1 mee kunnen pakken van Saarbrücken naar Kreuz Wittlich. Is best leuk sturen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Hooge Zwaluwe -> Bled (Slovenië)

Bericht door Chrysa » ma 07 mei 2018, 12:51

Maar dan kom je niet langs Luxemburg, en we wilden nog goedkoop tanken.

De paspoortcontroles waren slechts een blik in het paspoort en even de achterramen omlaag zodat ze op de achterbank kunnen kijken of er nog verstekelingen zitten. Op de Würzenpas waren we binnen een minuut weer onderweg.

Plaats reactie