[Reisadvies] Amersfoort-Poznań

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 779
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

[Reisadvies] Amersfoort-Poznań

Bericht door Afrit13 » di 17 apr 2018, 16:08

Vrijdagnacht 20 april rond een uur of 2:00 zal ik richting Poznań in Polen rijden. De route is vooralsnog A1-A30(D)-A2-A10-A12-A2(PL). In principe is het een duidelijke route, maar zijn er zaken die ik beter niet kan doen of dingen die ik kan verwachten, behalve de verkeerslichten bij Bad Oeynhausen? En zijn er rond 3/4 uur nog files in Duitsland? Alle adviezen zijn welkom.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Reisadvies] Amersfoort-Poznań

Bericht door Chris » di 17 apr 2018, 16:14

Het zou me niet verbazen als de vluchtstroken her en der vol staan met vrachtwagens, afgaande op sommige truck dashcammers. Veel parkeerplaatsen zullen dus overvol zijn.

Midden in de nacht lijkt het me niet dat je op problemen zal stuiten. Ik ben wel benieuwd wat je tegenkomt aan nachtelijke wegwerkzaamheden. Die worden vaak niet aangekondigd vooraf. Al is er ook best kans dat je alleen verlaten wegwerkzaamheden tegenkomt. Op de A10 en A12 zijn enkele langdurige wegwerkzaamheden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [Reisadvies] Amersfoort-Poznań

Bericht door duikgek89 » di 17 apr 2018, 20:08

Als het mee zit ben je er in 6 a 7 uur.
De vluchtstroken zullen inderdaad waarschijnlijk vol staan. Verder niet veel bijzonders denk ik wat Chris niet genoemd heeft. De A2 is in de nacht een prima weg.

Tol kost je 37 of 40 PLN zo uit mijn hoofd. Als je zeer weinig vrachtwagens ziet kun je ook de DK92 rijden en dat geld sparen, kost je drie kwartier extra. Zie je veel vrachtverkeer rijden dan kun je daar beter weg blijven. Tol kun je met creditcard of contant betalen, voor zover mij bekend NIET met pinpas. Euro accepteren ze voor zover ik weet wel maar dan krijg je PLN terug.

Als je PLN wilt hebben: Lekker uit de flappentap halen. Meestal is het de goedkoopste optie als je jouw bank de conversie laat doen. Je kunt bij de eerste Orlen na de grens aan de grote weg wisselen (naast de toiletten) maar de koers is niet erg aantrekkelijk. Eventueel wel een oplossing om snel wat cash voor de tol te hebben zodat je door kunt.

Als je relatief betaalbaar wilt tanken kun je in Bad Stoplichthausen even kijken, daar zit volgens mij wel het een en ander (maar ik kom daar zo min mogelijk :))
Bij Berlijn zit een JET niet ver van de afslag Königs-Wüsterhausen aan de B179. Gewoon bovenop rechtsaf en dan zie je het vanzelf. Kost je 2 a 3 minuutjes extra.
In Polen is de goedkoopste die ik in de buurt van de grens ken een nogal onooglijk ding aan de Swiebodzinska in Torzym (Eko nogwat). Ik combineer die pomp meestal met een stukje DK92 om dan de A2 van Torzym richting Poznan of andersom te gebruiken.

Op de Duitse A12 kun je politie, Zoll of vergelijkbaar gespuis tegen komen al lijkt dat iets minder te worden. In Polen op de A2 is vrijwel geen controle, als ze er al staan dan meest waarachijnlijk met een laser bij een tolstation.

Laaste dingetje, in Poznan hebben ze naar wat men mij heeft verteld een soort trajectcontrole systeem die op meerdere plaatsen meet. Je ziet de camera's wellicht hangen. Ik weet niet hoe precies die info is en ik betwijfel ook of zo'n belasting aanslag wel.op je deurmat uitkomt maar ik zou er een beetje mee oppassen.

Plaats reactie